Stora Mellanösterntråden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag också, så intressant, men blir väl anekdotiskt om vi börjar jämföra stories? Tror vi får höja oss över det.

Här följer istället en genomgång av fakta.

UI länken var bra dock, där framgår ju att många syrier kan läsa! Det är inte illa, det kan jag ge dig.

Det är ju skillnad på skolor och skolor också så det är lite svårt att jämföra på det där viset.
Sen kan man ju fråga vilket underlag det finns för de där siffrorna? Är det baserat på vad flyktingarna själva sagt sig ha för utbildning när dom anlänt eller har dom faktiskt haft relevanta papper med sig?
Jag vill minnas att de vanligtvis bara hade med sig skjortan och mobiltelefonen när de anlände till Sverige och inte ens ett pass.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är ju skillnad på skolor och skolor också så det är lite svårt att jämföra på det där viset.
Sen kan man ju fråga vilket underlag det finns för de där siffrorna? Är det baserat på vad flyktingarna själva sagt sig ha för utbildning när dom anlänt eller har dom faktiskt haft relevanta papper med sig?
Jag vill minnas att de vanligtvis bara hade med sig skjortan och mobiltelefonen när de anlände till Sverige och inte ens ett pass.
De hade inte pass för de hade råkat försvinna men de hade möjlighet att skriva ut sina betyg från allehanda ibland existerande universitet.

Det där var så fejk hela grejen, helt i klass med apatiska flyktingbarn och andra (ryska?) lögner som etablerade och kloka människor trodde på. 🥹

Men visst har det flyttat ut en och annan läkare från Syrien.

Här är en:

Här är några till, och en duktig farmaceut! 😄

1000039715.jpg1000039716.jpg1000039717.jpg1000039718.jpg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att den som på allvar är intresserad av syrisk utbildningstradition också är förmögen att själv undersöka den saken. :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nåväl, vad ska Sverige göra nu när alla islamister åker hem igen? Kommer vi klara välfärden? Pensionerna? Vem ska nu demonstrera mot sionism?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag också, så intressant, men blir väl anekdotiskt om vi börjar jämföra stories? Tror vi får höja oss över det.

Här följer istället en genomgång av fakta.

UI länken var bra dock, där framgår ju att många syrier kan läsa! Det är inte illa, det kan jag ge dig.
Du hänvisar till sanningssajten Samnytt apropå höja oss. :lol

Om du tror att UI är köpt av homoglobojudemaffian i syfte att överösa stackars oskyldiga svenskar med MENA-brottslingar som skall förvandla Sverige till en islamiststat så kan jag nog inte hjälpa dig mer utan vi får nog stanna där och vara oeniga i synen på Syriens historia och utbildningstraditioner.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nåväl, vad ska Sverige göra nu när alla islamister åker hem igen? Kommer vi klara välfärden? Pensionerna? Vem ska nu demonstrera mot sionism?
Kan inte du starta den stora invandringstråden 2015-2021 istället för att behandla ALLA trådar som om de enbart handlar om det?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du hänvisar till sanningssajten Samnytt apropå höja oss. :lol

Om du tror att UI är köpt av homoglobojudemaffian i syfte att överösa stackars oskyldiga svenskar med MENA-brottslingar som skall förvandla Sverige till en islamiststat så kan jag nog inte hjälpa dig mer utan vi får nog stanna där och vara oeniga i synen på Syriens historia och utbildningstraditioner.
Är det något i artikeln du menar inte stämmer?

* Trumvirvel *

Nä exakt.

Läs Tino genomgången, du kanske lär dig något!

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
@BrooklynS

""Du hänvisar till sanningssajten Samnytt apropå höja oss""

Mmjae.....Samnytt och fria tider skall inte avfärdas helt- de gräver bra- de gräver i sånt som är "obekvämt" för andra medier.
Lika mycket "vinkel" från de 2 ovan- lika mycket "vinkel" om inte mer, finns det på msm- sanningen ligger någonstans i mitten av vad som rapporteras....
Att enögt tro på Aftonbladet är dummare än att tro på Samnytt😏

//

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan inte du starta den stora invandringstråden 2015-2021 istället för att behandla ALLA trådar som om de enbart handlar om det?
Jo det skulle jag väl kunna, samtidigt som jag kan förstå att det känns tjatigt så vet vi ju också att all inrikespolitik i Europa hänger ihop med den frågan, var på det varit politiskt käbbel och svårigheter att styra nära nog överallt. Detta pga av bland annat skeenden i Syrien så jag kan tycka det är relevant även här, speciellt nu när det än en gång sprids lögner om utbildningsnivå, det är ju samma ryska lögner som sist.

Vore bra om du lärde dig förstå lite mer om hur Ryssland fungerar.

🎅🏻

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Apropå om UI är bra så kan det för alla som eventuellt inte orkade klicka vara bra att veta att det stod i den att:
Många syrier kan läsa och skriva
Relativt sett med andra u länder har de en bättre utbildning

Den sade alltså absolut noll om huruvida Syrien nu kan bli ett bra kalifat eller inte.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vad innebär Assads/Irans fall för Hizbollah i Syrien/Libanon nu?
Hur kan/ska Israel undvika att hamna i konfrotation mot ytterligare en muslimsk terrororganisation?
Vilka länder/grupper stödjer HAT (eller vad nu förkortningen för den nya regimen kallas)?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Apropå om UI är bra så kan det för alla som eventuellt inte orkade klicka vara bra att veta att det stod i den att:
Många syrier kan läsa och skriva
Relativt sett med andra u länder har de en bättre utbildning

Den sade alltså absolut noll om huruvida Syrien nu kan bli ett bra kalifat eller inte.
Det stod i den att Syrien när det gäller utbildning skiljer sig åt från andra arabländer… men varför det är så och historiken till det (som alla nog förstår att den finns) får man leta på annat håll.

Angående framtiden för Syrien så vet man såklart ingenting om den ännu men man kan i vart fall inte dra slutsatsen att det blir som Afghanistan eller Somalia då det inte går att jämföra. Här är Iran och Syrien närmare Israel än andra stater…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad innebär Assads/Irans fall för Hizbollah i Syrien/Libanon nu?
Hur kan/ska Israel undvika att hamna i konfrotation mot ytterligare en muslimsk terrororganisation?
Vilka länder/grupper stödjer HAT (eller vad nu förkortningen för den nya regimen kallas)?
Det finns ingen ny regim…

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag har pga yrkesmässiga orsaker sakkunskap i denna fråga.
Stor skillnad mellan flyktingar från Syrien (och Iran) när det gäller utbildningsbakgrund både hos familjer och individer, liksom studietraditioner och synen på utbildning i stort.

Här har Iran (Persien) och Syrien utmärkt sig under mycket lång tid, även under protektoratstiden.

Vissa delar av det osmanska imperiet höll en hög internationell klass vad gäller utbildning, oavsett om man räknar de sista åren före första världskriget eller från 700-talet och framåt.
Tyvärr har ju religiösa grupperingar orsakat tillbakagång i länder som tidigare varit relativt utvecklade. Turkiet sekulariserades tex under Atatürk men militärdiktatur och dagens politiska beroende av religiösa grupper innebär svåra balansgångar inte minst i relation med motsvarande grupper i grannländerna.

Jag har funderat en stund på det du skrev här, jag har ju spenderat väldigt många år inom universitetsvärlden och jag kan inte minnas att jag träffat någon som varit utbildad i Syrien men däremot några iranier varav allihop enligt min uppfattning har presterat jämförbart med svenska ingenjörer.

De här syrierna med god utbildningsbakgrund har jag dock aldrig stött på.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har funderat en stund på det du skrev här, jag har ju spenderat väldigt många år inom universitetsvärlden och jag kan inte minnas att jag träffat någon som varit utbildad i Syrien men däremot några iranier varav allihop enligt min uppfattning har presterat jämförbart med svenska ingenjörer.

Samma för mig, 25 år på arbetsplatser, invandrare från fler länder än jag kan minnas på varenda en, minns bara en syrier, som sannolikt hade förfalskade betyg då han saknade de mest basala kunskaperna inom sitt område.

Om man tror på teorin att det var Ryssland som ville svämma över Europa med araber så är den logiska konsekvensen också och att de lurade Reinfeldt, Merkel, Löfven och andra bevisligen naiva politiker att de som kommer har hög utbildning. Själv är jag inte så mycket för konspirationsteorier.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Iran är förstås i särklass och en stor del av den iranska diasporan utgörs nog av den mest välutbildade delen. Läkare, tandläkare och ingenjör är det man strävar efter. Nu hände ju egentligen allting efter 1979 och det är snart 50 år sedan. Dvs man hinner etablera sig mycket väl i sina nya länder, flera generationer.

De syriska familjer och yrkesmänniskor jag har stött på har helt andra förutsättningar än de från andra arabländer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det som jag tycker haltar med Iran-syrien jämförelsen är att de som flyttade från Iran var i huvudsak välutbildade medel- och överklass som hade levt ett västerländskt liv under Shahen. Det är som att Djursholm, Bromma, Täby och Östermalm flyttade från Sverige, så klart går det bra för dem.

Menar vi nu att det finns en stor sådan sekulär klass kvar i Syrien (här är den som bekant inte)? Vilka är de i så fall? Har de jobbat med Assad? Med islamisterna? Byggt upp ett blomstrande näringsliv?

Högst oklart och tyvärr är jag mer än säker på att det kommer komma gott om tillfällen att säga "vad var det jag sade". Timmar efter att Assad lämnade landet så börjar jakten på judar och kristna. De har då sannolikt levt i relativt lugn och ro fram till nu.

Jag har sagt det förr och jag kommer säga det igen, står det mellan islam och ryskt förtryck är Ryssland alltid att föredra, överallt, alltid, inga undantag.

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457