Stora jakttråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Problemet med vildsvin är egentligen inte svinen utan människan (här också). De saknar i stort naturliga fiender, är nattaktiva, matas generöst av ivriga jägare och planteras ut på ställen där det annars tagit sekel för dem att etablera sig givet noll jakt och noll rovdjur.

Ett rätt så smart flockdjur med hög reproduktionsförmåga som får oändlig tillgång till mat samtidigt som de inte har naturliga fiender kan bara sluta på ett sätt…

Mvh
Köper det du säger, och kanske bör det införas restriktioner för utfodring/utplantering eller andra riktlinjer för stammens förvaltning rent generellt... Men jag tycker fortfarande inte att de bör utrotas.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Köper det du säger, och kanske bör det införas restriktioner för utfodring/utplantering eller andra riktlinjer för stammens förvaltning rent generellt... Men jag tycker fortfarande inte att de bör utrotas.

Nej såklart, och man matar dem också för att hålla dem ifrån odlingarna men det har liksom tappat proportionerna, det är inte rimligt längre.

Lite som att vi har världens i särklass tätaste älgstam samtidigt som vi har betesskador för flera miljarder årligen i svenska skogar.

Mvh

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dom vildsvin vi har lösa i skogarna i Sverige är inplanterade, eller "har smitit" från fångenskap.

Men okej, låt oss låtsas att vi ska ha en stam av dom här i skogen, då måste ju jägarna se till att skjuta av så att den stammen hålls på en lagom nivå, låt säga 500 djur.

Då kanske man måste skjuta av ner till 100 djur varj år, titta på siffrorna jag postade tidigare hur fort beståndet skenade iväg.

Och enligt marcus så kan man ju inte utrota dom, så det är bara att försöka skjuta alla, varje år då.

Det räcker ju tydligen med ett tiotal individer för att beståndet ska skena iväg igen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Dom vildsvin vi har lösa i skogarna i Sverige är inplanterade, eller "har smitit" från fångenskap.

Men okej, låt oss låtsas att vi ska ha en stam av dom här i skogen, då måste ju jägarna se till att skjuta av så att den stammen hålls på en lagom nivå, låt säga 500 djur.

Då kanske man måste skjuta av ner till 100 djur varj år, titta på siffrorna jag postade tidigare hur fort beståndet skenade iväg.

Och enligt marcus så kan man ju inte utrota dom, så det är bara att försöka skjuta alla, varje år då.

Det räcker ju tydligen med ett tiotal individer för att beståndet ska skena iväg igen
Undrar vad exakt det är du inte förstår.
Det går inte att utrota dem nu med mindre än en pandemi. Vad är det du vill? Att någon annan skall öka avskjutningen? Gör det själv, fritt fram att engagera sig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dåså skjut alla ni ser, mackan lovar att det inte går att skjuta för många.

Jag vill att JÄGARNA som fått tillstånd att jaga som ett privilegium, mot att dom utför viltvård och håller stammarna på en rimlig nivå, verkligen gör det också.

Jag är inte heller emot att fånga hela flockar i fälla och avliva tills vi är nere på en vettig nivå som kan vara någonstans mellan 0-200 individer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Dåså skjut alla ni ser, mackan lovar att det inte går att skjuta för många.

Jag vill att JÄGARNA som fått tillstånd att jaga som ett privilegium, mot att dom utför viltvård och håller stammarna på en rimlig nivå, verkligen gör det också.

Jag är inte heller emot att fånga hela flockar i fälla och avliva tills vi är nere på en vettig nivå som kan vara någonstans mellan 0-200 individer.
Fått tillstånd, privilegium, vad pratar du om?

Vill du ha något gjort kan du göra det själv, varför du alls bryr dig om södra Sveriges vildsvin är dock oklart.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Skillnad på inplanterad art och återinförd art, det finns fynd daterade tusentals år tillbaka så att de funnits här länge kan det knappast råda tvivel om. Och ja, det stämmer att de utrotades och återinfördes senare. Men därmed är ju också den naturliga ordningen återställd snarare än ändrad, och jag tycker som sagt att det är fel att människan medvetet går och gör permanenta ändringar i lokalt ursprunglig förekomst av vilt. Ibland görs det av misstag, och då tycker jag det är bra att det rättas till i efterhand. Så också avseende vildsvin.

