Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
7 år... Räknar de med grundskolan då också?Finns en anledning till att det är 7 års utbildning på o bil elektriker
7 år... Räknar de med grundskolan då också?Finns en anledning till att det är 7 års utbildning på o bil elektriker
Han får absolut inte "pilla" med det bara för att det är efter säkring.
Vem fan har lärt dig det.
Han "får" byta uttag och strömbrytare om han har tillräcklig kunskap om vad han sysslar med.
Då skiter det sig på att han inte har kunskapen och att han måste minst ha ett nytt uttag.
Nya uttag får han inte sätta upp.
Radare: du bör hitta någon som vet hur man gör, som har spänningsprovare och som vet hur man använder den.
Tills du har hittat någon som kan hjölpa dig så får du köra med en förlängningssladd.
Man kan säkert fixa något som är både är ofarligt och snyggt (döljt bakom maskinerna).
Men det beror på hur det ser ut i dosan och hur det ser ut i elcentralen.
Samma elektriker som efter snabbförhör över telefon tyckte att jag självklart kunde koppla in min golvvärme själv, enligt honom fick man gå på sånt själv efter säkring så länge det är fackmannamässigt utfört. Dock måste ju golvvärme ha en jordfelsbrytare, vilket jag inte fick koppla in själv, så det kom han och gjorde innan jag fick stoppa i sista sladdarna och trycka på play. Det ska räcka om det är möjligt för en elektriker att göra en besiktning av instalationen. Har du gjort det själv och allt är rätt kopplat och du inte har skarvet med eltejp så ska det med andra ord vara grönt ljus.
Samma elektriker som efter snabbförhör över telefon tyckte att jag självklart kunde koppla in min golvvärme själv, enligt honom fick man gå på sånt själv efter säkring så länge det är fackmannamässigt utfört. Dock måste ju golvvärme ha en jordfelsbrytare, vilket jag inte fick koppla in själv, så det kom han och gjorde innan jag fick stoppa i sista sladdarna och trycka på play. Det ska räcka om det är möjligt för en elektriker att göra en besiktning av instalationen. Har du gjort det själv och allt är rätt kopplat och du inte har skarvet med eltejp så ska det med andra ord vara grönt ljus.
Själva poängen där är att en elektriker ska besikta och godkänna det hela.
Det är möjligt att du får koppla klenspännings golvvärme (12-48V) utan behörighet.
Men det du skrev var att man får koppla hej vilt bara det är efter en säkring.
Jag antar att du förstår att det är fel nu.
En sak som är farlig när man hemmapular el utan kunskap och rätt verktyg är att de flesta vet att man skall bryta säkringen / ta ur proppen. Men hur många mäter efter att säkringen är bruten så att man tog rätt säkring och att ingen annan spänning förekommer.
Lagen och alla elbestämelser säger NEJ, bara för att få det utrett.Ska KUNNA besiktiga och godkänna. VET du att du gjort rätt enligt konstens alla regler så finns ingen anledning att skicka dit en elektriker. Känner du dig ganska säker så kanske du bör ringa någon elektriker och rådfråga. Är du osäker - be en elektriker fixa.
Grejen är att jag tror inte att du kan avgöra om det är "fackmannamässigt" utfört.Jo visst, men den går ju på vanliga 230-nätet någonstans med. Även det kopplade jag. Fackmannamässigt utfört känns som den lilla röda tråden här. Kontrollerar du inte att du inte har någon ström när du dragit ur säkringen så är det definitivt inte fackmannamässigt. Inte heller om du går loss med eltejp, silvertejp, en massa sockerbitar i våtrum osv.
Han tyckte troligtvis att jobbet var lätt och var lat ja, men det blir ju inte tillåtet för det.*edit: Kan ju även vara så att elektrikern i mitt fall kände sig ganska säker på att jag fixade det hela, det är ju inte raketforskning vi talar om, och var lite lat.
Jodå jag förstår.*edit2: Det var inte tal om att "leka hej vilt." Det var tal om att koppla in en diskmaskin. Det hoppas jag du förstår nu.
Elinstallationsarbete som avser elektrisk starkströmsanläggning får, med några få föreskrivna undantag, endast utföras av elinstallatör eller av yrkesman som då utför arbetet under överinseende av elinstallatör. Yrkesman och elinstallatör måste vara anställda i samma organisation
Då borde de hinna lära sig att städa efter sig för det gör de fan aldrig.
Då borde de hinna lära sig att städa efter sig för det gör de fan aldrig.
Vi fick faktiskt lära oss att en elektriker städar aldrig efter sig. Det är bara besvärligt nu när jag gör eljobb hemma. Skall man ta upp det vid den vanliga städningen eller är det bara att invänta flyttstädningen?
Är du tät så låt en elektriker städa för 1500kr/h
Betalar jag 1500 kr/h förväntar jag mig att de lämnar det spotless efter sig utan extra kostnad för städ. Vanligt hyfs kallas det också.
När jag anlitar hantverkare hemma så förväntar jag mig att de städar efter sig. När jag anlitar hantverkare på jobbet förväntar jag mig att de städar efter sig. Elektriker tror att det är deras rättighet att lämna tomma kartonger, sladdstumpar, plastpåsar, klammer och allt möjlig skit efter sig. Varför då? Jag drar av städkostnad på fakturan - varje gång.Det är en deal vi har med städarna. De kopplar inga kablar, vi städar inte. Vanligt affärshyfs.
När jag anlitar hantverkare hemma så förväntar jag mig att de städar efter sig. När jag anlitar hantverkare på jobbet förväntar jag mig att de städar efter sig. Elektriker tror att det är deras rättighet att lämna tomma kartonger, sladdstumpar, plastpåsar, klammer och allt möjlig skit efter sig. Varför då? Jag drar av städkostnad på fakturan - varje gång.
Hoppas att städning ingick i offerten isf.
Det är en deal vi har med städarna. De kopplar inga kablar, vi städar inte. Vanligt affärshyfs.
Och lämnar du bilen på service vill du inte att tumavtryck, fettfingar och oljespill ska tas bort från kupe, kaross och motorrum. Sånt är också vanlig affärshyfs.
Du vet tydligen inte vad det är för skillnad på att skräpa ner och att städa.Hoppas att städning ingick i offerten isf.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|