Jag sprang på Teamwelder på Essen-mässan i Düsseldorf i höstas och kände igen både kapsling och användarpaneler. Fick bekräftat av säljarn att det är EWM men av en modell äldre eller med vissa funktioner bortplockade. I detta fall en Picotig 180. Antar att den har utgått hos EWM och ersatts av 200?
Det är fortfarande Tyskbyggt, EWM-kvalite och inget uselt lågprisblaj. Naturligtvis får man mer bang på en begagnad men med en viss risk att nåt går sönder. Och hade jag kunnat svetsa aluminium så hade jag kunnat tycka nåt om hur bra eller inte den räcker till aluminium. Är det mindre bitar som inte äter värme och man eventuellt kan förvärma lite så duger det kanske ändå?
Jag har tänkt ta tag i det och lära mig svetsa aluminium var det tänkt men har aldrig tid. Satt förra veckan och brände hål i 1mm aluminiumplåtar och kände mig totalt obildbar. Är det guld wolfram som funkar bäst till alu? Har bara fått tag på grön och jag får det inte att funka bra alls.
Panelen är väldigt lik min gamla pico 180 så det kan säkert stämma, jag tänker absolut inte säga emot, min ovilja att rekommendera den var helt enkelt för att jag inte kände till den, och jag vill vara säker på vad jag ger för råd till folk att slänga sina slantar på.
Picotig 180 är en bra ganska så basic maskin, och mycket prisvärd. Vi har haft sammanlagt 16 st picotig och tetrix, endast en har lämnat jordelivet på 9 år, och detta efter att den blivit duschad av ånga och smält choklad (fråga inte...) Det är även det som gör mig benägen att rekommendera dessa maskiner även begagnade, framförallt med mindre än 5 år på nacken - jag känner mig helt enkelt säker på att de kommer fortsätta funka mycket länge för en hobbysvetsare.
Den duger självklart att köra alu med, men jag minns med fasa en lånad svets med 50-60% intermittens vid ca 150a ac som jag skulle svetsa ihop en batterilåda med. Ca 700mm svetsfog tog flera timmar att lägga, på 3mm tjock plåt - värmde jag länge med låg ström så blev det för mycket pga tiden det tog, samt oxidlagret som bildades gjorde det än trögare, om jag värmde på ordentligt för att komma upp i temp fort för att sedan sänka när jag hade en smälta så var intermittensen för kass så jag hann svetsa några få cm innan den slocknade och det blev ofrivillig kafferast igen... man vill helt enkelt gärna kunna mosa på ordentligt när man ska köra alu, framförallt om man har halvdant tålamod. Volfram mässigt så föredrar jag grön, den guldfärgade har lättare för att spricka och ha sig, min teori är att den är för all-round för att riktigt vara bra på något. Detta är dock min upplevelse och ska läsas som just det, inte som kalla fakta då jag t.ex inte vet hur bra den alu svetsen mådde osv. Jämfört med en 400A kemppi jag körde några dagar tidigare så vet jag dock vilken jag helst kör igen...