Stora startfält på SM-premiären på Anderstorp Raceway!

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Har men inte rätt att starta racet från depån om man väljer att gå i depå efter uppvärmningsvarv? För det var väl det vi gjorde?

Exakt!!!!

Problemet skulle aldrig uppstått om inte tävlingsledningen hade använt "WET RACE" skylten som ett medel att spara in tid och för att kunna hålla tidsschemat...

Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Har men inte rätt att starta racet från depån om man väljer att gå i depå efter uppvärmningsvarv? För det var väl det vi gjorde?

JO, det har man. Förutsatt att racet kan startas. Eftersom alla var i depå finns det inget heat att starta.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
JO, det har man. Förutsatt att racet kan startas. Eftersom alla var i depå finns det inget heat att starta.
Var går gränsen för det? Jag köper att alla som ska starta ska stå på rätt plats, men nu stod ju ingen fel, mao borde ju alla led ha varit ok och starten borde ha kunnat gå som vanligt, trots att ingen startade från griden?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag tror Perra & co i Wookie 1000 hade kört snabbare varvtider än vad pro-sbk hade gjort i regnet. Hörde knappt någon som sa att dom hade testat att köra på Pirellis regndäck av dom som kör i pro-sbk. :tungan

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Var går gränsen för det? Jag köper att alla som ska starta ska stå på rätt plats, men nu stod ju ingen fel, mao borde ju alla led ha varit ok och starten borde ha kunnat gå som vanligt, trots att ingen startade från griden?

Om de är ok hade jag velat va med och ej bytt däck, kvala in som typ 28:e man..startar som 28:e på gridden, men i ledning första varvet ! :tummenupp

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag missade Sightsing lap och såg ingen wet race skylt ifrån depån när de släppte ut mig på WU lap. Kanske var jag som var stirrig och missade den???

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag missade Sightsing lap och såg ingen wet race skylt ifrån depån när de släppte ut mig på WU lap. Kanske var jag som var stirrig och missade den???

Nej, det var inte du som var stirrig....

"WET RACE" skylten höll dom bara upp samtidigt som "5 MIN" och tutan... Sen tog dom ned den...

Den ska sitta uppe vid ustläppet så att hela startfältet kan se den när dom åker ut på banan...

Nu visste inte alla om att det ens var ett "WET RACE" eftersom skylten bara hölls uppe i några sekunder vid utfarten...

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Ok jag har som sagt noll kolla på reglementet så jag kan inte uttala mig om vad som var rätt och fel. Men jag fattade ingenting när jag var påväg och hoppa på cykeln efter att ha bytt till regndäck på rekordtid, och Klippinges pojk (Love) kom och sa att racet var inställt...?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Nej, det var inte du som var stirrig....
"WET RACE" skylten höll dom bara upp samtidigt som "5 MIN" och tutan... Sen tog dom ned den...
Om jag inte hört fel så fick TL sig en rejäl utskällning för att WET RACE-skylten var uppe. I ren rädsla kanske den försvann...

Problemet skulle aldrig uppstått om inte tävlingsledningen hade använt "WET RACE" skylten som ett medel att spara in tid och för att kunna hålla tidsschemat...
Ett problem för TL/ARC var att de hade ungefär dubbelt så många betalande förare, ca 60 st, som skulle ut och köra efter Pro Superbike. En eller flera rödflaggningar av racet kanske hade försenat tävlingen för mycket?

Jag har aldrig riktigt förstått varför man inom RR envisas med att lägga den klass som flest är intresserade av, Superbike, mellan de andra klasserna? Borde de inte ligga sist som vid alla andra typer av evenemang? Inte börjar Rolling Stones sina konserter och har "efterband" för att fylla ut resten av kvällen?

Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ett problem för TL/ARC var att de hade ungefär dubbelt så många betalande förare, ca 60 st, som skulle ut och köra efter Pro Superbike. En eller flera rödflaggningar av racet kanske hade försenat tävlingen för mycket?

Jag anser ändå inte att det är skäl nog att börja använda "WET RACE" (och äventyra förarnas säkerhet) som ett medel för att försöka jobba in tid...

Vad blir då nästa steg? Sluta rödflagga vid krascher för att det inte ska bli försenat?

Hur man än vrider och vänder på det så tycker jag inte att det finns något som rättfärdigar att man använder "WET RACE" på detta sätt...

Om jag inte hört fel så fick TL sig en rejäl utskällning för att WET RACE-skylten var uppe. I ren rädsla kanske den försvann...

Den utskällningen fick dom i så fall inte under tiden dom höll upp skylten. För då borde jag sett det eftersom jag stod i långt fram i bandepån....

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag anser ändå inte att det är skäl nog att börja använda "WET RACE" (och äventyra förarnas säkerhet) som ett medel för att försöka jobba in tid...
Det håller jag med om och det kommer förhoppningsvis inte hända igen då det egentligen är helt vansinnigt. Skiftande väder kommer vi att ha fler gånger så Svemo och arrangörerna kanske ska sätta sig ner och fundera på hur man löser en sån situation som uppstod i söndags.
Den utskällningen fick dom i så fall inte under tiden dom höll upp skylten. För då borde jag sett det eftersom jag stod i långt fram i bandepån....
TL stod lite före den dörr som kan öppnas i depåmuren, dvs långt ner, ungefär vid start/mål-linjen.

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Men hur gick det sen?? :confused:

-Fick alla Pro + Sbk förarna sina pengar åter pga. inställt tävlingsheat o "stress" inom Tävlingsledningen, med tanke på deras fadäs med olika felaktiga griddlistor t sina funktionärer ute på plats osv?

-Fick tävlingsledningen någon varning + böter av SVEMO pga. att dom satte tidsschemat för tight o inte räknat med några förseningar alls + dålig info o kommunikation i depå/gridden med förarna med vad som egentligen gällde ang. wetraceskylt som inte satt uppe synligt hela tiden vid utsläpp. Det började väl balla ur tidsmässigt, med massa strul på gridden redan för 125-klassen innan, om jag inte missminner mig = småpanik m tidshållningen för att bli klara i tid, satt exakt till kl.18. Vad fasen tar man inte till tiden till kl.19-20 för att vara på den säkra sidan ifall något oförutsett inträffar, dvs. blir försenat t.ex. pga. ambulansbrist på banan efter masskrasher osv.

-Varför i herrans namn kunne inte (TL + förarna tillsammans) helt kallt beslutat att flytta ETT Rookie heat tills nästa SM-helg o kört kungaklassen Pro + Sbk allra sist, nu när ändå TV var på plats o allt, det här för mig en gåta...o högst oprofessionellt skött.

-Blev det beslutat om något extra heat på Gelleråsen (istället för Atorp race 2) som föreslogs av bl.a. CaWalli?

Last edited:

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Men hur gick det sen?? :confused:

-Fick alla Pro + Sbk förarna sina pengar åter pga. inställt tävlingsheat o "stress" inom Tävlingsledningen, vid deras fadäs med olika felaktiga griddlistor t sina funktionärer ute på plats osv?

-Fick tävlingsledningen någon varning + böter av SVEMO pga. att dom satte tidsschemat för tight o inte räknat med några förseningar alls + dålig info o kommunikation med förarna med vad som egentligen gällde ang. wetraceskylt som inte satt uppe synligt hela tiden vid utsläpp. Det började väl balla ur tidsmässigt, med massa strul på gridden redan för 125-klassen innan, om jag inte missminner mig = småpanik m tidshållningen för att te bli klara exakt kl.18. Vad fasen tar man inte till tiden till kl.19-20 för att vara på den säkra sidan ifall något oförutsett inträffar, dvs. blir försenat t.ex. pga. ambulans brist på banan vid masskrasher osv.

-Varför i herrans namn kunne inte (TL + förarna tillsammans) helt kallt beslutat att flytta ett Rookie heat tills nästa SM helg o kört kungaklassen Pro + Sbk allra sist, nu när ändå TV var på plats o allt, det här för mig en gåta...

-Blev det beslutat om något extra heat på Gelleråsen (istället för Atorp race 2) som föreslogs av bl.a. CaWalli?

Petiteser! Jag kom ju 5a :banana

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Som jag skrev tidigare i dag har de flesta bara läst sig till vad som hände genom rapporter från olika förare. Det hände en hel del bakom kulisserna som jag tror att en del inblandade är glad för att inte alla känner till.

Med facit i hand var det ju förarna som gjorde fel, inte tävlingsledningen. De skulle, som nämnts tidigare, ha ställt upp på griden och där fått en delayed start skylt med möjlighet att byta däck om det behövdes. Så går det till i alla andra serier.

Petiteser! Jag kom ju 5a :banana
Och jag 3:a. Fan vad bra vi är! :banana

Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Som jag skrev tidigare i dag har de flesta bara läst sig till vad som hände genom rapporter från olika förare. Det hände en hel del bakom kulisserna som jag tror att en del inblandade är glad för att inte alla känner till.

Med facit i hand var det ju förarna som gjorde fel, inte tävlingsledningen. De skulle, som nämnts tidigare, ha ställt upp på griden och där fått en delayed start skylt med möjlighet att byta däck om det behövdes. Så går det till i alla andra serier.

Och jag 3:a. Fan vad bra vi är! :banana

@Sandstream: Jag glad att kuliss-skiten aldrig nådde upp på läktarplats iaf...:krama

Ni übergrymma båda 2 ju, borde bilda eget Pro Sbk BMW-team till 2012, som enbart ställer upp i REGN!! :D

@LinQan: Ha-ha, 3:a smäller högre än 5:a alla dagar i veckan, året om :glömdet

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,

Nja inte alls.
Inget som hindrar att de startar loppet under tiden de byter hjul.
Sen får du visst gå in i bandepån och byta hjul.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nja inte alls.
Inget som hindrar att de startar loppet under tiden de byter hjul.
Sen får du visst gå in i bandepån och byta hjul.

Finns några regler om att man inte får påbörja något mek på hojen efter 3 min skylten visats och att arbetet måste vara avslutat innan 1 minuters skylten. Tror reglerna ser ut nått sånt. Så står man och gör något mek blir man tvungen att gå till sidan av banan med hojen.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Finns några regler om att man inte får påbörja något mek på hojen efter 3 min skylten visats och att arbetet måste vara avslutat innan 1 minuters skylten. Tror reglerna ser ut nått sånt. Så står man och gör något mek blir man tvungen att gå till sidan av banan med hojen.

Men nu var jag inte på plats utan var i skogarna runt Markaryd och yrade runt i skogarna med karta och kompass.
Så hur allt gått till vet jag bara enligt hörsägen på Sporthoj.

Men av det man hört:
Stora felet är att de visat sen tagit ner WRskylten.
Sen är det inte ok att visa den om det inte regnar heller.
Ungefär som att trä en kondom på snorren innan man går ut på krogen.
Där har TL brustit i allt.

Undrar var det står i reglementet att de inte får gå i bandepån hela gänget för hjulskifte efter warmupvarvet, med tanke på att det inte var wetrace.
Sen det med mek på hojen kommer jag inte ihåg tider men känner igen det du säger.
Men här är en annan sak för det började regna.

TL kan slå sig för bröstet och skrika hur mycket de vill om att de minsann visat wet raceskylten.
De sket fullständigt i reglerna för den skylten.

Så du tycker att de bara skulle ha tänt och släckt lampan utan att det fanns några förare på griden?

Ja varför inte allt annat sköttes ju åt fanders i denna startproceduren, så varför inte det också:):D

Sen kan jag bara tycka att är synd när det blir på detta viset.

Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Men nu var jag inte på plats utan var i skogarna runt Markaryd och yrade runt i skogarna med karta och kompass.
Så hur allt gått till vet jag bara enligt hörsägen på Sporthoj.

Men av det man hört:
Stora felet är att de visat sen tagit ner WRskylten.
Sen är det inte ok att visa den om det inte regnar heller.
Ungefär som att trä en kondom på snorren innan man går ut på krogen.
Där har TL brustit i allt.

Undrar var det står i reglementet att de inte får gå i bandepån hela gänget för hjulskifte efter warmupvarvet, med tanke på att det inte var wetrace.
Sen det med mek på hojen kommer jag inte ihåg tider men känner igen det du säger.
Men här är en annan sak för det började regna.

TL kan slå sig för bröstet och skrika hur mycket de vill om att de minsann visat wet raceskylten.
De sket fullständigt i reglerna för den skylten.

Ja varför inte allt annat sköttes ju åt fanders i denna startproceduren, så varför inte det också:):D

Sen kan jag bara tycka att är synd när det blir på detta viset.

Men du, det VAR blött i norra änden av banan enligt funkisarna på den posten. Därav wetraceskylten.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept