Ström från spisen till diskmaskinen...?!

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Då spisen antagligen är säkrad minst 16A men kanske t.o.m. 20A vore det en synnerligen korkad idé att sätta diskmaskinen på samma uttag. Den är antagligen tänkt att säkras 10A om den är relativt ny.

Om vad man får göra och inte så får man i regel göra mindre än man tror. Enkelt sagt får man byta säkringar och byta ut befintliga brytare och uttag, förutsatt att man vet vad man gör. Man får inte göra någon sorts fast nyinstallation överhuvudtaget. Eller nästan.
Man får faktiskt lägga golvvärme, dock ska en elektriker mäta upp slingan innan och efter samt stå för inkopplingen av anläggningen. Golvvärme som är fel inkopplad kan få oerhört tråkiga konsekvenser, framförallt i badrum.

Tycker du förklarar luddigt, men mitt svar blir att bor du i hyresrätt, låt hyresvärden fixa det där. Skulle du ha sån jävla otur att kåken brinner ner kommer du stå där med ex antal miljoner i böter och eventuellt fängelsestraff. Rätt skönt att överlåta det till hyresvärden. :)

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Den här gör det. Är en äldre lägenhet som ska helrenoveras under året.
Aha. Men då fixar ju hyresvärden det elektriska vid renoveringen, så en halvsnyggt dragen skarvsladd funkar väl fram tills dess. Att fixa för mycket i en hyres är ju bara gratisjobb åt hyresvärden.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är väl inte ens alla hyresvärdar som tillåter diskmaskin?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vad jag vet så får man göra utanpåliggande kopplingar, dock inte fast installation...? :va

Fast en lite skum grej i allt vad man får och inte får göra så är det ju lite latjo att de säljer alla dessa saker t.o.m på ICA Maxi... (Nya uttag, kabel osv osv)

Det där ÄR en fast installation, det behöver inte vara infällt för att räknas som fast installtion. Du får inte ens klamra fast en förlängningskabel då det räknas som fast installation.
Och sen angående det de säljer på Maxi, du får faktiskt BYTA ut en hel del elprylar, så länge du har kunskap om vad du gör.

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
Som andra har skrivit i tråden så är det enda vettiga att kolla upp möjligheten att dra en ny grupp genom röret som går till befintlig dosa på din första bild.
Men låt någon med koll göra det.

Man får aldrig aldrig dra flera enfasgrupper i samma rör, (sen är det spänning inte ström)

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV650S
Man får aldrig aldrig dra flera enfasgrupper i samma rör, (sen är det spänning inte ström)

Mig veterligen så får man ha två grupper i samma rör.

När förväxlade jag spänning och ström ??

Edit: Som sagt så skall man få ha fler än en grupp i samma rör men i detta fall kan det finnas en massa saker som gör att det ändå inte kan fixas regelrätt.

Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Har sett flera grupper i samma rör som elfirma dragit .Men det är kanske nya regler nu

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Nu är strömfrågan löst. Skarvsladd från befintligt uttag eller ringa elektriker som gör en varaktig installation.

Nu är frågan hur man slipper läckage. ”Ring en rörmokare!”, kan jag höra fem dussin hantverkare ropa i kör. Det kanske blir så, men jag vill få maskinen att fungera NU. Och handen på hjärtat: hur svårt kan det vara att få kopplingen på bilderna att inte läcka?

Problemet är att nippeln (som gör att gängorna matchar) liksom går i botten utan att fästa när jag försöker dra fast den. Och då läcker det förstås när jag släpper på vattnet. Är meningen att man ska ha så mycket gängtejp ATT den till slut fastnar?

Bifogat

• bild-kopia.jpg
    bild-kopia.jpg
    235.6 KB · Visningar: 726
  • bild-kopia-2.jpg
    bild-kopia-2.jpg
    204.1 KB · Visningar: 274
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nu är strömfrågan löst. Skarvsladd från befintligt uttag eller ringa elektriker som gör en varaktig installation.

Nu är frågan hur man slipper läckage. ”Ring en rörmokare!”, kan jag höra fem dussin hantverkare ropa i kör. Det kanske blir så, men jag vill få maskinen att fungera NU. Och handen på hjärtat: hur svårt kan det vara att få kopplingen på bilderna att inte läcka?

Problemet är att nippeln (som gör att gängorna matchar) liksom går i botten utan att fästa när jag försöker dra fast den. Och då läcker det förstås när jag släpper på vattnet. Är meningen att man ska ha så mycket gängtejp ATT den till slut fastnar?

Var fick du anslutning till vattnet ifrån? ser skum ut i kopplingen.
Sen är lin ett underskattat material om man vill få tätt, eller gängtätning på tub.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Var fick du anslutning till vattnet ifrån? ser skum ut i kopplingen.
Sen är lin ett underskattat material om man vill få tätt, eller gängtätning på tub.

Alltid lin...

Gängtape eller på "tub" har en otrevlig förmåga att börja droppa efter moderata axiella rörelser i förbandet.

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV650S
Skall det inte sitta en gummipackning i den kopplingen?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Skall det inte sitta en gummipackning i den kopplingen?

Jo i bottnen på kopplingen mot vattenstoppet skall det ligga en packning, och sen har det snålats med tape, på en halvtum lade jag 10-12 varv, givetvis i rätt riktning.

använder inte tape längre lin is da shit.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nippeln LINAR du, endast lin. I diskmaskinskopplingen tätar den med gummipackning.
Anledningen till att den går i botten är för att du använder gängtejp och det kan du använda till PEM-kopplingar och dylikt men inte sådana där kopparkopplingar. Med ordentligt med lin och pasta på det så tätar det 100% och man kan dessutom skruva isär det och sedan ihop det utan att göra om det.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Ta en kniv eller skruvmejsel och dra några hack i gängorna sen på med tejp så glider inte tejpen med runt lika lätt när du skruvar, mycket tejp. . . . .

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Nippeln LINAR du, endast lin. I diskmaskinskopplingen tätar den med gummipackning.
Anledningen till att den går i botten är för att du använder gängtejp och det kan du använda till PEM-kopplingar och dylikt men inte sådana där kopparkopplingar. Med ordentligt med lin och pasta på det så tätar det 100% och man kan dessutom skruva isär det och sedan ihop det utan att göra om det.
Tack!

:tummenupp

Tror faktiskt jag har lin och sådan där pasta. Tyckte det kändes grymt primitivt den gången och använde istället gängtejp. Ska ge det ett nytt försök!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning