Stora Mellanösterntråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag blir serverad gris nästan dagligen. Ska vi börja med något vi redan gör eller är det något som vi bara gör i Skåne? :unsure:

Vad äter ni i resten av landet istället? Älg? Sojafärs? Tofu?

Vet inte vad det hade med mellanöstern att göra, men å andra sidan sen Saudi nämndes som ett paradis för HBTQ känns det som att tråden har överlevt sig själv.
😅

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nja, det är förstås delvis religion i det där, framför allt ursprungligen, men det är också mycket tradition, som hund, apa, orm och testikel, som också är utmärkt mat.

Apropå det såg jag denna på Ica Flygfyren i fredags, det är fan vad Roslagen ska vara speciellt.

Skön text på etiketten.

View attachment 500499
Man suger ut det gottiga och spottar sen!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Testikel är ändå ganska gott. Påminner om pilgrimsmussla i konsistens. En yttre hinna som man kan ta bort om man vill först sen är det bara att sluka.
Spermierna softar väl i bitestikeln i väntan på bättre tider.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Testikel är ändå ganska gott. Påminner om pilgrimsmussla i konsistens. En yttre hinna som man kan ta bort om man vill först sen är det bara att sluka.
Spermierna softar väl i bitestikeln i väntan på bättre tider.
De här var jättestora så jag tror inte du får in en hel i munnen hur stor i käften du än är.

Vad jag hört kan man strimla och steka hårt eller fritera.

Känner bara av hela mitt hjärta att jag inte vill smaka faktiskt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De här var jättestora så jag tror inte du får in en hel i munnen hur stor i käften du än är.

Vad jag hört kan man strimla och steka hårt eller fritera.

Känner bara av hela mitt hjärta att jag inte vill smaka faktiskt.
Jag brukade ha stekt fårballe som öltilltugg på fester för 25 år sedan. Mycket kryddor och stekta.
Det var mest för att chocka hangarounds när de tog en och åt och frågade vad det var, men det var gott och alla debila miffon jag brukade festa med gillade dem.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En kollega från Teheran påstod att fårtestiklar var det godaste som fanns, men jag har inte provat. Det finns de som påstår att broccoli är gott också.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Nja, den dagen Israel lägger ner vapen är de utrotade. Den dagen araberna lägger ner vapen är det fred.

Den dagen vi har en tvåstatslösning där palestinierna har samma rättigheter som Israel eller folk i stort så blir det fred. Återställ gränserna som dom såg ut efter -48, Israel ska ge tillbaka ockuperad mark etc…. Finns inget alternativ till det.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
De får sluta leta efter svaret på sina problem i gamla sagoböcker och inse att världen är föränderlig. När de tar till sig att griskött går utmärkt att äta börjar de närma sig.
Sånt som ansågs vara en sanning för hundratals år sen bör utvärderas flera gånger om.

Bacon FTW!

Om det funnits kylskåp på Jesus tid hade judar och muslimer ätit griskött idag. Det finns liksom orsaker till att griskött är mindre vanligt i varma länder generell och svinpest etc sprider sig snabbare i varma länder…. Grisar är mer känsliga än getter som ett exempel…..

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Jag brukade ha stekt fårballe som öltilltugg på fester för 25 år sedan. Mycket kryddor och stekta.
Det var mest för att chocka hangarounds när de tog en och åt och frågade vad det var, men det var gott och alla debila miffon jag brukade festa med gillade dem.

