Allt snurrade ju på så bra fram till söndagen...
Hoppas ingen tävlingsledning får för sig att deklarera wet race för att hålla tidsschemat fler gånger, ingen bra idé.
Jag har kollat igenom reglementet och vad jag förstår så är enda skillnaden när man deklarerat WET RACE att racet
inte kommer att rödflaggas för att låta förarna byta däck. Det är dock
fortfarande tillåtet att byta däck med mera på griden innan warmup lap (som i 125 bara var 1 istället för 2 under första startproceduren...) eller i bandepån under warmup lap men då får man starta från bandepån också.
Ingen ledkontrollant ska visa klartecken för sitt startled under tiden någon håller på och byter däck eller mekar på annat sätt. Vad jag kan se så finns ingen övre tidsgräns, lite underligt.
När alla led är klara ska 3-minutersskylten visas, allt arbete ska då vara avslutat ifall man står på griden.
I bandepån får man meka hur mycket man vill men får då också starta från bandepån.
Vare sig sighting lap eller warmup lap är obligatoriska heller. Missar man sighting lap får man starta warmup lap från depån. Missar man warmup lap får man starta racet från depån.
I Pro SBK så gick vad jag förstår alla förare ut med regndäck i ett race som var wet racedeklarerat. Efter sighting lap så tyckte förarna att det var torrt och alla började frenetiskt byta till slicks. Sen när alla led var klara (förutom de som gjorde bytet i bandepån) så började det regna igen!
Enligt regelboka "6.6.5 D.Delayed start "så kan TL skjuta på starten ifall problem dyker upp på startplattan som kan äventyra säkerheten vid start. Att köra på slicks i regn är ju minst sagt att äventyra säkerheten vid start men kanske inte det de menar?
Whatever, det är nu det börjar bli luddigt för det står ingenting om att man får skruva mer på hojarna efter detta. Och står det inte så är det nog inte tillåtet eller hur var det nu?
Det rimliga är ju att nu tillåta ännu ett däckbyte och sen köra warmuplap och en start, det orimliga är att ställa in hela kalaset...
Men säg att det torkar upp igen och alla vill ha slicks, ska karusellen upprepas då in absurdum?
Jag tror man ska tolka regelboken som att det inte är tillåtet att meka efter delayed start, då ska man invänta 1-minutersskylten och sen är det start. Dvs, hade TL följt regelboken så hade vi fått ett scary regnrace på slicks! Det som hade hänt är iofs att starten går på slicks och de förare som vill byta till regndäck (=alla) rullar in i depån, byter och startar därifrån också. Kaoz var ordet.
För publikens och sportens skull så skulle TL ha tillåtit byte tillbaka till regndäck på griden och sen kört ett warmuplap och sen start. Fast då hade man säkert kunnat ogiltigförklara hela racet om någon kände för att protestera.
För 125 så gick alla ut på slicks utom Sege. Efter sighting lap så hade alla enligt regelboken möjlighet att byta däck antingen på griden eller i bandepån även fast wet race var deklarerat. Nu visades "Delayed start" vilket inte hade behövts, ville man byta däck så var det bara att börja skruva på griden eller köra in i bandepån och göra det. De som byter i bandepån ska då starta från bandepån, nu var det folk som rullade ut på griden fast de bytte i bandepån, inte ok!
Någon tävlingsledarutbildad som kan kommentera om jag tolkat reglerna korrekt?
Själv stod jag lugnt på griden med mina slicks och tittade på däckbytarkaoset och hoppades att det skulle torka upp, regndäcken stod längst ned i depån och jag hade inte överlevt den språngmarschen. Men när hojen dog vid starten och det droppade på visiret hela de två första varven så bröt jag och började packa istället!