Stora startfält på SM-premiären på Anderstorp Raceway!

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Det är lite pensionärs/charter-varning på diskussionen när folk åkte på RR i djupaste småland och diskussionen efteråt är kring maten. Vilken annan sport har det problemet?
Någon som har koll på de större publiksporternas forum, fotboll/hockey/handboll/speedway/bandy? Diskutteras ens korvkön där som ett problem? Andra större events, som rockfestivaler, mässor?

Kanske beror på att det fungerar mao det blir en icke diskussion.
Jag håller med om principen att racingen är viktigast men lite krav kan man väl få ha på servicen
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Hamburgeriet är inget jag la någon större vikt vid. Däremot är jag fundersam till reklamen? Inte en enda jag pratade med i lokalbefolkningen i Gislaved eller Anderstorp visste vad som hände ute på banan. Dock tror jag de flesta av dom visste att Cirkus Cirkör skulle komma till stan eller att Affärsracet går av stapeln den 27-29/5, riktigt kasst med reklam tyvärr!

Sen vill jag passa på att tacka Humlan, Skalman, resterande delar av Fiver och alla på ARC (samt er jag glömmer) för en grymt rolig weekend! För mig som hade premiär i R1000 hade ni fixat allt precis så enkelt och smidigt som jag hade förväntat mig, bra jobbat! Jefligt stiligt i depån också :tummenupp

#83 R1000, som ska köra 46'or på ERF-sprinten :yoparty


Startade du regnracet?

Race 1 såg du jävligt snygg ut i, iaf. :)

Är man inte snabbast får man vara snyggast :trixie

Men ne, jag stod i depån taggad till tusen efter nytt PB på kvalet (utan draghjälp) och mycket (nåja) bättre placering än på Lördagen.. Dock med slicks. Hoppades verkligen att de skulle komma solsken så jag kunde gått ut och kört skjortan av alla "proffs" med regndäck :D Men så kom ju regnet precis innan start igen och jag packa ihop istället. Trist att jag inte körde andra racet men jag är mer än nöjd med min premiär nu när jag ser tillbaka på det. Att jag sen tjänade 35k på att inte krascha i regnet ser jag bara som en bonus :D

Hur lång tid tar det byta däck (noga räknat byta till fälgar med regndäck)?

Vi bytte på Henry's hoj på bara någon minut.
 
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Med ditt sätt att resonera så har Svensk RR de publiksiffror den förtjänar.
Hoppas verkligen inta att någon arrangör resonerar som du utan att man drar lärdom av det som hänt och bättrar sig.

Absolut korrekt uppfattat!
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Ja allt är sig likt varje år med en sport för amatörer som drivs av amatörer.

Men kul att det finns eldssjälar som viftar i flaggor och står på sin lediga tid och säljer pulvermos med korv.

Man får lite vad man betalar för.

Tack!
(jag har skrivit det förut och nästan blivit halshuggen, men tråden talar för sig själv)
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Vet inte om det var TV-inspelningen som fick tävlingsledningen att ta flera konstiga beslut men om så var fallet så hoppas jag vi slipper TV resten av säsongen, de kan sända från STCC istället.

Som förare ser man en klocka på start/mål som räknar ner hur mycket som är kvar av sessionen/kvalet, precis som i MotoGP och andra stora serier. Jag kanske var naiv som trodde att den klockan faktiskt stämde när den visade 1:59 och fick mig att bestämma att nästa varv, det sista på kvalet, då jäklar skulle det tas i. Döm om min förvåning när jag kommer runt efter ett lugnt varv och den visar 0:15 och funktionären glatt viftar med målflagg.

Arg som ett bi åker jag fram till dem och frågar varför de flaggar av för tidigt? Får till svar att det är tävlingsledningens beslut så jag letar upp en av tävlingsledarna och hans svar är att klockan bara är en "indikation" på hur mycket tid det är kvar! Med andra ord är den helt värdelös säger jag men det kan han inte hålla med om, den visar ju faktiskt på ett ungefär hur mycket tid som är kvar.

Någon som tror att de gjort samma sak om tex Mårtensson eller Backlund kommit ut på start/mål med 15 sekunder kvar?
Knappast!

Att en massa Rookie 1000 förare inte ens hann ut till racet på söndagen pga det inställda Pro Superbike-racet gör ju inte saken bättre. Framförhållning verkar inte vara ARCs grej...

Det där tänkte jag på med när de ställde in racet (vilket var förbannat tråkigt) och bad er komma ut inom 10 minuter. Jag saknade inte att stressmeka på regndäcken då kan jag säga där jag satt i den varma byggnaden istället. Att vara publik är rätt gött andå :)

Grattis till tredjeplatsen, stabilt kört :tummenupp

Ja precis! :) Synd jag inte visste att det var du så hade vi kunnat skaka tass ordentligt! :)

Åsså var det jag med. Det borde vara obligatoriskt med nicknamnskylt på bröstet :)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vi bytte på Henry's hoj på bara någon minut.
SNABBT jag är verkligen imponerad ! :tummenupp
Hur många var ni ?
Vad var det för hoj, fabrikat ? Enkel eller dubbelsving? :va
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det där tänkte jag på med när de ställde in racet (vilket var förbannat tråkigt) och bad er komma ut inom 10 minuter. Jag saknade inte att stressmeka på regndäcken då kan jag säga där jag satt i den varma byggnaden istället. Att vara publik är rätt gött andå :)

Grattis till tredjeplatsen, stabilt kört :tummenupp
Hur TL tänkte är det nog ingen som vet...

Tack! :tummenupp
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Firesalle jag vet inte om du inte förstår eller bara vill säga emot?
Det är inte för dom redan invigda som redan är där och kollar som omständigheterna runtom behöver bli bättre för utan för den eventuellt nya publiken. Inte för DIG.
Och om det nu är tex pensionärer som utökar publiken så är väl det ändå mer publik som sporten behöver!

Dessutom att jämföra en RR helg med tex en fotbollsmatch på 90 minuter är inte heller riktigt samma sak då man inte dör av hunger eller avsaknad av toaletter mm på den lilla tiden jämfört med 2-3 dagar. Sen är det inte alla som är där som publik hela helgen men det är ju en förutsättning att erbjuda möjligheten som gör att det man kan vara där en helg utan att behöva ta med sig mat och potta för 3 dagar. Och även för förarna.
Självklart kommer besökarna som varit utsatta för den här tävlingshelgen att tveka eller inte åka alls nästa gång.

Och självklart ska ju racen gå också, det kan jag hålla med dig om att det är prioritet. Men allt runtom måste också fungera om vi vill få in mer publik så sporten kan växa. Självklart förväntar sig folk att man kan äta mm inne på området som på andra arrangamang som hockey, bandy, festivaler mm. Och mer folk är ett måste och positivt för allt och alla.

Redan invigd publik är väl tyvärr vana med sånt här strul som många ggr innan förra året i pro-sbk med stcc men jag hoppas på förbättring då sånt här är rent av pinsamt för dom som tävlar och bjuder in publik och pushar och gör reklam för eventen så får folk uppleva sånt här.

Oj vad gnällig jag låter nu men det är nog så den genomsnittliga publiken fungerar, iallafall när man läser om vad folk har upplevt på plats från både läktare och depå.




Så här skriver highsider om det inställda racet:
http://www.highsider.se/2011-05-02.aspx


Minirapport - Race två ställdes in för Pro SBKPremiärhelgen för Pro Superbike på Anderstorp Raceway gick inte riktigt till som tänkt. Fel på tidtagningssystemet under helgens inledning och dessutom ställdes race två in på grund av "stressfaktorer".
Extra förarmöte för Pro Superbike. Foto: Crazy Mike
Förarna var djupt besvikna på Tävlingsledningen på Anderstorp Raceway i helgen. Pro Superbike kör för första gången ihop med Roadracing SM (i vanliga fall STCC) och i princip allt som kan gå fel har gått fel.

När förarna ställde upp sig på griden första gången hade funktionärerna fått fel startlista från tidtagningen. Så förarna började slängas tillbaka huller om buller. Freddy Papunen till exempel som skulle starta som 10:e tvingades rulla tillbaka till sista startposition.

Highsider har väldigt mycket material att gå igenom från "incidenten", ikväll kan ni läsa en utförlig rapport. Efterspelet på detta kommer vi att följa väldigt nogrannt. Förarna kräver pengarna tillbaka. Joakim Wiedesheim, Team CaWalli säger: Vi har betalat för en produkt som ni inte kunnat leverera.

Nästa race för Pro Superbike körs på Ring Knutstorp nu till helgen, då med STCC.
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Jag ser roadracing för motorcyklarnas skull, så länge jag bjuds på bra racing är jag nöjd.
Vill jag ha bra mat väljer jag inte att åka till någon motoranläggning. Det gäller oavsett om jag vill ha billig, välsmakande, bra service etc. Det är sedan gammalt.

Jag har förmåga att kunna packa en matsäck och kan även klä mig efter väder. Dagens RR-publik ska man tydligen curla så att de snabbt kan få sin burgare. Vad blir nästa grej? Skinnfåtöljer och golvvärme?

Ööhhh nu har du lite otur när du tänker va?

Vem går på fotboll där dom inte serverar birra?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Det där tänkte jag på med när de ställde in racet (vilket var förbannat tråkigt) och bad er komma ut inom 10 minuter. Jag saknade inte att stressmeka på regndäcken då kan jag säga där jag satt i den varma byggnaden istället. Att vara publik är rätt gött andå :)

Grattis till tredjeplatsen, stabilt kört :tummenupp



Åsså var det jag med. Det borde vara obligatoriskt med nicknamnskylt på bröstet :)

Well, ja nu hade det varit läge på en SH-tröja :)
Jag är iofs oftast lätt att känna igen off-track då jag alltid är tapetserad med "Yamaha" :D
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det var ju sådant man hade 2002-2003. :)

Well, ja nu hade det varit läge på en SH-tröja :)
Jag är iofs oftast lätt att känna igen off-track då jag alltid är tapetserad med "Yamaha" :D
Det var lite så jag funderade, sen så kände jag igen dig från någon bild också. Nåväl. Trevligt att "råkas".

OnT. Har ARC eller någon ur TL gått ut med mer information kring vad som egentligen hände på söndagen?
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kollade bildspecialen från Pro Superbike-racet på highsider.se och det är tydligen inte så noga med startnummer på hojen om man är tillräckligt snabb :rolleyes:
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Kollade bildspecialen från Pro Superbike-racet på highsider.se och det är tydligen inte så noga med startnummer på hojen om man är tillräckligt snabb :rolleyes:

De flesta har väl stora/tydliga siffror eller?

Men hur Nico kunde undgå att diskas är ju ett under? Han lät ju ganska mycket de sista varven då han körde med "raka rör"
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
De flesta har väl stora/tydliga siffror eller?
De kan vara 50 cm höga men så länge de är för få och på fel ställen borde hojen inte gå igenom en besiktning.

Ett problem är att en del av dem som besiktigar inte kan reglementet men trots det står och dömer ut en del förares siffror men släpper igenom "kändisarna".

På det hela en bagatell men hur Svemo kan tro att någon ska bry sig om deras regler blir en gåta.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
De kan vara 50 cm höga men så länge de är för få och på fel ställen borde hojen inte gå igenom en besiktning.

Ett problem är att en del av dem som besiktigar inte kan reglementet men trots det står och dömer ut en del förares siffror men släpper igenom "kändisarna".

På det hela en bagatell men hur Svemo kan tro att någon ska bry sig om deras regler blir en gåta.
Det står väl något i reglerna om att antingen by the book, eller siffror som är karakteristiska och lätt igenkännbara/väl inarbetade? Tex Fivers femma är väl inte helt by the book, men alla känner igen den och vet att dom är just dom.

Men visst, hälften i iaf R600 har bara 2 siffror istället för 3, men det beror ju på att det blir förbannat svårt att klämma dit 3 par synligt med moderna kåpor :(
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men visst, hälften i iaf R600 har bara 2 siffror istället för 3, men det beror ju på att det blir förbannat svårt att klämma dit 3 par synligt med moderna kåpor :(
Alla moderna kåpor har vad jag vet sidor där siffror i rätt storlek eller större får plats utan problem.

De snackades ju om krafttag angående startnumren inför förra säsongen men det var som vanligt bara en massa snack.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Jag är iofs oftast lätt att känna igen off-track då jag alltid är tapetserad med "Yamaha" :D[/QUOTE]

var det du som micrade välling i lunchuthämtningen,för han var fanimej fulltapeteserad med yamaha?
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Hmmm... tror inte att Freddy håller med dig där som efter att ha stått VÄLDIGT länge i besiktningskön inte fick besikta sin hoj med träningskåporna på trots att han hade den lackade kåpan i handen med rätt siffror på som han skulle sätta dit, och trots att han är "kändis".

Kollade också igenom bildspecialen från PRO SBK och jag kunde inte hitta någon som hade direkt regelvidriga siffror...

Ska man följa reglementet så ska det fästas en nummerplåt fram på cykeln.. Det såg jag ingen som hade... ;)

Han visste ju inte ens vem freddy var.!!! Fråga vilken klass han skulle köra...
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top