VBK
Mas.
Tack!
Tror faktiskt jag har lin och sådan där pasta. Tyckte det kändes grymt primitivt den gången och använde istället gängtejp. Ska ge det ett nytt försök!
Ja lin känns lite omodernt men är så väldigt bra.
Tack!
Tror faktiskt jag har lin och sådan där pasta. Tyckte det kändes grymt primitivt den gången och använde istället gängtejp. Ska ge det ett nytt försök!
Alltid lin...
Gängtape eller på "tub" har en otrevlig förmåga att börja droppa efter moderata axiella rörelser i förbandet.
Kommer direkt från Gustavsbergs-blandaren. Märkt "diskmaskin".
Vad är det som ser skumt ut menar du?
Jo, men där sitter en gummipackning. På diskmaskinens koppling.Mot plasten i kopplingen, således mellan din bussning och maskinens vattenstopp.
Jo, men där sitter en gummipackning. På diskmaskinens koppling.
Men det är ju inte där det läcker, utan vid nippeln/bussningen som jag försöker få på plats. I den ska det väl inte sitta någon gummipackning?
Nu är strömfrågan löst. Skarvsladd från befintligt uttag eller ringa elektriker som gör en varaktig installation.
Nu är frågan hur man slipper läckage. ”Ring en rörmokare!”, kan jag höra fem dussin hantverkare ropa i kör. Det kanske blir så, men jag vill få maskinen att fungera NU. Och handen på hjärtat: hur svårt kan det vara att få kopplingen på bilderna att inte läcka?
Problemet är att nippeln (som gör att gängorna matchar) liksom går i botten utan att fästa när jag försöker dra fast den. Och då läcker det förstås när jag släpper på vattnet. Är meningen att man ska ha så mycket gängtejp ATT den till slut fastnar?
Nu är jag ingen rörmockare men jag är ganska säker på att du har fel nippel! Tror den där nippeln är till för konisk gänga och anslutningen från din maskin är nog inte konisk utan ska täta med en gummipackning i botten.
Har jag bara haft tur med alla tejpade kopplingar genom åren? Mina läcker inte iaf. . . . Tycker tejpen får orättvist mycket skit här, funkar alldeles utmärkt om man gör rätt.
Nu är jag ingen rörmockare men jag är ganska säker på att du har fel nippel! Tror den där nippeln är till för konisk gänga och anslutningen från din maskin är nog inte konisk utan ska täta med en gummipackning i botten.
Jag tror inte att den är avsedd för klämringskoppling om det är vad du menar med konisk gänga, annars förstår jag inte riktigt vad du menar
Men slät ända ska det vara på den delen som ska täta mot gummipackningen och har den inte slät ända så kan man putsa ner koningen avsedd för klämring så att det inte blir så skarpt så att det skapar ett spår i gummipackningen.
bussningen är nog inte den bästa för ändamålet tycker jag personligen men att den är konisk är jag skeptisk till?
Busningen är nog cylindrisk, åtminstone invändigt. Tror det bara är den utvändiga gängan som brukar kona.
Och det tätar ypperligt med gängtejp.
Nej, jag menade inte klämringskoppling. Jag menade konisk gänga som är precis som det låter konisk gänga med ökande diameter så det blir tajtare allt eftersom gängorna dras ihop.
Vad får dig att tro det? Skulle ju förklara saken....ganska säker på att du har fel nippel! Tror den där nippeln är till för konisk gänga...
Vad får dig att tro det? Skulle ju förklara saken.
Men det är samma nippel som en rörmokare använde i blandarens andra ände (ovanför diskbänken) när den var ansluten till en bänkdiskmaskin.
Fick för övrigt ett i mitt tycke märkligt svar från hyresvärden när jag bad om hjälp:
”Det åligger hyresgästen att anlita en fackman för förberedelse med el och vatten innan installation av diskmaskin utförs, även detta arbete skall en fackman göra.”
Om inte diskmaskin ingår i ditt hyreskontrakt så tar jag för givet att ansvaret åligger dig att sköta det hela. De vill ju inte ta kostnaden för något som de faktiskt inte har skyldighet till, så tolkar jag det.
Däremot kan man ju kanske anse att det ligger i deras intresse att se till att det går rätt till och de har ju antagligen folk som kan detta, men de gör det enkelt för sig. En stor hyresvärd antar jag?Passade bussningen till bänkdiskmaskinen så passar den till nu med.
Ja, stor värd. Trodde de skulle hänvisa till en hantervkare som de har avtal med och/eller vet gör installationen på rätt sätt. Lite märkligt, för det finns ju en fastighetsskötare som har varit här och fixat/kollat andra grejer.Om inte diskmaskin ingår i ditt hyreskontrakt så tar jag för givet att ansvaret åligger dig att sköta det hela. De vill ju inte ta kostnaden för något som de faktiskt inte har skyldighet till, så tolkar jag det.
Däremot kan man ju kanske anse att det ligger i deras intresse att se till att det går rätt till och de har ju antagligen folk som kan detta, men de gör det enkelt för sig. En stor hyresvärd antar jag?
Ja, det förutsatte jag. Ska iväg och köpa lin nu.Passade bussningen till bänkdiskmaskinen så passar den till nu med.
Ett börsnoterat fatighetsbolag prioriterar rimligen att i första hand undivka att vattenskador uppstår i deras fastigheter.Om dom gör något har dom ansvaret om det blir vattenskador etc, gör hyresgästen det så har hyresgästen ansvaret, antar jag?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|