Stort jordskalv i asien.

Status
Ej öppen för fler svar.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
SSB skrev:
Jag förstår precis. Det skulle varit bättre om några flygplan startade på annandagjul, men du måste inse att man inte bara kan knäppa i fingrarna och få tag på 20 flygplan under en av sveriges största högtider.

Förutom det praktiska med personal som inte får ha tagit en nubbe inom X timmar före de sätter sig bakom spakarna så måste det fixas med landningstillstånd, överflygningstillstånd och fan vet allt. Dessutom den otroliga arbetsbörda som hamnar på de lokala Thailändska myndigheterna när 50 länder och 200 flygbolag vill ha kontaktpersoner och landningstider.

Sedan skall dessa läkare osv sökas upp, som kanske är i jukkasjärvi med släkt och vänner ta sig till sina arbetsplatser, för att sedan skickas vidare till Arlanda. Utrustning måste iordningställas för resan, försäkringar säkert ordnas....jag menar, hur fort tror du att det går att dra ihop en akutinsats till ett land på andra sidan klotet mitt under julhelgen? 3 dagar är inte så illa pinkat när allt kommer omkring, även fast 2 dagar skulle varit bättre. 1 dag är omöjligt, ja, omöjligt. Det är till syvende och sist landet där katastrofen händer som primärt är ansvarigt för den akuta insatsen dag 1. Alla andra länder kan bistå med hjälp senare i form av vatten, kläder, experter av olika slag som läkare. Det handlar liksom inte om att flyga ner 1000 brandmän som också föreslagits, det är Thailand som har det ansvaret.

Att sedan rabiat skrika på herculesplan, som är ett sämre alternativ än att låta folket stanna kvar på marken visar på lätt panik. Vilket jag förstår eftersom du har tagit väldigt illa vid dig. Men det är just vid dessa tillfällen som det är bättre att någon annan än den som har panik styr och ställer.

Jag tar inte illa upp över att du är upprörd, men försök att se de praktiska problem som finns i att dra ihop en sådan här insats från noll.

/SSB
SSB vet vad han pratar om!

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
duc916 skrev:
Nu ska jag krama min sovande 3-åring så att han antagligen vaknar.

Med största vördnad,
Er MC-broder
/Joakim
Hoppas att dom kommer fram levande och all amdra som jag sett på aftonbladets sida, detta är så svårbegripligt egentligen ,alldeles för stort för att förstå på nåt sätt, men jag hoppas iaf.....

//R

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
Kom nyligen hem från Arlanda,vi hade hört att det skulle komma 2 plan med allvarligt skadade så vi chansade och hoppades att "farsan" som inte hört av sig skulle finnas med,med det gjorde han självklart inte !
Kan säga att jag blev väldigt imponerad hur man blir behandlad ute på Arlanda
(kanske för att UD inte håller i trådarna) jag och min kompis som oxå hoppades att hans pappa skulle finnas med satt i ca 2 min innan en pysoklog satte sig och började prata med oss.Alla som varit med om något riktigt jobbigt vet att det är skönt att få prata av sig.

Iaf. där fanns pallvis med ramlösa,oboydryck,kaffe,chokladkakor,smörgåsar,frukt tom Mc Donken hade tagit dit massor med hamburgare m,m som dem bjöd på.
Och ville man prata så fanns det alltid någon ledig.
Men det var även jobbigt att se skadade människor som satt och grät ! och sjukpersonal som kom bärandes på en flicka 2-4 år som var helt utan anhöriga
och hon var helt "borta" dem fick ingen kontakt alls med lilltösen :( .

Det står 3 SAS plan ute på Arlanda som byggs om just nu till sjukhusplan synd att dem inte tänkte på det för tre dagar sedan då det verkligen hade gjort nytta !!

/ Johan

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag kan bara säga att jag hoppas att allt allt löser sig för er!
Fan, det är inte kul... :(

kramar till alla! :pannkyss

Vill inte va med om det igen... :3freak

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
TokJohan skrev:

Skandal? De frivilliga gör väl störst nytta där det finns flest skadade, varför citatet "På Läkare utan gränser tar man emot frivilliga. Men den svenska avdelningen koncentrerar sin verksamhet bland annat till Sri Lanka och Indonesien." känns helt riktigt. Det är ganska självklart, då de områdena är betydligt hårdare drabbade.

Ber om ursäkt för den okänsliga tonen i mitt meddelande. Givetvis ska de åka till Thailand om de vill det.

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Så nu på fredag är det nyårsafton,
hade ni tänkt blåsa bort massa stålar på raketer så skänk dom nu istället till röda korset!

För varje raket jag ser kan jag bara inte inse hur man kan bränna pengar på ett sånt korkat sätt när det finns folk som verkligen behöver all hjälp dom kan få.

I helgen sänder tv4 en gala med röda korset då dom skall samla pengar,
GÖR EN INSATS!

länk tv4

:(

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
tjockisbulle skrev:
Så nu på fredag är det nyårsafton,
hade ni tänkt blåsa bort massa stålar på raketer så skänk dom nu istället till röda korset!

För varje raket jag ser kan jag bara inte inse hur man kan bränna pengar på ett sånt korkat sätt när det finns folk som verkligen behöver all hjälp dom kan få.

I helgen sänder tv4 en gala med röda korset då dom skall samla pengar,
GÖR EN INSATS!

länk tv4

Min nyårsbudget är redan bortskänkt. Det blir billigt nyårsfirande utan alkohol i goda vänners lag.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
bikerwoman skrev:
Min brorsdotters amerikanska polare som var med hon fick däremot komma hem redan dagen efter, det kom en från amerikanska ambassaden redan på söndagen ut till deras ö och lämnade ett pass och biljett till henne!

Detta låter väldigt typiskt USA, men det visar ju ändå på att man tar hand om sina medborgare på ett helt annat sätt än vi gör här i Sverige!

Dom har ju oxå mycket större erfarenhet av krig och situationer som liknar krig. Därför är det väl inte så konstigt att dom kan agera mycket snabbare.

Vad är det värsta som hänt Sverige förut... har vi någonsin tidigare behövt "krigsberedskap". Förvirringen hos dom som styr är lika stor som hos oss andra. Självklart skulle dom kunnat göra allt snabbare om dom varit förberedda. Men denna våg och efterföljande katastrof var omöjlig att förutse....och dess efterföljder kommer att förfölja människor för resten av deras liv.

Hoppas nu att ALLA gör vad dom kan för att underlätta för de som är drabbade. Men det hjälper INGEN att sitta här o klaga.

Mads 2 cent

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
Faan en kille på jobbet saknar sin son, sonhustru och deras två barn.

Han åkte själv ner till Thailand igår för att leta själv. Det är så att man mår illa. Barnbarnen var hans ögonstenar. Han ringde mig i tisdags för att höra företaget kunde ordna med pengar till resan. Vi fixade det, så han kom iväg!

Jag har försökt att hjälpa honom att leta via internet. Jag har inte hittat deras namn på några listor!! Om någon hittar en lista med efternamnet LAGER. Vänligen PM:A mig OMG!!

JB

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1000R 07
Sitter och hjälper arbetskamraten att leta i listor, titta på bilder osv efter hans kompis som fortfarande är saknad.

Min andra arbetskamrat mår inte heller så bra efter att hennes bästa kompisar saknas. Igår kom sonen hem själv. Mamma, Pappa och bror saknas fortfarande.

Stämmningen är inte så bra, men känner sig rätt nere.

Lider med er som drabbats och hoppas på ett återfinnande av dom som saknas.

Mvh Johan

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ravetrancer skrev:
fast som jag sa tidigare många sidor bakåt så tänkte jag mer på dom som inte var allvarligt skadade..., och om nu förhållandena e så dåliga så kan jag förstå att det kan vara ett stort problem....
Nej men grattis, du har äntligen fattat. Hur vore det om du undvek infantila inlägg om saker du inte har en susning om?

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Nicko@K.A.P skrev:
Hörde ngt om att ställa ett tänt ljus i fönstret nu ikväll för att hedra dem som omkommit i Asien & kringående länder.

Bättre att alla som tänker tända ett ljus donerar kostnaden för ljuset till Röda korset istället. Det gör defenitivt mer nytta.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
McB skrev:
Bättre att alla som tänker tända ett ljus donerar kostnaden för ljuset till Röda korset istället. Det gör defenitivt mer nytta.

Jag har satt in 500:- och jag kommer även att tända ljus. :(

Är inte personligt drabbad... men jag känner med er som är. Vågar inte ens tänka tanken om jag hade haft nära anhöriga där... det finns inga ord som kan beskriva känslan inombords.

Jag håller tummarna hårt för att det ska ske mirakel, och fler saknade kommer tillrätta med livet i behåll.

Sulan

WCX member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Retta
Inga nyårsraketer för min del heller... 500:- till Röda korset kändes mycket bättre...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...