Stora Mellanösterntråden

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500

8651e4d4f26c060ab30712aaa5ca12a6.jpg

Alla ska ner.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Självklart skall tråden finnas kvar, den är ju till och med skapad för att rädda Ryssland -tråden från detta tjafs.

I övrigt är jag glad över uppmärksamheten men aningen förvånad över intensiteten.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ni diskuterar saker i en fråga när ni inte ens är överens om premissen för frågan. Det går inte att komma någon vart.

Vem har mandat att dela ut ett landområde till ett folk där det redan också bor en massa andra folkgrupper? Varför har de det mandatet?

Är Gaza/Västbanken en del av Israel? Varför/varför inte.

Och så stoppar ni så fort ni inte är överens längs vägen och reder ut, gå inte vidare i diskussionen innan dess.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ni diskuterar saker i en fråga när ni inte ens är överens om premissen för frågan. Det går inte att komma någon vart.

Vem har mandat att dela ut ett landområde till ett folk där det redan också bor en massa andra folkgrupper? Varför har de det mandatet?

Är Gaza/Västbanken en del av Israel? Varför/varför inte.

Och så stoppar ni så fort ni inte är överens längs vägen och reder ut, gå inte vidare i diskussionen innan dess.
Jag har ingen tanke på att vi skulle bli överens.
FN gav landet till judarna, det står i första inlägget. Innan dess var det engelsmännens. Innan dess Turkiets. Under modern historia har det inte varit ett arabland överhuvudtaget. Det är bara islamistiska fantasier understödda av vänsterns tro att det är synd om araber i största allmänhet.

Allt står i första inlägget. 😘

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Jag har ingen tanke på att vi skulle bli överens.
FN gav landet till judarna, det står i första inlägget. Innan dess var det engelsmännens. Innan dess Turkiets. Under modern historia har det inte varit ett arabland överhuvudtaget. Det är bara islamistiska fantasier understödda av vänsterns tro att det är synd om araber i största allmänhet.

Allt står i första inlägget. 😘
Nej, "engelsmännen" har aldrig haft Palestina på det sätt du insinuerar..... Nationernas Förbund, föregångaren till FN, utsåg England till "förmyndare" i princip över området efter WWI. Men det har aldrig "tillhört" England. Under första världskriget när nästan hela Europa krigade så vart det oroligt även i detta område. England, Frankrike och Italien tog palestiniernas parti mot Ottomanska riket mellan 1915 och 1918. När första världskriget tog slut och NF bildades så utsågs England till "förmyndare" för området. Och Englands långsiktiga mål redan då var att ge judarna ett eget land. Redan under slutet av 1800-talet tog England sionisternas parti. Så först hjälpte man dom som bodde i området och sen förrådde man dom. Vid detta tillfälle bodde det bara 5.000 judar där. När England fick förmyndarskapet bjöd man in judar från hela klotet att flytta dit. 15.000 på bara några år.... Det stod "Palestina" i deras pass under dom åren...... Man kan nog lite konstatera att även om Hitler inte gjort det han gjorde så hade det med stor trolighet bildats en judisk stat där i alla fall någon gång i framtiden. Det kan vara så att andra världskriget med allt vad det medförde för judarna bara snabbade på processen...... England och sionisterna hade siktet inställt på en judisk stat rejält många år tidigare oavsett. Först hjälpte England/Frankrike palestinierna och sen förrådde man dom.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Blir nog inte några fler Roger Waters konserter för mig. Tror jag hann med två. Den senaste var bara hatisk, mot USA och Trump den gången.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Blir nog inte några fler Roger Waters konserter för mig. Tror jag hann med två. Den senaste var bara hatisk, mot USA och Trump den gången.

Men han har ju hållit på i åravis. På twittertiden gjorde det där parodikontot ”Mossad TL parody acount” en massa med Waters stolligheter. Bara frågan om vem som var mest toppad, han eller J Corbyn?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men han har ju hållit på i åravis. På twittertiden gjorde det där parodikontot ”Mossad TL parody acount” en massa med Waters stolligheter. Bara frågan om vem som var mest toppad, han eller J Corbyn?
Jag har väl förträngt det då Pink Floyd fortfarande är fantastiskt bra.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500

Roger Waters har varit mycket i Gaza/Västbanken, gjort välgörenhetskonserter etc. Han är rejält påläst och vet att Palestina har observationsstatus i FN, att nästan alla länder på klotet erkänner Palestina och han vet att Gaza/Västbanken inte är en del av Israel. Han VET vad Israel gjort mot Västbanken/Gaza i alla år. Han har också varit tydlig med att folk som inte uppskattar honom kan skita i att komma till hans konserter.

Det här är en bra intervju med honom. Personligen högaktar jag Waters och var på giget förra sommaren i Stockholm. Väldigt bra konsert. Fantastiska musiker i bandet. Waters har också varit glasklar gällande att Taiwan ÄR en del av Kina. Det anser FN också. Han har varit glasklar gällande att USA skapat dom flesta krig och instabiliserat ett stort antal länder sen WWII..... Allt för att det gynnar USA...... Eisenhover hade rätt i sitt avskedstal.

Waters har också helt rätt gällande inbördeskriget mot Donbass, statskuppen 2014 i Ukraina...... Waters har RÄTT. Och han är VÄLDIGT insatt och har rätt om Palestina/Israel också. Tror du att gör rätt i att undvika Roger Waters-konserter. Du lär explodera om du hamnar på en. Waters fyller 81 i September. Han lär inte turnera så himla länge till. Han gjorde fortfarande ett helt fantastiskt jobb förra sommaren. Imponerande. Och fantastisk konsert.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Roger Waters har varit mycket i Gaza/Västbanken, gjort välgörenhetskonserter etc. Han är rejält påläst och vet att Palestina har observationsstatus i FN, att nästan alla länder på klotet erkänner Palestina och han vet att Gaza/Västbanken inte är en del av Israel. Han VET vad Israel gjort mot Västbanken/Gaza i alla år. Han har också varit tydlig med att folk som inte uppskattar honom kan skita i att komma till hans konserter.

Det här är en bra intervju med honom. Personligen högaktar jag Waters och var på giget förra sommaren i Stockholm. Väldigt bra konsert. Fantastiska musiker i bandet. Waters har också varit glasklar gällande att Taiwan ÄR en del av Kina. Det anser FN också. Han har varit glasklar gällande att USA skapat dom flesta krig och instabiliserat ett stort antal länder sen WWII..... Allt för att det gynnar USA...... Eisenhover hade rätt i sitt avskedstal.

Waters har också helt rätt gällande inbördeskriget mot Donbass, statskuppen 2014 i Ukraina...... Waters har RÄTT. Och han är VÄLDIGT insatt och har rätt om Palestina/Israel också. Tror du att gör rätt i att undvika Roger Waters-konserter. Du lär explodera om du hamnar på en. Waters fyller 81 i September. Han lär inte turnera så himla länge till. Han gjorde fortfarande ett helt fantastiskt jobb förra sommaren. Imponerande. Och fantastisk konsert.
Sen kan man väl säga så här. Ett Piers Morgan-klipp.....? Han är MINST lika hetlevrad som Waters fast han är en hyfsat extrem bakåtsträvare och rejält kritiserad på många punkter. Allt från när han var redaktör på Daily Mirror när tidningen hackade folks telefoner där han sen fick sparken, anställd av skitstöveln Rupert Murdoch etc...... Murdoch och Morgan verkar vara precis lika inskränkta. Han bannade Hugh Grant från sitt program efter att Grant kritiserat skvallerpressen och dess bristfälliga moral....... Han verkar direkt vara emot kvinnors jämlikhetskamp etc...... Morgan är INTE nån av mina favoriter. Och han har fel gällande Israel/Palestina/Gaza/Västbanken. Roger Waters däremot har rätt där....... Morgan är inte direkt en sanningsägare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hej, jag har downs syndrom och har en hushållsrulle på huvudet, jag försöker lura i en alkis på Sveriges radio att mitt gäng har en chans mot Israel och USA, Hej då!1000025345.jpg

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hej, jag har downs syndrom och har en hushållsrulle på huvudet, jag försöker lura i en alkis på Sveriges radio att mitt gäng har en chans mot Israel och USA, Hej då!View attachment 500608
Tips, klanka inte ner på personers ej valda handikapp! :7peta
Det finns säkert nåt tredje alternativ. ;) Idioter räknas inte som folkgrupp........
Kolla upp om snubben har demokratiska åsikter.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tips, klanka inte ner på personers ej valda handikapp! :7peta
Det finns säkert nåt tredje alternativ. ;) Idioter räknas inte som folkgrupp........
Kolla upp om snubben har demokratiska åsikter.
True men då skulle det ju inte gå att diskutera något på Sporthoj, du ser ju sinnessjukdom i denna tråd också.

Jag har respekt för down men inte för Hizbollah.

Vilken skall jag kolla upp?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
True men då skulle det ju inte gå att diskutera något på Sporthoj, du ser ju sinnessjukdom i denna tråd också.

Jag har respekt för down men inte för Hizbollah.

Vilken skall jag kolla upp?
Tänkte mest på Downs syndrom som "handikapp", Hizballe är en terrorsekt som ej bör få uttrycka sina åsikter och ideer i media.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänkte mest på Downs syndrom som "handikapp", Hizballe är en terrorsekt som ej bör få uttrycka sina åsikter och ideer i media.
JAgh tycker väl gott att de kan få ges uttryck i media, men det ska vara den ofiltrerade sanningen med tvångsgifte av barn och sånt mys.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vad ser du själv som lösning på problemet?
Ursäkta jag kommer in och har åsikter i tråden, men vore inte en enstatslösning det bästa?
Förutsätter givetvis en sekulär stat där alla har samma rättigheter och skyldigheter. Förutsätter dessutom att båda sidor ger fingret till religiös fanatism.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ursäkta jag kommer in och har åsikter i tråden, men vore inte en enstatslösning det bästa?
Förutsätter givetvis en sekulär stat där alla har samma rättigheter och skyldigheter. Förutsätter dessutom att båda sidor ger fingret till religiös fanatism.
Ja, som Israel är?
Alla har samma rättigheter och skyldigheter (nästan).
Vad Israels grannar anbelangar är en annan historia men de israeliska araberna har väl samma rättigheter som de judiska?
Än en gång, allt står i inlägg #1.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500

Som det var innan -48 helt enkelt. När det stod Palestina i folks pass. Ypperlig tanke. Det andra alternativet är en tvåstatslösning. Men ditt förslag är minst lika bra.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka