Stora väder och vind tråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det har varit en del artiklar om hur extremt varmt det är nere vid Medelhavet, men folk kommenterar och berättar om att det var precis samma temperatur när de åkte på charter 1975... Så nog försöks det från viss media. Och koldioxid pratas det om, men inte annat som på riktigt är giftigt och saboterar miljön.

Och jag saknar värmen. Vi hade två dagar med 30 grader, men sen var det slut.
Det har varit en väldigt medioker sommar, helt normal faktiskt, inte direkt julafton för domedagsklimatisterna.

I Europa har det varit svalt och skönt. Just nu är det 25-30° i Paris, Barcelona, Aten och Rom.

Faran är över, foliehatt av.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tack till Greta, bevara våtmarkerna, afa, djurens rätt och övriga aktivister som har sett till att klimatet rättar till sig pga vind och solkraft.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tack till Greta, bevara våtmarkerna, afa, djurens rätt och övriga aktivister som har sett till att klimatet rättar till sig pga vind och solkraft.
😅
Ja nu behöver vi inte bry oss om några andra utsläpp längre heller. Jätteskönt!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hörde något lite snabbt förra veckan och kan mycket väl rört ihop det och fattat fel.
Men det var ett påstående att hästhobbyn i Sverige genererar mer Co2 än inrikesflyget.
Jag har aldrig hört Greta & de andra miljö terroristerna sagt att vi ska begränsa hästhobbyn som bara är ett nöje för folk.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Men hur skiljer det sig mot väder tidigare år?
Och hur och var mäts det?
Om jag publicerar en graf från NASA som visar att temperaturen ökat sedan 1880 (visst inte så länge sedan) och framåt, tror du på den då eller är den en lögn/påhitt/inte relevant?

Jag vill veta var i diskussionen vi skulle hamna isf.
1 - Temperaturen på jorden stiger inte.
2 - Temperaturen på jorden stiger men människan har inget med det att göra.
3 - Temperaturen stiger, vi är delansvariga men det skulle förstöra ekonomin om vi gör något.
Det kanske finns en fjärde och femte jag missat?

Jag vill , som vanligt, inte bråka utan är intresserad av ungefär var man/vi hamnar i dessa ovan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om jag publicerar en graf från NASA som visar att temperaturen ökat sedan 1880 (visst inte så länge sedan) och framåt, tror du på den då eller är den en lögn/påhitt/inte relevant?

Jag vill veta var i diskussionen vi skulle hamna isf.
1 - Temperaturen på jorden stiger inte.
2 - Temperaturen på jorden stiger men människan har inget med det att göra.
3 - Temperaturen stiger, vi är delansvariga men det skulle förstöra ekonomin om vi gör något.
Det kanske finns en fjärde och femte jag missat?

Jag vill , som vanligt, inte bråka utan är intresserad av ungefär var man/vi hamnar i dessa ovan.
Jag hamnar nog delvis i 3.
Det finns också fler frågor, som hur vet vi att våra åtgärder faktisk kommer ge en förbättring när modellerna vi använder är så fantastiskt värdelösa att de aldrig lyckas förespå klimatet de beskriver?
Och ännu mer intressant, hur vet vi att det ens är dåligt att berika atmosfären med koldioxid?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag hamnar nog delvis i 3.
Det finns också fler frågor, som hur vet vi att våra åtgärder faktisk kommer ge en förbättring när modellerna vi använder är så fantastiskt värdelösa att de aldrig lyckas förespå klimatet de beskriver?
Och ännu mer intressant, hur vet vi att det ens är dåligt att berika atmosfären med koldioxid?
Tack, då är vi nog på samma punkt och det finns inte så mycket att diskutera. 😊
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack, då är vi nog på samma punkt och det finns inte så mycket att diskutera. 😊
Tja, jag tycker väl det finns saker att diskutera även om man i stort håller med varandra. Men jag kan för lite om klimatet för att göra mycket mer än ställa frågor och då blir det ju inte så mycket diskussion.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Om jag publicerar en graf från NASA som visar att temperaturen ökat sedan 1880 (visst inte så länge sedan) och framåt, tror du på den då eller är den en lögn/påhitt/inte relevant?

Jag vill veta var i diskussionen vi skulle hamna isf.
1 - Temperaturen på jorden stiger inte.
2 - Temperaturen på jorden stiger men människan har inget med det att göra.
3 - Temperaturen stiger, vi är delansvariga men det skulle förstöra ekonomin om vi gör något.
Det kanske finns en fjärde och femte jag missat?

Jag vill , som vanligt, inte bråka utan är intresserad av ungefär var man/vi hamnar i dessa ovan.
Jag skulle vilja se ett längre tidsperspektiv, 2000BC-nutid för att kunna se högt/lågt, gärna en graf för avstånd till solen över tid också.
Påverkar tempen på solen oss (om den nu varierar) eller är det en förbisedd faktor?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag skulle vilja se ett längre tidsperspektiv, 2000BC-nutid för att kunna se högt/lågt, gärna en graf för avstånd till solen över tid också.
Påverkar tempen på solen oss (om den nu varierar) eller är det en förbisedd faktor?
Jag såg något från Reuters (C3S) om att 2023 (antagligen) var det varmaste året på 100.000 år.
Men jag vet inte vad C3S är eller om dom går att lite på?
Verkar vara lite CO2-skräck varning på dom kanske?
Jag postade inte den länken tidigare för jag har ingen aning om deras mätmetoder så tänker inte försvara något i länken.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om jag publicerar en graf från NASA som visar att temperaturen ökat sedan 1880 (visst inte så länge sedan) och framåt, tror du på den då eller är den en lögn/påhitt/inte relevant?

Jag vill veta var i diskussionen vi skulle hamna isf.
1 - Temperaturen på jorden stiger inte.
2 - Temperaturen på jorden stiger men människan har inget med det att göra.
3 - Temperaturen stiger, vi är delansvariga men det skulle förstöra ekonomin om vi gör något.
Det kanske finns en fjärde och femte jag missat?

Jag vill , som vanligt, inte bråka utan är intresserad av ungefär var man/vi hamnar i dessa ovan.
Jag tror på en sådan graf, och jag tror eller vet vidare:

1. Temperaturen stiger nu. Den har varit högre förut. Det kommer bli istid.
2. Människan har säkert med det att göra men inte ensamt.
3. Vi är ansvariga och skall göra vad vi kan som är rimligt vilket en död ekonomi i västvärlden inte är
4. Det finns stora ekonomiska intressen i att påstå att det är bråttom
5. Inget av miljörörelsens påståenden har någonsin slagit in, vare sig i denna fråga eller knappt någon annan
6. Flera påståenden som florerar är falska, överdrivna eller bara antaganden
7. Samma politiker och krafter ljuger om och om igen. Med detta sagt:
8. Man skall värna miljön
9. Utsläpp är inte bra
10. Vi har ett ansvar att ta hand om naturen
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Den här tycker jag är intressant och borde ge även Greta lugn och ro.


Men, vem tar tag i att stoppa nästa istid? Det är väl ett problem om något? Var ska alla i Norra Europa bo? Syrien? Somalia? Irak? St. Barthélemy?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag skulle vilja se ett längre tidsperspektiv, 2000BC-nutid för att kunna se högt/lågt, gärna en graf för avstånd till solen över tid också.
Påverkar tempen på solen oss (om den nu varierar) eller är det en förbisedd faktor?
Solens temp och aktivitet variera och det sker i korta cykler (solstormar och störningar som kommer med några års mellanrum), men det finns också en längre cykel som jag inte minns vad den kallas.

Men sedan har vi jordens lutning som varierar i ganska långa intervall och som ger en större påverkan. Samt någon form av vobbelrotation. Cykler på 26 tusen och 41 tusen år. Koldioxidhalten är inget i jämförelse och den koldioxid vi nu är på väg att släppa ut, har tidigare funnits i atmosfären, fast för länge sedan. Så det är inget problem för jorden som sådan - den klarar sig. Finns mer info här: https://science.nasa.gov/science-re...ital-cycles-and-their-role-in-earths-climate/

Man kan tex gå tillbaka till den "lilla istiden" för några hundra år sedan då det under flera decennier var kallare än normalt - rejält kallare, men det var ändå bara en mindre sak och hade inte mycket med solen att göra (om jag minns det rätt).
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Grym dokumentär om Anderstorp:


Plus i kanten för musik från HEAT, oväntat.

Men på trådens terna: 40° varmt för 60 år sedan i Småland. Var det också global uppvärmning?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Var ett inslag på P1 om att sommaren var så kall att bin inte gjorde honung.

Är det också global uppvärmning?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Solens temp och aktivitet variera och det sker i korta cykler (solstormar och störningar som kommer med några års mellanrum), men det finns också en längre cykel som jag inte minns vad den kallas.

Tänker du på den 11 åriga solfläckscykeln?

Sedan tros det finnas en cykel till, den som orsakar sk Maunders-minima, dvs en längre period med väldigt lågt antal solfläckar oavsett var på den 11 åriga skalan man befinner sig.
Men det är en omstridd teori och det saknas data för att bekräfta perioditeten i den cykeln, det finns dom som tror att vi närmar oss ett nytt Maunders minima.

Den senaste inföll under en period som brukar kallas "Lilla istiden"
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top