Lite konstruktiv kritik ang. ljudmätning.
Ljudmätning och buller fortsätter att vara ett stort problem och orosmoment varje tävling även under 2011. Av någon anledning så trodde jag att det skulle bli annorlunda i år eftersom man (SVEMO/Arrangörer/Banägare osv) nu jobbat hela vintern på att ta fram nya mätmetoder och nytt reglemente (2m max). Som förare så känner jag lite mer tillförsikt till denna metod eftersom detta är en mätning som man faktiskt kan rigga upp själv hemma och testa sin hoj INNAN man åker till en tävlingshelg. Frånsett att den inte är helt jämställd, och diffar mellan olika hojmodeller, men det är en annan diskussion...
MEN, SVEMO är nu (sin vana trogen) såklart väldigt sena med att meddela vilket värde det är som egentligen gäller så man hinner inte kolla upp sin hoj eller göra någonting åt saken om den låter för mycket innan första racet. Sen lutar man återigen sig tillbaka på förbifartsmätningen i reglementet för att urskilja vilka som skall tas in för kontrollmätning och då sedan bestraffas om man låter för mycket. Vilket gör att man åter är tillbaka på ruta ETT igen. Nu kan man fortfarande som förare åka en hel fredagsträning, två kval, och en warmup utan att någon säger ett knyst om ljudet. Sen kör man racet och blir diskad på grund av för högt ljud. Anledningen är att man i tävlingsledningen inte har haft möjlighet att mäta hojen på banan eftersom man oftast legat i en klunga med andra motorcyklar, eller att man inte mätt ljudet på just det passet man passerade själv (man mäter ju tydligen inte alla pass). Och sedan på racet passerar man en mätning själv för första gången på hela tävlingshelgen. Blir inkallad, kontrollmätt, och diskad.
På Anderstorp efterfrågade vi förare möjligheten att få sin hoj kontrollmätt med "2m max" innan helgen drog igång, vilket inte gick, och under helgen så kontrollerades endast ett fåtal motorcyklar. Ljudmätningen var i stort sett obefintlig, vilket nu gör att större delen av alla förare går runt och tror att deras hojar är OK eftersom man inte blivit diskad eller tillsagt på Anderstorp. Vilket i sin tur bäddar för ännu ett "ljumätningskaos" på Falkenberg när man bestämmer sig för att börja kontrollmäta igen. Anledningen till denna "avsaknad" av mätning var tydligen att det inte var alldeles enkelt att få fram en person som var godkänd att genomföra dessa mätningar...
Lösningen är så otroligt enkel. Vid besiktningen lägger man till en "ljudmätningsstation" på något lämpligt ställe. Efter att man fått hojen besiktad så rullar man vidare till ljudmätningsstationen där man mäts enligt "2m max" metoden (som används för att diska bestraffa förare efter kval/race). Blir man godkänd där så får man sin dekal på hojen och kan lugnt fortsätta sin tävlingshelg. Blir man underkänd så får man åtgärda problemet, och är välkommen tillbaka för ett nytt test. Samtliga hojar blir mätta INNAN dom åker ut på banan, och alla kan slappna av och behöver inte oroa sig för att bli diskade på race/kval.
Detta förslag har tagits upp av mig tidigare och då avfärdats med motiveringen "Men dom resurserna har vi inte. Att kontrollmäta så många hojar kräver enorma resurser". Nej, det gör det faktiskt inte! Det krävs 1-2 personer till i besiktningen och en ljudmätare (som ändå måste vara på plats för att kontrollmäta dom som låter för mycket). Däremot har vi förare inte resurser att själva lösa det här problemet. Vi har heller inte resurser eller pengar för att sitta och åka land och rike runt för att tävla, och sedan bli diskade till höger och vänster i nån form av lotteri.
Jag har även hört synpunkter som "Jamen, då kan man ju bara sätta på orginalsystemet när man besiktar och byta tillbaka sen" Jo, visst kan man göra så. Men då har man ju som förare valt att fuska/chansa med ljudnivån och riskerar att bli diskad på race eller kval. Jag menar inte att denna typ av mätning skall ersätta dom mätningarna som ska göras under kval och race. Utan användas som ett sätt att sortera ut dom som låter för mycket INNAN dom släpps ut på banan, och som ett sätt för oss förare att få ett "kvitto" på hur vi ligger till.
Buller är ett stort problem, och vi måste få ordning på detta för att kunna fortsätta med våran sport. Men vi förare har inte ekonomi eller resurser att själva lösa ljudproblemet. Arrangörer/banägare/SVEMO måste göra mer än att bara sätta upp en luddig regel och den dumpa ansvaret på oss förare. Man måste ge oss förare verktyget för att lösa problemet, eller åtminstonde mäta oss på regelbunden basis så vi vet hur vi ligger till och vad som måste åtgärdas. Som det är just nu så säger regeln "Alla förare måste ha ett snöre på motorcykeln som är kortare än ett annat snöre, men hur långt det andra snöret är vet vi inte. Vi vet bara att det är ganska kort, och att det varierar lite i längd beroende på när vi tar fram det. Det finns inte heller något referenssnöre någonstans att jämföra med. Det tar vi bara fram när vi ska diska/bestraffa dom som har ett för kort snöre"