Stora startfält på SM-premiären på Anderstorp Raceway!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det står väl något i reglerna om att antingen by the book, eller siffror som är karakteristiska och lätt igenkännbara/väl inarbetade? Tex Fivers femma är väl inte helt by the book, men alla känner igen den och vet att dom är just dom.

Men visst, hälften i iaf R600 har bara 2 siffror istället för 3, men det beror ju på att det blir förbannat svårt att klämma dit 3 par synligt med moderna kåpor :(

Inte ens vår 5:a är tillåten, vi har tröttnat på tjatet och bytat bort superfemman till denna säsong.

Har ingen från ARC kommenterat än? Jag är chockad.. ;)

Sporthoj är inte den officiella kanal man använder i såna här sammanhang.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kollade också igenom bildspecialen från PRO SBK och jag kunde inte hitta någon som hade direkt regelvidriga siffror...
Siffrorna de har är det inget fel på, det är siffrorna de saknar som jag förvånas över. Kolla igen och se hur många som saknar siffror på sidan av hojen, där de ska sitta enligt reglementet.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Sporthoj är inte den officiella kanal man använder i såna här sammanhang.

Ungefär lika mycket aktivitet som marknadsföringen före arrangemanget då.

Idé: skulle man inte kunna samarrangera SM-tävlingarna med t.ex Circus Scott så att racen går de helger de har föreställningar?
De har ju ungefär samma säsongsrytm? Vinsten vore att utnyttja deras grymma skyltningar, att circus är i stan går ju inte att missa för fasen!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det har sedan länge varit vedertagit att vi får använda startnummer på bakdelen i enighet med FIM's reglemente som säger: The allocated number (& plate) for the rider must be affixed on the machine as follows : • once on the front, either in the centre of the fairing or slightly off to one side ;• once, on each side of the motorcycle. Alternatively, once across the top of the rear seat section with the top of the number facing towards the rider.
Så du menar att FIMs reglement går före Svemos SR för roadracing?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej Perra det menar jag inte.... Jag menar bara att besiktningen har i flera år valt att godkänna siffor på cyklarna enligt FIM's reglemente. Dom har ju rätt att göra det vet du väl...
Har dom det, alldeles av sig själva? :va Är det inte förarmöte, nationella reglementen och FIM, i den ordningen, dvs FIM är längst ner i hierarkin? :va Fast jag ska åas inte klaga :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag håller med!

SH går utmärkt att använda för allt och lite till före en tävling men när det blir problem så heter det att SH inte är rätt kanal. Svemo och visa arrangörer i ett nötskal och otroligt trist eftersom de själva inte har någon vettig kanal. Ett mail till alla som körde vore väl det minsta man kunde begära.

@Macke: Besiktningen gör lite som de vill tyvärr. Som rookie-förare vet jag att det är enklare att säga åt oss att fixa våra siffror än när vissa "kändisar" besiktigar och så har det varit sen jag började köra. Ja, jag vet att Freddy hade det tufft (stod precis före honom) men det var inte mer än rätt, varför skulle han ha en egen regelbok? Då skulle alla kunna besiktiga med träningskåpor, oborrade bultar till oken osv.

Enkla klara regler som gäller för alla tycker jag inte vore för mycket begärt och det har jag framfört till Fredrik på Svemo angående just siffrorna.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Ungefär lika mycket aktivitet som marknadsföringen före arrangemanget då.
:tummenupp:tummenupp:tummenupp

ps. för de som inte vet så har Fastbikes.se en artikel från Filip B hur han ser på debaklet på torpet.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag håller med!

SH går utmärkt att använda för allt och lite till före en tävling men när det blir problem så heter det att SH inte är rätt kanal. Svemo och visa arrangörer i ett nötskal och otroligt trist eftersom de själva inte har någon vettig kanal. Ett mail till alla som körde vore väl det minsta man kunde begära.

@Macke: Besiktningen gör lite som de vill tyvärr. Som rookie-förare vet jag att det är enklare att säga åt oss att fixa våra siffror än när vissa "kändisar" besiktigar och så har det varit sen jag började köra. Ja, jag vet att Freddy hade det tufft (stod precis före honom) men det var inte mer än rätt, varför skulle han ha en egen regelbok? Då skulle alla kunna besiktiga med träningskåpor, oborrade bultar till oken osv.

Enkla klara regler som gäller för alla tycker jag inte vore för mycket begärt och det har jag framfört till Fredrik på Svemo angående just siffrorna.

Jag kan inte uttala mig för ARC's räkning med mindre än att dom har varit delaktiga i uttalandet. Den information alla vill ha kommer så småningom, vi ska bara hinna samla de inblandade för ett litet möte först. Ha lite tålamod.
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Från rachid twitter:
Det regnade ordentligt och under warm up lap gick förarna i depå. Tävlingsledningen anser att förarna bojkottat racet. När de i själva bara var professionella och sparade tid. Inkompetenta personer har svensk roadracing inte råd med.

Filip ger ju en liknande åsikt..

Vad är det för folk som sitter i tävlingsledningen?? Varför vaknar inte en av dom till och: jaha det regnar, dom kanske måste byta däck..
Vet tävlingsledningen om att man har olika däck vid torrt/blött underlag?
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Tack Fiver för all hjälp vi fick från er! Utan er hade nog #111 inte ens fått komma till start! :krama
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Från rachid twitter:
Det regnade ordentligt och under warm up lap gick förarna i depå. Tävlingsledningen anser att förarna bojkottat racet. När de i själva bara var professionella och sparade tid. Inkompetenta personer har svensk roadracing inte råd med.

Filip ger ju en liknande åsikt..

Vad är det för folk som sitter i tävlingsledningen?? Varför vaknar inte en av dom till och: jaha det regnar, dom kanske måste byta däck..
Vet tävlingsledningen om att man har olika däck vid torrt/blött underlag?

Formellt regelmässigt har TL troligtvis rätt. Är det wet race deklarerat så är det, rullar man då i depå innan start är det tekniskt sett som att göra en DNS. Gör hela fältet en DNS så skippar vi racet tyckte TL....

Sen håller jag också med om att det var ett märkligt synsätt på samma vis som när man inte släppte ut 3/4 av BOTT fältet utan de fick starta från depån.

Det är inte VM vi kör så ibland får förnuftet ta överhanden. Rätt kan få vara rätt även om det inte formelt följer reglementet.
 
Last edited:

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Formellt regelmässigt har TL troligtvis rätt. Är det wet race deklarerat så är det, rullar man då i depå innan start är det tekniskt sett som att göra en DNS. Gör hela fältet en DNS så skippar vi racet tyckte TL....

Ja men efter att ha läst det filip och rachid skrev så verkade dom ju inte visat wetrace och släppte iväg förarna på wu då det var torrt och iom att det började regna på wu så åkte förarna in direkt i depån för att skifta däck då det hade börjat regna under wu för att spara tid.
Om dom kompletterat wu skulle ju en wet race skylt visats när dom kommit runt så hade dom vart tvungna att åka ett varv till och sen in i depå för att byta däck.
Så dom sparade ju tid, vem var det som tyckte att det var kaos?

Men det låter ju olika hela tiden efter att ha läst tråden så jag vet inte, verkar iaf finnas brister på en del ganska viktiga områden.

Undrar om det ens skulle visats någon wet race skylt om dom kompletterat wu varvet på slicks i regnet och fått chans att byta däck eller om lamporna bara hade tänts och slocknat efter wu och uppställning och när ingen ville köra och undrade var wet race skylten var och möjligheten till att byta däck så hade väl TL skyllt på att förarna inte ville köra och ställt in racet ändå.

Får väl se vad som sägs och hur det var, jag var inte där som sagt och har bara läst vad alla har skrivit och det skiljer lite, men vore intressant att få veta exakt vad som hände och varför.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Wet Race skylten visades för flera av de race som kördes före PSBK så den borde ha visats för dem också. Hur som helst är det inte förarna som bestämmer, det gör TL, och efter att ha läst Filips rapport förstår jag att de tröttnade på förarna och ställde in racet.

Har även fått andra hands information att det snarare var en bojkott av racet initierad av ett par förare som helt enkelt inte ville köra då regn inte brukar vara så bra för dem. Mekaniker/teamfolk skällde även ut funktionärer och det ligger en hel del prestige bakom som kan vara svår att förstå för utomstående.

Men det ska bli spännande att se vad ARC och Svemo kommer fram till i sin rapport.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Har men inte rätt att starta racet från depån om man väljer att gå i depå efter uppvärmningsvarv? För det var väl det vi gjorde?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top