Stora Mellanösterntråden

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
PErsonligen gillar jag bilder från mellanöstern från 70-talet. Det kan väl ingen tycka är stötande?
View attachment 500455
Precis. Sen kan vi strunta i att prata om orsakerna till att Iran islamiserades på 50-talet, Pakistan och Afghanistan på 70-talet och hur det påverkade Mellanöstern och Irak-krigets orsaker, Syrien/Libanon och vad som hände där kan vi ju också undvika att prata om orsakerna bakom. ;) Men håller med dig. Det är fint att titta på bilder från Afghanistan och andra ställen innan det brakade ur. Det var procentuellt fler kvinnor som pluggade på universitet i Afghanistan 1975 än här i Sverige...... Min mamma klev aldrig utomhus utan sjalett på bollen när jag vart liten...... Hon täckte håret fast det var i ärlighetens namn uteslutande för att det var ett mode då och inte ett tvång. ;)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan vi inte diskutera någon mindre laddad och konfliktfull aspekt av mellanöstern istället?
Dadlar? Kameler? Sand? Olja?

Ja, oljor kan vi diskutera!
Arabers kvinnosyn? Gay rights i Mellanöstern? Funktionsnedsattas rättigheter i Islam? Djurskydd vs Halal? Skolornas kvalitet före och efter britterna? Varför inga araber från "Palestina" är välkomna i något annat arabland förutom Sverige? Ja det finns så många olika trevliga diskussioner man kan ha. 🥲

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Arabers kvinnosyn? Gay rights i Mellanöstern? Funktionsnedsattas rättigheter i Islam? Djurskydd vs Halal? Skolornas kvalitet före och efter britterna? Varför inga araber från "Palestina" är välkomna i något annat arabland förutom Sverige? Ja det finns så många olika trevliga diskussioner man kan ha. 🥲
Helsyntet!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
PErsonligen gillar jag bilder från mellanöstern från 70-talet. Det kan väl ingen tycka är stötande?
View attachment 500455
Jag finner det stötande med Justin Trudeau i den bilden. Det är nog t o m historieförfalskning.

Edit;
Här är en film med en visa och bilder så man ser vad jag menar. (Kul också att five times august själv är slående lik JT.);

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vilken Cirkus.

OT men vad tusan handlar det där om?

Att det är Palestina-vänner i lägret och att filmaren har sina sympatier på annat håll fattar jag. Men vad är grejen med paraplyerna som de ömsom ser ut att försöka hindra filmaren att se lägret, ömsom jagar efter hans cykel med? Ska de hindra polisens vattenkanoner, har "motståndarna" vattenbalonger, vill de inte att man ska se in i lägret, är det någon "symbolik" att det skulle vara fredligt med paraply eller vad är det frågan om?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
OT men vad tusan handlar det där om?

Att det är Palestina-vänner i lägret och att filmaren har sina sympatier på annat håll fattar jag. Men vad är grejen med paraplyerna som de ömsom ser ut att försöka hindra filmaren att se lägre, ömsom jagar efter hans cykel med? Ska de hindra polisens vattenkanoner, har "motståndarna" vattenbalonger, vill de inte att man ska se in i lägret, är det någon "symbolik" att det skulle vara fredligt med paraply eller vad är det frågan om?
Min gissning är att det är i linje med deras konsekventa attityd att inte svara på frågor och maskera sig, så de använder paraplyer så de lätt kan gömma sig.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ok och vad hade det med listan på potentiella samtalsämnen att göra? @Heaven

🥹
Olja. Vill man köra med någon sörja uppumpad ur en grop i mellanöstern eller en syntetiskt framställd motsvarighet. Äkta arab eller fejk-arab typ.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Insinuerar du att araber generellt har en dålig kvinnosyn?

Homosexuellas rättigheter i Mellanöstern? Saudiarabien som ett exempel har utvecklats mycket när det kommer till detta men var tidigare rejält dåliga om än inte värst på klotet. Då får vi börja titta på länder som Uganda etc.

Samtidigt har troligtvis Saudiarabien varit ett av dom bästa länderna på klotet när det kommer till transpersoner. Där ligger vi i lä. Det som står om Human Dignity Trust och Saudiarabien gällande transpersoner i artikeln stämmer inte. Det finns inga lagar mot transpersoner i Saudiarabien och om man vill byta kön så hjälper staten till. Eden Night har blåsts upp rejält i internationell media. Där verkar hennes föräldrar haft en tragisk syn på sin egen son/dotter men det har ingenting med landet i sig att göra. Hon hade en MÄNGD andra problem förutom det. Blev utkastad från skolan hon pluggade på i USA etc.

I USA (som jämförelse) har mellan en tredjedel och hälften av alla transpersoner försökt ta livet av sig. En skrämmande hög siffra och den är med stor trolighet rejält mycket lägre i Saudiarabien just gällande transpersoner.

Här är en artikel som handlar om Danmark.....

Sverige..... Ser liknande ut här...... Det är ALLTID ett gäng homosexuella etc som åker på dyngstryk i samband med Pride här i Sverige varje år och många svenskar är otroligt fördomsfulla mot den här gruppen. Så vi är inte så himla bra vi heller.

Tror du på allvar att hela den muslimska världen hatar funktionsnedsatta? Mer än här? Min polare Adam...... Fått löpa gatlopp här i Sverige i princip för att få rätten till ett hyfsat smärtfritt liv......

Han fälldes givetvis senare i hovrätten. Han har i sitt liv fått så mycket morfin att det slutat verka som smärtlindring. Än idag är det väl max ca 10 pers som får medicinsk marijuana utskrivet på recept. Adam är inte en av dom trots neurosedynskadad från födseln, utvecklat skolios och nu på sistone också fått MS...... Adam är bara ett exempel hur vi behandlar våra egna funktionsnedsatta...... Han är för övrigt en bra basist. Han spelar bas..... med fötterna. För han har inga armar.

Adam är en av dom mest inspirerande personer jag träffat och han har blivit behandlad som absolut skit och dynga av vårt svenska samhälle. Nu råkar han ha ett starkt psyke men när han även åkte på MS så dök han. Inga armar, små stumpar till ben och skolios var ok så länge han lyckades hålla sig smärtfri, vilket han inte fick......

Om du fått för dig att alla funktionsnedsatta rullar omkring i sina rullstolar glada och lyckliga här i Sverige så tror du fel.

I mindre "utvecklade"/moderna länder är halal det mest smärtfria sättet att avliva djur. Vår egen sjukt "moderna" slaktindustri lämnar mycket att önska faktiskt. Behandlar vi vår blivande föda på ett bra sätt? Rejält trånga burar där djur lever sina liv tills vi på ett vanligtvis rejält stressande sätt tar livet av ca 100 miljoner individer årligen? Har du varit på ett "modernt" slakteri i Sverige? Det har jag. Det var sannerligen ingen trevlig syn.

Skolornas kvalitet före och efter britterna? I Mellanöstern? 😂 🤣 Vad exakt menar du med det? Skolor har funnits sen antiken i dom här krokarna och det tog i princip 1.000 år innan vi började tycka att det var en bra idé här i våra krokar. Det hela började i Grekland och spred sig österut och inte norrut. Men du kanske menar mer västerländsk "kristen" inriktning på skolor? Glöm aldrig bort att skriftspråket skapades i Mellanöstern, hjulet, geometriska beräkningar, astronomi, flygplan på en teoretisk nivå, optik, sjukhus, första universitetet etc, etc.......

Vi i väst är bara bäst på att tycka att vi är bäst och sen är vi hyfsat bra på att svartmåla alla andra. Ingenting är svart/vitt, mannen. Så. Samlas och diskutera i grupper. Och inga personliga påhopp och kränkningar, tack.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom