Borde ta tag i det där, men har inte orkat bestämma mig för hur jag gör. Än har jag nöjt mig med att växla bonus till pension men ta all lön kontant och själv förvalta. Säkert dumt.
Visst är det bra att ha en rejäl kudde i form av pension, och det är klart att man måste planera för ett evt. långt liv.
Men ta i beaktande att - även om man är en frisk 70-åring - så är det ofta så att utgifterna minskar för att man själv eller ens partner inte orkar eller vill leva ett liv som innebär konstant höga utgifter.
Resandet minskar - jobbigt att sitta på flyget 10-15 timmar. Man äter kanske bättre o dyrare, men utelivet minskar - man vill f-n gå o lägga sig någon gång. Prylarna borde man rimligen ha köpt för flera år sedan. Bra om man äger sitt boende o kan be banken hoppa o fara.
Vad vill jag ha sagt egentligen??? Kanske att det är minst lika viktigt, eller tom viktigare att leva nu än att snåla för att leva högt som pensionär.
Nu har jag haft turen att vara anställd på ett o samma företag nästan hela livet - ett företag som betalat in bra till pensionsavsättningar - så bra har inte alla haft det. Men senaste diskussionen har varit hur man maxar pensionen från ett redan bra utgångsläge och där tror jag det är onödigt att engagera sig för mycket - ni får det bra ändå.