Stora Mellanösterntråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ä det något konstigt att vilja hjälpa folk med mat?
Nej det är en klassisk västerländsk och kristen fin tradition.
Men det finns många andra arabiska länder i närheten som tydligen skiter i denna fråga och då undrar ju förstås den nyfikna som lever med öppet sinne, varför är det så?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ä det något konstigt att vilja hjälpa folk med mat?

Nej, det är en mycket gammal mänsklig tradition som sannolikt funnits så länge vi haft samhällen. Bristen på mat drabbar ju heller inte de krigförande främst, utan barn, gamla och oföra.

Sedan bör man förstås ställa krav på att maten distribueras till behövande och inte stjäls för att säljas på den svarta marknaden (gammal rysk/sovjetisk tradition av korruption).
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så länge all mat innehåller någon form av gris så är det okej för mig även med svenska skattepengar.
Det om något känns ju som pengar i sjön.

Jag köper att i Sverige ska man tvinga alla att äta gris men om man ska bemöda sig med att skicka mat till arabiska länder verkar det bättre att låta bli.

Men är det inte lite småaktigt också?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Skuldkänslor efter kolonialismen?
Fast i Sveriges fall är det nog den där självgodheten om att vara världens humanitära stormakt.
Jag tycker det är en bra grej men noterar att inga andra kulturer håller på med det där storskaligt så lika bra att vi sköter vårt kanske?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är det som gör att den bara slagit rot i västländer tror du?

Håller inte alls med dig där. Finns överallt och kanske särskilt i icke västländer, dvs där hunger faktiskt förekommer.

Ryssland har ju dessutom inte bara försökt förstöra Ukrainas möjligheter att exportera spannmål genom att bomba hamnar och hota fartyg, man har dessutom stulit ukrainskt spannmål och säljer det som sitt eget. Allt syftande till att höja nöden i tredje världen och på så sätt försöka sätta press på anständiga stater. Samt förstås att öka flyktingmängderna till EU.

Det är på sådant du borde fokusera istället för att gaffla om att SD minsann inte har med sin nynazistiska historia att göra alls, medan andra partier i princip enbart består av hur de agerade i flyktingkrisen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det om något känns ju som pengar i sjön.

Jag köper att i Sverige ska man tvinga alla att äta gris men om man ska bemöda sig med att skicka mat till arabiska länder verkar det bättre att låta bli.

Men är det inte lite småaktigt också?

Nja, de som faktiskt väljer att ändå äta har ju passerat igenom det där nålsögat så att man kan unna dom lite näring.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tycker det är en bra grej men noterar att inga andra kulturer håller på med det där storskaligt så lika bra att vi sköter vårt kanske?

Oavsett var Sverige hittar på så är det per definition småskaligt.

USA ger tex ensamt ungefär hälften av FN-s livsmedelshjälp globalt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Håller inte alls med dig där. Finns överallt och kanske särskilt i icke västländer, dvs där hunger faktiskt förekommer.

Ryssland har ju dessutom inte bara försökt förstöra Ukrainas möjligheter att exportera spannmål genom att bomba hamnar och hota fartyg, man har dessutom stulit ukrainskt spannmål och säljer det som sitt eget. Allt syftande till att höja nöden i tredje världen och på så sätt försöka sätta press på anständiga stater. Samt förstås att öka flyktingmängderna till EU.

Det är på sådant du borde fokusera istället för att gaffla om att SD minsann inte har med sin nynazistiska historia att göra alls, medan andra partier i princip enbart består av hur de agerade i flyktingkrisen.
Har du exempel på sådant bistånd, hur det bedrivs i Mellanöstern, Afrika eller Kina?

Jag noterar att du fortfarande tror att Ryssland tvingade ditt FP att ta emot två miljoner invånare med oklar flyktingstatus och identitet på tjugo år. Det gjorde ni helt själva, de är inte i Estland, de är inte i Finland, de är här och spränger, tack vare ej tänkande väljare.

Om du vill diskutera hur dåligt Ryssland är så kan vi göra det, jag tror vi är överens om den saken dock.

Var kom nynazismen nu, var det inte rysk mutskandal? Du börjar väl inte blanda korten i affekt? 😅

Ta ansvar för dig och ditt parti nu.


Vad allt har lett till, det vet vi nu. Åldringsrån, infiltration, bedrägerier, vårdköer, sprängningar, könsstympning, klansamhälle, skjutningar, hot mot lärare, hög skatt, otrygghet, korruption, terrordåd, övergrepp med mera - vilket FP ville ha. Och har fått.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nja, de som faktiskt väljer att ändå äta har ju passerat igenom det där nålsögat så att man kan unna dom lite näring.
Nja, om man bjuder på något till någon i nöd kan man vara lite hygglig kan jag tycka. Sedan att Qatar och Egypten borde ordna med detta är en annan femma.

Kanske en spårsändare i en säck kikärtor och en drönare vore något. Allt samlas väl upp i någon Hamascentral ändå.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Oavsett var Sverige hittar på så är det per definition småskaligt.

USA ger tex ensamt ungefär hälften av FN-s livsmedelshjälp globalt.
USA kvalificerar sig nu som "Finns överallt och kanske särskilt i icke västländer, dvs där hunger faktiskt förekommer."?

Ibland undrar jag om det inte skulle ligga i ditt eget intresse att vänta lite innan du skriver, lite som ett alkolås.

Nu får du sluta blanda korten, var är överallt och särskilt icke västländer där hunger förekommer? Berätta om de internationella biståndsprogrammen i sådana länder samt om de i Qatar och Kina.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har du exempel på sådant bistånd, hur det bedrivs i Mellanöstern, Afrika eller Kina?

Jag noterar att du fortfarande tror att Ryssland tvingade ditt FP att ta emot två miljoner invånare med oklar flyktingstatus och identitet på tjugo år. Det gjorde ni helt själva, de är inte i Estland, de är inte i Finland, de är här och spränger, tack vare ej tänkande väljare.

Om du vill diskutera hur dåligt Ryssland är så kan vi göra det, jag tror vi är överens om den saken dock.

Var kom nynazismen nu, var det inte rysk mutskandal? Du börjar väl inte blanda korten i affekt?

Ta ansvar för dig och ditt parti nu.


Vad allt har lett till, det vet vi nu. Åldringsrån, infiltration, bedrägerier, vårdköer, sprängningar, könsstympning, klansamhälle, skjutningar, hot mot lärare, hög skatt, otrygghet, korruption, terrordåd, övergrepp med mera - vilket FP ville ha. Och har fått.

Det handlar väl om att du menar att partier måste ta ansvar för sin historia? Jag är okej med det men du verkar vilja ducka frågan om SD och systerpartiernas förflutna. Jag förstår iofs varför.

Att det inte är någon lyckad idé att skapa ghetton har mänskligheten vetat sedan gamla testamentets dagar. Ändå gör man om det misstaget igen och igen och det är väldigt märkligt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
USA kvalificerar sig nu som "Finns överallt och kanske särskilt i icke västländer, dvs där hunger faktiskt förekommer."?

Ibland undrar jag om det inte skulle ligga i ditt eget intresse att vänta lite innan du skriver, lite som ett alkolås.

Nu får du sluta blanda korten, var är överallt och särskilt icke västländer där hunger förekommer? Berätta om de internationella biståndsprogrammen i sådana länder samt om de i Qatar och Kina.

Du kör uppenbarligen inte med alkolås iaf.

Det ligger i sakens natur att rika länder har lättare att stödja fattiga länders invånare än tvärtom. Hunger är vanligare i fattiga länder.
Min poäng är att det inte är särskilt konstigt att rika länder faktiskt vill stödja fattiga länder med mat, utan att ha jättemycket till övers för politiken i det fattiga landet.

Och det där vet du, du vill bara gaffla lite extra om invandring såhär på påskdagen.
:)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du kör uppenbarligen inte med alkolås iaf.

Det ligger i sakens natur att rika länder har lättare att stödja fattiga länders invånare än tvärtom. Hunger är vanligare i fattiga länder.
Min poäng är att det inte är särskilt konstigt att rika länder faktiskt vill stödja fattiga länder med mat, utan att ha jättemycket till övers för politiken i det fattiga landet.

Och det där vet du, du vill bara gaffla lite extra om invandring såhär på påskdagen.
:)
Fast det du nu påstår är din poäng är ju jättelångt från vad du skrev förut, det är inte ens relaterat.

Nu skriver du att det inte är konstigt att rika länder har lättare, det är korrekt.

Förut skrev du att bistånd främst utövas i fattiga länder, det är inte alls korrekt och dessutom en helt annan fråga.

Varför ändrar du ståndpunkt så fort, är det något särskilt S/FP-drag kanske? 😅

Du är fast i gamla 80-talsbanor i alla frågor, detta handlar inte om rikt och fattigt. Qatar och Kina har råd att hjälpa andra men de är inte en del av den västerländska kristna traditionen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det handlar väl om att du menar att partier måste ta ansvar för sin historia? Jag är okej med det men du verkar vilja ducka frågan om SD och systerpartiernas förflutna. Jag förstår iofs varför.

Att det inte är någon lyckad idé att skapa ghetton har mänskligheten vetat sedan gamla testamentets dagar. Ändå gör man om det misstaget igen och igen och det är väldigt märkligt.
Är du okej med det, ok låt höra. Skriv ner lite hur du tänkte med FP när du borde sett var samhället var på väg, guida mig genom valen 1998-2018 tex.

Jag kan diskutera SD igen och igen, det har jag gjort i många år, men kanske dags med lite uppmärksamhet på de som förstört landet också?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast det du nu påstår är din poäng är ju jättelångt från vad du skrev förut, det är inte ens relaterat.

Nu skriver du att det inte är konstigt att rika länder har lättare, det är korrekt.

Förut skrev du att bistånd främst utövas i fattiga länder, det är inte alls korrekt och dessutom en helt annan fråga.

Varför ändrar du ståndpunkt så fort, är det något särskilt S/FP-drag kanske? 😅

Du är fast i gamla 80-talsbanor i alla frågor, detta handlar inte om rikt och fattigt. Qatar och Kina har råd att hjälpa andra men de är inte en del av den västerländska kristna traditionen.
Kina skickar ju en del humanitär hjälp runtom i världen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lite svårt att alltid uppfatta vad du tror är min poäng men att vilja hjälpa fattiga är allmänmänskligt.

Faktum är att förenade Arabemiraten ligger på plats 5 bland länder som ger mest stöd med livsmedel. Turkiet på plats 3.


Det är kanske inte alltid så enkelt som man tror.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top