Stora privatekonomitråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hur länge har detta med löneväxling varit aktuellt? Gick själv i pension 2017 och det talades bara om att byta ö-tid mot högre lön och/eller längre semester.
Oj, vet ej, jag har gjort det åtminstone sedan 2010, kanske 2007-2008.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur länge har detta med löneväxling varit aktuellt? Gick själv i pension 2017 och det talades bara om att byta ö-tid mot högre lön och/eller längre semester.

Bland akademiker med högre lön tror jag det förekommit minst 20 år men "vanligt folk" brukar ju tycka att 1 krona idag är värd mer än 10 kronor imorgon så bland medelinkomsttagare tror jag knappt att det förekommer.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bland akademiker med högre lön tror jag det förekommit minst 20 år men "vanligt folk" brukar ju tycka att 1 krona idag är värd mer än 10 kronor imorgon så bland medelinkomsttagare tror jag knappt att det förekommer.
Det är ju Nu vi lever.

Det är klart att det är klokt i teorin att spara & investera för framtiden, och pension. Men risken att man överhuvudtaget lever så länge att man får se den framtiden är mycket, MYCKET begränsad.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju Nu vi lever.

Det är klart att det är klokt i teorin att spara & investera för framtiden, och pension. Men risken att man överhuvudtaget lever så länge att man får se den framtiden är mycket, MYCKET begränsad.

Den allra största majoriteten av oss svenskar lever många år efter pension så jag delar inte din uppfattning om den saken.

Dessutom skulle jag nog föredra att använda mig av ordet sannolikhet eller möjligen "chansen" då det väl ändå inte bör betraktas som en olycka att man lever längre än till pensionsdagen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Den allra största majoriteten av oss svenskar lever många år efter pension så jag delar inte din uppfattning om den saken.

Dessutom skulle jag nog föredra att använda mig av ordet sannolikhet eller möjligen "chansen" då det väl ändå inte bör betraktas som en olycka att man lever längre än till pensionsdagen.
Medelåldern kan man ju också lätt ta reda på, bland annat genom just pensionssystemet.

För övrigt är jag fortfarande förvånad och bekymrad att ingen politiker driver frågan om en större andel premiepension, få reformer skulle göra större bred och föga kontroversiell samhällsnytta.

Det är bara att gå in och kolla på ens eget kapital.

I mitt fall är ca 33% premiepension och 66% allmän pension, det kan vänstern aldrig snacka bort.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
51 245 för att vara exakt. Även arbetsgivaren tjänar lite på det så det brukar vara välkommet.
Förutsatt att framtida regeringar inte inför straffskatt för "rika" som får ut "för stor" pension. Tänk framtida rödgrön röra beroende av V.

Borde ta tag i det där, men har inte orkat bestämma mig för hur jag gör. Än har jag nöjt mig med att växla bonus till pension men ta all lön kontant och själv förvalta. Säkert dumt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Medelåldern kan man ju också lätt ta reda på, bland annat genom just pensionssystemet.

För övrigt är jag fortfarande förvånad och bekymrad att ingen politiker driver frågan om en större andel premiepension, få reformer skulle göra större bred och föga kontroversiell samhällsnytta.

Det är bara att gå in och kolla på ens eget kapital.

I mitt fall är ca 33% premiepension och 66% allmän pension, det kan vänstern aldrig snacka bort.

Att dra till med medellivslängden som en sannolik dödsdag blir en allt sämre gissning desto äldre du blir. Det är nämligen så att de faktum att du fortfarande lever betyder att du inte hör till de som dog unga så den betingade sannolikheten säger därför att du sannolikt kommer bli äldre 81 år som den genomsnittlige svenske mannen blir.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att dra till med medellivslängden som en sannolik dödsdag blir en allt sämre gissning desto äldre du blir. Det är nämligen så att de faktum att du fortfarande lever betyder att du inte hör till de som dog unga så den betingade sannolikheten säger därför att du sannolikt kommer bli äldre 81 år som den genomsnittlige svenske mannen blir.
Sant, borde vara en enkel modell, finns det någonstans man kan räkna?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Sant, borde vara en enkel modell, finns det någonstans man kan räkna?
Intressant ämne. Hittar ingen kontinuerlig statistik, men enligt denna från 2019 så är den förväntade livslängden för person som precis fyllt 65 år för män 86 år och för kvinnor 88 år. Men vad någon som är just XX år gammal fann jag inte.

 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Störst påverkan på ens framtida ekonomi och livskvalité har nog valet av partner.

Utlandstjänst i tidig professionell ålder kan också göra en stor skillnad.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag säger som Ernst Kirschsteiger:

"Man känner sig aldrig så rik som när man plockar ut färskt bröd ur ugnen"

Jag har visserligen aldrig på allvar lyckats få ut något direkt omsättningsbart som går att använda för att övertyga finansiella investorer och liknande med det där, men jag misstänker att Ernst bak-tanke mer är kopplad till att skapa attraktivitet inför valet av partner, således en indirekt effekt som vid gynnsamma förhållanden kan ge ekonomisk uppsida.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag säger som Ernst Kirschsteiger:

"Man känner sig aldrig så rik som när man plockar ut färskt bröd ur ugnen"

Jag har visserligen aldrig på allvar lyckats få ut något direkt omsättningsbart som går att använda för att övertyga finansiella investorer och liknande med det där, men jag misstänker att Ernst bak-tanke mer är kopplad till att skapa attraktivitet inför valet av partner, således en indirekt effekt som vid gynnsamma förhållanden kan ge ekonomisk uppsida.

Allt sånt där är guld, att skörda sin egen färskpotatis, äta sina egna jordgubbar etc det går inte mäta i pengar.
Eller för all del att tillverka något själv som man sedan använder.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är ju Nu vi lever.

Det är klart att det är klokt i teorin att spara & investera för framtiden, och pension. Men risken att man överhuvudtaget lever så länge att man får se den framtiden är mycket, MYCKET begränsad.
Håller med och förutsättningarna ser ju inte bättre ut framöver precis.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag säger som Ernst Kirschsteiger:

"Man känner sig aldrig så rik som när man plockar ut färskt bröd ur ugnen"

Jag har visserligen aldrig på allvar lyckats få ut något direkt omsättningsbart som går att använda för att övertyga finansiella investorer och liknande med det där, men jag misstänker att Ernst bak-tanke mer är kopplad till att skapa attraktivitet inför valet av partner, således en indirekt effekt som vid gynnsamma förhållanden kan ge ekonomisk uppsida.
Jag köper att det finns saker som trumfar pengar, tex "du är det bästa som finns pappa", men att baka bröd är väl inte mer än att koka gröt?
Egetskjutet djur är gott, det köper jag, odlad mat osv, men bara baka bröd? Han är ju bra skön. 😆
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag köper att det finns saker som trumfar pengar, tex "du är det bästa som finns pappa", men att baka bröd är väl inte mer än att koka gröt?
Egetskjutet djur är gott, det köper jag, odlad mat osv, men bara baka bröd? Han är ju bra skön. 😆
Jo, alltså, inlägget var till minst 50% ironi, med tanke på effekten Ernst haft på åtrå hos kvinnor med sitt brödbak osv, men samtidigt finns det ju en poäng med självförsörjning, att kunna klara sig själv och skapa en gemensam tillit till att "vi klarar oss alltid", vare sig det bara gäller den närmaste familjen eller i vidare bemärkelse. En förmåga som inte skall underskattas i dessa tider.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jo, alltså, inlägget var till minst 50% ironi, med tanke på effekten Ernst haft på åtrå hos kvinnor med sitt brödbak osv, men samtidigt finns det ju en poäng med självförsörjning, att kunna klara sig själv och skapa en gemensam tillit till att "vi klarar oss alltid", vare sig det bara gäller den närmaste familjen eller i vidare bemärkelse. En förmåga som inte skall underskattas i dessa tider.
Det håller jag med om och är för mig största drivkraft till att tjäna pengar också, att bara lägga dem på hög är allra bäst, måste jobba lite med mig själv där. Tvingade mig köpa en båt i våras men annars hade jag nästan allt jag vill ha redan.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det är ju Nu vi lever.

Det är klart att det är klokt i teorin att spara & investera för framtiden, och pension. Men risken att man överhuvudtaget lever så länge att man får se den framtiden är mycket, MYCKET begränsad.

Samma princip fungerar dock på även kortare tidsperioder. De beslut man tar i 25-årsåldern har stor påverkan på ens situation i 40-årsåldern tex.

De som har anlag för fördröjd tillfredsställelse har det troligen bättre ekonomiskt i medelåldern. Sen är det inte säkert att de är lyckligare för det.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det håller jag med om och är för mig största drivkraft till att tjäna pengar också, att bara lägga dem på hög är allra bäst, måste jobba lite med mig själv där. Tvingade mig köpa en båt i våras men annars hade jag nästan allt jag vill ha redan.

Det där är ett riktigt privilegierat problem (som jag delar). Har man levt en stor del av livet med fokus på att spara inför framtiden, så har man också konditionerat sig att försaka det som enbart ger en kortsiktig tillfredsställelse. Tyvärr är det ofta dessa saker som ger den guldkant på tillvaron som i sin tur leder till en känsla av lycka och glädje.

Men, som sagt, ett problem man kan ta på sig.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Sen finns det dom som sparat hela sitt liv, och som får alla sina besparingar länsade av bedragare.

" ... glädjen att ge är långt mycket större än att ta emot. "
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där är ett riktigt privilegierat problem (som jag delar). Har man levt en stor del av livet med fokus på att spara inför framtiden, så har man också konditionerat sig att försaka det som enbart ger en kortsiktig tillfredsställelse. Tyvärr är det ofta dessa saker som ger den guldkant på tillvaron som i sin tur leder till en känsla av lycka och glädje.

Men, som sagt, ett problem man kan ta på sig.

Majoriteten av de där köpen för kortsiktig tillfredsställelse ger ofta inte ens den kortsiktiga tillfredsställelsen och guldkanten som man går och inbillar sig före man väl gör före köpet.
 
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top