Stora jakttråden

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Historiskt sett har det varit sämre precision och dåligt utformade kolvar för kikarsikte som gjort att bygelbössorna aldrig blivit populära.
Var något med att säkringen inte vara lika tillförlitlig heller.
Detta är vad jag fått förklarat för mig, och bössorna är förhoppningsvis bättre idag?

Hade själv velat ha en, och var på väg att köpa en .22lr men svärfar stoppade mig. Gammal tävlingsskytt och är väldigt konservativ när det gäller val av bössa, och så länge det är han som står för service på bössorna får jag göra som han säger.

Viktigast är att man själv trivs med bössan. Har en winchester 70 från 70-talet och en tikka t3 i skåpet. Vet inte varför, men skjuter mycket bättre med den gamla winchestern, så det är sällan jag väljer tikkan.

På tal om prisvärda kikarsikten. Någon här som testat Delta Titanium 1,5-9x45?
Har Minox ze5 på winchestern som jag är grymt nöjd med, men börjat sakna belysning.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
22WMR är en bra kaliber för jakt, men undvik bygel, de är coola på westernfilmer och små/lätta men lyssna på Bosse där. Tänker du jaga så vill du träffa och vill du träffa så vill du öva och du vill att grejorna funkar. En sak du åtminstone kan överväga är att skaffa ett vapen med pipbytessystem, då kan du ha samma vapen med olika kalibrar och kikare för olika jakt, men samma vapen i grunden. I längden kan det rentav vara billigare… Man behöver inte köpa Blaser Luxus för 120.000.
Jag har en billig Savage 22WMR som jag fått av en kompis. Den är skramlig och billig men skjuter förvånansvärt bra, skulle dock aldrig få för mig att åka på någon tävling med den. Funkar upp till 100-120 meter faktiskt. Men då har jag .222Rem och den är svinbra till det mesta.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Skjut kossor istället.
Deras metanfisar är en bidragande orsak till global uppvärmning, inplanterade eller icke.

Nu saknar man ju iof uppvärmningen, när klimatet är blötkallt och elpriserna orimliga, men ändå va..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Historiskt sett har det varit sämre precision och dåligt utformade kolvar för kikarsikte som gjort att bygelbössorna aldrig blivit populära.
Var något med att säkringen inte vara lika tillförlitlig heller.
Detta är vad jag fått förklarat för mig, och bössorna är förhoppningsvis bättre idag?

Hade själv velat ha en, och var på väg att köpa en .22lr men svärfar stoppade mig. Gammal tävlingsskytt och är väldigt konservativ när det gäller val av bössa, och så länge det är han som står för service på bössorna får jag göra som han säger.

Viktigast är att man själv trivs med bössan. Har en winchester 70 från 70-talet och en tikka t3 i skåpet. Vet inte varför, men skjuter mycket bättre med den gamla winchestern, så det är sällan jag väljer tikkan.

På tal om prisvärda kikarsikten. Någon här som testat Delta Titanium 1,5-9x45?
Har Minox ze5 på winchestern som jag är grymt nöjd med, men börjat sakna belysning.
Det kan förvisso vara, men utvecklingen går ju framåt och många är idag gängade för och/eller försedda med rails så det är inget problem numera. Säkringen är dock en aspekt, många byglar har ju inte en separat säkring utan säkras genom att släppa ner hanen försiktigt. Och visst, det medför ju en liten extra risk. Samtidigt är jag rätt van vid det i och med mitt skytte med single action revolvrar som funkar på samma sätt, så det är jag inte orolig för.

22WMR är en bra kaliber för jakt, men undvik bygel, de är coola på westernfilmer och små/lätta men lyssna på Bosse där. Tänker du jaga så vill du träffa och vill du träffa så vill du öva och du vill att grejorna funkar. En sak du åtminstone kan överväga är att skaffa ett vapen med pipbytessystem, då kan du ha samma vapen med olika kalibrar och kikare för olika jakt, men samma vapen i grunden. I längden kan det rentav vara billigare… Man behöver inte köpa Blaser Luxus för 120.000.
Jag har en billig Savage 22WMR som jag fått av en kompis. Den är skramlig och billig men skjuter förvånansvärt bra, skulle dock aldrig få för mig att åka på någon tävling med den. Funkar upp till 100-120 meter faktiskt. Men då har jag .222Rem och den är svinbra till det mesta.
Minst en bygel har jag alltid tänkt skaffa för att åtminstone prova, gillar jag det inte så får jag väl sälja den. Men det har varit en av drivkrafterna bakom min önskan att ta jägarexamen, jag har alltid drömt om en bygel helt enkelt. Och faktum är att just idag linjerade stjärnorna på ett alldeles sällsamt bra vis, nästan så man börjar tro på ödet. Jag har nämligen varit intresserad av huvudsakligen två olika byglar, dels en Henry Long Ranger i .308 och en Henry Classic Lever i 22WMR:
Skärmbild 2025-01-07 151628.pngSkärmbild 2025-01-07 151645.png

Fördelen med Long rangern är att den inte har ett tubmagasin utan ett traditionellt vilket möjliggör ammunition med spetskulor, och 22WMR har jag tänkt ha som myspang för mängdträning och småvilt.

Dagen har jag spenderat med att åka runt i närområdet och besöka olika jaktbutiker för att titta, klämma och känna på olika vapen och bilda mig en uppfattning om vad jag vill ha. Någon Henry hade jag dock inte räknat med att hitta då det är få säljare som har dem, och byglar i WMR verkar också sällsynt här hemma så i bästa fall hoppades jag på att kunna hitta och klämma på en .22LR. Oavsett vad så kan man ju ändå kika runt och se vad man hittar tänkte jag. När jag kom till Vinslöv så inträffade undret! Jag frågade direkt om de hade några bygelrepetrar inne och jodå, två stycken hade de. Förvisso inte Henry, men däremot en Winchester 94 i 22WMR(!!) samt en Browning BLR i .308 vilket är i princip Brownings version av samma upplägg som Henrys Long Ranger. Det kändes helt enkelt för bra för att avstå, efter lite kläm och känn var jag såld och jag har nu reserverat vapnen och skickat in licensansökan på bägge!!! :banana :yoparty :rock :Rockbanan

Här är skönheterna:

1000013935.jpg

Browningen kompletterade jag med rails, en lagomt förstorande kikare samt fällbart främre benstöd, 22an fick en nätt liten rödpunkt. Så jävla nöjd, hur mycket tur kan man ha liksom?? Precis de typerna av bössor som jag ville ha och i rätt kalibrar dessutom! :banana Nästan bud på att köpa en trisslott, har man tur så kanske det kan få finansiera inköpet :hihi

Sen blev jag spontankär i en annan bössa medan jag klämde och kände på lite olika, nämligen en begagnad Ruger PC Carbine i 9mm halvautomat. Så den fick också hänga med i beställningen :tummenupp
Ruger PC.jpg
Rugern accepterar dessutom Glockmagasin med en adapter så det är fullt möjligt att köpa förlängda mag och mata knappt 40 bulor på raken :yoparty
Nu får fan polisen skynda på och godkänna mina licenser, så jävla taggad!!! :yoparty :banana

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som jag skrev så köp det DU vill ha och jag hoppas du blir nöjd med dina pangar. För mig går bygelrepeter bort pga ergonomin på stocken då det gäller höjden på kolvkam, avsaknaden eller flackt pistolgrepp, trycke och allmän precision.

Själv gillar jag utseendet på klassiska studsade med rak kolv av typ denna https://www.hollandandholland.com/guns/4622 men denna typ av bössor går bort då kolven blir för låg med kikarsikte. Mina Remington 700 har också rak kolv men jagvgar vinklat om den efter pistolgreppet så den passar för kikarmontaget.

Varför jag tjatar om 22 LR beror på att man kan mängdträna på ett annat vis än med tex 22WM det är nog dyrt då skotten kostar över kronan, sist köpte jag 10500 skott och det gick på dryga 12 papp. Fort går det skott med en 22LR och det är en perfekt bössa att träna upp grunderna med, själv skjuter jag lite nu för tiden med bara runt 3000 skott i sommar.

Här är min kompromiss på klassiskt utseende men ändå praktisk bössa, denna har hemsnickrad stock. 222 Rem men 308:an ser ut samma men lite mörkare färg på stocken och en Redfield 2-7 kikare

20231112_104542.jpg

Här en väldigt ful med ergonomisk bössa, dock luftgevär

20241204_093558.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Som jag skrev så köp det DU vill ha och jag hoppas du blir nöjd med dina pangar. För mig går bygelrepeter bort pga ergonomin på stocken då det gäller höjden på kolvkam, avsaknaden eller flackt pistolgrepp, trycke och allmän precision.

Själv gillar jag utseendet på klassiska studsade med rak kolv av typ denna https://www.hollandandholland.com/guns/4622 men denna typ av bössor går bort då kolven blir för låg med kikarsikte. Mina Remington 700 har också rak kolv men jagvgar vinklat om den efter pistolgreppet så den passar för kikarmontaget.

Varför jag tjatar om 22 LR beror på att man kan mängdträna på ett annat vis än med tex 22WM det är nog dyrt då skotten kostar över kronan, sist köpte jag 10500 skott och det gick på dryga 12 papp. Fort går det skott med en 22LR och det är en perfekt bössa att träna upp grunderna med, själv skjuter jag lite nu för tiden med bara runt 3000 skott i sommar.

Här är min kompromiss på klassiskt utseende men ändå praktisk bössa, denna har hemsnickrad stock. 222 Rem men 308:an ser ut samma men lite mörkare färg på stocken och en Redfield 2-7 kikare

View attachment 508892

Här en väldigt ful med ergonomisk bössa, dock luftgevär

View attachment 508890
Absolut, och jag förstår vad du säger så det är inte meningen att käfta emot :tummenupp Men som sagt, jag har alltid velat ha en bygel så en bygel ska jag helt enkelt ha. Och jag har som sagt både klämt och känt, om än inte överdrivet många olika modeller men jag har åtminstone bildat mig en uppfattning om hur de står sig jämfört med andra bössor och mekanismer avseende rörlighet och känsla, trycke och så vidare och det jag kom fram till är att jag tror att det kommer funka bra för mig. Säkerligen inte den allra mest pricksäkra bössan, men det är inte extremt precisionsskytte jag främst ska ha den till. Så länge träffarna hamnar i träffzonen och inte sprids oerhört mycket så duger det för mig, det är inte tänkt att skjuta på längre håll än max 200m med 308an och absolut max 100 med 22an. Min fjärde bössa är tänkt att bli en ren precisionspang av cylinderrepetermodell, men jag har inte bestämt mig för vilket märke eller vilken modell ännu :)

Sen är också en av anledningarna till att jag väljer WMR att min sambo också tog sin jägarexamen samtidigt och hon vill ha en 22LR, så om jag verkligen vill mängdträna mycket kan jag alltid uppsiktslåna den då den finns i hushållet. Sen kan jag ju alltid mängdträna med nian också, de kulorna kostar inte många kronor per styck. Och ärligt talat, jag har hellre en funktionsduglig klass på vapnet och en kula som kostar något mer än ett vapen som jag i princip bara kan nöjesskjuta med då det inte duger till särskilt mycket vilt. WMR är ju ändå inte dyrare än typ fem kr bulan, det är överkomligt tycker jag. Mängdträna lär jag väl kanske inte göra med 308an, det är ju snarare 30-50 spänn per pang. Det märks av i plånkan desto snabbare... :näsblod

Den första var snygg ja :tummenupp Den andra... Not so much :hihi Är den jaktklassad eller du skjuter bara måltavla med den?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Mängdträna lär jag väl kanske inte göra med 308an, det är ju snarare 30-50 spänn per pang. Det märks av i plånkan desto snabbare... :näsblod

Smäller nog av lika många övningssmällar med 308an som 22an.
Inför nästan varje säsong har vi gått ihop ett gäng och abonnerat skyttebiografen i staffanstorp ett par timmar. Går ca 50skott vars. Och övninsskotten kostar inte 30-50 spänn 😉
Totalpriset blir alltså ungefär som en billig bandag.

22an skjuter jag numera bara med på 1-2 jaktfältstävlingar om året.
Sköt mycket råkor med den tidigare, men nu togs ju den allmänna jakttiden för dessa bort.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Smäller nog av lika många övningssmällar med 308an som 22an.
Inför nästan varje säsong har vi gått ihop ett gäng och abonnerat skyttebiografen i staffanstorp ett par timmar. Går ca 50skott vars. Och övninsskotten kostar inte 30-50 spänn 😉
Totalpriset blir alltså ungefär som en billig bandag.

22an skjuter jag numera bara med på 1-2 jaktfältstävlingar om året.
Sköt mycket råkor med den tidigare, men nu togs ju den allmänna jakttiden för dessa bort.
Kör ni helmantlat då eller? Jag vet inte om jag vill göra det nämligen då vi fått lära oss att man alltid ska skottställa och öva med den ammunition man avser bruka, men det kanske inte är så stor skillnad?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kör ni helmantlat då eller? Jag vet inte om jag vill göra det nämligen då vi fått lära oss att man alltid ska skottställa och öva med den ammunition man avser bruka, men det kanske inte är så stor skillnad?
Vem har sagt att man skall öva endast med jaktammunition? Aldrig hört någon påstå det någonstans, FYI.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Vem har sagt att man skall öva endast med jaktammunition? Aldrig hört någon påstå det någonstans, FYI.
Både vår instruktör och provförrättarna menade att man måste det då olika ammunition kan ändra skottställningen då de har olika ballistiska egenskaper. Jag tycker det låter rimligt, men jag vet ju inte då jag bara är nybörjare. Men för att vara säker på att träffa där du siktar i skarpt läge så fick vi höra att man åtminstone måste vara inskjuten med samma jaktammo. Sen kanske man kan ha övningsammo och kompensera manuellt för eventuella skillnader i träffbild, det vet jag inte om det går/är bra eller dåligt. Man vill ju trots allt öva på att sikta där man träffar, och om övningsammo nu inte träffar där jaktammon gör det så kanske man lär sig att sikta fel och sen begår man misstag i skarpt läge för att man glömde låta bli att kompensera eller nåt... Det tänker jag är anledningen, men jag vet som sagt inte. Bara berättar vad vi fått lära oss :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Både vår instruktör och provförrättarna menade att man måste det då olika ammunition kan ändra skottställningen då de har olika ballistiska egenskaper. Jag tycker det låter rimligt, men jag vet ju inte då jag bara är nybörjare. Men för att vara säker på att träffa där du siktar i skarpt läge så fick vi höra att man åtminstone måste vara inskjuten med samma jaktammo. Sen kanske man kan ha övningsammo och kompensera manuellt för eventuella skillnader i träffbild, det vet jag inte om det går/är bra eller dåligt. Man vill ju trots allt öva på att sikta där man träffar, och om övningsammo nu inte träffar där jaktammon gör det så kanske man lär sig att sikta fel och sen begår man misstag i skarpt läge för att man glömde låta bli att kompensera eller nåt... Det tänker jag är anledningen, men jag vet som sagt inte. Bara berättar vad vi fått lära oss :)
Det jag har fått lära mig är att man skall kontrollera med ett max två skott jaktammunition efter inskjutning. Att man skulle stå och mata på med 50kr/skott på älgbanan är bara bisarrt.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph

Japp, helmantlat. Oftast norma, för att sedan spara några hylsor att ladda om till jaktammo.

Min gamla 30-06 slog på 3cm åt sidan med övningsammo. Winchestern slår 2-3cm upp/ner om jag har ljuddämpare eller inte, men slår inget mellan jaktammo eller helmantlat.
Tikkan verkar inte slå något alls.
Siktet är såklart inskjutet med jaktammo, och ändras inte för att vi ska skjuta helmantlat.

I en jaktlig situation gör de där 2-3cm ingen skillnad om du siktar på lungan.
På skjutbiografen övar vi på rörliga mål i olika situationer. En möjlighet att testa sina begränsningar då man kan passa på att skjuta i situationer man annars skulle avstå.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bössor är ju lite som hojar, vissa åker H-D andra äventyrshoj och en tredje sporthoj osv, nån har väl sagt här köp den du tycker är snygg för du kommer att byta sen, så klokt att köpa det DU vill ha.

Aluminiumbössan är ett luftgevär men det finns motsvarande 22:eek:r, själv skjuter jag med en äldre Anschutz 1807 på bana.

På många ställen där man har elektroniskmarkering är det förbjudet att skjuta annat än helmatel på bana, tex skjutbanan här. Att man tränar med en sorts ammunition och jagar och tävlar med annan är inget konstigt. En bra kikare "trackar" rätt så då skruvar man bara träfflägesskillnaden inget konstigt med detta, för jakt provskjuter jag bössorna typ två skott inför varje säsong och om jag skulle ha stött dom. Har man fasta öppna riktmedel är det ju lite värre men då får man handladda så övningsammon skjuter hyfsat lika som jaktskotten. Min 308:a kan man tror jag skjuta vad som helst med och den går inom en snusdosa på 100 m, 30.06:an skiljer nästan 30 cm i höjd med helmantel och jaktskott men man måste kolla varje bössa.

22:eek:rna skruvar jag konstant för att kompensera höjden för olika avstånd men är nollade på 50 m vilket funkar till normal jakt av kråkor och sånt. Brukar träna att skjuta upp till 120-130 m på korthållsfältmål med 22:an vilket jag tycker är kul skytte. Brukar bara sätta ut mål och sen lägger jag mig på minsta jag tror är vettigt avstånd och får göra avståndsbedömning och kompensera för vind.

Då det kommer till lite kraftigare 22 kalibrar föredrar jag 22 Hornet framför 22WM, betydligt billigare att skjuta då man laddar själv och den dräper bättre och jag tycker den är helt perfekt till tjäder för trädskällare med helmantel och med hålspets funkar den tilm kråka och liknade på vettiga håll runt 100 m. Sen blir det 222 med 2.6 grams kulor med utgångshastighet på drygt 1000 m/s har denna till räv och grävlig på åteln då kulorna exploderar så man inte får utgångshål på skinnet och funkar bra till toppfågel med matchkulor om man är på +100 m.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag köpte den här när jag började jaga.
Ångrar jättemycket att jag inte fyllt i den genom åren, mina första jakter är med endast.

Beroende på hur man är lagd skulle jag säga att det här är riktigt bra, sedan kan man inte fylla i varenda gång man suttit på en åtel så klart.

1000042664.jpg1000042665.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det jag har fått lära mig är att man skall kontrollera med ett max två skott jaktammunition efter inskjutning. Att man skulle stå och mata på med 50kr/skott på älgbanan är bara bisarrt.
Jag vet inte, vill man vara helt säker på att träffa samma i skarpt läge som på banan så kan det ju bevisligen diffa beroende på vapen och då kanske man gör säkrast i att skjuta in med rätt ammunition åtminstone. Men ja, i övrigt kanske man inte matar mängder med dyra bulor utan då kan man ju öva och mängdträna med billigare eller rentav ett annat vapen.
Japp, helmantlat. Oftast norma, för att sedan spara några hylsor att ladda om till jaktammo.

Min gamla 30-06 slog på 3cm åt sidan med övningsammo. Winchestern slår 2-3cm upp/ner om jag har ljuddämpare eller inte, men slår inget mellan jaktammo eller helmantlat.
Tikkan verkar inte slå något alls.
Siktet är såklart inskjutet med jaktammo, och ändras inte för att vi ska skjuta helmantlat.

I en jaktlig situation gör de där 2-3cm ingen skillnad om du siktar på lungan.
På skjutbiografen övar vi på rörliga mål i olika situationer. En möjlighet att testa sina begränsningar då man kan passa på att skjuta i situationer man annars skulle avstå.
Förstår, det låter vettigt. Som sagt, tror ju knappast man mängdtränar med dyr ammo men att skjuta in med jaktammo tror jag är viktigt. Jag vill iallafall inte chansa.
Bössor är ju lite som hojar, vissa åker H-D andra äventyrshoj och en tredje sporthoj osv, nån har väl sagt här köp den du tycker är snygg för du kommer att byta sen, så klokt att köpa det DU vill ha.

Aluminiumbössan är ett luftgevär men det finns motsvarande 22:eek:r, själv skjuter jag med en äldre Anschutz 1807 på bana.

På många ställen där man har elektroniskmarkering är det förbjudet att skjuta annat än helmatel på bana, tex skjutbanan här. Att man tränar med en sorts ammunition och jagar och tävlar med annan är inget konstigt. En bra kikare "trackar" rätt så då skruvar man bara träfflägesskillnaden inget konstigt med detta, för jakt provskjuter jag bössorna typ två skott inför varje säsong och om jag skulle ha stött dom. Har man fasta öppna riktmedel är det ju lite värre men då får man handladda så övningsammon skjuter hyfsat lika som jaktskotten. Min 308:a kan man tror jag skjuta vad som helst med och den går inom en snusdosa på 100 m, 30.06:an skiljer nästan 30 cm i höjd med helmantel och jaktskott men man måste kolla varje bössa.

22:eek:rna skruvar jag konstant för att kompensera höjden för olika avstånd men är nollade på 50 m vilket funkar till normal jakt av kråkor och sånt. Brukar träna att skjuta upp till 120-130 m på korthållsfältmål med 22:an vilket jag tycker är kul skytte. Brukar bara sätta ut mål och sen lägger jag mig på minsta jag tror är vettigt avstånd och får göra avståndsbedömning och kompensera för vind.

Då det kommer till lite kraftigare 22 kalibrar föredrar jag 22 Hornet framför 22WM, betydligt billigare att skjuta då man laddar själv och den dräper bättre och jag tycker den är helt perfekt till tjäder för trädskällare med helmantel och med hålspets funkar den tilm kråka och liknade på vettiga håll runt 100 m. Sen blir det 222 med 2.6 grams kulor med utgångshastighet på drygt 1000 m/s har denna till räv och grävlig på åteln då kulorna exploderar så man inte får utgångshål på skinnet och funkar bra till toppfågel med matchkulor om man är på +100 m.
Så är det ju :tummenupp

Förstår, visste faktiskt inte att elektroniska mål kan ta skada av annat än helmantel så det ska jag komma ihåg :tummenupp Får kolla hur mycket det diffar med just min bössa, är det för mycket så tror jag inte att det ger så mycket att mängdträna ens med billigare ammo då man isåfall tränar på att sikta fel vilket känns kontraproduktivt.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
När jag monterat ett kikarsikte har jag alltid börjat inskjutningen med övningsammo. Kan snabbt bli dyrt annars om man råkat få korset helt fel. Avslutar med jaktskotten jag tänkt använda.
Nu har jag varit bekväm och använt samma skott till allt vi jagar här. Dvs räv, rådjur vildsvin och hjort, så jag har bara haft en typ av ammo att tänka på. Vi har då använt en kula och laddning som fått djuren att lägga sig direkt, men då också lite mer köttförstörelse. Detta för att vi tidigare hade en del åtlar i majs och rapsfält där det är extremt svårt att göra eftersök.

Dock sugen på att prova någon fabriksladdad blyfri variant. Vi har haft en jävla otur med sista omgången vi laddade själva. Tändhattar som inte smäller, kulor som splittrat sig (efter träff såklart) och djuren lägger sig inte direkt längre.
Hade läge att skjuta min första kronhjort för 1,5v sen, och då klickar skottet! 🤬

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Får kolla hur mycket det diffar med just min bössa, är det för mycket så tror jag inte att det ger så mycket att mängdträna ens med billigare ammo då man isåfall tränar på att sikta fel vilket känns kontraproduktivt.

Du ska inte träna med att "hålla fel" du justerar siktet olika efter olika ammunition, ett justerbart sikte vare sig det är öppna riktmedel eller kikarsikten tycker jag du ska se till att skaffa så du kan skottställa. Man lär sig ganska fort hur man ska skruva, jag "nollar" likaren med jaktskott och sen vet jag att jag ska dra x antal klick för att helmanteln ska träffa mitt i.

Har haft fast öppna riktmedel som backup på 30.06:an och jag säger att fila in riktmedel är så där kul, laddade själv helmantel för att träna med som gick hyfsat samma. Nu mer är den gängad så de öppna riktmedlen är borta liksom synen för att skjuta med öppna riktmedel också försvunnit.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du ska inte träna med att "hålla fel" du justerar siktet olika efter olika ammunition, ett justerbart sikte vare sig det är öppna riktmedel eller kikarsikten tycker jag du ska se till att skaffa så du kan skottställa. Man lär sig ganska fort hur man ska skruva, jag "nollar" likaren med jaktskott och sen vet jag att jag ska dra x antal klick för att helmanteln ska träffa mitt i.

Har haft fast öppna riktmedel som backup på 30.06:an och jag säger att fila in riktmedel är så där kul, laddade själv helmantel för att träna med som gick hyfsat samma. Nu mer är den gängad så de öppna riktmedlen är borta liksom synen för att skjuta med öppna riktmedel också försvunnit.
Förstår. Har aldrig haft några riktmedel som går att ställa på det sättet men det låter ju smidigt. Får ta och kika på det :tummenupp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag vet inte, vill man vara helt säker på att träffa samma i skarpt läge som på banan så kan det ju bevisligen diffa beroende på vapen och då kanske man gör säkrast i att skjuta in med rätt ammunition åtminstone.

Ja som jag skrev så skjuter du in med ett eller två skott av jaktammunition när du är nöjd med träffbilden med övningsammunition.

Sedan skall du vara förberedd på att du är inte helt säker oavsett. Du har inte ljus, avstånd, rörelser, adrenalin, sittställning i lika ordnade förhållanden så det sitter inte i den där centimetern hit eller dit.

Du kommer högst sannolikt skadeskjuta djur och du kommer ibland få tag på dem.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum