Ström från spisen till diskmaskinen...?!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ett börsnoterat fatighetsbolag prioriterar rimligen att i första hand undivka att vattenskador uppstår i deras fastigheter.

Varför när hemmaknåparhyresgäster bekostar gratis renoveringar efter deras misslyckade installationer?

:)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ok, är det ett vanligt förekommande fenomen då? Jag har gjort en hel del VVS-installationer genom åren och jag har aldrig stött på det vad jag vet, det är möjligt att bussningarna brukar vara så men det är inget jag har reagerat på eller läst om i katalogerna.
Men fortfarande så är det lin framför tejp som gäller vid såna här kopplingar om man ska utföra det enligt boken.

Inte lika vanligt som klämringskopplingar men ja, koniska gängor är vanliga. Och nej, man behöver inte lin till dom. Men jag förstår att ni måste använda lin för att få det tätt när ni försöker få gänga ihop cylindriskt gängade rör.

Jag skulle nog vilja hävda att det är så vanligt som att alla utvändigt gängade rör är koniska utom dom som ska ha gummipackningen. Samt klämringskopplingar. Men jag är ingen rörmockare, har mest bara kopplat rör till maskiner och förvisso drog jag i somras om vattnet i min sommarstuga för att kunna tömma systemet på vatten under vintern.

Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Konisk gänga används endast till svarta rördelar dvs stålrör och gjutna rördelar och behöver tätas med tex lin och gucka. Sen att det läcker mellan bussningen och anslutningskopplingen så ere bara att ösa på med mera tejp alt Lin. På halvtumsgänga så passar ca 15 varv med tejp(beroende på tjocklek på tejpen). Sen ere bara att dra tills det tar stopp.
Tror inte Säker vatten har något att säga till om gällande vilket sätt du väljer att täta gängan på så länge det är godkänt för att täta rörskarvar.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Inte lika vanligt som klämringskopplingar men ja, koniska gängor är vanliga. Och nej, man behöver inte lin till dom. Men jag förstår att ni måste använda lin för att få det tätt när ni försöker få gänga ihop cylindriskt gängade rör.

Jag skulle nog vilja hävda att det är så vanligt som att alla utvändigt gängade rör är koniska utom dom som ska ha gummipackningen. Samt klämringskopplingar. Men jag är ingen rörmockare, har mest bara kopplat rör till maskiner och förvisso drog jag i somras om vattnet i min sommarstuga för att kunna tömma systemet på vatten under vintern.

Jag var tvungen att sms:a min rörmokare och enligt honom är så inte fallet. Nu frågade jag innan jag såg Ivils inlägg och jag frågade om vanliga kopparkopplingar, stämmer det som Ivil säger så förklarar det varför jag inte har stött på det mer än när jag har tagit bort gamla radiatorrör vid renoveringar. Senast i min egna källare, där var det koniskt men det såg man med blotta ögat (Dock 2 1/4-rör) och de var tätade med sånt där som djävulen har uppfunnit. Smält bly eller vad det nu är, det krävdes en halv flaska gas och den största rörtång jag äger och hela min vikt för att gänga loss delarna som inte gick att ta med tigersågen...

Angående säkert vatten och lin/tejp så var det bara en gissning från min sida i detta fallet då jag inte är rörmokare och har således ej heller gått säkert vatten, något jag dock ska ta mig tid att göra i framtiden då jag bygger många badrum och får ibland utföra rörmokarens arbete när han inte hinner dyka upp för att jag jobbar så snabbt :gnissla

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Kolla i botten på denna så ser du packningen.
http://www.vvs-klimat.se/product.html/trio-overgangsnippel-20x15-fkr-med-packning?category_id=363

Så ska din hylsa se ut i ena änden.
Men min hylsa ser ju ut såhär (vänster). Inte som vid din länk (höger).

Lägger för säkerhets skull in en bild som visar kopplingen från diskmaskinen (den grå med gummipackning) och den från blandaren (med kopparrör).

Så från början: är det rätt att linda lin på insidan av ”nippeln” som ger rätt gänga mot diskmaskinen på utsidan (så att den biter/fastnar på kopplingen från blandaren och inte läcker)? Eller har jag fel slags ”nippel” och ska ha en ”med gummi” och/eller en som är konisk?

:confused:

Bifogat

• ss.jpg
    ss.jpg
    34.6 KB · Visningar: 304
  • 6575-4-8243019.jpg
    6575-4-8243019.jpg
    23.7 KB · Visningar: 113
  • sxdx.jpg
    sxdx.jpg
    45.9 KB · Visningar: 1,242
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag var tvungen att sms:a min rörmokare och enligt honom är så inte fallet. Nu frågade jag innan jag såg Ivils inlägg och jag frågade om vanliga kopparkopplingar, stämmer det som Ivil säger så förklarar det varför jag inte har stött på det mer än när jag har tagit bort gamla radiatorrör vid renoveringar. Senast i min egna källare, där var det koniskt men det såg man med blotta ögat (Dock 2 1/4-rör) och de var tätade med sånt där som djävulen har uppfunnit. Smält bly eller vad det nu är, det krävdes en halv flaska gas och den största rörtång jag äger och hela min vikt för att gänga loss delarna som inte gick att ta med tigersågen...

Angående säkert vatten och lin/tejp så var det bara en gissning från min sida i detta fallet då jag inte är rörmokare och har således ej heller gått säkert vatten, något jag dock ska ta mig tid att göra i framtiden då jag bygger många badrum och får ibland utföra rörmokarens arbete när han inte hinner dyka upp för att jag jobbar så snabbt :gnissla

Inte smält bly, bara gammalt lin.

Inget som släpper av sig själv direkt.:D

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Brukar vara Blymönja,oranget till färgen och är kalasbra som bottenfärg. Användes som ol`school gucka och är nästan lika svårt att få loss som gamla linoljekopplingar på gamla hetvattensystem.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men min hylsa ser ju ut såhär (vänster). Inte som vid din länk (höger).

Lägger för säkerhets skull in en bild som visar kopplingen från diskmaskinen (den grå med gummipackning) och den från blandaren (med kopparrör).

Så från början: är det rätt att linda lin på insidan av ”nippeln” som ger rätt gänga mot diskmaskinen på utsidan (så att den biter/fastnar på kopplingen från blandaren och inte läcker)? Eller har jag fel slags ”nippel” och ska ha en ”med gummi” och/eller en som är konisk?

:confused:

Jag får ju motthugg för allt jag säger ang VVS och jag är som sagt var ingen rörmockare men frågar du ändå mig så anser jag i alla fall att om det ska bli helt rätt så du ska byta ut din nuvarande hylsa till en som ser ut ungefär som i min länk och cylindriska gängor i bägge ändor. Fast med rätt gänga då.
Och du kommer då tvingas ha 2 gummipackningar. En i varje ände på övergången.

Nu vet jag ju inte om det finns en sån övergång vilket iofs kan lösas med någon kombination.

Och andra sidan så kan man ju tycka att får du allting tätt med lin så borde det väl duga också men skyll inte på mig om det börjar läcka efter 1 år.
Förvisso brukar VVS sällan eller aldrig börja läcka med tiden. Antingen läcker det direkt eller så aldrig mer. Fast använder man prylarna på fel sätt så kan väl allting hända...

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Koniska behöver tätning dom med!!

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Fan håller ni på här än? På din raka cylindriska gänga snurrar du på lin å gegga eller gängtejp. Du ser direkt om du gjort rätt, värre än så är det inte. (när du sätter på vattnet)
Utanpå bussningen gör du ingenting. Möjligen tar du lite armaturfett (milda från din kyl duger gott) å drar ihop så gummit smiter ut som det ska. Gummipackningen är inte bara kuriosa. Det är den som *surprice* skall täta. Lindar man den gängan försvårar man ju att muttern kommer tillräckligt långt på så läcker gummit igenom så får man linda gängan så har man snart fukt i halva köket. U see?

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Inte smält bly, bara gammalt lin.

Inget som släpper av sig själv direkt.:D

Nej du jävlar, gammalt lin vet jag hur det ser ut och det här var BLY :fakta (Eller som Ivil säger, mitt var dock inte orangefärgat)

Idag är jag så jävla glad över rör-i-rör för annars hade jag fått ett rent helvete. Jag lyckades med konststycket att nu på kvällen sätta tigersågen längs med ett rör-i-rör så att skiten måste bytas. Givetvis är det ingjutet 10cm ner i plattan och gick igenom den stock som jag höll på att fräsa/såga bort för att kunna spackla ihop golv mellan badrum och hall på ett jobb.
Hade det varit Prisol så hade jag varit rökt helt enkelt, nu får jag förvisso ett rent helvete att dra igenom ny 16-slang i röret men det GÅR att lösa :banana

Radare, ta ett par groggar nu och sätt ihop det där så det blir klart någon gång :D

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Radare, ta ett par groggar nu och sätt ihop det där så det blir klart någon gång :D
Är klart! Och läcker inte en droppe.

:banana

Maskinen brummar, diskar och tömmer – och inte en droppe i skarven så långt ögat når. Lin med tillhörande ”medel” gjorde tydligen susen. Och ström kommer genom en skarvsladd från befintligt uttag (dit bara en radio är ansluten) längre bort på samma vägg, draget längs väggen bakom skåp och spis.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Varför citerar du mig med den kommentaren? Har jag sagt nåt annat så får du gärna citera det?

det var bara lätt att missförstå, inget behöver lin egentligen och med trådens nivå på skruvandet så ville jag bara klargöra att det behövs nått även till dessa.

Sorry om jag klev på en tå.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...