Stora Mellanösterntråden

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det som jag tycker haltar med Iran-syrien jämförelsen är att de som flyttade från Iran var i huvudsak välutbildade medel- och överklass som hade levt ett västerländskt liv under Shahen. Det är som att Djursholm, Bromma, Täby och Östermalm flyttade från Sverige, så klart går det bra för dem.

Menar vi nu att det finns en stor sådan sekulär klass kvar i Syrien (här är den som bekant inte)? Vilka är de i så fall? Har de jobbat med Assad? Med islamisterna? Byggt upp ett blomstrande näringsliv?

Högst oklart och tyvärr är jag mer än säker på att det kommer komma gott om tillfällen att säga "vad var det jag sade". Timmar efter att Assad lämnade landet så börjar jakten på judar och kristna. De har då sannolikt levt i relativt lugn och ro fram till nu.

Jag har sagt det förr och jag kommer säga det igen, står det mellan islam och ryskt förtryck är Ryssland alltid att föredra, överallt, alltid, inga undantag.
Det fanns en stor mängd utbildade Syrier innan kriget. Landet var ändå ett av de mindre kassa i mellanöstern innan inbördeskriget. Var de utbildade tog vägen? Med tanke på den extrema arbetslösheten i landet drog de antagligen till USA som alla andra. De som sitter kvar i skiten när det smäller tenderar att vara de längst ner på samhällstrappan, och det är således de som kommer i flyktingströmmarna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
De som sitter kvar i skiten när det smäller tenderar att vara de längst ner på samhällstrappan, och det är således de som kommer i flyktingströmmarna.
Ändå kunde de få fram några hundra tusen kronor för resan hit.
Är inte så säker på att de längst ner i samhället kan det, Syrien är inte direkt ett rikt land och att vara längst ner i samhället där renderar nog inte i många hundra tusen i tillgängligt kapital tror jag.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det fanns en stor mängd utbildade Syrier innan kriget. Landet var ändå ett av de mindre kassa i mellanöstern innan inbördeskriget. Var de utbildade tog vägen? Med tanke på den extrema arbetslösheten i landet drog de antagligen till USA som alla andra. De som sitter kvar i skiten när det smäller tenderar att vara de längst ner på samhällstrappan, och det är således de som kommer i flyktingströmmarna.
Bodde i studentkorridor i Umeå hösten 1993 och en korridorskamrat var från Syrien, läkarstudent som gick forskarutbildning. Vi pratade en del om studietraditioner och skillnader mellan olika länder.

Flyktingströmmarna 2015 saknade motstycke då det (ur minnet) var 13-15 miljoner på flykt från/i Syrien varav säkert 6-7 utanför landet, jag tror att bara Libanon tog emot 2,5 miljoner. Det mesta tack vare Rysslands välkända krigföring där man satsar på bombningar av civil infrastruktur kombinerat med kemiska stridsmedel.

Men vi kan släppa frågan om utbildningsnivå, den är otvistig. En helt annan fråga är om alla syrier som kom till Sverige efter 2015 verkligen är högutbildade, så var det nog inte men det är som sagt en helt annan fråga och är irrelevant för utvecklingen i Syrien.

Däremot är den relevant för vilka möjligheter man ser för Syrien framåt, och det är inte rimligt att jämföra Irak med Syrien därvidlag.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag vet inte om han är vårt enda hopp, för hoppa kan han inte. Hur som helst är han nog den första funkisen som superhjälte, definitivt inte blyg med att spöa upp gubbar i festliga uniformer.

BC fixing stuff.jpg

Med lite distans och en lagom dos opassande humor vill jag med mitt lättsamma intermezzo *med respekt* uttrycka stor tacksamhet till dom länder som lidit stora förluster, och samtidigt passa på att göra inblandade stormakter medvetna om att deras historiska orsaker inte enbart påverkat dom drabbade, utan även format mitt liv och alla som följt med i media genom tiderna.

Jag kan inte hjälpa att fundera över hur min digitala underhållning hade sett ut om inte krig och elände fanns.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det betyder att dom åker hem på semester 2 gånger om året istället för bara 1 gång.
Det är i sådana här lägen man önskar att SD tog ledningen, de var bättre på sådant förut.
Imorgon bitti borde de på en presskonferens berätta om möjligheten att nu avvisa ca 2-300,000 människor.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
En stark diktator verkar vara den enda som funkar i alla dom där länderna. Arabiska våren har väl visat det. Tio gånger värre i dom nu

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
En stark diktator verkar vara den enda som funkar i alla dom där länderna. Arabiska våren har väl visat det. Tio gånger värre i dom nu
För att något annat än autokrati ska funka så måste det finnas en grundplåt av tillit och ärlighet i samhället. Svårt att få det att växa ur vad som varit ockuperad mark i några tusen år vid det här laget. Men de har faktiskt lyckats med andra statsskick än diktaturer och monarkier ett par gånger i historien.
Mellanöstern hade en upplysningstid innan Europa hade det, och hade det inte varit för deras skolastiska tid hade mycket av filisofin och lärdomen som antikens greklland hittade på bara dött ut.
Men nån sorts religion har förpestat området rätt grundligt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
För att något annat än autokrati ska funka så måste det finnas en grundplåt av tillit och ärlighet i samhället. Svårt att få det att växa ur vad som varit ockuperad mark i några tusen år vid det här laget. Men de har faktiskt lyckats med andra statsskick än diktaturer och monarkier ett par gånger i historien.
Mellanöstern hade en upplysningstid innan Europa hade det, och hade det inte varit för deras skolastiska tid hade mycket av filisofin och lärdomen som antikens greklland hittade på bara dött ut.
Men nån sorts religion har förpestat området rätt grundligt.
Att de var högt stående för tvåtusen år sedan är en klen tröst för vår och kommande generationer kan jag känna.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Ser ut som att Israel inte tänker vänta och se vad som händer och räknar väl med att alla inblandade ändå har fullt upp och inte tid att slå tillbaka.

Israel slår ut vapen som kan hamna i "fel händer"​

Israels flygvapen har under söndagen genomfört flera attacker i Syrien. Syftet är enligt Times of Israel att slå ut vapen som Israel befarar skulle kunna hamna i händerna på fientliga styrkor.

Tidigare på dagen riktades flyganfall mot ammunitions- och vapenlager vid flygbasen Khalkhalah i Suwayda, flera platser i Daraa-regionen och flygbasen Mezzeh i Damaskus.

På söndagseftermiddagen skedde ytterligare attacker vid flygbasen Mezzeh, ett stort säkerhetskomplex i Damaskusförorten Kafr Sousa, en avdelning av Scientific Studies and Research Centre i Damaskus och ett torg i huvudstaden där det ska finnas ett underrättelsehögkvarter.

Den israeliska försvarsmakten uppger att man arbetar för att förhindra avancerade vapen från att nå Hizbollah eller andra fiender till Israel.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Att de var högt stående för tvåtusen år sedan är en klen tröst för vår och kommande generationer kan jag känna.
Syrien är ju inte jättelänge sen de var okej, med mellanösternmått iaf. Och Iran var ju riktigt progressiva under Shahen. Assad jobbade ju till och med lite långsamt på att släppa makt till folket i Syrien, och hade den utvecklingen fått fortsätta hade det kanske till och med kunnat bli en demokrati av landet. Men det får vi aldrig veta nu.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Syrien är ju inte jättelänge sen de var okej, med mellanösternmått iaf. Och Iran var ju riktigt progressiva under Shahen. Assad jobbade ju till och med lite långsamt på att släppa makt till folket i Syrien, och hade den utvecklingen fått fortsätta hade det kanske till och med kunnat bli en demokrati av landet. Men det får vi aldrig veta nu.
Nu kommer det bli ännu en bottenlös hink med misär och islam.

Notera att det är fest på gatorna i Sverige.

Vi är så förlorade här också. 😅

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Ser ut som att Israel inte tänker vänta och se vad som händer och räknar väl med att alla inblandade ändå har fullt upp och inte tid att slå tillbaka.

Israel slår ut vapen som kan hamna i "fel händer"​

Israels flygvapen har under söndagen genomfört flera attacker i Syrien. Syftet är enligt Times of Israel att slå ut vapen som Israel befarar skulle kunna hamna i händerna på fientliga styrkor.

Tidigare på dagen riktades flyganfall mot ammunitions- och vapenlager vid flygbasen Khalkhalah i Suwayda, flera platser i Daraa-regionen och flygbasen Mezzeh i Damaskus.

På söndagseftermiddagen skedde ytterligare attacker vid flygbasen Mezzeh, ett stort säkerhetskomplex i Damaskusförorten Kafr Sousa, en avdelning av Scientific Studies and Research Centre i Damaskus och ett torg i huvudstaden där det ska finnas ett underrättelsehögkvarter.

Den israeliska försvarsmakten uppger att man arbetar för att förhindra avancerade vapen från att nå Hizbollah eller andra fiender till Israel.

De har också intagit land som FN tidigare skulle garantera.

1000039778.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Apropå Syrien, hade det inte varit rätt trevligt om Kurderna lyckas knipa en lagom stor mängd land och bilda en suverän stat? De och Israel kommer ju överens rätt bra ändå, och de skulle kunna bli en stabiliserande faktor i regionen tillsammans med Israel.
Och resten av området hatar dem ungefär lika mycket som de hatar judarna.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Apropå Syrien, hade det inte varit rätt trevligt om Kurderna lyckas knipa en lagom stor mängd land och bilda en suverän stat? De och Israel kommer ju överens rätt bra ändå, och de skulle kunna bli en stabiliserande faktor i regionen tillsammans med Israel.
Och resten av området hatar dem ungefär lika mycket som de hatar judarna.
Jag tror att vägen framåt inte är hat utan samarbete, handel, välstånd. Och jag tror faktiskt att de inser det själva också. Regimerna (likt Hamas i Gaza) bygger däremot sitt maktinnehav på att befolkningen hålls i elände, misär och därmed också extremism.

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457