Stora startfält på SM-premiären på Anderstorp Raceway!

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Särskilt när man senare under det extrainkallade förarmötet erkände att racet klassats som ett "wet race" (trots att banan alltså var torr) av den anledningen att man skulle slippa bryta racet och låta alla byta till regndäck om det började regna. Och att man på det sättet skulle lyckas hålla tidsschemat som redan var lite försenat.

Alltså gick tidsschemat före förarnas säkerhet den här gången...

Det var väl egentligen detta som var grundorsaken till allt som senare hände på banan och i bandepån... Och som senare gjorde att man efter en rad andra felaktiga beslut, tog ytterligare ett genom att ställa in PRO SBK racet för att Rookie1000 och Rookie600 skulle hinna köra sina race innan bullertillståndet gick ut kl.18.00.

En tråkig avslutning på en annars sjukt rolig vecka och helg nere i Anderstorp...

Samma som för sst 600 wetrace visades fasten banan var torr och det endast droppat någon liten droppe! Här helgraderar vi oss för att det inte ska behövas rödflaggas och bytas däck!

Jag kan ta med 4 galvade spik till tävlingsledningen nästa gång så kan dom spika upp skylten permanent! Vi avbryter inte för väderförändringar föt schemat är viktigare än säkerheten.....
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tyvärr var det den uppfattningen man fick som publik.
"Förare tog beslut tillsammans med tävlingsledningen att man inte skulle köra", sa man.
Nu när man fått veta mer så verkar det ju inte stämma, och jag tar tillbaka mitt uttalande.

Men som sagt, större delen av publiken som genast reste sig och gick därifrån fick denna uppfattningen och svordommarna haglade tätt och man ifrågasatte förarnas vilja att köra i lite regn.

Som sagt jag ber om ursäkt för mitt klantiga uttalande, men jag var mäkta besviken. Betalar massa pengar, sitter och väntar och fryser som en idiot för att sedan bli snuvad på huvudklassen (förutom BOTT då förstås ;) ).
Kändes lite som att gå på en Elitseriematch i hockey och istället få se div 3. Inget ont mot övriga klasser som också bjuder på fin racing.

//Jonas

OK, det var i så fall väldigt olyckligt. Vekligheten var precis tvärt om. Alla förarna gick omkring i bandepån och var väldigt upprörda över att vi inte fick starta och att tävlingsledningen valde att ställa in racet.
Tror att samtliga förare hade regndäcken på inom bara ett par minuter och bara väntade på att få åka ut igen...
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Jag ser roadracing för motorcyklarnas skull, så länge jag bjuds på bra racing är jag nöjd.
Vill jag ha bra mat väljer jag inte att åka till någon motoranläggning. Det gäller oavsett om jag vill ha billig, välsmakande, bra service etc. Det är sedan gammalt.

Jag har förmåga att kunna packa en matsäck och kan även klä mig efter väder. Dagens RR-publik ska man tydligen curla så att de snabbt kan få sin burgare. Vad blir nästa grej? Skinnfåtöljer och golvvärme?

Med ditt sätt att resonera så har Svensk RR de publiksiffror den förtjänar.
Hoppas verkligen inta att någon arrangör resonerar som du utan att man drar lärdom av det som hänt och bättrar sig.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Samma som för sst 600 wetrace visades fasten banan var torr och det endast droppat någon liten droppe! Här helgraderar vi oss för att det inte ska behövas rödflaggas och bytas däck!

Jag kan ta med 4 galvade spik till tävlingsledningen nästa gång så kan dom spika upp skylten permanent! Vi avbryter inte för väderförändringar föt schemat är viktigare än säkerheten.....

Vid vårat race så gjorde man även felet att man bara höll uppe "WET RACE" skylten medans man tutade i tutan och höll upp "5 min" skylten. Sedan tog man ner den istället för att hålla den uppe under hela utsläppet. Detta betydde att inte alla förare var medvetna om att det var ett "WET RACE" när dom släpptes ut på banan andra gången.

Det står förövrigt klart och tydligt i reglementet att "Vid regn eller blött underlag så skall skylten WET RACE visas vid utsläppet" Underlaget på banan var vid utsläppet inte blött och det regnade inte...

ska göra kaoz med dom

ha ha ha ha
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
japp, det är just de personerna som RR behöver som publik, vi som står ut med matbrist och är nöjda med bra race är ju redan invigda.
Scout-rörelsen är stor, det är kö till att få in ungar i Mulle-skolan, det finns mängder med affärer som säljer friluftsvaror även mitt i centrala storstan, SUV är en populär biltyp, mountainbike en lika populär cykeltyp. Många är de som gör en svensk klassiker. Sverige har fått fram varumärken som Optimus, Primus, Trangia, Fjällräven m.fl. och vi värnar om allemansrätten. Det borde finnas en relativ stor massa av människor i Sverige som klarar lite friskluft ute vid en bankant under en dag, utan behöva locka bekvämt folk ifrån sina tv-fåtöljer och mikro-middagar. De lär inte komma för gatuköksmaten i vilket fall som.

Med ditt sätt att resonera så har Svensk RR de publiksiffror den förtjänar.
Hoppas verkligen inta att någon arrangör resonerar som du utan att man drar lärdom av det som hänt och bättrar sig.
Problemet var väl ändå inte främst matkön utan det inställda loppet? De som inte tycker så lär inte kunna bidra till svensk RR's framtid.
 
Last edited:

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
OK, det var i så fall väldigt olyckligt. Vekligheten var precis tvärt om. Alla förarna gick omkring i bandepån och var väldigt upprörda över att vi inte fick starta och att tävlingsledningen valde att ställa in racet.
Tror att samtliga förare hade regndäcken på inom bara ett par minuter och bara väntade på att få åka ut igen...

Japp, väldigt olyckligt.
Tråkigt att det kan få gå till på detta sätt.

Hoppas alla i publiken som gick hem utan att få veta vad som hände läser på sporthoj.com :rolleyes: .
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Problemet var väl ändå inte främst matkön utan det inställda loppet? De som inte tycker så lär inte kunna bidra till svensk RR's framtid.

Just det är grundfelet i ditt resonemang. Om man inte tycker att de som kommer och betalar inträde och spenderar pengar på plats bidrar så är man fel ute. Sponsorerna skulle nog dessutom vara "lite" mer intreserade att lägga pengar om läcktarna va fulla av div. folk iställer för att det basa sitter några bland de närmast sörjande.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Just det är grundfelet i ditt resonemang. Om man inte tycker att de som kommer och betalar inträde och spenderar pengar på plats bidrar så är man fel ute. Sponsorerna skulle nog dessutom vara "lite" mer intreserade att lägga pengar om läcktarna va fulla av div. folk iställer för att det basa sitter några bland de närmast sörjande.

Problemt med ditt resonemang är att de som gnäller (i synnerhet på rr-forum) över att få hålla tillgodo med en korv me mos ändå inte går att långsiktigt vara nöjda med en rr-upplevelse live. Nästa gång vill de ha inträdet tillbaka för att dottern blev myggbiten eller något annat.

Nöjda kunder kommer tillbaka, men det ska väl i den här produktens fall handla om RR?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Problemt med ditt resonemang är att de som gnäller (i synnerhet på rr-forum) över att få hålla tillgodo med en korv me mos ändå inte går att långsiktigt vara nöjda med en rr-upplevelse live. Nästa gång vill de ha inträdet tillbaka för att dottern blev myggbiten eller något annat.

Nöjda kunder kommer tillbaka, men det ska väl i den här produktens fall handla om RR?
Så om du köper ett otroligt gott vin, eller öl, men istället för en fin och tät flaska så får du det upphällt i en plastkasse från Ica så är det helt ok tycker du? En dag på banan ska ju vara en helhetsupplevelse, allt från tät racing till icke överfulla bajamajor, käk och info till publiken måste fungera.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Så om du köper ett otroligt gott vin, eller öl, men istället för en fin och tät flaska så får du det upphällt i en plastkasse från Ica så är det helt ok tycker du? En dag på banan ska ju vara en helhetsupplevelse, allt från tät racing till icke överfulla bajamajor, käk och info till publiken måste fungera.
Helheten är viktigt, självklart. Men om jag skulle lista mina 10 viktigaste skäl till att se RR-live så skulle inte hamburgare vara en av dessa. Även om de serverat en burgare av Harry's klass på två sekunder så skulle jag köra till Anderstorp utan RR. Jag kan alltså leva med det ena utan det andra, men inte tvärtom.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Problemt med ditt resonemang är att de som gnäller (i synnerhet på rr-forum) över att få hålla tillgodo med en korv me mos ändå inte går att långsiktigt vara nöjda med en rr-upplevelse live. Nästa gång vill de ha inträdet tillbaka för att dottern blev myggbiten eller något annat.

Nöjda kunder kommer tillbaka, men det ska väl i den här produktens fall handla om RR?

Men vad är det du missar här egentligen. Jag/vi var där igår och visst frös vi men var på gott humör ändå. Att försöka ställa sig i hamburgerkön under lunchuppehållet syntes tämligen lönlöst, och det är här ditt resonemang haltar betänkligt.

Om man inte kan köpa mat under lunchuppehållet utan måste försöka äta under race, vilket race skall man missa ? Du påstår ju att alla "riktiga fans" inte bekymrar sig över dylika petitesser som avsaknad av mat, men nog vill man se alla race när man de facto släpat sig dit och dessutom betalat inträde för att bidra till sporten ?

Med tanke på att M***ers fests***ce anser sig vara proffs på catering är iaf jag nöjd med att man inte tillät amatörer sköta matserveringen till publiken :D
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Men vad är det du missar här egentligen. Jag/vi var där igår och visst frös vi men var på gott humör ändå. Att försöka ställa sig i hamburgerkön under lunchuppehållet syntes tämligen lönlöst, och det är här ditt resonemang haltar betänkligt.

Om man inte kan köpa mat under lunchuppehållet utan måste försöka äta under race, vilket race skall man missa ? Du påstår ju att alla "riktiga fans" inte bekymrar sig över dylika petitesser som avsaknad av mat, men nog vill man se alla race när man de facto släpat sig dit och dessutom betalat inträde för att bidra till sporten ?

Med tanke på att M***ers fests***ce anser sig vara proffs på catering är iaf jag nöjd med att man inte tillät amatörer sköta matserveringen till publiken :D

Jag hade klagat på missat race i detta fallet. Tidigare i forumet (andra arrangemang) har jag klagat på dålig säkerhet och kortegekörning bakom pace-car. Inte matköer.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om man inte kan köpa mat under lunchuppehållet utan måste försöka äta under race, vilket race skall man missa ? Du påstår ju att alla "riktiga fans" inte bekymrar sig över dylika petitesser som avsaknad av mat, men nog vill man se alla race när man de facto släpat sig dit och dessutom betalat inträde för att bidra till sporten ?
Och är det bara hardcore-fans som vi vill locka in i depån? 15 pers som tycker att 500kr i inträde och 17h på trampcykel, enkel väg, är helt ok?

Mycket folk ger mer intäkter och större acceptans, två saker som är otroligt viktiga för sportens överlevnad! Dessutom underlättar det ju i sponsorjakten om man kan säga att det kommer tusentals åskådare, istället för 15...
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Helheten är viktigt, självklart. Men om jag skulle lista mina 10 viktigaste skäl till att se RR-live så skulle inte hamburgare vara en av dessa. Även om de serverat en burgare av Harry's klass på två sekunder så skulle jag köra till Anderstorp utan RR. Jag kan alltså leva med det ena utan det andra, men inte tvärtom.
Om man är ute efter att få så mycket återkommande "kunder" /publik till tävlingarna som möjligt... vilket alternativ tror du går hem bäst?
1. Bra RR men urkass service när det gäller mat och andra normala faciliteter.
2. Bra RR med väldigt bra service när det gäller mat och normala faciliteter.

Alla köper ditt resonemang om att RR är anledningen till varför man släpar sig till banan, inte en korv me bröd. Men du kan inte få så många med dig i ett påstående där man antyder att det är helt ovidkommande "biprodukt" /service för en bra upplevesle.

Ingen hade nog bytt ut race 2 i pro sbk, mot en korv me bröd, men många hade tackat ja till att få båda :tummenupp
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Problemt med ditt resonemang är att de som gnäller (i synnerhet på rr-forum) över att få hålla tillgodo med en korv me mos ändå inte går att långsiktigt vara nöjda med en rr-upplevelse live. Nästa gång vill de ha inträdet tillbaka för att dottern blev myggbiten eller något annat.

Nöjda kunder kommer tillbaka, men det ska väl i den här produktens fall handla om RR?
Ett fåtal kommer för enbart RR och det är det man beklagar sig över om och om igen. Vill man ha mer publik så får man se till att ha mer att bjuda på. Så enkelt är det.

Själv vill jag gärna kunna sitta under tak och äta en god lunch, på Knudan har man fattat hur det ska va. Varför Anderstorp inte kan få en restaurang att funka på banan är dåligt när det funkar på andra banor.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vet inte om det var TV-inspelningen som fick tävlingsledningen att ta flera konstiga beslut men om så var fallet så hoppas jag vi slipper TV resten av säsongen, de kan sända från STCC istället.

Som förare ser man en klocka på start/mål som räknar ner hur mycket som är kvar av sessionen/kvalet, precis som i MotoGP och andra stora serier. Jag kanske var naiv som trodde att den klockan faktiskt stämde när den visade 1:59 och fick mig att bestämma att nästa varv, det sista på kvalet, då jäklar skulle det tas i. Döm om min förvåning när jag kommer runt efter ett lugnt varv och den visar 0:15 och funktionären glatt viftar med målflagg.

Arg som ett bi åker jag fram till dem och frågar varför de flaggar av för tidigt? Får till svar att det är tävlingsledningens beslut så jag letar upp en av tävlingsledarna och hans svar är att klockan bara är en "indikation" på hur mycket tid det är kvar! Med andra ord är den helt värdelös säger jag men det kan han inte hålla med om, den visar ju faktiskt på ett ungefär hur mycket tid som är kvar.

Någon som tror att de gjort samma sak om tex Mårtensson eller Backlund kommit ut på start/mål med 15 sekunder kvar?
Knappast!

Att en massa Rookie 1000 förare inte ens hann ut till racet på söndagen pga det inställda Pro Superbike-racet gör ju inte saken bättre. Framförhållning verkar inte vara ARCs grej...
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Allt snurrade ju på så bra fram till söndagen... :(
Hoppas ingen tävlingsledning får för sig att deklarera wet race för att hålla tidsschemat fler gånger, ingen bra idé.

Jag har kollat igenom reglementet och vad jag förstår så är enda skillnaden när man deklarerat WET RACE att racet inte kommer att rödflaggas för att låta förarna byta däck. Det är dock fortfarande tillåtet att byta däck med mera på griden innan warmup lap (som i 125 bara var 1 istället för 2 under första startproceduren...) eller i bandepån under warmup lap men då får man starta från bandepån också.

Ingen ledkontrollant ska visa klartecken för sitt startled under tiden någon håller på och byter däck eller mekar på annat sätt. Vad jag kan se så finns ingen övre tidsgräns, lite underligt.
När alla led är klara ska 3-minutersskylten visas, allt arbete ska då vara avslutat ifall man står på griden.
I bandepån får man meka hur mycket man vill men får då också starta från bandepån.

Vare sig sighting lap eller warmup lap är obligatoriska heller. Missar man sighting lap får man starta warmup lap från depån. Missar man warmup lap får man starta racet från depån.

I Pro SBK så gick vad jag förstår alla förare ut med regndäck i ett race som var wet racedeklarerat. Efter sighting lap så tyckte förarna att det var torrt och alla började frenetiskt byta till slicks. Sen när alla led var klara (förutom de som gjorde bytet i bandepån) så började det regna igen!
Enligt regelboka "6.6.5 D.Delayed start "så kan TL skjuta på starten ifall problem dyker upp på startplattan som kan äventyra säkerheten vid start. Att köra på slicks i regn är ju minst sagt att äventyra säkerheten vid start men kanske inte det de menar?
Whatever, det är nu det börjar bli luddigt för det står ingenting om att man får skruva mer på hojarna efter detta. Och står det inte så är det nog inte tillåtet eller hur var det nu?

Det rimliga är ju att nu tillåta ännu ett däckbyte och sen köra warmuplap och en start, det orimliga är att ställa in hela kalaset...
Men säg att det torkar upp igen och alla vill ha slicks, ska karusellen upprepas då in absurdum?
Jag tror man ska tolka regelboken som att det inte är tillåtet att meka efter delayed start, då ska man invänta 1-minutersskylten och sen är det start. Dvs, hade TL följt regelboken så hade vi fått ett scary regnrace på slicks! Det som hade hänt är iofs att starten går på slicks och de förare som vill byta till regndäck (=alla) rullar in i depån, byter och startar därifrån också. Kaoz var ordet.
För publikens och sportens skull så skulle TL ha tillåtit byte tillbaka till regndäck på griden och sen kört ett warmuplap och sen start. Fast då hade man säkert kunnat ogiltigförklara hela racet om någon kände för att protestera.

För 125 så gick alla ut på slicks utom Sege. Efter sighting lap så hade alla enligt regelboken möjlighet att byta däck antingen på griden eller i bandepån även fast wet race var deklarerat. Nu visades "Delayed start" vilket inte hade behövts, ville man byta däck så var det bara att börja skruva på griden eller köra in i bandepån och göra det. De som byter i bandepån ska då starta från bandepån, nu var det folk som rullade ut på griden fast de bytte i bandepån, inte ok!

Någon tävlingsledarutbildad som kan kommentera om jag tolkat reglerna korrekt?

Själv stod jag lugnt på griden med mina slicks och tittade på däckbytarkaoset och hoppades att det skulle torka upp, regndäcken stod längst ned i depån och jag hade inte överlevt den språngmarschen. Men när hojen dog vid starten och det droppade på visiret hela de två första varven så bröt jag och började packa istället!
 

MC Doktorn

Guest
Ja allt är sig likt varje år med en sport för amatörer som drivs av amatörer.

Men kul att det finns eldssjälar som viftar i flaggor och står på sin lediga tid och säljer pulvermos med korv.

Man får lite vad man betalar för.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Enligt reglementet var det alltså inga fel på 125-starten? Mek på grid är tillåtet i evig tid mellan sighting och warm up? Verkar ju vansinnigt? Vi har alltid 3 min-skylt, då borde man väl rimligt ha sina tre minuter på sig?

Jag ska börja bestycka om på grid efter sighting och mysmeka lite! :)

Jaja, då får jag väl sluta vara arg för egen del och mest vara arg över wet race-skyltar när det är snustorrt.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top