Ok?
Jag frågade dig "varför? Varför det skulle vara rätt, hur gör du koppling/samband/logik mellan "kontrollera" och "rätt"?
Du frågade mig "varför inte" och jag svarade med att jag inte ser just koppling/samband/logik mellan de båda orden. Jag får inte ihop det..för tillfället iaf men lyssnar gärna på det du har att säga om just det.
Och jag sade att rätt är ett värdeord beroende på värdegrund.
Många tycker att statligt förverkande av egendom är rätt, men det är att med våld, eller hot om våld, ta fruktens av någon annans arbete ifrån den personen, dvs stöld. Men det ansers vara rätt av en del. Att ta livet av en medmänniska är också något som anses rätt i en del fall.
Rätten att säga vem som får använda en bit land innehas av den som kontrollerar den biten land. Exempelvis bonden som äger gården har rätten att säga vem som får bruka hans mark. Landet som styr inom gränserna får bestämma vem som för bygga ett kärnkraftverk, och var de får bygga det. Det landet har också rätten att bestämma vem som får vstas inom landets gränser.
Detta innefattar även imperier, de anser sig ha rätten att kontrollera landsområdena de styr över, och att styra hur dessa används.
Nu får du själv förklara varför den som är i besittning av egendom inte har rätten att bestämma över dess användning.