Åt pungsoppa i Mongoliet. Get, jak, häst testiklar i en stor gryta. Intressant ploppande ljud som uppstod när man bet sönder dom. Frugan åt hästballe i Kazakstan. Skivad korv-liknande med hål i mitten på skivan. Jag frågade om den växte i munnen på henne.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Den dagen vi har en tvåstatslösning där palestinierna har samma rättigheter som Israel eller folk i stort så blir det fred. Återställ gränserna som dom såg ut efter -48, Israel ska ge tillbaka ockuperad mark etc…. Finns inget alternativ till det.
Ja där är vi ju absolut inte överens, eller så är vi det då du gick lite långt i dina bisarra påståenden så är det ju nu väldigt svårt att veta vad du tycker och inte tycker, men oavsett kommer vi inte längre i den saken. Tvåstatslösningen finns, det var självstyre på Gaza, gick ju "så där". Araber kan inte leva med judar, ju förr man inser det desto klarare blir den korta återstoden av sitt liv, och under samma återstod kommer så klart ingen lösning på denna fråga, varför vi alla fall med 100% säkerhet kan konstatera att vi kommer dö i ovetskap om hur detta kanske någon gång löser sig.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Ja där är vi ju absolut inte överens, eller så är vi det då du gick lite långt i dina bisarra påståenden så är det ju nu väldigt svårt att veta vad du tycker och inte tycker, men oavsett kommer vi inte längre i den saken. Tvåstatslösningen finns, det var självstyre på Gaza, gick ju "så där". Araber kan inte leva med judar, ju förr man inser det desto klarare blir den korta återstoden av sitt liv, och under samma återstod kommer så klart ingen lösning på denna fråga, varför vi alla fall med 100% säkerhet kan konstatera att vi kommer dö i ovetskap om hur detta kanske någon gång löser sig.

Det gick ypperligt fram tills -48 när flera miljoner människor gjordes statslösa. Det här handlar inte om religion. Inte ens en majoritet av judarna klotet runt tycker att sionismen är en bra grej….. Dina påståenden är helt bisarra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det gick ypperligt fram tills -48 när flera miljoner människor gjordes statslösa. Det här handlar inte om religion. Inte ens en majoritet av judarna klotet runt tycker att sionismen är en bra grej….. Dina påståenden är helt bisarra.
Men du förordar ändå gränserna från 1948?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Om det funnits kylskåp på Jesus tid hade judar och muslimer ätit griskött idag. Det finns liksom orsaker till att griskött är mindre vanligt i varma länder generell och svinpest etc sprider sig snabbare i varma länder…. Grisar är mer känsliga än getter som ett exempel…..
Det är ju det jag menar. Så länge de inte tar till sig att världen ändras fortgår problemen. Envisas man med att leva efter sagosamlingar så begränsar man sin syn på världen.
Att hålla på att tjafsa om oförrätter mer än en generation bort är bara korkat trams.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Det är ju det jag menar. Så länge de inte tar till sig att världen ändras fortgår problemen. Envisas man med att leva efter sagosamlingar så begränsar man sin syn på världen.
Att hålla på att tjafsa om oförrätter mer än en generation bort är bara korkat trams.
Fast det är fortfarande större risker med griskött i varmare länder. Men i stort håller jag med dig. Det första Clint Eastwood gjorde när han blev borgmästare i Carmel på 80-talet var att ta bort en massa utdaterade gamla lagar som fortfarande fanns kvar från cowboy-tiden. Man fick inte parkera hästen utanför saloonen, inte äta glass i stadsparken etc..... Bra att uppdatera sig oavsett vad det handlar om. Mormonerna tycker att det är en bra grej med månggifte. Orsaken var att då på den tiden fanns det få män då för många dött i krig så då tyckte man att det var en bra grej att få gifta sig med flera fruar. Det gynnade artens fortlevnad så att säga..... Burka är ett YPPERLIGT plagg under sandstormar och helt plötsligt bor dom flesta i storstäder....... Und zo weiter. Dom här gamla skrifterna, bibeln givetvis inkluderad, handlade till stora delar av hälsoråd som långt senare fick en "religiös" knytning...... Dom lagar som gällde i Carmel vart samma. Man kunde inte förvara mejeriprodukter så bra då man inte hade kylskåp så man fick äta upp sin glass inne i det isfyllda kylrummet där glassen tillverkades för att minimera riskerna för magsjuka..... Clintan uppdaterade lagarna och givetvis så borde även religiösa skrifter uppdateras..... För mycket av det som står i dom har absolut ingenting med Gud att göra utan har sin grund i hälsoråd etc...... Hur man håller sig frisk.....

Jag vart nere och dök i Tanganyika-sjön för ett gäng år sedan. Vi hade inga grisar med i båten. Däremot så hade vi med några getter varpå en skars det halsen av på kvällen, den styckades och grillades över öppen eld..... Sen åt vi upp den. Svårt att tillaga griskött ute på wischan på ett säkert sätt. Bättre med getkött i en sån situation.

Last edited:

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Men du förordar ändå gränserna från 1948?
Det är bevisligen för sent att reversera det beslutet nu. Hade inneburit att förflytta idag nästan 10 miljoner människor. Det seer jag som ogörbart. Det mest realistiska för att ändå få till nån hyfsad jämlikhet är att Israel lämnar tillbaka ockuperad mark och ge palestinierna samma rättigheter som man själv har. Det skulle åtminstone förbättra situationen.....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är bevisligen för sent att reversera det beslutet nu. Hade inneburit att förflytta idag nästan 10 miljoner människor. Det seer jag som ogörbart. Det mest realistiska för att ändå få till nån hyfsad jämlikhet är att Israel lämnar tillbaka ockuperad mark och ge palestinierna samma rättigheter som man själv har. Det skulle åtminstone förbättra situationen.....
Hur ska Israel "ge rättigheter" efter att de "lämnat tillbaka" mark? Menar du att de ändå ska kontrollera araberna?

Vilka krav tycker du är rimliga att ställa på respektive part efter en sådan lösning?

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Hur ska Israel "ge rättigheter" efter att de "lämnat tillbaka" mark? Menar du att de ändå ska kontrollera araberna?

Vilka krav tycker du är rimliga att ställa på respektive part efter en sådan lösning?

Israel ska ge faan i Västbanken och Gaza. Dom har inte där att göra. Konstigt nog har Israel sagt Nej till FN-trupper där. Man har attackerat Ship to Gaza-fartyg på internationellt vatten och dödat besättningsmedlemmar på båtarna. Som jag sagt tidigare, Israelisk militär hade ihjäl nästan 20 barn bara under Augusti förra året. På Västbanken.

Rimliga krav? Landkorridor mellan Gaza och Västbanken? Samma rättigheter för palestinierna som israelerna har. Gaza kan inte förbli ett utomhusfängelse. Efter att detta är uppfyllt måste Gaza sluta skjuta hemmagjorda raketer mot Israel. Sätt in FN-trupper som skiljevägg under några år? Kan det vara något?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Israel ska ge faan i Västbanken och Gaza. Dom har inte där att göra. Konstigt nog har Israel sagt Nej till FN-trupper där. Man har attackerat Ship to Gaza-fartyg på internationellt vatten och dödat besättningsmedlemmar på båtarna. Som jag sagt tidigare, Israelisk militär hade ihjäl nästan 20 barn bara under Augusti förra året. På Västbanken.

Rimliga krav? Landkorridor mellan Gaza och Västbanken? Samma rättigheter för palestinierna som israelerna har. Gaza kan inte förbli ett utomhusfängelse. Efter att detta är uppfyllt måste Gaza sluta skjuta hemmagjorda raketer mot Israel. Sätt in FN-trupper som skiljevägg under några år? Kan det vara något?
Nu börjar du skriva om en massa andra saker igen. FN trupper, Ship to Gaza osv

Om araberna får självstyre ska väl de två parterna inte ge varandra rättigheter, jag förstår inte upplägget alls.

Jag tror inte på den lösningen oavsett. Framför allt vill ju få av de inblandade det själva, på båda sidor. Bättre om de sköter sina förehavanden var för sig. Detta verkar de i princip vara överens om.

Vad tycker du Israel skall göra med de araber som är Israeler vid en sådan lösning du förespråkar förresten?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka