Ström från spisen till diskmaskinen...?!

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Han får absolut inte "pilla" med det bara för att det är efter säkring.
Vem fan har lärt dig det.

Han "får" byta uttag och strömbrytare om han har tillräcklig kunskap om vad han sysslar med.
Då skiter det sig på att han inte har kunskapen och att han måste minst ha ett nytt uttag.
Nya uttag får han inte sätta upp.

Radare: du bör hitta någon som vet hur man gör, som har spänningsprovare och som vet hur man använder den.
Tills du har hittat någon som kan hjölpa dig så får du köra med en förlängningssladd.

Man kan säkert fixa något som är både är ofarligt och snyggt (döljt bakom maskinerna).
Men det beror på hur det ser ut i dosan och hur det ser ut i elcentralen.

Samma elektriker som efter snabbförhör över telefon tyckte att jag självklart kunde koppla in min golvvärme själv, enligt honom fick man gå på sånt själv efter säkring så länge det är fackmannamässigt utfört. Dock måste ju golvvärme ha en jordfelsbrytare, vilket jag inte fick koppla in själv, så det kom han och gjorde innan jag fick stoppa i sista sladdarna och trycka på play. Det ska räcka om det är möjligt för en elektriker att göra en besiktning av instalationen. Har du gjort det själv och allt är rätt kopplat och du inte har skarvet med eltejp så ska det med andra ord vara grönt ljus.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Samma elektriker som efter snabbförhör över telefon tyckte att jag självklart kunde koppla in min golvvärme själv, enligt honom fick man gå på sånt själv efter säkring så länge det är fackmannamässigt utfört. Dock måste ju golvvärme ha en jordfelsbrytare, vilket jag inte fick koppla in själv, så det kom han och gjorde innan jag fick stoppa i sista sladdarna och trycka på play. Det ska räcka om det är möjligt för en elektriker att göra en besiktning av instalationen. Har du gjort det själv och allt är rätt kopplat och du inte har skarvet med eltejp så ska det med andra ord vara grönt ljus.

Själva poängen där är att en elektriker ska besikta och godkänna det hela.

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV650S

Det är möjligt att du får koppla klenspännings golvvärme (12-48V) utan behörighet.
Men det du skrev var att man får koppla hej vilt bara det är efter en säkring.
Jag antar att du förstår att det är fel nu.

En sak som är farlig när man hemmapular el utan kunskap och rätt verktyg är att de flesta vet att man skall bryta säkringen / ta ur proppen. Men hur många mäter efter att säkringen är bruten så att man tog rätt säkring och att ingen annan spänning förekommer.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Själva poängen där är att en elektriker ska besikta och godkänna det hela.

Ska KUNNA besiktiga och godkänna. VET du att du gjort rätt enligt konstens alla regler så finns ingen anledning att skicka dit en elektriker. Känner du dig ganska säker så kanske du bör ringa någon elektriker och rådfråga. Är du osäker - be en elektriker fixa.

Det är möjligt att du får koppla klenspännings golvvärme (12-48V) utan behörighet.
Men det du skrev var att man får koppla hej vilt bara det är efter en säkring.
Jag antar att du förstår att det är fel nu.

En sak som är farlig när man hemmapular el utan kunskap och rätt verktyg är att de flesta vet att man skall bryta säkringen / ta ur proppen. Men hur många mäter efter att säkringen är bruten så att man tog rätt säkring och att ingen annan spänning förekommer.

Jo visst, men den går ju på vanliga 230-nätet någonstans med. Även det kopplade jag. Fackmannamässigt utfört känns som den lilla röda tråden här. Kontrollerar du inte att du inte har någon ström när du dragit ur säkringen så är det definitivt inte fackmannamässigt. Inte heller om du går loss med eltejp, silvertejp, en massa sockerbitar i våtrum osv.

*edit: Kan ju även vara så att elektrikern i mitt fall kände sig ganska säker på att jag fixade det hela, det är ju inte raketforskning vi talar om, och var lite lat.

*edit2: Det var inte tal om att "leka hej vilt." Det var tal om att koppla in en diskmaskin. Det hoppas jag du förstår nu.

Last edited:

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV650S
Ska KUNNA besiktiga och godkänna. VET du att du gjort rätt enligt konstens alla regler så finns ingen anledning att skicka dit en elektriker. Känner du dig ganska säker så kanske du bör ringa någon elektriker och rådfråga. Är du osäker - be en elektriker fixa.
Lagen och alla elbestämelser säger NEJ, bara för att få det utrett.
Däremot så håller jag med dig att har du stenkoll på vad du gör och vad du har gjort så hade inte jag skickat dit en elektriker heller.

Jo visst, men den går ju på vanliga 230-nätet någonstans med. Även det kopplade jag. Fackmannamässigt utfört känns som den lilla röda tråden här. Kontrollerar du inte att du inte har någon ström när du dragit ur säkringen så är det definitivt inte fackmannamässigt. Inte heller om du går loss med eltejp, silvertejp, en massa sockerbitar i våtrum osv.
Grejen är att jag tror inte att du kan avgöra om det är "fackmannamässigt" utfört.
Fackmannamässigt är ingen term som används när det gäller elarbeten utfört av lekmän vad jag vet.
Inte försäkringsmässigt iallafall.

*edit: Kan ju även vara så att elektrikern i mitt fall kände sig ganska säker på att jag fixade det hela, det är ju inte raketforskning vi talar om, och var lite lat.
Han tyckte troligtvis att jobbet var lätt och var lat ja, men det blir ju inte tillåtet för det.

*edit2: Det var inte tal om att "leka hej vilt." Det var tal om att koppla in en diskmaskin. Det hoppas jag du förstår nu.
Jodå jag förstår.
Jag tror också att du inte skulle ha en aning om hur man "fackmannamässigt" kopplar in ett uttag till diskmaskinen på den dosan som visades på bilden.

Vill bara reda ut vad som är godkänt och vad som inte är det.
Sen vad man gör är upp till var och en, men jag tycker att man skall ha koll på vad man gör.

Det här med behörig elektriker är ju ganska speciellt i sverige.
En gubbe som har jobbat som elektriker i 20 år är troligtvis inte behörig själv.
Utan bara under arbetstid då han står under en annans behörighet.
Det är bara ett fåtal elektriker som har skaffat Allmän behörighet.

För mig är det så att jag gör eljobb på mitt jobb som tekniker, men har bara begränsad behörighet från skolan.
Men jag får göra dessa jobb för att vi har en person på firman som står för behörigheten.

Alltså får jag inte göra eljobb hemma eller hos kompisar på fritiden.

Sen kanse jag gör det ändå sålänge jag känner att jag har stenkoll på vad jag gör.

LinusE

Linus på Linjen
Gick med
30 Jul 2006
Hoj
Africa Twin och olika projekt hojar :)
3 år skola 1år lärling första, andra o tredjeårsmontör
Där efter får du begränsad behörighet och kan jobba fult ut på en behörig firma
Dock behövs även en utbildning tillefterdetta för att bli "behörig eletriker" som behövs för ot.ex driva eget företag eller för att starta nya anlägningar.

Så 7 år utbildning ;)

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Man måste ha Allmän behörighet för att själv sätta upp ett nytt uttag hemma

Det funkar inte att någon med Allmän behörighet besiktar jobbet hemma hos någon, du måsta vara anställd på samma firma för att någon ska kunna bära behöriheten åt dig och ditt jobb.

Detta står i Elinstallatörsförordning !
Elinstallationsarbete som avser elektrisk starkströmsanläggning får, med några få föreskrivna undantag, endast utföras av elinstallatör eller av yrkesman som då utför arbetet under överinseende av elinstallatör. Yrkesman och elinstallatör måste vara anställda i samma organisation

/S

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Då borde de hinna lära sig att städa efter sig för det gör de fan aldrig.

Vi fick faktiskt lära oss att en elektriker städar aldrig efter sig. Det är bara besvärligt nu när jag gör eljobb hemma. Skall man ta upp det vid den vanliga städningen eller är det bara att invänta flyttstädningen?:va

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vi fick faktiskt lära oss att en elektriker städar aldrig efter sig. Det är bara besvärligt nu när jag gör eljobb hemma. Skall man ta upp det vid den vanliga städningen eller är det bara att invänta flyttstädningen?:va

Spela roll, kabelklipp är det nya..

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är en deal vi har med städarna. De kopplar inga kablar, vi städar inte. Vanligt affärshyfs.
När jag anlitar hantverkare hemma så förväntar jag mig att de städar efter sig. När jag anlitar hantverkare på jobbet förväntar jag mig att de städar efter sig. Elektriker tror att det är deras rättighet att lämna tomma kartonger, sladdstumpar, plastpåsar, klammer och allt möjlig skit efter sig. Varför då? Jag drar av städkostnad på fakturan - varje gång.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
När jag anlitar hantverkare hemma så förväntar jag mig att de städar efter sig. När jag anlitar hantverkare på jobbet förväntar jag mig att de städar efter sig. Elektriker tror att det är deras rättighet att lämna tomma kartonger, sladdstumpar, plastpåsar, klammer och allt möjlig skit efter sig. Varför då? Jag drar av städkostnad på fakturan - varje gång.

Hoppas att städning ingick i offerten isf.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Hoppas att städning ingick i offerten isf.

När arbete utförs ska arbetsplatsen lämnas i samma kondition som den var när arbetet påbörjades om inte annat överenskommits.

Förövrigt är el en sak man inte ska chansa med om man är det minsta osäker.
Vi har bra rotavdrag som borde locka till användning av yrkesmän.
Sen är ju frågan var man hittar riktiga proffs och inte sådana som bara råkar utföra sysslorna i arbetslivet, om nu skillnaden framgår här..

Str3 R

Guest
Hos oss hade en firma dragit elen till tvättmaskin och torktumlare. Han glömde skriva upp en till fas som var inkopplad. När vi bytte vitvaror i tvättstugan höll en kille på att klippa i en kabel med ström i, allt var urkopplat trodde både vi och killen. Jag kände mig illa till mods och sa att vi kollar ett varv till för säkerhets skull. Tack vare det lever killen i dag, annars hade han klippt av en strömförande kabel nån behörig elutbildad pajas glömt skriva upp i elschemat. :dummer

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning