Stora startfält på SM-premiären på Anderstorp Raceway!

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Va i Anderstorp idag.. O de jag såg va nog något av de sämsta jag har sett från en arrangör!!!

Varför kan man inte leverera ett bättre arangemang?? Förutsättningarna finns ju!! Fy fan!!

Som tex maten! Se som ett vinstdrivande företagande o ta lite ansvar Arc för att kunna leverera!! En kiosk??? De va 15 funktionärer som stod vid insläppet!!!! 10 av dom kunde ha stått o rört i ngra grytor!! De e fan bättre service på ett Km i cross.. En mat servering med 2st som ska leverera mat dom som va där!!! ???? Pinsamt!!

O bara ett Pro Sbk race!!!????:va

Den här söndagen va nog det sämsta motor arrangemang jag någonsin har sett o vart på!!!:mad::mad:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Fy f-n vad kul det är att tävla!
Iofs. fiasko i race 2 för min del men så här kul har jag inte haft på väldigt länge! När går ERF-sprinten :yoparty

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Tror nog att Sege kommer att skriva en lång rad här om tävlingsledningens inkompetens.
Bara en känsla jag har.

Bajs är bara förnamnet...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Va i Anderstorp idag.. O de jag såg va nog något av de sämsta jag har sett från en arrangör!!!

Varför kan man inte leverera ett bättre arangemang?? Förutsättningarna finns ju!! Fy fan!!

Som tex maten! Se som ett vinstdrivande företagande o ta lite ansvar Arc för att kunna leverera!! En kiosk??? De va 15 funktionärer som stod vid insläppet!!!! 10 av dom kunde ha stått o rört i ngra grytor!! De e fan bättre service på ett Km i cross.. En mat servering med 2st som ska leverera mat dom som va där!!! ???? Pinsamt!!

Den här söndagen va nog det sämsta motor arrangemang jag någonsin har sett o vart på!!!:mad::mad:
Det stog ju på kiosken att dom tog kort, men hela helgen va kortterminalen utlånad till insläppet :gnissla Tex...

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm

Om maten var största problemet och det var värt ett inlägg här så antar jag att framtiden för svensk RR har en helt annan typ av problem än vad som tidigare diskutterats....

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det som beskrivs här med ont om mat och utebliven Superbike är verkligen jättertråkigt! Verkligen!

Från min synvinkel, tävlande i SST 600 och med en halv gårdagspizza som lunch på söndag, så var det ett kanonarrangemang; Snyggt i depån, snabbt och elegant i besiktningen, kort sagt inget att klaga på.

Verkligen synd att det brast på ett par fronter!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Vilket fiasko. 200 spänn i bensinpengar, 50 spänn för att parkera bilen, 120 spänn för att komma in betalar jag mer än gärna.

Bra race med bl a både 125GP & STK 600. Men att Pro SBK race 2 ställs in utan vidare förklaring för publiken känns riktigt ruttet. Speciellt när Rookie 1000 rullar ut 10 minuter senare och kör utan problem. Hur f-n motiverades det beslutet?

Som grädde på moset (som jag inte ville ha) så fick man köa i nästan 45 minuter (från kl 13.30) för att få mat som tog slut innan man kom fram, så det serverades endast korv med mos. 2 korvar & en hög mos + 2 drickor för 110 spänn. Hamburgare & strips tog slut. Bra förberett!

Att vädret dessutom blev kasst gjorde mindre, för det var jag förberedd på så extra varma kläder var medtagna.

Nej, detta var riktigt uselt och en besvikelse till SM-premiär från ett publikperspektiv. Jag känner mig på något vis lurad och jag tror inte jag var den ende med tanke på vad jag hörde från övriga i publiken.
Håller med!

Det var du som stod framför oss i den extremt långsamma matkön när vi pratade om regndäck på barnvagnen va?

Fy f-n vad kul det är att tävla!
Iofs. fiasko i race 2 för min del men så här kul har jag inte haft på väldigt länge! När går ERF-sprinten :yoparty
Startade du regnracet?

Race 1 såg du jävligt snygg ut i, iaf. :)

Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Varför kommer inte rookie race 2 upp på Mylaps????

Ja och varför finns inte resultatet från superbike race 1 kvar på mylaps? Nu finns det bara sorterat efter varvtid som kval lista inför race 2...

Även om jag bara fick köra ett race så har jag haft en toppenhelg med god mat och kapat personbästa med 1,8 sekunder!

Men väldigt dålig ordning på tävlingsledning, det fanns minst tre olika gridlistor i omlopp till superbike race 2 och förjävligt att flagga wetrace när det är torrt runt hela banan!

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
Att ingen nämnt nåt om ljudet i sst600?!

Måste säga att jag är nöjd med min helg men det hade vart mycket roligare att tävla på lika villkor. Tävlingsledningen sa på förarmötet att cyklar på över 95dB kommer att svartflaggas både på kval och race och få göra en två metermax-mätning. Trots att valdigt många förare lät över gränsen så blev det ingenting gjort med mätning, man sket fullständigt i det känns det som. Känns väldigt surt när mn åker orginalsystem för att klara ljudet och blir omkörd på varenda raka helt i onödan. Detta öppnar ju för att fler kommer köra med öppna dånande system.

Skärp er ARC!

/A

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag var där på lördagen. Och tyckte allt funkade bra. Toppen var BOTT racet och kval och superkval till Pro Superbike. Känslan av att det hänt nått historiskt när speakern sa att Hampus Johansson hade 1:32:167 som bästa varvtid i kvalet, Backlund 1:31:833 i Superkvalet och att totalt 4 st hade i kvalet lyckats köra under gamla banrekordet (jag vet att banrekord bara sätts i race för det är skillnad springa 400meter och 10000meter, det blir inte samma tider i race) Tyvärr var jag tvungen köra till Skåne på söndagen och fick på vägen hem torka snöblasket av visiret mellan Laholm och Halmstad för att se nått. Men när jag läser om vad som hänt med Pro Superbike Race 2 så verkar det som att alla förare startar på torrdäck, det börjar regna och alla förarna gör helt rätt. De kör in i depån för de har fel däck. Och nu gissar jag mig till fortsättningen. Det tar så lång tid för däcksbytet att när förarna på nytt är klara för uppvärmningsvarv så beslutar arrangörerna ställa in Pro Superbike. För att hålla tidsschemat. Och få några race körda. Hur lång tid tar det byta däck (noga räknat byta till fälgar med regndäck)? Hur många racemekaniker är optimalt? Hur många racemekaniker har en förare i Pro Superbike. Nån som vet?

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag satt hemma i TV-soffan och kollade på MotoGP på Estoril.
Verkar som jag fattade rätt beslut.

Angående en upplevd syrlig kommentar angående mat: ett publikarrangemang ska vara en happening. Tar man inte hand om sina betalande kommer de inte tillbaka. Så enkelt är det. Hamburgare och korv ska skottas ut med stor hastighet. Tar något slut ska larmet till kön gå så folk kan fatta sina beslut.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
...Men väldigt dålig ordning på tävlingsledning, det fanns minst tre olika gridlistor i omlopp till superbike race 2 och förjävligt att flagga wetrace när det är torrt runt hela banan!

Särskilt när man senare under det extrainkallade förarmötet erkände att racet klassats som ett "wet race" (trots att banan alltså var torr) av den anledningen att man skulle slippa bryta racet och låta alla byta till regndäck om det började regna. Och att man på det sättet skulle lyckas hålla tidsschemat som redan var lite försenat.

Alltså gick tidsschemat före förarnas säkerhet den här gången...

Det var väl egentligen detta som var grundorsaken till allt som senare hände på banan och i bandepån... Och som senare gjorde att man efter en rad andra felaktiga beslut, tog ytterligare ett genom att ställa in PRO SBK racet för att Rookie1000 och Rookie600 skulle hinna köra sina race innan bullertillståndet gick ut kl.18.00.

En tråkig avslutning på en annars sjukt rolig vecka och helg nere i Anderstorp...

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Fan vad tråkigt när man hör sånt här!
Tycker helgen varit bra i övrigt men i SBK var det extremt rörigt på race dagen och det fattades felaktiga beslut.
Synd när det åtminstone är några på läktarna...

10 st från min ena sponsor kom och tittade (och betalade). Dom tyckte att det var riktig Kalle Anka varning på det som hände. Inte kul att visa upp det!!!:brinnerup

Idag var vi 3 st som åkte ner för att se premiären i rr höga av förväntan, väl framme var parkeringen lika gles av bilar som alltid konstgt? PRO superbike bott skulle ju åka tillsammans med sm och rooki klasserna, Bättre racing kan ju inte erbjudas i Sverige.

Polaren tog ledigt från jobbet och vi hade planerat denna söndag sedan två veckor sedan. Regnet orsakade mycket strul och första deltävlingen gjorde säkert så att rutinen inte var på topp men vad gjorde det, vi satt gladeligen å väntade för att se heaten. Men efter att härdat ut regn, blåst kyla mm så ställs Sveriges huvudklass in utan att få reda på varför???

Man hör man en suck från dom få som fanns på läktaren. Träffade en gubbe som hade varit å sett på racing i 40 år han svor och sa att de va sista gången för hans del som han åkte för att se på sm i roadracing. Hur kan man göra såhär??? Alla ville ju se tät racing å så ställer man in huvudnummret ....Tråkig att det skulle bli så här när det kunde bli så bra. Vill man inte ha publik? / Mikael Nilsson

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Tävlingsledning på Anderstorp uppfann ju lite fint två stycken nivåer på wet race. En för att hålla sitt underbara tidsschema för att slippa bryta race för däckbyten och sen en till.. lite magiskt på olika vis för att det helt plötsligt blev farligt för förarna när alla på snustorr bana gick ut på slicks och det helt plötsligt började ösregna. Då blev det ju farligt och fast det var wet race var man tvungen att.. ja typ JÄTTEWETREJSA till det. Typ.

Wet race flaggar man väl och står för det sen eller? Och om man nu flaggar wet race gäller inte det som står i tilläggsregler/inbjudan om 25 min + 1 varv?

Jävla soppa bara. Uselt. Och sen att ställa Pro Superbike för att supportklasser ska köra, kom igen? Korta ner rookie-klasser till hälften? Gör vad som helst men fan vår högsta serie måste väl köra oavsett vad som händer?

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Angående en upplevd syrlig kommentar angående mat: ett publikarrangemang ska vara en happening. Tar man inte hand om sina betalande kommer de inte tillbaka. Så enkelt är det. Hamburgare och korv ska skottas ut med stor hastighet. Tar något slut ska larmet till kön gå så folk kan fatta sina beslut.
Jag ser roadracing för motorcyklarnas skull, så länge jag bjuds på bra racing är jag nöjd.
Vill jag ha bra mat väljer jag inte att åka till någon motoranläggning. Det gäller oavsett om jag vill ha billig, välsmakande, bra service etc. Det är sedan gammalt.

Jag har förmåga att kunna packa en matsäck och kan även klä mig efter väder. Dagens RR-publik ska man tydligen curla så att de snabbt kan få sin burgare. Vad blir nästa grej? Skinnfåtöljer och golvvärme?

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
:)

Tyvärr var det den uppfattningen man fick som publik.
"Förare tog beslut tillsammans med tävlingsledningen att man inte skulle köra", sa man.
Nu när man fått veta mer så verkar det ju inte stämma, och jag tar tillbaka mitt uttalande.

Men som sagt, större delen av publiken som genast reste sig och gick därifrån fick denna uppfattningen och svordommarna haglade tätt och man ifrågasatte förarnas vilja att köra i lite regn.

Som sagt jag ber om ursäkt för mitt klantiga uttalande, men jag var mäkta besviken. Betalar massa pengar, sitter och väntar och fryser som en idiot för att sedan bli snuvad på huvudklassen (förutom BOTT då förstås ;) ).
Kändes lite som att gå på en Elitseriematch i hockey och istället få se div 3. Inget ont mot övriga klasser som också bjuder på fin racing.

//Jonas

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag ser roadracing för motorcyklarnas skull, så länge jag bjuds på bra racing är jag nöjd.
Vill jag ha bra mat väljer jag inte att åka till någon motoranläggning. Det gäller oavsett om jag vill ha billig, välsmakande, bra service etc. Det är sedan gammalt.

Jag har förmåga att kunna packa en matsäck och kan även klä mig efter väder. Dagens RR-publik ska man tydligen curla så att de snabbt kan få sin burgare. Vad blir nästa grej? Skinnfåtöljer och golvvärme?

japp, det är just de personerna som RR behöver som publik, vi som står ut med matbrist och är nöjda med bra race är ju redan invigda.
Den genomsnittlige knutten som tar med sig polare och familj kräver mat etc, annars kommer dom inte igen och och så står sporten där och trampar i den gamla sörjan.
Och frågan här va ju inte en burgare snabbt, problemet va skillnaden mellan normalsnabb matservering och katastroflångsam.

I övrigt tyckte jag söndagen va bra, och andra proracet har jag ingen åsikt om utan fakta, men jag hörde publikens klagan och oavsett förklaring så är skada skedd.

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...