Stora startfält på SM-premiären på Anderstorp Raceway!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Att TL inte ville ställa in något av Rookie-racen kanske kan bero på att de har fått stryka på foten tidigare pga tidsbrist (förkortat race för att klockan passerade 18:00).

Principiellt tycker jag att SM-klasserna ska ha företräde men arrangörer och TL måste lära sig att täcka upp för det som kan hända långt innan det händer.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Som åskådare i en mindre sport som RR ändå är i sverige tar man det lite som det kommer. MEN en sak som jag lackade på var MC parkering 30spänn. Gött tänkte jag då slipper man oroa sig för att skiten ramlar ihop, men ICKE. För 30spänn fick man stå på en lagom harvad gräsmatta. Trist att de inte kunde ta en lite del asfalt till oss som hade hojjen dit och se till att folk ställde upp lite snyggt, blir ju lite "gratis" att titta på för publiken med då ju.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Enligt reglementet var det alltså inga fel på 125-starten? Mek på grid är tillåtet i evig tid mellan sighting och warm up? Verkar ju vansinnigt? Vi har alltid 3 min-skylt, då borde man väl rimligt ha sina tre minuter på sig?

Jag ska börja bestycka om på grid efter sighting och mysmeka lite! :)

Jaja, då får jag väl sluta vara arg för egen del och mest vara arg över wet race-skyltar när det är snustorrt.

Skillnaden är att 3-minutersskylten ska visas när alla led är klara, de led där någon skruvar eller byter däck är inte klara så då väntar man. Vad jag kan förstå så kan man teoretiskt vänta vääääldigt länge!
Det som hände var ju att många rullade cyklarna från griden in i bandepån och sen ut på griden igen efter att ha bytt däck. Det var nog inte enligt regelboken! Men som sagt, jag skulle vilja ha en kommentar från en utbildad TL/domare. Alex? Pelle?
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Men kul att det finns eldssjälar som viftar i flaggor och står på sin lediga tid och säljer pulvermos med korv.
Helt rätt, trotts all kritik som kommer fram här så får man inte glömma allt bra. Som förra året då SM bliv inställt på Knudan och Anderstorp såg till att fixa tävling.

Lär av misstagen så blir det bättre till nästa tävling, jag kommer och tittar :tummenupp
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Jag har varit på motorsports-arrangemang där delar av publiken helt struntade i motorsporten. Det var mat, sprit och halvnakna damer för betalande. Det kan kanske få fler till banorna, vad vet jag, men det är knappast bra för sporten bara för att det kommer in mer pengar.
Du får gärna ta till ytterligheter och överdriva i dina argumentationer, men du har fortfarande lika fel.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Oj, mkt att lära av detta

Var själv inte på plats men av alla komments & inlägg förstår jag att ARC skapat en mkt bra erfarenhet att lära utav för att "bli bättre"... Kanske de tom kan lära andra arragerande klubbar vad som fungerar resp. vad som inte går så bra (och omvänt fr ARC)?

Vill ändå ge ett erkännande till ARC som aktiverat premiären på för SM på flera sätt och att de faktiskt försökt att bättra på publiken- och låta förarna som engagerar sig få dela på ev. intäkter = bra!

Att det är svårt att få ihop till en tävlingsledning som aldrig begårmisstag är nog ingen nyhet. Idag är det ju väldigt få som ens kan anta utmaningen att arbeta ideellt mot fickpengar, men med fortsatt fullt ansvar.

Med en bättre planering av snabbköken för hamburgare/korv kanske det går att bättra på intäkterna och få fler nöjda besökare.

Hoppas nu ärligt att synpunkter & komments här läses av ARC för att orka förbättra och inte bara som ytterligare spikar i hjulen...

/Eric H
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hörde att Cajback blev diskad efter race 1 för att hans hoj vägde för lite och att han lackade ur och åkte hem. Någon som vet mer?

Sen ska en förare ha fått startförbud på söndagen för otrevligt uppförande mot en funktionär. Vem och varför?

BTW: Stort tack till alla er som tog er till banan för att titta på oss, ni gör att det blir ännu roligare att köra :tummenupp
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Du får gärna ta till ytterligheter och överdriva i dina argumentationer, men du har fortfarande lika fel.
Fel i vad?
Min ståndpunkt är att när ett lopp med de stora namnen ställs in så är det ett så långt mycket större problem för den tilltänkta publiken och sporten än längden på moskön. För mig får det gärna vara ypperlig klass på maten och servicen, men det är relativt oviktigt jämfört med huvudattraktionen.

Det är lite pensionärs/charter-varning på diskussionen när folk åkte på RR i djupaste småland och diskussionen efteråt är kring maten. Vilken annan sport har det problemet?
Någon som har koll på de större publiksporternas forum, fotboll/hockey/handboll/speedway/bandy? Diskutteras ens korvkön där som ett problem? Andra större events, som rockfestivaler, mässor?
 
Last edited:

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Helt rätt, trotts all kritik som kommer fram här så får man inte glömma allt bra. Som förra året då SM bliv inställt på Knudan och Anderstorp såg till att fixa tävling.

Lär av misstagen så blir det bättre till nästa tävling, jag kommer och tittar :tummenupp

Ljudmätningen tyckte jag funkade bra! :)
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Så tråkigt för Svensk roadracing, rena hönsgården, ingen vinner på detta tjat, synd om alla som satsat pengar, trots jag är sponsor i år kommer jag inte att åka på de tävlingar som jag planerat, utan sitter hemma som i söndags med en öl och tittar på MotoGP och Italienskamästerskapen istället:tummenner
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ljudmätningen tyckte jag funkade bra! :)

Därför att typ ingen ljudmättes eller?

Det enda jag såg av ljudmätning var en snubbe som stack ut en ljudmätare vid depåmuren vid några tillfällen. Hur gick det med kalibrerad utrustning, kompetent personal, fast monterad mätare och fastslaget avstånd etc ? Att stå vid depåmuren och hålla ut en mätare är knappast överensstämmande med reglementet.....
Sen var där några som fick göra 2m max mätning men ingen aning om hur de selekterades ut eller resultaten. Någon som vet?

Tack och lov så hade många förare gjort sin hemläxa under vintern och min subjektiva uppfattning var att det lät mindre än tidigare år och fler åkte med riktigt tysta cyklar. I takt med att ytterst få vinkades av pga ljudet så kom de bullrigare burkarna fram på söndagen.

Svemo har haft ett halvt år på sig att fixa fram folk, utrustning, mätmetod och informera förarna också får vi detta. Är det för mycket begärt att årets största fråga för RR hanteras på ett professionellt sätt? :confused:

I sann SVEMO logik kommer säkert halva startfältet att underkännas när vi kommer till Falkenberg om någon vecka med samma dämpare....:död
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
För 125 så gick alla ut på slicks utom Sege. Efter sighting lap så hade alla enligt regelboken möjlighet att byta däck antingen på griden eller i bandepån även fast wet race var deklarerat. Nu visades "Delayed start" vilket inte hade behövts, ville man byta däck så var det bara att börja skruva på griden eller köra in i bandepån och göra det. De som byter i bandepån ska då starta från bandepån, nu var det folk som rullade ut på griden fast de bytte i bandepån, inte ok!

Jo, men dessa regler hade inte TL någon koll på. För det första (och det påtalade jag för TL) så var det fruktansvärt ansvarslöst att deklarera racet som wetrace. Där kom definitivt tidsschemat före säkerheten- DÅLIGT!

När de var ute på sightinglap började det regna och då sa jag till TL att vi vill ut på gridden och byta däck för det skall man få. Då fick jag svaret: -Nej, det får ni inte, ni har haft tid innan racet att göra detta och det är deklarerat WETRACE...... Vi valde då att kalla in Linus och Emil i depån för däcksbyte och låta dem starta från depån, därför rullade de in där efter warmuplap.
Medan warmupvarvet pågick kom nya direktiv från TL. Delayed start, men på gridden och nu var det ok att byta däck där.... Då kollade vi ytterligare med TL om vi fick rulla ut hojarna från bandepån till gridden och fick ok på detta. Struligt värre var det, och till stor del berodde det ju faktiskt på det idiotiska beslutet att använda wetraceskylten för att spara tid och dåligt påläst tävlingsledning. Sedan kan jag inte turerna kring Superbiken helt och hållet, men där sköttes det helt klart dåligt för både förare och publik. Vi fick ju mycket direktiv att det skulle vara rent och snyggt i depån pga att TV skulle närvara, men man borde kanske tänkt på att det var ju faktiskt racen de var där för att filma...:gnissla

Men man ska ju inte bara ta upp de dåliga sakerna... Ljudmätningarna tyckte jag funkade bra! :tungan
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Så här uppfattade jag Suberbikedebaclet på plats:

Vid första uppställningen släpptes ej förarna från gridden pga att vissa ej stod på rätt position (vet ej om det var förare eller funktionärer som missat), då det var bästa varvtid i race 1 som styrde startplacering.

Förarna blev efter ett tag irriterade och Haaland tog initiativet, som andra sedan följde, att köra mot rödflagg, in i depå för att sätta på däckvärmare.

Andra uppställningen släpptes förarna iväg på warmup-lap från, men då det i samma veva började regna, och alla körde på slicks, körde alla förare unisont i depå för att byta till regndäck.

Eftersom tävlingsledningen tidigare ska ha deklarerat loppet som wetrace (i ett skede då banan var 100% torr), tolkades det gissningsvis som att förarna avbröt sitt race. Och pga tidsbristen som nu uppstått, så hade man att välja på att ställa in SBK, eller något av rookieracen. Tror det var Andreas M & Petter J som i egenskap av förarrepresentanter var medbestämmande till detta beslut, då dom inte såg det försvarbart att en Rookieklass skulle lida för deras strul.

Som sagt, uppfattat på plats. Kan finnas andra versioner av saken.
En serie av olyckliga omständigheter som jag ser det, även om det inte känns rätt mot förarna att deklarera ett race som wetrace när banan är torr, i förebyggande tidsbesparande syfte.

Stämmer skapligt med hur jag har uppfattat det hela, med några undantag. Men i helhet så.
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Därför att typ ingen ljudmättes eller?

I sann SVEMO logik kommer säkert halva startfältet att underkännas när vi kommer till Falkenberg om någon vecka med samma dämpare....:död

Jo, det var lite ironi i det. Jag frågade killen vid muren om det gick bra eftersom ingen blev intagen och fick svaret: "-Nja, alla ligger lite högt, runt 100 dB"

Så du har nog rätt, risken är stor att vi får ett nytt "Falkenbergsfiasko" även i år....
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
ARC skapat en mkt bra erfarenhet att lära utav för att "bli bättre"... Kanske de tom kan lära andra arragerande klubbar vad som fungerar resp. vad som inte går så bra (och omvänt fr ARC)?

att lara sig av?

det handlar om standard procedurer! det kan ju knappeligen vara forsta gangen det regnar pa en SM tavling..

ar inte pa nagot sattt involverad i rr i sverige for tillfallet, men sant har ar fan riktigt trakigt att lasa :(
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Jag ser roadracing för motorcyklarnas skull, så länge jag bjuds på bra racing är jag nöjd.
Vill jag ha bra mat väljer jag inte att åka till någon motoranläggning. Det gäller oavsett om jag vill ha billig, välsmakande, bra service etc. Det är sedan gammalt.

Jag har förmåga att kunna packa en matsäck och kan även klä mig efter väder. Dagens RR-publik ska man tydligen curla så att de snabbt kan få sin burgare. Vad blir nästa grej? Skinnfåtöljer och golvvärme?

Kalla de curla l´r va du vill!! Men tar man med sig familjen så e jag tyvärr inte van vid att vi måste ha mat me oss hemifrån. !!(vi har råd o köpa oss den tjänsten) Tråkigt om du inte har de.. E bara van ifrån andra evenemang att man brukar kunna göra det.. Trots sämre faciliteter o förutsättningar. Vem vet hade arc lyft de ett steg till.. Så kanske ni förare inte hade behövt Betala så mkt anmälningspengar??? För att tävlingen gick runt iallafall!!

Fel i vad?
Min ståndpunkt är att när ett lopp med de stora namnen ställs in så är det ett så långt mycket större problem för den tilltänkta publiken och sporten än längden på moskön. För mig får det gärna vara ypperlig klass på maten och servicen, men det är relativt oviktigt jämfört med huvudattraktionen.

Det är lite pensionärs/charter-varning på diskussionen när folk åkte på RR i djupaste småland och diskussionen efteråt är kring maten. Vilken annan sport har det problemet?
Någon som har koll på de större publiksporternas forum, fotboll/hockey/handboll/speedway/bandy? Diskutteras ens korvkön där som ett problem? Andra större events, som rockfestivaler, mässor?

Kanske inte behövs disskuteras!! Eftersom de funkar!! :tummenupp
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Har funderat lite gällande reglerna.

Det var bara Robban Gull som åkte ut på Sithinglap. Resten stannade i depån av någon anledning och fick väll starta Warmuplap från Depån.
(Hörde att några beskyllde Jocke (Cawalli) för det. Men ärlig talat, även om han gör sitt bästa för att Superbike ska fungera bra, så bestämmer inte ha vad andra förare i andra team ska göra. Vill ni lyssna på honom så gör det, han har bra koll och tar många bra beslut. Men i slutändan är upp till er själva).
Tror ni hela AIK´s fotbollslag skulle springa av planen bara för att DIF´s lagledare ropar till dom att springa av planen.

Det började regna och alla med slicks åkte in.
Dom utan slicks kunde ha ställt upp, startat och fått en vinst gratis. Men valda att gå i depå uniont med resten av fältet. Eller för att ni inte kan reglerna.

Samtliga förare i depån får nu börja meka och byta hjul.
Men starten ska gå snarast när dom förare som inte gått i depå har ställt upp. Och då ingen ställde upp borde starten gått direkt, eftersom att dom förare som redan hade regndäck på var ju klara för start, och ska ha fördel av det. Och då hade det blivit tävling i att byta till regnhjul för att komma ut på banan.

Det hade resulterat i att säkert 34 förare stressmekat för att komma ut snabbt. Och jag tvivlar på att samtliga hade fått fast bromsok och hjul som dom skulle. Säkerheten hade inte blivit så hög.



Superbike killarna tog fel beslut av däck delvis till följd av att WetRace visades fast det var torrt på banan och inget regn. Och valde sen att gå i depå när det regnade.

Att inte straffa R600 för Superbike killarnas beslut, tycker jag är rätt.

Den förare som tycker att han är mera värd än andra att köra, och tycker att hans sponsorpengar är mera värda än en R600 killes egna surt skattade pengar, kan ju gå runt i depån på nästa tävling och säga det ansikte mot ansikte med andra förare i andra klasser. Sen får vi ju se om armar och ben är hela nog för att köra flera tävlingar. SM klass eller inte.

För övrigt så har ProSuperbike förarna flertalet gånger påpekat för tävlingsledningar på förararmötet att inga tidscheman eller Tv-sändningar ska få styra så att säkerheten riskeras. Blir det massa knas, oavsett om det är från förare eller tävlingsledning, som äventyrar säkerheten så ska inte tävlingen köras, utan strykas eller flyttas till senare tillfälle.

Ett flertal olyckliga incidenter gjorde så att racet inte kördes.
Sånt händer i bland. Och kan läggast till listan av andra evenemang som fotbollsmatcher, ishockeymatcher mm som fått ställas in pga spelare, publik, domare, väder mm.

Förarna gjorde rätt som gick i depå. Och tävlingsledningen rätt som strök tävlingen. Synd för publik, men i bland blir det så.

Edit: Gällande maten så är det katastrof att det serveras så dålig mat där nere. Pizza och kebab verkar vara det folk äter på landet.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top