Stora Mellanösterntråden

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Det är väl som att samerna bestämmer när jämtlandstriangeln är öppen, deal with it eller skriv till FN och klaga.
Nu är det som det är och Israel kommer inte flytta på sig, araberna som kallar sig palestinier kan välja att krångla eller bygga upp något.

Så du tycker att Israel har rätten att fortsätta med nya bosättningar på Västbanken och behandla palestinierna som skit? Det ska få fortsätta i 75 år till? Fortsätta mörda folk som propagerar för en tvåstatslösning? Låsa in barn i fängelser utan åtal?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så du tycker att Israel har rätten att fortsätta med nya bosättningar på Västbanken och behandla palestinierna som skit? Det ska få fortsätta i 75 år till? Fortsätta mörda folk som propagerar för en tvåstatslösning? Låsa in barn i fängelser utan åtal?
Ja jag tycker att araberna har förbrukat sin rätt att alls vara i Israel och vad gäller de med medborgarskap är jag inte säker vad jag tycker.
Araber plågar sin omgivning i allmänhet, och de som kallar sig palestinier i synnerhet, de beter sig som skit överallt och de skall inte få plåga andra folkslag obehindrat. Bra att någon sätter ned foten.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Värt att påminna om att ”staten Israel” faktiskt generellt är emot bosättarna (lite olika mycket beroende på regering), har försökt avhysa dem och har i vissa fall även rivit deras byggnader men ortodoxa judar är inte jättemycket enklare att handskas med än palestinier och så långt som till att skjuta dem kommer Israel aldrig.

Ett olöst problem men inte primärt orsakat av Israel utan av deras egna religiösa extremister.

Hade araberna accepterat tvåstatslösningen 1948 och gett fan i att attackera Israel med jämna mellanrum hade det sett betydligt bättre ut idag.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Värt att påminna om att ”staten Israel” faktiskt generellt är emot bosättarna (lite olika mycket beroende på regering), har försökt avhysa dem och har i vissa fall även rivit deras byggnader men ortodoxa judar är inte jättemycket enklare att handskas med än palestinier och så långt som till att skjuta dem kommer Israel aldrig.

Ett olöst problem men inte primärt orsakat av Israel utan av deras egna religiösa extremister.

Hade araberna accepterat tvåstatslösningen 1948 och gett fan i att attackera Israel med jämna mellanrum hade det sett betydligt bättre ut idag.
Ja det konstiga är att det är någon vedertagen sanning att bara det blev en tvåstatslösning så vore allt frid och fröjd.
Är det fem eller sex gånger araberna erbjudits en sådan lösning?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja det konstiga är att det är någon vedertagen sanning att bara det blev en tvåstatslösning så vore allt frid och fröjd.
Är det fem eller sex gånger araberna erbjudits en sådan lösning?
Är för dåligt inläst på detta så "många" blir svaret. Men det är tydligt att det är extremister som är problemet, inte staten Israel. Det är fortfarande den enda demokratin i hela regionen (för att inte säga världsdelen) vilket många glömmer bort.

Det torde för de flesta vara uppenbart att de rent militärt vare sig förr, nu eller sedan inte skulle ha några som helst problem att rensa mellanöstern kemiskt fritt från palestinier, de har bara inte en sådan agenda. De vill ha fred och det har de faktiskt visat sedan 1948. Men de måste få känna sig säkra i sitt eget land också.

Om man är arab, kristen, ortodox jude, beduin eller ryss spelar mindre roll vilket är lätt att konstatera på plats i tex Jerusalem. Däremot är du befriad från militärtjänst, det är den enda skillnaden gentemot att vara israelisk jude.

Kunde arabländerna gå ihop och säga att de 1. Lägger ned anspråken på att utrota staten Israel; 2. Lägger ned anspråken på att utrota judarna och 3. Öppnar för fredlig samverkan, handel och normala relationer så skulle välståndet i mellanöstern öka enormt. Men eftersom det lika sannolikt skulle innebära att diktaturerna faller så vill de ju inte det. Där ligger problemet.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Man kan väl rimligtvis inte lova bort mark till någon om man själv inte äger marken i fråga.
Däri ligger iaf en del av problemet.

Balfourdeklarationen:
"...establishment in Palestine of a national home for the Jewish people..."
"...nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of existing non-Jewish communities in Palestine, or the rights and political status enjoyed by Jews in any other country."

Politiker...vad vore världen utan dem...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Man kan väl rimligtvis inte lova bort mark till någon om man själv inte äger marken i fråga.

Balfourdeklarationen:
"...nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of existing non-Jewish communities in Palestine, or the rights and political status enjoyed by Jews in any other country."

Bakgrunden här är faktiskt ganska viktig. Kan du berätta något om den, både vad gäller den judiska folkgruppen och det landområde som FN ansåg vara lämpligt att anvisa som territorium till dem?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Bakgrunden här är faktiskt ganska viktig. Kan du berätta något om den, både vad gäller den judiska folkgruppen och det landområde som FN ansåg vara lämpligt att anvisa som territorium till dem?
Jätteviktig, som alltid, med frågan om hur långt man ska blicka tillbaka tänker jag.
Första världskriget menar du map på bakgrund till Balfourdeklarationen?

Principen för mig är enkel - äger jag inte något så äger jag inte något.
Dra lite om bakgrunden du om du vill.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jätteviktig, som alltid, med frågan om hur långt man ska blicka tillbaka tänker jag.
Första världskriget menar du map på bakgrund till Balfourdeklarationen?

Principen för mig är enkel - äger jag inte något så äger jag inte något.
Dra lite om bakgrunden du om du vill.
Jag tror han var ute efter vem som ägde området när det gavs till Judarna för att de skulle kunna skapa en stat där.

Det här med ägande är lite intressant faktiskt, det finns två sorters ägande.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag tror han var ute efter vem som ägde området när det gavs till Judarna för att de skulle kunna skapa en stat där.

Det här med ägande är lite intressant faktiskt, det finns två sorters ägande.
Alltså 1948?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Balfourdeklarationen:

UK ägde marken, FN var överens, move on

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om zoda kan och vill det så ser jag gärna att @zoda också besvarar inlägg#1. ?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Men sluta nu, så där kan du säga om alla landområden, det här blir filosofiskt
Men ska man skita i det då?
Man kan titta tillbaka x år men inte x+1 år liksom, någonstans går tydligen en gräns. Det blir inte konsekvent eller logiskt. Varför x men inte x+1 liksom?

Jag väljer att vara försiktig med att tvärsäkert säga att någon av de inblandade parterna har "rätt till" landområdet map på ovan.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj

Det var engelsmännen och till viss del fransmännen som lovade bort Palestina till sionisterna. Och man ska inte glömma bort att för 150 år sedan bodde det bara 2.000 - 5.000 judar i området. Från 1917 efter Balfour började antalet stiga och efter -48 så….. Dom ”erbjudanden” om en tvåstatslösning som vissa hävdar att palestinierna fått har varit rena skämt i stort. Och sionisterna mördade Guinness, Bernadotte och andra dignitärer som propagerade för en tvåstatslösning redan på 40-talet…. Tyvärr sitter det många sionister i Israels regering än idag. Dom måste bort.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
UK ägde marken, FN var överens, move on

England ÄGDE inte marken. Möjligtvis såg man på den som en engelsk koloni som man bestämde över. Ingen som bodde där höll med….. Som är brukligt när västländer koloniserat omvärlden….. Men du har rätt i att Nationernas Förbund stod bakom mandatet. Förbundet bildades samma år detta hände. Och hade bara 27 medlemsländer vid det tillfället. Där USA, Frankrike och England rent konkret var dom enda som hade något att säga till om. Englands mandat över Palestina var direkt rättsvidrigt och var rent konkret ett sett för England att skaffa ytterligare en koloni i stort.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Snart ska vi fira födelsen av en Jude i Betlehem för över 2000 år sedan, en plats där det aldrig någonsin har bott några Judar innan 1948 tydligen

Det fanns väldigt få judar i området innan 1920. Det steg från 5.000 till 100.000 från 1800 till 1925. När engelsmännen lovade bort Palestina till judarna flyttade fler och fler dit. Fanns ca 600.000 judar i området 1948 i jämförelse med 1,5 miljon araber/kristna. Det fanns tre gånger fler kristna än judar i området år 1800. Många judar historiskt konverterade till kristendomen och sen till Islam. Andra utvandrade…..

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år