Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Jag också, så intressant, men blir väl anekdotiskt om vi börjar jämföra stories? Tror vi får höja oss över det.
Här följer istället en genomgång av fakta.
Aftonbladet: Fyra av tio Syriska flyktingar är akademiker, om man med akademiker menar svetsare och mekaniker - Tino Sanandaji
Aftonbladet upprepar SVTs teori om kompetensregn: ”Med flyktingvågen från Syrien har Sverige fått sin största akademiska tillströmningen hittills. 38 procent av de nyanlända syrierna är högutbildade. Irakierna kommer inte långt efter – 31 procent har en eftergymnasial utbildning.” Jag har...tino.us
UI länken var bra dock, där framgår ju att många syrier kan läsa! Det är inte illa, det kan jag ge dig.
Det är ju skillnad på skolor och skolor också så det är lite svårt att jämföra på det där viset.
Sen kan man ju fråga vilket underlag det finns för de där siffrorna? Är det baserat på vad flyktingarna själva sagt sig ha för utbildning när dom anlänt eller har dom faktiskt haft relevanta papper med sig?
Jag vill minnas att de vanligtvis bara hade med sig skjortan och mobiltelefonen när de anlände till Sverige och inte ens ett pass.