Stora tråden för alla som vill kriga mot Ryssland

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du borde nog läsa igenom dina gamla inlägg från Rysslandstråden.

Det räcker att du kollar ett par inlägg tillbaka i denna tråden. Kalla folk som inte vill kriga mot ryssen som landsförrädare.

Är du en landsförrädare eller vill du ställa upp och se till att ryssen inte avancerar närmare Sverige?
Jag kallade dom som inte vill försvara Sverige utan tänker dra till ett annat land vid ett anfall för landsförrädare.

Jag har redan sagt att om försvaret vill ha mig så ställer jag upp och försvarar Sverige om vi blir anfallna

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag kallade dom som inte vill försvara Sverige utan tänker dra till ett annat land vid ett anfall för landsförrädare.

Jag har redan sagt att om försvaret vill ha mig så ställer jag upp och försvarar Sverige om vi blir anfallna
Enkelt att säga. Du vet att gamla gubbar inte efterfrågas. du är ju safe och du vet om det.

Så du vill inte ställa upp nu och förhindra att ryssen avancerar närmare Sverige? Du ställer bara upp om du blir inkallad och därmed tvingad att ställa upp? Inte frivilligt?

De hundratusentals människorna som kommit hit de senaste åren, är de landsförrädare också? Talar om flyktingar från krig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Enkelt att säga. Du vet att gamla gubbar inte efterfrågas. du är ju safe och du vet om det.

Så du vill inte ställa upp nu och förhindra att ryssen avancerar närmare Sverige? Du ställer bara upp om du blir inkallad och därmed tvingad att ställa upp? Inte frivilligt?
Det är inte krig mot Sverige, alltså kan inte jag försvara Sverige.

Och jag vet att jag är gammal gubbe och knappast kommer att efterfrågas i en stridande roll, det drabbar oss alla så småningom.

Men jag har gjort 11 månader i gröna kläder i min ungdom, och varit (är?) med i en frivillig organisation.

Nu är det en yngre generation som axlar ansvaret, utom dom som mest funderar på vilka tunnlar som fungerar att smita igenom när dom ska fly utomlands

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Och jag vet att jag är gammal gubbe och knappast kommer att efterfrågas i en stridande roll, det drabbar oss alla så småningom.

Men jag har gjort 11 månader i gröna kläder i min ungdom, och varit (är?) med i en frivillig organisation.

Nu är det en yngre generation som axlar ansvaret, utom dom som mest funderar på vilka tunnlar som fungerar att smita igenom när dom ska fly utomlands
Hur tycker du man ska straffa eller behandla landsförrädare?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Går vi efter lagboken så är man inte landsförrädare om man flyr från krig. Bra att vi redde ut det.
Nej man är fanflykting eller desertör, och det är straffbart.

"En svensk desertör bestraffas enligt brottsbalkens 21 kapitel vilket endast äger tillämpning under krig eller vid krigsfara. Om brottet är grovt kan straffet bli livstids fängelse. I fredstid straffas den som undanhåller sig från tjänstgöring för svikande av försvarsplikt.

En utländsk desertör kallas för krigsvägrare och har tidigare i många fall haft rätt till asyl i Sverige. Den praxis som växte fram hos Utlänningsnämnden under 2000 efter Kosovokriget 1999 säger dock att endast krigsvägrare från en folkrättsstridig konflikt har rätt till asyl."

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nej man är fanflykting eller desertör, och det är straffbart.

"En svensk desertör bestraffas enligt brottsbalkens 21 kapitel vilket endast äger tillämpning under krig eller vid krigsfara. Om brottet är grovt kan straffet bli livstids fängelse. I fredstid straffas den som undanhåller sig från tjänstgöring för svikande av försvarsplikt.

En utländsk desertör kallas för krigsvägrare och har tidigare i många fall haft rätt till asyl i Sverige. Den praxis som växte fram hos Utlänningsnämnden under 2000 efter Kosovokriget 1999 säger dock att endast krigsvägrare från en folkrättsstridig konflikt har rätt till asyl."
Då kanske du ska undvika att slänga dig med begrepp som landsförrädare.

För en vanlig svenne är det dessutom brott mot försvarsplikten som är tillämpligt. Inget annat.

Men igen, det är lätt att hålla hög svansföring när man vet att det inte drabbar en själv. Som i ditt fall. Att du blev tvingad att göra lumpen för 40-50 år sedan ändrar inte på den saken.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Fattar jag det där rätt att en utländsk desertör välkomnas hit men en svensk desertör ska straffas. Lite märkligt ändå.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
VM i personpåhopp i denna tråden och vi är bara på första sidan. Kan Markus ha tryckt på en öm punkt? Kom igen nu alla mini-Rambos som skrävlat i andra trådar. Ger er till känna.
Klart det blir känsligt och/eller utebliven diskussion, de som inte åker kommer så klart inte skriva något för det blir ju obekvämt. De som åker kommer så klart inte skriva heller, det är inte typen som sitter och tycker åt andra på forum.
Sedan har vi ett fåtal som inte åker och måste förklara varför, det är nog inte den graden av begåvning som efterfrågas i strid heller, om man skall döma av de krystade förklaringarna.

Tråden fyller absolut sin funktion, framför allt kan ju då den andra tråden enklare hålla sig till ämnet.

Det är fegt och kortsiktigt att inte åka till Ukraina, av oss alla. Bara några få är korkade nog att försöka motivera och försvara det. Precis som om/när kriget knackar på här. Det är klart att det inte kommer vara en massa lönnfeta medelålders eller äldre män som drar ut i strid, så snart de skrivit klart ett inlägg till som ingen bryr sig om, det fattar väl alla.

Frågan om utländska desertörer är inte utredd, inte ens på långa vägar. Hur kunde de fega kräken som inte ville kriga åt Assad komma hit istället? Irak, det blev ju helt tomt när USA åkte dit andra gången. Osv.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fattar jag det där rätt att en utländsk desertör välkomnas hit men en svensk desertör ska straffas. Lite märkligt ändå.
Det är inte bara utländsk, det finns en etnisk dimension:

Mörkhyad - alltid välkommen
Inte mörkhyad - sällan eller aldrig välkommen

Och ja, det är konstigt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Om du vill försvara Sverige så kan du försvara Ukraina, allt annat är trams.

Sverige skickar vapen till Ukraina för att försvara Sverige, du kan, får och bör åka. Vad är egentligen skälet att du inte åker?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Klart det blir känsligt och/eller utebliven diskussion, de som inte åker kommer så klart inte skriva något för det blir ju obekvämt. De som åker kommer så klart inte skriva heller, det är inte typen som sitter och tycker åt andra på forum.
Sedan har vi ett fåtal som inte åker och måste förklara varför, det är nog inte den graden av begåvning som efterfrågas i strid heller, om man skall döma av de krystade förklaringarna.

Tråden fyller absolut sin funktion, framför allt kan ju då den andra tråden enklare hålla sig till ämnet.

Det är fegt och kortsiktigt att inte åka till Ukraina, av oss alla. Bara några få är korkade nog att försöka motivera och försvara det. Precis som om/när kriget knackar på här. Det är klart att det inte kommer vara en massa lönnfeta medelålders eller äldre män som drar ut i strid, så snart de skrivit klart ett inlägg till som ingen bryr sig om, det fattar väl alla.

Frågan om utländska desertörer är inte utredd, inte ens på långa vägar. Hur kunde de fega kräken som inte ville kriga åt Assad komma hit istället? Irak, det blev ju helt tomt när USA åkte dit andra gången. Osv.
För mig handlar det inte om feghet. Snarare att jag inte längre ser Sverige som något att riskera livet för. Finns andra länder. Sedan jag fick barn har jag generellt minskat min risk, för hans skull.

Sverige skickar vapen till Ukraina för att försvara Sverige, du kan, får och bör åka. Vad är egentligen skälet att du inte åker?
Nu har ju GuW varit tydlig med att han ställer upp frivilligt om han blir tvingad till det. Typ så.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Stämmer. Utländska dessertörer är välkomna och belönas med världens högsta bidrag. De kommer nog ställa upp lika mycket för landet som GuW när det väl smäller.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Nej, kriget i Ukraina är inte ett krig mot Sverige

Sverige kan, får och bör skicka hjälp, och gör så.

Varför åker inte du och krigar mackan, puttlerfnask behöver all hjälp han kan få

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, kriget i Ukraina är inte ett krig mot Sverige

Sverige kan, får och bör skicka hjälp, och gör så.

Varför åker inte du och krigar mackan, puttlerfnask behöver all hjälp han kan få
Du behöver inte försöka byta fokus, jag har försvarat linjen att det inte är självklart att kriga för nuvarande regim och ordning i Sverige. Håll dig till den saken, jag diskuterar gärna den.

Du själv har vänt dig mot den uppfattningen samt sagt att du ställer upp vid behov.

Europa är under attack, många svenskar och andra har valt att handfast hjälpa Ukraina. Givet dina åsikter tror jag att det skulle passa dig också. Men du tror inte det noterar jag, undrar varför, du anger inga skäl.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Stämmer. Utländska dessertörer är välkomna och belönas med världens högsta bidrag. De kommer nog ställa upp lika mycket för landet som GuW när det väl smäller.
Ja det är klart, vår sammanhållning kommer vara jättebra, samhället slits inte alls isär.

Jag som inte gjort militärtjänst, hamnar jag med detta gäng typ?
ca3f26c9518eda6b80a3b136cc329806.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du behöver inte försöka byta fokus, jag har försvarat linjen att det inte är självklart att kriga för nuvarande regim och ordning i Sverige. Håll dig till den saken, jag diskuterar gärna den.

Du själv har vänt dig mot den uppfattningen samt sagt att du ställer upp vid behov.

Europa är under attack, många svenskar och andra har valt att handfast hjälpa Ukraina. Givet dina åsikter tror jag att det skulle passa dig också. Men du tror inte det noterar jag, undrar varför, du anger inga skäl.

Det är min plikt att försvara mitt land om det behövs, och det tänker jag göra om jag blir ombedd.

Du tänker inte försvara ditt land, och då är du automatisk diskvalificerad från att ha åsikter om andras försvarsvilja.

Du gillar bara att vara stor i orden på nätet.

Raderad medlem 51742

Guest
Det här kokar ju ner till flera frågeställningar...

Frågan om man skall förväntas (eller tvingas) gå ut i krig för sitt land hänger ju bland annat ihop med frågan om värnplikt. Går ju att argumentera för att ha en professionell armé och då hänger frågan inte alls ihop med om man anser att Sverige är värt att förvara eller inte. Sen kanske det inte är realistiskt, med dagens hotbild, att klara Sveriges försvar utan att ha värnpliktiga, men det går att diskutera.

Frågan om man skulle lämna Sverige är ju en fråga som beror på var och ens situation - kan tycka att det är märkligt att moralisera över det.

Att inte tycka att Sverige är värt att försvara kan jag tycka är sorgligt och jag tror det är helt fel slutsats att dra, även om jag till viss del kan föreställa mig varför det går att komma fram till en sådan slutsats. Det sorgliga, om det är många som tycker så, är vad det säger om samhället. Det innebär ju att man gett upp hoppet om demokratin och ger sig in på ett farligt spår mot nihilism som är svårt att backa tillbaka ifrån.

För mig är Sverige något som går att både älska och hata och allt däremellan, men det är landet jag bor i och något betydligt större och mer långsiktigt än bara vilka politiker som styr för stunden, vilka samhällsproblem vi har och allt annat jag eventuellt ogillar. Det är detta och tron på att det alltid går att göra saker bättre som är värt att försvara.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum