Stora Mellanösterntråden

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Du är så sjukt okunnig. Läs bara första inlägget i tråden så lär du dig något.
.
Det första inlägget? Det är faktiskt humor på hög nivå.

• "Israelerna visar stor återhållsamhet och i de fall de begår övergrepp så lagförs de, ännu en skillnad från sina motståndare."
Är den nåt man kan kritisera Israel för så är det bristande återhållsamhet. Hur många civila har man bombat ihjäl i Gaza nu, 25000 personer?

Punkt 5. "Eftersom Israel är en demokrati så kan man inte tillåta hur många araber som helst eftersom de då på demokratisk väg kan avveckla Israel".
Det är väl närmast själva definitionen på demokrati, att låta majoriteten styra. De är som om Sveriges socialdemokrater skulle deportera tillräckligt många moderater för att vara säkra på att få majoritet i nästa val.

Nej, Israel är en liten aggressiv imperialiststat som utan betänkligheter fördriver den palestinska delen av befolkningen. Man tar ifrån dem arbete, bostäder och mark och ger till judar istället. Ren apartheid. Man beväpnar bosättare som kan terrorisera de palestinska invånare som de vill. Man kontrollerar matleveranser, vatten, el och annat livsnödvändigt i de ockuperade områdena, invånarna kan inte resa som de vill.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Vad yrar du om? Men ändå vadå?

Frågan nu var iranska skurkstatsagenter som skall döda judar, vad har det med Israels likvideringar av terrorister att göra?
Exakt vad jag säger. Nationer som skickar ut mördare för att ta livet av folk man inte gillar i andra länder. Varför är det okej när Israel gör det men fel när Iran gör det?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Exakt vad jag säger. Nationer som skickar ut mördare för att ta livet av folk man inte gillar i andra länder. Varför är det okej när Israel gör det men fel när Iran gör det?
Du är omöjligen så där korkad, go fish elsewhere.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är väl närmast själva definitionen på demokrati, att låta majoriteten styra. De är som om Sveriges socialdemokrater skulle deportera tillräckligt många moderater för att vara säkra på att få majoritet i nästa val.

Nu har väl sossarna istället löst detta genom att importera sosse-väljare, samtidigt som de har fört en politik som gynnar just denna grupp och skapat incitament för ännu fler att komma hit. Effekten blir densamma.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Engelsmännen skrev under ett mandat 1922 att Judarna skulle få en stat i Palestina . Vad hände ? Jo de svek och gav största delen till araberna (Jordanien och golan höjderna) Sen ytterligare svek Fn och gav gasa och västbanken till de araber som senare kallades palestinier och som aldrig varit ett folkslag. Israel gokände detta trots allt. Det gjorde inte araberna, krig utbröt och Israel tog de områden som egentligen skulle tillhört dem från början. Konstigare är det inte. Fred skulle kunna upprättas imorgon dag om Världen beslutade att Israel ska få hela sitt land ,enstats lösning.
Engelsmännen?
Egentligen skulle tillhört?

Man kan ju inte sitta på ett kontor långtbortistan och lova bort ett land till någon där det redan bor folk.
Landområdet tillhörde ju tex tidigare det osmanska riket...

När första världskriget bröt ut bodde det ca 80000 judar i palestina säger minoritet.se
ui.se säger att det i början av 1920-talet bodde 78 % muslimer, 11 % judar och 9,6 % kristna i området mellan medelhavet och jordanfloden.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det var inte ett land, det varven administrativ region.
Ok. Och vem har då rätt att bestämma att nu ska folkgrupp x få landet/det ska bildas en nationalstat åt folkgrupp x eller vad man nu vill kalla det, i den administrativa regionen?
Jag har inte svaret.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ok. Och vem har då rätt att bestämma att nu ska folkgrupp x få landet/det ska bildas en nationalstat åt folkgrupp x eller vad man nu vill kalla det, i den administrativa regionen?
Jag har inte svaret.
De som kontrollerar området.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Engelsmännen?
Egentligen skulle tillhört?

Man kan ju inte sitta på ett kontor långtbortistan och lova bort ett land till någon där det redan bor folk.
Landområdet tillhörde ju tex tidigare det osmanska riket...

När första världskriget bröt ut bodde det ca 80000 judar i palestina säger minoritet.se
ui.se säger att det i början av 1920-talet bodde 78 % muslimer, 11 % judar och 9,6 % kristna i området mellan medelhavet och jordanfloden.
Osmanska riket är Turkiet, Turkiet är inte araber.
Det har även tillhört romarriket.
Det är helt ointressant.
Judarnas land, ut med araberna som inte trivs.
Hoppas innerligt de tar Gaza också nu.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kanske inte är så bra, för i så fall skulle Ryssland kunna utropa en ny, suverän stat i de ockuperade områdena i östra Ukraina.
Det finns inga andra metoder som faktiskt fungerar. Det är den som har kontrollen över en bit mark som bestämmer över den biten mark. Vilket Ukraina/Ryssland-kriget med all önskvärd tidlighet visar. OAvsett vad man tycker om det så är det Ryssland som bestämmer vad som händer i de ockuperade områdena. på samma sätt som med alla områden som Kina ockuperar.
Ryssland kunde mörda, våldta och kindnappa helt obehindrat i de områden de ockuperat, ingen rätt som inte backas upp med ett våldskapital existerar på riktigt.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det finns inga andra metoder som faktiskt fungerar. Det är den som har kontrollen över en bit mark som bestämmer över den biten mark. Vilket Ukraina/Ryssland-kriget med all önskvärd tidlighet visar. OAvsett vad man tycker om det så är det Ryssland som bestämmer vad som händer i de ockuperade områdena. på samma sätt som med alla områden som Kina ockuperar.
Ryssland kunde mörda, våldta och kindnappa helt obehindrat i de områden de ockuperat, ingen rätt som inte backas upp med ett våldskapital existerar på riktigt.
Ja. Men det betyder inte att det är "rätt". Det är fel av mig att (med våld ta eller tvinga av dig) kontrollen över ditt eget hem och dela ut det till folkgrupp x.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja. Men det betyder inte att det är "rätt". Det är fel av mig att ta kontroll över ditt hem och dela ut det till folkgrupp x.
Rätt är en fråga om kultur och varierar kraftigt mellan olika kulturer.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Rätt är en fråga om kultur och varierar kraftigt mellan olika kulturer.
Javisst men varför är det rätt undrar jag?

I sverige håller, eller höll, de flesta med mig. Vi pissrånar inte varandra, det "vet" vi är "fel".
Att jag är starkare än dig innebär inte att jag får slå dig, även om jag kan. Inte heller får jag dela ut ditt hus till min brorsa även om jag kan - känns som skandinaviskt moralbygge.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Javisst men varför är det rätt undrar jag?

I sverige håller, eller höll, de flesta med mig. Vi pissrånar inte varandra, det "vet" vi är "fel".
Att jag är starkare än dig innebär inte att jag får slå dig, även om jag kan. Inte heller får jag dela ut ditt hus till min brorsa även om jag kan - känns som skandinaviskt moralbygge.
Varför inte är en precis lika bra fråga.
Rätt och rättigheter är vad en grupp människor tycker är en bra idé, och sedan dessutom har våldskapitalet att vidmakthålla det idealet. Vi har haft en lång histora i Europa av att ta sig lite extra livsutrymme av grannarna. Att vi tycker det är fel att göra det är en historiskt sett väldigt nymodig idé.
För närvarande visar Ryssland varför det där med rättigheter inte är värt något om man inte har våldskapital att göra det en dyrköpt historia att gå emot folkgruppens ide om hur saker ska vara.

Det finns gott om argument från båda hållen. Min personliga åsikt är att vi i Europa har levt på USAs välvilja och inte har behövt betala för de rättigheter vi stakat ut. Det är antagligen ett av skälen till att det gått galloperande inflation i vad folk anser är rättigheter.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja. Men det betyder inte att det är "rätt". Det är fel av mig att (med våld ta eller tvinga av dig) kontrollen över ditt eget hem och dela ut det till folkgrupp x.
Jag förstår inte att detta missförstånd aldrig upphör.
Ingen har tvingat av någon sitt land och gett till någon annan.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top