Om vi får ner stammen till den nivå du föreslår så lär arten bli fredad, sen får man inte skjuta fler förrän de återhämtat sig. Och om återhämtningen nu sker i sådan explosionsartad takt så kanske det går så långt att stammen blir ännu större än den är idag, innan politiska beslut om jakt hinner gå igenom. Är det det du vill? :va

Det finns ju trots allt regler kring jakt på vildsvin, exempelvis får inga suggor med kultingar skjutas. Om vi skulle ta bort den regeln så kanske arten potentiellt skulle gå att utrota, men tycker du verkligen att det vore en bra metod? Skjuta mamman så kultingarna svälter ihjäl? Knappast humant... Förhåller man sig till gällande regler så kanske det är som Markus säger, att arten inte går att utrota på grund av för hög avskjutning, men jag vill inte chansa då jag vill fortsätta kunna jaga gris på mina marker framöver.

Jag har som sagt inte mina marker till att odla grödor eller bruka skog, jag har mark för att jag vill jaga på den. Ingenting du säger kan få mig att ändra åsikt och vilja utrota något jaktbart vilt då det är huvudskälet till att jag äger mark. Men visst, alla har rätt till sin åsikt. Hatar du gris med sådan passion så ut och jaga dem själv. Jag tänker inte bidra till att utrota arten, däremot kommer jag om möjligt skjuta såpass många att jag har ett konstant lager av kött i frysen och nya jaktbara djur till kommande år.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Svenska Jägareförbundet bildades som reaktion på att älgen höll på att utrotas i Sverige. Bävern var redan borta och inplanterades igen, inte utan konflikt. Vargen har nästan varit helt borta. Kanadagåsen är väl att beteckna som invasiv art…

Poängen är att det svänger, ”balans” finns inte i naturen utan det är hela tiden cykliska svängningar förutom där vi människor är inne och petar, oftast utan att veta vad vi gör.

Så ja, arter gynnas ofta av jakt så länge det är livskraftiga stammar, för många/för tätt är inte bra, det blir sjukdomar osv förr eller senare. För få ja då kan det gå fort att försvinna helt och hållet. Svårigheten är att avgöra var gränserna går, men när det gäller vildsvin går det nog att ta ned stammen med 80% utan att det är någon större risk med artens fortlevnad.

Mvh

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det som är med vildsvin är att dom förökar sig så fort och kan få mer än en kull om året. Sen när vi har varma och snöfria vintrar så överlever många utav kultingarna och kultingarna blir snabbt könsmogna.....

När jag började jaga tidigt nittiotal så hade räv pest slagit ut rävstammen runtomkring där jag bor. Sen varit gynnsamma vintrar så rådjuren hade ökat något fruktansvärt. När det inte finns någon naturlig fiende som tar kiden så överlever även dom små och svaga. Vilket resulterade i många som egentligen inte skulle blivit vuxna. När det sedan blev riktigt sträng snövinter var det mängder som led och svalt ihjäl.
Första åren sköt vi mängder med rådjur. Kommer ihåg en lördag förmiddag 6 man med 3 hundar (tax&drever) sköt 14 rådjur.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Tycker det är viktigt att man förstår den naturliga kedjan fullt ut innan man ger sig på allt för stora förändringar i viltvården. Har personligen funderat på att skjuta ut de prärievargar som börjat inkräkta lokalt, men ju mer jag löser på, desto mer lutar det åt avskräckande åtgärder för att driva bort den lokala flocken.

Ett exempel från egen erfarenhet var då vi nyligen slutade köra ner hästavföringen i vår utomhusarena (vi brukade sprida ut den manuellt och sedan vända jorden med traktor), vilket resulterade i färre fåglar i omlopp (de äter mask och annat som kommer upp till ytan när vi vänder jorden), vilket i sin tur gjorde att hökarna blev frekventa besökare hos grannens hönsgård…

Det är ett stort ansvar att vara en del av djurvården och vi som sätter ett värde på djur är tacksamma för allas positiva inblandning.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Ursprungliga vildsvinet och de som finns hos oss idag är troligtvis inte samma.
Inte ovanligt att de som förr höll vildsvin i hägn blandade in korsningar med tamgris för att få snabbare reproduktion.
När vildsvinen fanns naturligt pratades det om en kull om året på 2-3 grisar. Nu är det 4-5 minst två gånger om året.
Jag har dock inga problem med att vi har vildsvin, men att ha för sig att man ska spara på grisarna för att ha en hållbar stam är bara nonsens. Vi kan skjuta så många vi ser ett antal år till innan vi ens behöver fundera på något sånt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi kan skjuta så många vi ser ett antal år till innan vi ens behöver fundera på något sånt.

Absolut, vildsvinen förökar sig som dom skadedjur dom är.

Vargar däremot som knappt förökar sig av sig själv i Sverige, dom är söndagsjägarna jävligt kåta på att skjuta, och helst allihopa.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Någon som har något tips på hemsidor där man kan köpa ammunition med hemleverans till rimliga priser? Många av handlarna jag kikat på tar helt hutlöst mycket för frakten, och 22wmr har visat sig vara svårt att få tag på lokalt...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Någon som har något tips på hemsidor där man kan köpa ammunition med hemleverans till rimliga priser? Många av handlarna jag kikat på tar helt hutlöst mycket för frakten, och 22wmr har visat sig vara svårt att få tag på lokalt...

Frakt kostar ju per kg även för en handlare så jag skulle gissa att enda chansen är att helt enkelt köpa mycket på en gång.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Kanske kan vara något.
"0-1kg 220kr - 1-3kg 250kr - 3-10kg 290kr - 10-20kg 370kr - Order över 20kg enligt offert"

Har du kollat på Robsoft forum? Kanske en köpes-annons kan vara vägen framåt.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Verkar vara ett jäkla tjorva med att skicka vapen och amunition nu, mitt Walther luftgevär blev stoppat av Posten i nån scanning för att det var ett vapen och ett jävla tjorv fast det var skickat som dom på posten så att det skulke skickas. Detta är då ett icke licenspliktig sportredskap men säljaren fick åka och kvittera ut det , köpa en ny frakt och tjorva. Jag hävdade åt posten att en golfklubb är farligare då jag är ganska säker på att det är lättare att slå ihjäl nån med den än ett luftgevär med tom tub, först ska kan ha en kompressor som ger 200 bar, amunition och man får nog nöta på bra för att dräpa nån mot att slå med en golfklubb. DHL och Schenker vägrar skicka vapen helt och hållet även licenfria luftvapen.

Amunition är ju dessutom explosiv vara så det verkar dyrt att skicka, Fritid och vildmark i Piteå tänkte jag på direkt, stor butik som bör fixa detta.

Är ju helt jävla sjukt att man inte ska kunna skicka vapen och jag tror knappast försvårande av att skicka vapen påverkar kriminella verksamt speciellt mycket, där emot påverkar det sportskyttarna och jägare mycket mer med byråkratiska regler.

Robsoftforum ska du besöka är hyfsat bra aktivit med mycker kunnigt folk där och på annonssidorna rör det sig en hel del.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är verkligen 22WMR svår att få tag på? Men den är kanske en "död kaliber" lika som 30.06 som verkar helt ute idag.

Är ju mycket mode och myter i detta med kalibrar, då jag började jaga så kunde man inte träffa nåt över 50 m med en 8x57, 308W var klen osv. Idag har visst 30.06:än sån rekyl att den knappt är hanterbar och ska visst vara fruktansvärt hemsk att skjuta, jag märkte ingen större skillnad då jag sköt två älgar med 30.06 i höst och en med 308W.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph

Antar att du då inte bor i Skåne? Vet inte hur sportec i åkarp har med just wmr, men annars är jag tämligen säker på att sakab i tommarp har.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Frakt kostar ju per kg även för en handlare så jag skulle gissa att enda chansen är att helt enkelt köpa mycket på en gång.
Vad jag sett så är det i många fall en "farligt gods"-avgift som gör att det springer iväg. Försökte beställa ett tiotal askar WMR från en sida och fick en fraktkostnad på lika mycket som ammon kostade... :skrämd

Kanske kan vara något.
"0-1kg 220kr - 1-3kg 250kr - 3-10kg 290kr - 10-20kg 370kr - Order över 20kg enligt offert"

Har du kollat på Robsoft forum? Kanske en köpes-annons kan vara vägen framåt.
Tackar för tipset, ska kika på båda! :tummenupp

Är verkligen 22WMR svår att få tag på? Men den är kanske en "död kaliber" lika som 30.06 som verkar helt ute idag.

Verkar så... Har varit runt till de flesta jaktbutikerna inom 7 mils radie och lyckats skrapa ihop två askar á 50 bulor. Några erbjöd sig att plocka hem men kunde inte säga hur mycket de kunde få tag på eller hur lång tid det skulle ta...

Antar att du då inte bor i Skåne? Vet inte hur sportec i åkarp har med just wmr, men annars är jag tämligen säker på att sakab i tommarp har.
Tyvärr inte längre, gick och blev Blekingebo istället. Men visst, det är ju inte oöverkomligt långt att ta sig till varken Åkarp eller Tommarp men jag får ju avsätta i princip en dag för att köra tur och retur vilket gör det tillräckligt långt för att jag helst ska vilja kombinera det med om jag har ett annat ärende i närheten och det har jag sällan. Blir ju ändå en 7-800 spänn bara i drivmedel så... Därför tänkte jag att jag hör med expertisen på SH om det finns sidor som fraktar till rimlig peng, kan ju bli värt det både tids- och kostnadsmässigt :tummenupp

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping