Stora tråden för alla som vill kriga mot Ryssland

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det uttryckte ju mackan tidigt i den andra tråden, att Sverige skulle må bra av lite sträv fostran från pappa-puttler.
mackan var ju till och med beredd att sitta ett år i gulag för den sakens skull.

bCwtfbN.jpeg
Nu var vi där igen, skriv till, inte om.

Vill du diskutera frågan eller bara gubbtjafsa och förolämpa?

Men jag har förstått att du inte vill förstå, du vill vara gammal gubbe, som inte vågar åka till Ukraina, men vill att yngre generationer skall städa upp din generations vanvård av detta fina land.

Var röstade du på 1998?

Skäms på dig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu var vi där igen, skriv till, inte om.

Vill du diskutera frågan eller bara gubbtjafsa och förolämpa?

Men jag har förstått att du inte vill förstå, du vill vara gammal gubbe, som inte vågar åka till Ukraina, men vill att yngre generationer skall städa upp din generations vanvård av detta fina land.

Var röstade du på 1998?

Skäms på dig.
Orolig, jag vet inte.
Tror Sverige långsiktigt skulle må bra av ett ofrivilligt kulturutbyte med Ryssland. Lite som ett tufft utvecklingssamtal.
Bara att få se värdegrunden på Södermalm rämna vore värt en vinter i Gulag.
Vad händer med islamisterna om Ryssland invaderar oss, blir de av med friskolelicensen? RUT, blir det kvar? Kan man förnedringsråna Spetsnaz? Hur blir det med Stockholmsveckan i Visby, och kommer Nyamko klamra sig fast i Riksdagen? Så många frågor.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Är du i Ukraina? Om inte, lev som du lär.

Vad då lär? Varför skulle jag vara i Ukraina? Är du helt säker på att du inte hoppat över några medikamenter?
Att åka till Ukraina eller någon annanstans för att strida för att det är rätt sak att göra är en grej. En och annan svensk åkte som frivillig till Finland under VK2. Det enda jag möjligen lär ut är att åtminstone inte aktivt be om, uppmuntra, hoppas på att vi ska bli "räddade" av Hr Putin med anhang...vilket om jag inte missminner mig alldeles du har utryckt vissa "förhoppningar" om vid iaf ett par tillfällen.
Om någon sedan vill åka till Ukraina för att hjälpa till efter förmåga är det dennes ensak.
Varför ska just jag åka till Ukraina? Du verkar som många redan noterat, vara kvick och rask på att lägga ord i andras munnar. Vart jag däremot inte skulle åka så är det härifrån om nu det skulle blir elände och oro på riktigt.

Jag vet (visste är väl nog egentligen mer korrekt) visserligen vilken ända som är den affärsmässiga på de vanligaste av försvarets handeldvapen men det gör mig inte helt lämpad för markstrid bara för den skull.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Helt enig, läste dock förslaget från någon annan nyligen, var det Hanif Bali?
Ingen aning, jag har haft den här ståndpunkten i snart 10 år. Helvete vad den irriterar mina liberala kompisar (de som PÅ RIKTIGT anser värnplikt vara tortyr)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ingen aning, jag har haft den här ståndpunkten i snart 10 år. Helvete vad den irriterar mina liberala kompisar (de som PÅ RIKTIGT anser värnplikt vara tortyr)
Det finns otroligt mycket att börja bena i.
Vilka bidrar med vad? Hur mycket skatt betalar olika individer och grupper? Hur mycket kostar de? Hur mycket låter de?
Elefanten i rummet.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du vet att gamla gubbar inte efterfrågas. du är ju safe och du vet om det.
inte ens ryssen med miljoners ynglingar låter gammgubbarna slippa.

Gällde frågan att åka från Sverige, för att stoppa fortsatt anfall i västlig riktning, eller att kvarstanna i Sverige och försvara det man tycker om?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
inte ens ryssen med miljoners ynglingar låter gammgubbarna slippa.

Gällde frågan att åka från Sverige, för att stoppa fortsatt anfall i västlig riktning, eller att kvarstanna i Sverige och försvara det man tycker om?

Mackan ändrar förutsättningarna löpande i sin egen skittråd, låt tråden dö

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mackan ändrar förutsättningarna löpande i sin egen skittråd, låt tråden dö
Tröttnar du aldrig på att besvara inlägg som inte ens är riktade till dig eller märker du inte att du för en dialog med dig själv i tråd efter tråd?

Du är som sporthojs egen motsvarighet till alzheimerkvinnan på bussen som pratar med sig själv.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Tröttnar du aldrig på att besvara inlägg som inte ens är riktade till dig eller märker du inte att du för en dialog med dig själv i tråd efter tråd?

Du är som sporthojs egen motsvarighet till alzheimerkvinnan på bussen som pratar med sig själv.
Här är en till...som svarar på sådant som inte är direkt riktat till mig.
Att argumentera eller iaf försöka göra det med dig är som att diskutera med en vindflöjel alternativt en åsiktsgenerator som någon gått ifrån lämnad i läge "slumpat".
Det påminner även om att spela mot rörligt mål...aldrig kvar där man såg det nyss.

Det enda som förefaller vara konstant är du förefaller tycka att allt är invandrarnas fel!
Felet är inte där utan på Helgeandsholmen i det märkliga huset och de dryga 300 som huserar där. Och så förstås de som röstar på dem igen och igen vart fjärde år.

• Gilla
Reaktioner: GuW

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Här är en till...som svarar på sådant som inte är direkt riktat till mig.
Att argumentera eller iaf försöka göra det med dig är som att diskutera med en vindflöjel alternativt en åsiktsgenerator som någon gått ifrån lämnad i läge "slumpat".
Det påminner även om att spela mot rörligt mål...aldrig kvar där man såg det nyss.

Det enda som förefaller vara konstant är du förefaller tycka att allt är invandrarnas fel!
Felet är inte där utan på Helgeandsholmen i det märkliga huset och de dryga 300 som huserar där. Och så förstås de som röstar på dem igen och igen vart fjärde år.

Ja just du svarar ju inte ens på sådant som är riktat till dig, ni kanske bor på samma avdelning rent av?

Men jag blir nyfiken om vad det är för frågor du upplever att jag ändrat ståndpunkt, konstigt vore förstås annars, vi som inte är 65+ utvecklas ju fortfarande vettu.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Ja just du svarar ju inte ens på sådant som är riktat till dig, ni kanske bor på samma avdelning rent av?

Men jag blir nyfiken om vad det är för frågor du upplever att jag ändrat ståndpunkt, konstigt vore förstås annars, vi som inte är 65+ utvecklas ju fortfarande vettu.
Förväxla nu inte utveckling med förvirring. Bägge två är nog någons sorts förändring varav den ena sannolikt är mer önskvärd än den andra.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Alla 16- till 70-åringar som bor i Sverige kan kallas in för att hjälpa till vid krig eller krigsfara. Men hur många känner till det?

Under Kalla kriget gjorde ungefär 50 000 unga män lumpen varje år. Men i mitten av 1980-talet började bassarna bli allt färre. Numera – efter att värnplikten först lagts ner och sedan återinförts och utvidgats till båda könen – är det ungefär 6 000 som rycker in årligen.

För flera generationer svenskar har det där med att medborgaren har plikter gentemot staten framstått som både avlägset och abstrakt. Nu är vi ju kunder i skolan och brukare i vården. Vi beställer och staten utför, tack så mycket!

Nyss kunde till och med en partiledare filosofera kring att om det blir krig är det nog bäst att lägga benen på ryggen.

Så det är klokt att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ska skicka brev till landets alla 16-åringar i nästa vecka, för att upplysa om att det finns något arkaiskt som kallas totalförsvarsplikt. Om det vill sig illa kan alla vi känner bli ålagda att rycka in och hugga i. Dela ut mat och vatten, röja rasmassor, ta jobb i viktiga industrier eller jobba med det vi är utbildade för, om det är något samhällsviktigt som sjukvård och räddningstjänst. Om vi inte redan gjort värnplikt och har blivit krigsplacerade i det militära, förstås.

Det skulle nog behövas en informationskampanj om totalförsvarsplikt, civilplikt och tjänsteplikt även för den fullvuxna befolkningen.

”I händelse av krig och krigsfara” är inte längre otänkbart. Rysslands invasion av Ukraina krossade alla illusioner. De senaste veckorna har ÖB Micael Bydén inskärpt att Sverige befinner sig i ett läge där hoten ökar, särskilt mot alla samhällskritiska funktioner.

Efter attentaten mot Nordstream 1 och 2 har också Säpo varnat för fler sabotage mot elförsörjningen.

Det är alltså inte bara vindstilla väder i södra Sverige som skulle kunna leda till strömavbrott i vinter. Klarar du dig i sju dagar utan hjälp?
I Norge har man sett ökad drönaraktivitet kring oljeplattformar och gasanläggningar, och flera ryska medborgare har gripits misstänkta för att ha filmat på känsliga platser. Även den svenska Försvarsmakten har rapporterat att fler okända drönare synts vid militärövningar och skyddsobjekt.

Det är alltså inte bara vindstilla väder i södra Sverige som skulle kunna leda till strömavbrott i vinter. Klarar du dig i sju dagar utan hjälp?

Varken svenska folket eller myndigheter, kommuner och regioner har förberett sig tillräckligt för alla scenarier. Pandemin avslöjade stora luckor i sjukvårdens krishantering, och MSB har larmat om att det finns ”allvarliga brister i beredskapen” när det kommer till dricksvatten, avlopp, telekommunikationer, el, transporter och livsmedelsförsörjning.

Sveriges nya minister för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin (M), har en stor uppgift framför sig. Första striden kommer han att behöva ta med finansdepartementet. Att bygga upp ett totalförsvar blir dyrt – men alternativet är värre.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
”Det här är liksom mitt världskrig”

Ingen medlem här i alla fall. ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alla 16- till 70-åringar som bor i Sverige kan kallas in för att hjälpa till vid krig eller krigsfara. Men hur många känner till det?

Under Kalla kriget gjorde ungefär 50 000 unga män lumpen varje år. Men i mitten av 1980-talet började bassarna bli allt färre. Numera – efter att värnplikten först lagts ner och sedan återinförts och utvidgats till båda könen – är det ungefär 6 000 som rycker in årligen.

För flera generationer svenskar har det där med att medborgaren har plikter gentemot staten framstått som både avlägset och abstrakt. Nu är vi ju kunder i skolan och brukare i vården. Vi beställer och staten utför, tack så mycket!

Nyss kunde till och med en partiledare filosofera kring att om det blir krig är det nog bäst att lägga benen på ryggen.

Så det är klokt att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ska skicka brev till landets alla 16-åringar i nästa vecka, för att upplysa om att det finns något arkaiskt som kallas totalförsvarsplikt. Om det vill sig illa kan alla vi känner bli ålagda att rycka in och hugga i. Dela ut mat och vatten, röja rasmassor, ta jobb i viktiga industrier eller jobba med det vi är utbildade för, om det är något samhällsviktigt som sjukvård och räddningstjänst. Om vi inte redan gjort värnplikt och har blivit krigsplacerade i det militära, förstås.

Det skulle nog behövas en informationskampanj om totalförsvarsplikt, civilplikt och tjänsteplikt även för den fullvuxna befolkningen.

”I händelse av krig och krigsfara” är inte längre otänkbart. Rysslands invasion av Ukraina krossade alla illusioner. De senaste veckorna har ÖB Micael Bydén inskärpt att Sverige befinner sig i ett läge där hoten ökar, särskilt mot alla samhällskritiska funktioner.

Efter attentaten mot Nordstream 1 och 2 har också Säpo varnat för fler sabotage mot elförsörjningen.

I Norge har man sett ökad drönaraktivitet kring oljeplattformar och gasanläggningar, och flera ryska medborgare har gripits misstänkta för att ha filmat på känsliga platser. Även den svenska Försvarsmakten har rapporterat att fler okända drönare synts vid militärövningar och skyddsobjekt.

Varken svenska folket eller myndigheter, kommuner och regioner har förberett sig tillräckligt för alla scenarier. Pandemin avslöjade stora luckor i sjukvårdens krishantering, och MSB har larmat om att det finns ”allvarliga brister i beredskapen” när det kommer till dricksvatten, avlopp, telekommunikationer, el, transporter och livsmedelsförsörjning.

Sveriges nya minister för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin (M), har en stor uppgift framför sig. Första striden kommer han att behöva ta med finansdepartementet. Att bygga upp ett totalförsvar blir dyrt – men alternativet är värre.
En såndär sak som ingår i totalförsvaret som helt och hållet pissats bort sedan nittiotalet är matproduktion inom rikets gränser. Blir det krig svälter vi väldigt fort. Svenska politiker offrade svensk matproduktion på altaret i val efter val. Och böndernas egna parti stals av folket i storstan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Här har vi en till inte medlem på sporthoj. ?

Nej men det är ju en tjej mackan, ska du inte säga något bittert om att hon är inkvoterad trots att hon är värdelös?

Eller gäller det bara alla andra kvinnor i försvaret?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...