Är väl 50/50 att det var Israel.Irans president död i helikopterolycka. Vad jag förstår en fundamentalist. Bra eller dåligt för utvecklingen?
Förvånad att ingen har påstått att Israel ligger bakom än. Inte för att jag tror att de var det, men det brukar alltid vara praktiskt för deras fiender att skylla sina tillkortakommanden på dem.
Det var bergigt, och dåligt väder, så rätt hög chans att det var en "naturlig" krasch.Är väl 50/50 att det var Israel.
Eftersom risken att dö i en flygolycka ökar med ca 4 miljoner procent efter att man blivit kontroversiell/hatad så kan man ju fundera i två sekunder på om sannolikheten för att någon lagt sig i.
Gräsmattan ser ut att behöva gödslas och vattnas.Hamas-supportrar har även intagit en gräsplätt utanför Umeå universitet.
Bedrövligt att de tillåts hålla på.
View attachment 498798
"Vi sitter kvar tills...."Hamas-supportrar har även intagit en gräsplätt utanför Umeå universitet.
View attachment 498798
Vad i hela friden har Umeå universitet med Gaza att göra? Eller Israel för den delen? Vad är det de ska ta ansvar för?Hamas-supportrar har även intagit en gräsplätt utanför Umeå universitet.
View attachment 498798
Antar det är samma skräp som studenterna i närmsta stan (Lund) har ockuperat sin gräsplätt för så är det för att de kräver att universitetet ska bryta alla samarbeten med Israeliska universitet, oavsett.Vad i hela friden har Umeå universitet med Gaza att göra? Eller Israel för den delen? Vad är det de ska ta ansvar för?
Umeå känns ändå rimligt, är väl ett klassiskt vänsterfäste.Hamas-supportrar har även intagit en gräsplätt utanför Umeå universitet.
View attachment 498798
'Det låter ju onekligen som om det finns någon rörelse som vill stanna i bakgrunden som styr och ställer i protesten. Vem fan är den där "bevakaren" exempelvis? Tycker en journalist värd namnet borde ha börjat gräva i åtminstone den tråden, för att inte tala om tomtarna som kom och bestämde att talespersonen blivit av med sitt mandat att tala.Antar det är samma skräp som studenterna i närmsta stan (Lund) har ockuperat sin gräsplätt för så är det för att de kräver att universitetet ska bryta alla samarbeten med Israeliska universitet, oavsett.
Lokalblaskan intervjuade de protesterande. Eller ja, blev inbjudna för att intervjua vilket gick sådär
KRÖNIKA: Demonstranterna ska uttala sig – då avbryts intervjun
Upprörd stämning när Sydsvenskans reporter pratade med lägrets talespersoner.www.sydsvenskan.se
betalartikel men några godbitar:
"Deras demokratiskt valda presstalesperson ringer upp mig och bjuder in mig personligen för en intervju som planeras i tältlägret. [...] Bland tälten på Lundagård möts jag av tre personer. Två av dem ska tala med mig, medan ytterligare en ska bevaka samtalet. [...] Intervjun blir sporadiskt avbruten av andra i tältlägret som kommer fram och ber intervjupersonerna följa med dem. Då och då skakar även personen med uppgift att bevaka intervjun på huvudet eller viftar med armarna, varpå presstalespersonerna ändrar på vad de säger. [...]
Det är då omkring fem studenter från tältlägret kommer fram och avbryter intervjun. Flera av dem har synts på plats i flera dagar. De vill inte att presstalespersonerna ska prata med mig och går iväg för att diskutera. Det går att höra dem säga att jag kommer vinkla intervjun.
Presstalespersonerna kommer tillbaka efter några minuter med ett budskap:
– Så, de menar på att om vi gör den här intervjun så talar vi inte för campet, säger den andra talespersonen.
Det är hon som har en bakgrund i Palestina och vid detta tillfället börjar hon att gråta.
– Men ni är väl demokratiskt valda? frågar jag.
– Det trodde jag. Vi har en pressgrupp där vi har mandat, svarar hon.
Situationen är upprörd och vi hamnar långt ifrån ämnet. Jag ställer vid flera tillfällen frågan om vem de som avbröt intervjun är, men får inget tydligt svar.
– Jag vet inte, säger den ena presstalespersonen.
[...]
När den andra presstalespersonen försöker svara vid ett tillfälle skakar bevakaren kraftigt på huvudet och han blir tyst.
Jag får inget svar på varför en grupp med okända personer omedelbart verkar kunna ta bort deras mandat.
Då är vi omkring en halvtimme in på intervjun. Fler och fler personer börjar samlas runt mig och intervjupersonerna. En av dem är maskerad.
– Jag vill typ bara gå härifrån. Det här var inte alls avsikten med att kontakten gjordes, säger den gråtande presstalespersonen.
Hon ber om ursäkt för situationen och understryker att målet var att rikta ljuset på lidandet i Gaza och att få universitetet att ändra ställning.
Situationen är upprörd och jag blir ombedd av personen med uppgift att bevaka intervjun att sluta spela in. Jag svarar med ett bestämt nej och fortsätter prata med intervjupersonerna som nu är oroliga över att deras namn kommer vara med i tidningen i detta sammanhanget.
Bevakaren kommer upp och börjar prata med mig igen. Efter en stund frågar hon om jag fortfarande spelar in. Jag svarar att jag gör det och hon börjar gråta eftersom hon inte vill att hennes röst ska bli inspelad.
Fler och fler ansluter till cirkeln som har skapats kring mig och intervjupersonerna.
En person frågar om jag visade presslegitimation före intervjun. En annan menar att jag manipulerar folk på plats. En tredje ifrågasätter varför jag har fått personer att börja gråta.
I det här läget går det inte att fortsätta mitt journalistiska arbete och kort senare lämnar jag platsen.
Fotnot. Sydsvenskan väljer att anonymisera de demokratiskt valda presstalespersonerna efter att de fick besked om att de inte längre representerar tältarna av en, enligt dem, okänd grupp deltagare i demonstrationerna.
Jag tyckte "demokrati" i vänsterkretsar illustrerades väldigt bra av artikeln.'Det låter ju onekligen som om det finns någon rörelse som vill stanna i bakgrunden som styr och ställer i protesten. Vem fan är den där "bevakaren" exempelvis? Tycker en journalist värd namnet borde ha börjat gräva i åtminstone den tråden, för att inte tala om tomtarna som kom och bestämde att talespersonen blivit av med sitt mandat att tala.
En trollfabrik för Kalla Fakta att gräva i kanske?
Jo, men det är ju i sakens natur att folk som vill att tillgångar ska tvångsomfördelas inte tycker om demokrati alls.Jag tyckte "demokrati" i vänsterkretsar illustrerades väldigt bra av artikeln.
Hamas-supportrar har även intagit en gräsplätt utanför Umeå universitet.
View attachment 498798
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM