Stora Mellanösterntråden

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Jomentjena Iran öppet land för trans/ homosexuella. Därför folk som vill stanna i Sverige använder det som argument att de är homosexuella till myndigheterna. Iran som hänger bögar i lyftkranar! Du nämnde att Pridetågen attackeras till 95 % av folk från en viss religion.

Jag skrev trans….. Punkt. Få vet om att Saudi genomfört fler könskorr-operationer än vad Sverige gjort dom senaste tio åren.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Det är så dumt att klockorna stannar men jag har nu fattat att det bara är trolleri.
Ingen påstår att Iran och Saudiarabien är öppna och fina samhällen, inte ens de själva tycker det, eller vill ha det.
All dynga vi har fått utstå var bara en charad, well played. Halva forumet har varit upptagen med denna fråga i ett år, så var det bara trams. Så kul faktiskt.

Noob

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har försökt. Min grundtanke är att man alltid hittat sanningen i mitten. Och man diskuterar och pratar utan påhopp. I dom bästa världar ska det ju vara så. Jag har själv flängt runt i Mellanöstern och har polare där. Varit i Israel. Såg redan sent 70-tal hur extremt militariserat det var, militära kontroller, taggtråd och skit. Och samtidigt ockuperade Israel mer och mer mark på Västbanken tvärs emot FN. Titta lite på det du själv skrev nyss……

”……sandlåda som inte räcker till för dom som bor där…..”

Vad utstrålar det för för grundinställning? Jo, Mellanöstern som område räcker till för dom som bor där. Däremot kan man fundera lite på följande….:

Iran på 50-talet? Vilka satte islamisterna på maktposition?
Pakistan från mitten -70. Vilka stödde Mujahedin?
Afghanistan -79. Operation Cyclone. Vilka stödde Mujahedin där nåt så in åt helvete i 10 år? Vilka ärvde sen sitt eget krig och avslutade skiten på sämsta möjliga sätt 30 år senare?
Vilka sabbade Libyen?
Vilka stödde islamisterna i Syrien?
Vilka sabbade Somalia -93/-94?

Sen kan vi prata Syd-/Centralamerika, Asien, Balkan också. Inga i stort flydde från dessa länder innan USA gav sig in och destabiliserade och skapade krig. Min grundtanke är att folk vanligtvis vill bo kvar hemma bland vänner och familj. USA satte till och med för helvete Saddam till makten. Och efter 9/11 ljög man sig blå och hade ihjäl en miljon irakier. Och även där skapade en flyktingström utan dess like. Det finns plats för folk i Mellanöstern etc. Det finns även orsaker till att folk flyr och inte allt för sällan är det pga USAs skitbeteende klotet runt. Det inser t.o.m. Trump.
Förenklar en frågeställning ang sandlådan, har det någonsin varit en längre fredsliknande tillvaro i mellanöstern?
Klan, stam, religion, maktstrider har väl alltid förekommit så att tro på en varaktig fred i mellanöstern är en utopi.

Men jag hoppar inte in i en diskussion om mellanöstern för att det är tidsförspillande och jag ogillar folk som är styrda av några som misstolkar gamla böcker och hävdar kärlek samtidigt som de hatar varandra.

Så jag behåller min generella åsikt om mö tills de som trots allt är vettiga kommer till makten i "sandlådan".

Peace out!

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Förenklar en frågeställning ang sandlådan, har det någonsin varit en längre fredsliknande tillvaro i mellanöstern?
Klan, stam, religion, maktstrider har väl alltid förekommit så att tro på en varaktig fred i mellanöstern är en utopi.

Men jag hoppar inte in i en diskussion om mellanöstern för att det är tidsförspillande och jag ogillar folk som är styrda av några som misstolkar gamla böcker och hävdar kärlek samtidigt som de hatar varandra.

Så jag behåller min generella åsikt om mö tills de som trots allt är vettiga kommer till makten i "sandlådan".

Peace out!

Du kan säga precis samma sak om USA efter att vi koloniserade/snodde landet från ursprungsbefolkningen. Du kan säga samma om England också. Inte en enda dag knappt på hundratals år utan någon form av krig…… Varför du enbart sätter den stämpeln på Mellanöstern fattar jag inte. Och sen 50-talet och framåt så kan man nog knappast ens säga att länder i Mellanöstern startat nåt. Israel/Pslestina där var det England efter WWI. Und zo weiter…..

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Säkert, men inte i den här tråden.

Där håller jag med dig om man nu ska tolka trådens rubrik benhårt. Min grundtes är att saker hänger ihop dock. Man kan inte prata om Israel/Palestina utan att prata om USA. Och då kan man väl likaväl prata om annan skit där USA agerat på samma sätt eller ännu värre….? Är vi rubrikryttare eller ska vi se helheten?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Där håller jag med dig om man nu ska tolka trådens rubrik benhårt. Min grundtes är att saker hänger ihop dock. Man kan inte prata om Israel/Palestina utan att prata om USA. Och då kan man väl likaväl prata om annan skit där USA agerat på samma sätt eller ännu värre….? Är vi rubrikryttare eller ska vi se helheten?
Det går bra att prata om all skit USA hittat på lite överallt i världen i tråden om usa tycker jag iaf.

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
Älta inte vem som gjort vad och varför, kom ihåg vad som har hänt och hitta en lösning på varande situation.

(Inte ens de obefolkade delarna av klotet har haft evig fred)

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Det går bra att prata om all skit USA hittat på lite överallt i världen i tråden om usa tycker jag iaf.

Enligt rubriken så handlar USA enbart om amerikanska valet om jag inte minns helt fel. USA’s krig och destabiliseringar klotet runt passar nog bättre i andra trådar där drabbade länder/områden avhandlas?

*Edit* Finns en tråd till tydligen. Den har jag helt missat.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Enligt rubriken så handlar USA enbart om amerikanska valet om jag inte minns helt fel. USA’s krig och destabiliseringar klotet runt passar nog bättre i andra trådar där drabbade länder/områden avhandlas?

*Edit* Finns en tråd till tydligen. Den har jag helt missat.
Jag har länkat till den tråden när USA varit på tal en handfull gånger vid det här laget. Perfekta tråden att ondgöra sig över USA i. Och det finns ju rätt gott om skit man kan ondgöra sig över där dessutom.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Älta inte vem som gjort vad och varför, kom ihåg vad som har hänt och hitta en lösning på varande situation.

(Inte ens de obefolkade delarna av klotet har haft evig fred)

Om man fråga mig eller någon annan om ”vad som hänt” så får man vanligtvis olika svar beroende på hur öppensinnad och/eller känslig för propaganda från Hollywood, CEPA, Östgruppen, Radio Free Europe, FRA etc man nu är…..

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Jag har länkat till den tråden när USA varit på tal en handfull gånger vid det här laget. Perfekta tråden att ondgöra sig över USA i. Och det finns ju rätt gott om skit man kan ondgöra sig över där dessutom.

Tack. Hittade precis den tråden. Inte sett dina länkar tyvärr.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag köper att USA har en roll i Mellanöstern, men inte att du ska sabba även denna tråd genom att prata om allt som du tycker USA gjort fel. Glöm det.

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
Om man fråga mig eller någon annan om ”vad som hänt” så får man vanligtvis olika svar beroende på hur öppensinnad och/eller känslig för propaganda från Hollywood, CEPA, Östgruppen, Radio Free Europe, FRA etc man nu är…..
Å nu e vi där igen, kom med en lösning på problemet.
Jag har ingen vettig lösning och tyvärr så kommer de "religiösa" att fortsätta att ha ihjäl varandra på olika motbjudande sätt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Å nu e vi där igen, kom med en lösning på problemet.
Jag har ingen vettig lösning och tyvärr så kommer de "religiösa" att fortsätta att ha ihjäl varandra på olika motbjudande sätt.
De får sluta leta efter svaret på sina problem i gamla sagoböcker och inse att världen är föränderlig. När de tar till sig att griskött går utmärkt att äta börjar de närma sig.
Sånt som ansågs vara en sanning för hundratals år sen bör utvärderas flera gånger om.

Bacon FTW!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
De får sluta leta efter svaret på sina problem i gamla sagoböcker och inse att världen är föränderlig. När de tar till sig att griskött går utmärkt att äta börjar de närma sig.
Sånt som ansågs vara en sanning för hundratals år sen bör utvärderas flera gånger om.

Bacon FTW!
Vi kan väl börja med att servera gris i Sverige, vad andra vill äta tycker är upp till dem.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vi kan väl börja med att servera gris i Sverige, vad andra vill äta tycker är upp till dem.
Jag blir serverad gris nästan dagligen. Ska vi börja med något vi redan gör eller är det något som vi bara gör i Skåne? :unsure:

Vad äter ni i resten av landet istället? Älg? Sojafärs? Tofu?

Vet inte vad det hade med mellanöstern att göra, men å andra sidan sen Saudi nämndes som ett paradis för HBTQ känns det som att tråden har överlevt sig själv.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det jag menar är att de grupper som inte äter gris gör det för att det står i deras tjocka bok. Att det står i den är för att någon konstaterat att folk har dött när de ätit griskött. Numera vet vi att det går utmärkt att äta och kan glömma den delen av det som står i skrifterna.
Gör man på samma sätt med resten av eländet så slipper vi fundera på vems låtsaskompis som är bäst.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det jag menar är att de grupper som inte äter gris gör det för att det står i deras tjocka bok. Att det står i den är för att någon konstaterat att folk har dött när de ätit griskött. Numera vet vi att det går utmärkt att äta och kan glömma den delen av det som står i skrifterna.
Gör man på samma sätt med resten av eländet så slipper vi fundera på vems låtsaskompis som är bäst.
Nja, det är förstås delvis religion i det där, framför allt ursprungligen, men det är också mycket tradition, som hund, apa, orm och testikel, som också är utmärkt mat.

Apropå det såg jag denna på Ica Flygfyren i fredags, det är fan vad Roslagen ska vara speciellt.

Skön text på etiketten.

1000024608.jpg

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS