Jag såg IOFS att du hade fått svar redan, men folkrace har 100db som gräns om jag inte minns fel.
Redan för 20 år sedan när jag körde var det ett jävla pyssel på varje besiktning att få bilen tyst nog att gå igenom, vad som då visade sig vara effektivt var att få gaserna att rotera innan dom lämnade slutröret.
Jag svetsade ihop ett flertal X av plåtbitar som gick ca 5-10cm in i slutröret och vred dom olika mycket för att skapa rotation på gaserna, sen fick man prova sig fram.
Den längsta som var mest vriden gav nog ett visst motstånd, men dom kortare som bara var vridna mindre än ett kvarts varv var nog försummliga.
I år 2011, jag + 1st utvecklingsföretag + 1st tillverkare av ljuddämpare inom motorsport plöjt ner runt 60000SEK på att testa olika prototyp-avgassystem med olika ljudnivå o effektuttag både i labb o IRL på bana/landsväg. Det här med ljud inom RR är jävligt komplext, speciellt när man har en trimningsgrad på nästan F1-nivå samtidigt som man inte får bullra mer än en sur Svenssonbil på full mutter längs en motorväg, helt jävla omöjlig ekvation mao.
-Vi klarade INTE på långa vägar 95dB "2 meter max bakom" som är ett fysiskt o tekniskt helt omöjligt krav som SVEMO ställt, men som tur var backade på. Kravet blev til slut ca106dB istället, om jag inte missminner mig nu. DET motsvarar 95-96dB vid toppfartspassering (om man kommer en i taget, ej klungkörning), fullgas, fullvarv i ca280kph, 90 gradersvinkel mot färdriktningen, 10 meter från ytterkant/vänster bankant, 2 meter upp i luften, på en fullkitad CBR1000RR -08/-10 Henry Sundkvists Sbk-hoj (ex. Mårtenssons) med en fabriksny o proffspackad ljuddämpare med bästa tänkbara packningsmtrl, utan nån dB-killer, ljuddämparen hade dock större dämpvolym o längre men mindre utblåsarea än Akrapovic.
-Det vi kom fram till är att det är inga problem att få det "tyst" på avgassidan. OBS! Bara insugningsljudet ligger på ca110dB vid "2 m max snett framför" = enligt egen framtagen testmetod. Räkna då med att avgassystemet kommer väga in på ca 15kg o se ut som ett ormbo from hell, runt omkring o mellan bakhjulet o sitskåpan!!
-Standard-bilar i STCC är inte jättesvårt att dämpa med rimliga lösningar tekniskt/viktmässigt/utrymmesmässigt o ekonomiskt. Eftersom man inte har nån direkt extrem trimningsgrad här (280hk/2000cc = 140hk/liter) mindre känsliga för mottryck i avgassystemet på riktigt höga varv. Maxvarv är 8500RPM o avgasflödet 140liter/sek.
-En Pro Sbk-motor mer hightech o därför mkt känsligare än en bilmotor, hög kompression, mer avancerad tändning/motorstyrsystem, Aspen-soppan strular till det ännu mera = man får ännu högre avgastempar, risk för skadliga spikningar o motorhaverier i förtid om man har en för liten utblåsarea lr monterat en för restriktiv dB-killer. Trimningsgrad ca210hk/liter, maxvarv 14500RPM o avgasflödet ca120liter/sek. Total ljudnivå "rätt acceptabel" under 10000RPM, sen vid högre avgasflöden vid toppvarv o absolut fullgas på högre växlar (när man ligger kvar längre på toppvarv på varje växel) så brakar helvetet lös o det låter mkt hur fan man än gör.
The End, punkt.