zilog
Mr. Hardtechno
Om du har en iPhone finns det appar som ger bra resultat. Gustav här på SH har testat mot proffsutrustning och det var väldigt små skillnader.
Har tyvärr bara gammal vedeldad telefon, så annan lösning måste till.
Om du har en iPhone finns det appar som ger bra resultat. Gustav här på SH har testat mot proffsutrustning och det var väldigt små skillnader.
Visst var den ljudmätningen råkass? Det var därför jag valde just den, men ändå: 107dB (A) vid 7000RPM, när den varvar över 16000RPM
Men det är faktiskt så avgassystemstillverkarna ljudmäter.
T.ex. Akrapovic EVO Titan helsystem för CBR1000RR MY08-11 = 101dB vid 6000RPM (utan dB-killer)!! Honda original homologiserat helsystem m katalysatorer + servoventiler osv. = 99dB vid 6000RPM
Alla 600cc har ju så gott som identiska siffror på max kolvhastighet. Mätningarna kommer ge samma resultat oavsett vilken kolvhastighet du väljer. Dom som bygger ljudämpare kan säkert med enkla fysiska lagar beräkna vad deras ljuddämpare låter vid 12.000v/m från en mätning på 6.000v/m.
Lagen har varit så i hel massa år, inget är nytt där. Det är inte heller några politiker som bestämmer över tillsynen, utan tjänstemän på miljökontoret i respektive kommun som sköter tillsynen av tillståndet.Hela tråden läst puh men bra
En sak som inte framkommit är att lagen ändrats lite till de som klagars fördel, vilket gjort det väldigt kostsamt för banägare och klubbar. Det är numer upp till banägaren att bevisa att det inte blir mer än 55db (om jag minns rätt db?) till närmasta granne och grannen kan klaga hur många gånger de vill sen avgör politikerna hur många gånger de ska ta upp klagomålet.
Detta innebär att en banägare kan tvingas betala ljudmätningar som görs av kommunen eller en entreprenör utsedd av kommunen flera gånger per år, vilket kan bli väldigt kostsamt. Observera att oavsett utfallet på ljudmätningarna är det banägaren som får betala för mätningen och det är kommun gummans/gubbens godtycke som bestämmer när det ska göras mätningar, för klagomål kommer alltid.
I min klubb är det en granne som bor 3,5km bort som ständigt klagar, det går inte ens att höra oss dit.
Massa text som andra säkert är mer kompetenta att besvara......
Vidare, hur mycket adderar insugsljudet (framåtriktade kanaler) till avgasljudet om jag mäter det statiskt framifrån och sen bakifrån omräknat till hur mycket hojen kommer att låta vid förbifartsmätningen? Jag tycker som det är nu att insugsljudet är rätt öronbedövande även det, möjligen värre än avgasljudet, och vill ju veta om det då ens är lönt att tysta ner utblåsen något.
Hej
Jag var med och byggde Funnebo cross bana.
Vi hade EN som klagande person han bodde ca 650 meter från banan och det är stor skog hela vägen mellan bana och hus,
Vill minnas att det uppmättes 50DB när hela klubben öste på en vind stilla kväll.
Komunen ville då inte ge tillstånd och stämningen vart ju inte direkt uppslupen kan man säga, Nå väl den grannen som ägde skogen ägde också grusgropen som vi byggt banan i
och farbron var en herre med en hel familj rävar bakom varje öra.
Det finns inga regler som hanterar hur mycket en motorsåg i skogen får låta eller hur länge du får köra konstant. sagt o gjort en gammal motorsåg inhandlades samt en 20 liters bensin dunk ett fäste tillverkades och monterades på en stubbe.
Bränslet bestod av bensin med ca 10% olja och sågen startades sedan var vi där o fyllde på bränsle en hel vecka om jag inte mins fel, Har man lyssnat på en motorsåg dygnet runt i en vecka så låter crossar inte mycket.
Grannen hade ett samtal med skogs ägaren om polis anmälan o gud vet vad samt att komunen var där och konstaterade att den inte kan göra något då det inte var ett företag som förde väsen o inte heller våran bana.
Så kontentan av denna en veckas lyssnande på motorsågs blues gjorde att banan finns kvar ännu i dag efter ca 25 år med körning tis tors o lördag varje vecka.
Kanske inte den smidigaste lösningen men absolut en fungerande laglig lösning.
mvh jerker
Om du har en iPhone finns det appar som ger bra resultat. Gustav här på SH har testat mot proffsutrustning och det var väldigt små skillnader.
Alldeles nyss stod SVTs rallyexpert och lovordade de nya rallybilarna som har en mindre motor än tidigare och därför kommer att låta mer enligt honom. Det var inget annat än positivt!
Insugsljudet märkte vi på SEMSE
aförra året att det gjorde en hel del vid fullgaspasseringar
Bl.a. på min ZX6R -07 så hjälpte det ganska mycket om man satte en avklippt PET-flaska framför insuget (d.v.s. man plockade luften underifrån istället).
Helt original klarade man sig ibland men inte alla gånger men med någonting framför insuget tror jag man klarade gränsen med någon ynka dB i marginal alt. hamnade precis på gränsen.
Ska försöka slänga ihop något sådant till i år och även sätta nån dämpmatta innanför kraschkåporna för att kanske kunna klippa någon dB till.
...
Ser man till det negativa i inslaget så är det:
Överför man detta till roadracing så skulle vi gå tillbaka mot 2t igen...
- Mindre motorvolym
- Mindre effekt
- Mer ljud
Inom roadracing?Världens största förbränningsmotor är en 2-t. Världens minsta förbränningsmotor en wankel.
Vilken typ av superduper avgassystem användes i dessa klasser?Än så länge har ingen rr-klass varit i närheten så tyst som 250SP eller 125std.
Frågan har inte vart uppe, så jag förstår att du inte vill besvara den..Att en sorts förbränningsmotor skulle ge sämre effekt än en annan på lika kubik skiter jag i att besvara för om bara några år kommer det bara finnas elmotorcyklar att tävla på ändå..
Inom roadracing?
Vilken typ av superduper avgassystem användes i dessa klasser?
(tänker mest på 2t-förarnas problem att det INTE går att sänka ljudet)
Frågan har inte vart uppe, så jag förstår att du inte vill besvara den..
Roadracing är en sport. Där har man olika dicipliner. Precis som tex löpning har 100m, 400m osv har man satt upp olika klasser innom denna sporten med. Dom begränsas via sitt reglement med bl.a kubikstorleken. Det har inte en teknisk begränsning av vilken motortyp man har. Så mindre eller större kubik beror på vad reglementet säger och inget annat. Men du fattade inte min vink innan där jag påpekade att världens största motor var en 2-t och nej det finns ingen klass i roadracing där man kan köra den i.
250SP och 125std var gathojsklasser och fick inte köra med annat än orginalavgasrör som var ECE-märkta. Dom lät som om någon var ute och damsög banan.
På en 2-t är effekten extremt beroende av avgassystemet. På en racerhoj har man maximerat allt innom reglementet. Så ändra ljudet på en sån så måste du ändra det känsligaste området för dess funktion.
Frågan inte varit uppe om vilken motortyp som är starkast!? Har du missat att läsa detta forum eller? Är ju typ 1 miljon inlägg om det. Därför jag inte orkar besvara det. Det är så simpel grundläggande teknisk fråga som alla som håller på med racing kan besvara och inte måste ältas sönder på forum.
Men nu regleras/skrivs reglementet efter hur fordonsparken ser ut, och ska reglementet förändras med minskad kubikstorlek så är fordonsparken med 4t begränsad, och därför blir 2t närmaste steget - då jag har svårt att tänka mig att motortillverkare tar fram en motor för att passa vårt "nya" reglemente.
Jag förstår fortfarande inte din vink...
OJ! Körde de verkligen med ORIGINAL avgassystem, i racing, och var tysta? De kunde förr...idag ska det låta, för det har det alltid gjort!
Om man maximerar allt till 100% av vad reglementet tillåter, men pga detta fallerar ett annat krav i reglementet. Har man inte "maximerat" för mycket då? Eller det kanske är lättare att klaga på det man inte klarar av att uppfylla i reglementet istället? (OBS! gäller både 2t & 4t)
Detta forum? Du citerade mitt inlägg, och där fanns inte den frågan med. Anders, det känns som om du försöker försvara 2t i ett läge som inte behöver försvaras. Hur har kubiken på motorcyklarna förändrats med tiden, och om vi backar tillbaka...vart hamnar vi då?
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |