Strömförbrukning LED, Xenonlyse

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har mina funderingar på att fixa bättre lyse till gammel GSX:en som är stationerad i Sundsvallstrakten, där blir det ju mörkt på kvällarna i alla fall på sensommaren vilket jag fick erfara då jag körde ner den för mellan Bispgården och Holm var inte kul med stearinljuset till lyse och fuktig vägbana.

Funderar på att testa byta H4 lampan (vet att det är olagligt) LED vore ju enklast men funderar jag på hur det påverkar laddregulatorn och statorn. Kollar man Osram Night Breaker LED så står det 23/27 W i effekt. Frågan är ju då om effekten är hur mycket lampan tar totalt eller om det är diodernas effekt och att man har andra förluster eller åt andra hållet som mina billiga 48W arbetslampor på traktorerna som i verkligheten bara är på 27W. Nästa grej blir hur den drygt (antagna) halverade effekten påverkar laddregulatorn och statorn?

Nästa fundering är Xenon, det verkar finnas H4 xenon men hur funkar det med ballasten den måste väl ha två utgångar eller regleras helljuset med nån skärm på lampan? Nästa fråga blir också här hur är det med strömförbrukning på Xenon jag har på känn att en 35W xenonlampa har större strömförbrukning med förluster i drivdonet än de 35W som lampan anges till.

Nån som har bätte koll på detta? Främst hur minskat effektuuag påverkar statorn och laddregulatorn för det känns ut som att där kan det bli onödigt varmt.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Statorn och laddregulatorn funkar ju även om man kör utan lyse helt. Det är också olagligt i Sverige. Precis som att byta till LED på gammal hoj. I Sydeuropa körde lokalbefolkningen utan lyse på hojarna dagtid på 80-talet. Även kvällar och nätter i stan. Kanske p-ljus.

Nu i höstas bytte jag till LED och har inte märkt något negativt med det. H4 LED, 20W.
Plug n play. Flera hundra mil i polistäta Stockholm. Besiktningsbefriad hoj.
För att byta lossar jag insatsen som hålls med två stjärnskruvar. Fixat på 60 + 60 sek tot.
Bättre lyse på Kawan än på TDMen på halvljus. Det verkar som att bilister ser mig bättre också. Jag kör sällan på helljus.

En no brainer i mitt fall.

Jag skulle göra det på TDMen också om det inte var för alla plastkåpor och skruvar. H7, separata för hel- och halvljus. Byte före och efter besiktning. Kör sällan i mörker utan möte så jag kör sällan lång stund med helljuset på.
Om H7-lampan till halvljuset pajar i sommar så kanske jag byter till LED och tar med en vanlig H7 till besiktningen och byter på plats om jag får en 2a. Ett 10-minutersjobb kanske.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 4st Honda)
Jag ha så kallade "bi-xenon" på snöskotern sedan 2019, och det fungerar bra.
I helljusläge så flyttas en liten plåtskärm som täcker för en del av lampan, så att man får fullt ljusutbyte, så det är bara en ballast per lampa.
Så det kan vara en möjlig lösning i ditt fall.

Vad gäller statorn och laddningsregulatorn så stämmer jag in med det som @Björn F skriver.
Man kan ju köra utan lyset på, och det är inte skadligt.
Jag har i alla fall aldrig upplevt problem med det, så jag skulle inte vara orolig för den biten.

Det jag däremot funderar på är värmeutvecklingen.
Kraftiga LED-lampor behöver mycket kylning, och verkar avge en hel del värme, så det får man nog tänka på.
Xenom känns som tvärtom i förhållande till det ljusutbyte man får, det blir kallare i lamphuset än med konventionella halogenlampor, och isbildning på glaset kan bli ett problem
Kanske mest gäller snöskoter, bil och hårdingar som kör till kyliga MC-träffar.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Faktiskt inte helt bra att köra med låg effektförbrukning på lamporna.
Det blir mer effekt som måste bort genom laddningsregulatorn då.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Faktiskt inte helt bra att köra med låg effektförbrukning på lamporna.
Det blir mer effekt som måste bort genom laddningsregulatorn då.
Kan så vara. Jag vet inte om det är marginellt men laddregularorerna poppar som popcorn på en massa hojar trots halvljuslag.
GS850-1000 är välkända exempel. Min TDM brände stator och laddregulator veckan efter att jag läst på FB hur vanligt det är på TDMerna vid 10.000 mil. XTZ750, samma sak. Det händer väl på var och varannan hoj även om jag inte kan komma på fler som utmärker sig.
Om det blir värre om man byter till en 20 wattare tror inte jag. Att mer värme ska ledas bort tror jag att regulatorn kan hantera.
Kawa 750 2- eller 4-cylindriga från tidigt 80-tal har inga laddproblem. Vi får väl se hur -82an pallar Ledlampan. 10.000 mil, dubbla bak- och bromsljuslampor på twinen.

Hur laddregulatorerna är på en gammal Suzuki GSX750ES från 84/85 vet jag inte. Den kanske lever på lånad tid redan.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 4st Honda)
Statorn bör inte vara något problem, den levererar det den kan utifrån varvtal, ledningsresistans mm (därmed inte sagt att den inte gan gå sönder).
Sedan så "bränner man av" den effekten i olika delar av systemet.
En del går till att hålla batterispänningen uppe, en del går till belysning och övriga förbrukare, och överskottet får laddningsregulatorn hantera (eller ibland bara batteriet).
Så jag skulle säga att laddningsregulatorer som "brinner upp" är felaktigt dimensionerade.
Klen tröst kanske, men en anledning att leta efter alternativ som klarar högre effekter om det händer upprepade gånger.
Den vägen har jag fått gå flera gånger.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Just GSX750ES har väl haft lite problem med laddregulatorn vad jag förstått vilket bränner rtt motstånd i varvräknaren då den går och det rekomenderas som jag förstått det att inte köras med lyset släckt eller med dåligt batteri. Både laddregulatorn och statorn bör väl utsättas för högre ström och skapa mer värme då den kortsluter bort överskottet sen kanske inte de 30 extra watten gör så mycket? Värme runt lampan borde ju inte vara nåt större problem då bakstycket på lampan sitter i fria luften inne i kåpan som inte är speciellt tät.

Min slutade ladda och laddregulatorn byttes men det visade sig vara nåt med kablaget mellan statorn och regulatorn, drog nya kablar och då funkade laddningen.

Då det gäller ljuset är jag helt övertygad om att det vita LED, xenonljuset syns betydligt bättre. Är bara att se på arbetsmaskiner och hur bra modern arbetsbelysning syns dagtid mot det gula halogenljuset, jag brukar faktiskt även dagtid slå på arbetsbelysningen på traktorn utöver saftblandarna då jag skottar vid vägen. På KLR:en har jag funderat på LED fram just för synbarheten, Då det gäller Trajan och Hondan är jag fåfäng, det ska det vara glödljus på cafe hojar, en cafe racer med LED är ju hur fel som helst enligt mig.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 4st Honda)
Laddningsregulatorn håller jag med om, men statorn vettetusan?
Kanske tänker jag fel?
Men totala strömmen i statorn borde ju bli samma oavsett vilken typ av "jordfel" man utsätter den för, beaktat till att man gör det för att spänningsreglera till systemspänningen (det vill säga inte ett stumt jordfel).
Så, oavsett om man jordar ner den via lampor, tillbehör eller regulator, så borde den totala stömmen i statorns lindning bli samma...eller??
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nästa fundering är Xenon, det verkar finnas H4 xenon men hur funkar det med ballasten den måste väl ha två utgångar eller regleras helljuset med nån skärm på lampan? Nästa fråga blir också här hur är det med strömförbrukning på Xenon jag har på känn att en 35W xenonlampa har större strömförbrukning med förluster i drivdonet än de 35W som lampan anges till.

Nån som har bätte koll på detta? Främst hur minskat effektuuag påverkar statorn och laddregulatorn för det känns ut som att där kan det bli onödigt varmt.
Efter noteratt uselt ljus på Sprint RS för nattkörning, så var första alternativet biXenon 35W H4. Jag hade ju köpt en reservdelshoj (utan motor) så jag ställde upp reservstrålkastaren i en bokhylla och mätte ljuset på projektorduken 4 meter fram med en Luxmätare.
Dels med vanlig Halogen H4.
Dels med den billiga 35W bi Xenon lampan.
För att driva fanns ett labbaggregat 0 -30 volt 10 A till förfogande
Sammanfattning:
1) Ljuset från Halogen H4 55/60W varierade med spänningen (som väntat) Bra halvljusbild.
2) Ljuset från biXenon 35W var svagare än Halogen på 13 Volt och 14V spänning, bättre än Halogen på 11,4 Volt (Uppmätt på lampstiften på Sprint RS när Generatorn ger 14,3 Volt, Lucas Moonlight kopplingsledningar i Sprinten....) Halvljusbild med stick. (Hel / Halvljuset fixas genom att Xenonlampan av inbygg fjäder flyttas fram till en skarm=Halvljus, flyttas bakåt Helljus av en elektromagnetspole (Eller var det tvärtom Halvljus magnetspole, helljus fjäder???)
Jag tror den billiga biXenonen drog till och med mindre än 35W :hihi.
Det kan jämföras med dom Xenonlampor från Xenonkungen jag har på GSX1300R halvljuset 40W, drivaren drar 46W, helljuset 50-70 W lampa med 60W drivare, drivaren drar 68W #
För egen del valde jag efter testet att installera reläer med säkringar på Sprint RS och dra nya 2,5 mm2 ledningar från batteri Minus och Batteri Plus via reläerna till de två Halogen H4 lamporna i Sprint RS. När man har 14 Volt på lampstiften som det blev går ju lamporna ofta sönder men lätt byta H4 lampa på Sprint RS och med två ½-ljus som jag kopplade det inget problem om en lampa går sönder. Det är bara köra hojen vidare med ett ½-ljus till läge byta den trasiga H4 lampan.
# Anger effekten för minskar jag spänningen på Labbaggregatet så drar Xenondrivarna mer ström. Så vill man minska strömmen, använd 2,5 mm2 kopplingsledning från batteri till Xenondrivare för då blir ju spänningen högre vid Xenondrivaren. Så är det på GSX1300R svart 2,5 mm2 från batteri Minus till Minus på Xenondrivarna. Röd 2,5mm2 avsäkrad med 20A vid batteriet via ett dubbelrelä framme vid strålkastaren till Xenondrivarna, Dubbelreläet matar Xenondrivarna med Plus.
OBS kontrollbesiktigat hittills med Halogen.
En liten nackdel för mig (för det är så sällan det går att köra med helljus pga trafiken här söderut är nån sekunds fördröjning av Xenonhelljuset. Trots "Snabbstart" drivare. Halvljuset är ju alltid tänt på GSX1300R (utom precis vid start av motorn) så där spelar fördröjningen ingen roll.
Ljuset med Xenon jämfört med Halogen på GSX1300R. Lika bra ljusbild halvljus, det är tredubbellt Lux med Xenon, jämfört med Halogenlampa med 13,5 Volt på lampstiften. Men vilken spänning är det på Halogenlamporna i GSX1300R i original ?
Sitter vid rätt dator nu på kvällen. Testar också vid det här tillfället (2020-11-13) samma 50-70 W Xenonlampa från Xenonkungen med en Xenondrivare "55W" från 24.se. Drivaren drar 35 W :hihi och Luxtalet sjunker från 34400 Lux med Xenonkungens 60W drivare i samma mätpunkt till 6700 Lux. :hihi Med 55W drivaren från 24.se.

Har du TVÅ H4 Halogen på GSX hojen hade jag valt reläer och 2,5mm2 kopplingsledningar för höja spänningen. För då får du bra ljus. Och det gör inget om en ½-ljuslampa går sönder, bara köra vidare på det andra halvljuset.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Laddningsregulatorn håller jag med om, men statorn vettetusan?
Kanske tänker jag fel?
Men totala strömmen i statorn borde ju bli samma oavsett vilken typ av "jordfel" man utsätter den för, beaktat till att man gör det för att spänningsreglera till systemspänningen (det vill säga inte ett stumt jordfel).
Så, oavsett om man jordar ner den via lampor, tillbehör eller regulator, så borde den totala stömmen i statorns lindning bli samma...eller??
Vid samma varvtal håller jag med dig.
Men jag misstänker att eftersom generatorn ger 0 (Noll) Watt vid stillastående motor och eftersom den ger MångaWatt med motorn igång så TROR jag generatorns effekt är varvtalsberoende.
I varje fall är spänningen från en obelastad stator proportionell mot varvtalet. Typ 4000RPM => ~70VAC.
Detta kan betyda att om vi antar strömmen till lampor och tillbehör är konstant så kommer den ström tyristorerna (i "äldre" regulatorer ) jordar (istället för skicka strömmen genom likriktardioderna till batteriets Plus) öka med högre varvtal på motorn.
Dvs störst risk stator och regulator "brinner" har en motor som körs på höga varvtal.
Hittade det här på webben.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Efter noteratt uselt ljus på Sprint RS för nattkörning, så var första alternativet biXenon 35W H4. Jag hade ju köpt en reservdelshoj (utan motor) så jag ställde upp reservstrålkastaren i en bokhylla och mätte ljuset på projektorduken 4 meter fram med en Luxmätare.
Dels med vanlig Halogen H4.
Dels med den billiga 35W bi Xenon lampan.
För att driva fanns ett labbaggregat 0 -30 volt 10 A till förfogande
Sammanfattning:
1) Ljuset från Halogen H4 55/60W varierade med spänningen (som väntat) Bra halvljusbild.
2) Ljuset från biXenon 35W var svagare än Halogen på 13 Volt och 14V spänning, bättre än Halogen på 11,4 Volt (Uppmätt på lampstiften på Sprint RS när Generatorn ger 14,3 Volt, Lucas Moonlight kopplingsledningar i Sprinten....) Halvljusbild med stick. (Hel / Halvljuset fixas genom att Xenonlampan av inbygg fjäder flyttas fram till en skarm=Halvljus, flyttas bakåt Helljus av en elektromagnetspole (Eller var det tvärtom Halvljus magnetspole, helljus fjäder???)
Jag tror den billiga biXenonen drog till och med mindre än 35W :hihi.
Det kan jämföras med dom Xenonlampor från Xenonkungen jag har på GSX1300R halvljuset 40W drar väl ca 50W, helljuset 60W drar ca 72W till Xenondrivarna #
För egen del valde jag efter testet att installera reläer med säkringar på Sprint RS och dra nya 2,5 mm2 ledningar från batteri Minus och Batteri Plus via reläerna till de två Halogen H4 lamporna i Sprint RS. När man har 14 Volt på lampstiften som det blev går ju lamporna ofta sönder men lätt byta H4 lampa på Sprnt RS och med två ½-ljus som jag kopplade det inget problem om en lampa går sönder. Det är bara köra hojen vidare med ett ½-ljus till läge byta den trasiga H4 lampan.
# Anger effekten för minskar jag spänningen på Labbaggregatet så drar Xenondrivarna mer ström. Så vill man minska strömmen, använd 2,5 mm2 kopplingsledning från batteri till Xenondrivare för då blir ju spänningen högre vid Xenondrivaren. Så är det på GSX1300R svart 2,5 mm2 från batteri Minus till Minus på Xenondrivarna. Röd 2,5mm2 avsäkrad med 20A vid batteriet via ett dubbelrelä framme vid strålkastaren till Xenondrivarna, Dubbelreläet matar Xenondrivarna med Plus.
OBS kontrollbesiktigat hittills med Halogen.
En liten nackdel för mig (för det är så sällan det går att köra med helljus pga trafiken är nån sekunds fördröjning av Xenonhelljuset. Trots "Snabbstart" drivare. Halvljuset är ju alltid tänt på GSX1300R (utom precis vid start av motorn) så där spelar fördröjningen ingen roll.
Ljuset med Xenon jämfört med Halogen på GSX1300R. Lika bra ljusbild halvljus, osäker om det det är dubbellt eller fyrdubbelt Lux med Xenon, sitter vid fel dator nu.

Har du TVÅ H4 Halogen på GSX hojen hade jag valt reläer och 2,5mm2 kopplingsledningar för höja spänningen. För då får du bra ljus. Och det gör inget om en ½-ljuslampa går sönder, bara köra vidare på det andra halvljuset.

GSX750ES har bara en fyrkantig strålkastare, man skulle kanske se över vilken spänning man har fram till lampan men jag har nåt svagt linne att jag har testat dettq och att det inte var nåt jätte spänningsfall. Har väl på känn att en xenonlampa skulle göra en hel del för ljuset. Enklast bore ju en LED men där är jag mer tveksam till om man verkligen får lika bra ljus sol med xenon?

Denna hoj körs ju inte på speciellt höga varvtal och jag har dessutom ett nytt drivpaket med en kugg mer fram för att sänka varven lite men det är mest för att "flytta" området med lite vibrationer. Men om man väljer LED så är det alltså bättre.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Släng i en H4 LED med förbrukning i stil med en halogen H4 tex den som xenonkungen har. Xenon kan dra ganska många ampere just när de startar upp och du får en ballast du ska hitta plats för på köpet.

1744388982022.png
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
GSX750ES har bara en fyrkantig strålkastare, man skulle kanske se över vilken spänning man har fram till lampan men jag har nåt svagt linne att jag har testat dettq och att det inte var nåt jätte spänningsfall. Har väl på känn att en xenonlampa skulle göra en hel del för ljuset. Enklast bore ju en LED men där är jag mer tveksam till om man verkligen får lika bra ljus sol med xenon?

Denna hoj körs ju inte på speciellt höga varvtal och jag har dessutom ett nytt drivpaket med en kugg mer fram för att sänka varven lite men det är mest för att "flytta" området med lite vibrationer. Men om man väljer LED så är det alltså bättre.
Med mina dåliga resultat med billig 35W biXenon så hade jag testat en ny LED-H4 om du får plats med kylflänsen. För bättre LED H4 har en rätt "Bakåtbyggande" kylare. Tror jag !
1744389296338.png
Från
Osäker på om det var H4, orkar inte kolla youtube, saknar tålamodet !
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 4st Honda)
Vid samma varvtal håller jag med dig.
Men jag misstänker att eftersom generatorn ger 0 (Noll) Watt vid stillastående motor och eftersom den ger MångaWatt med motorn igång så TROR jag generatorns effekt är varvtalsberoende.
I varje fall är spänningen från en obelastad stator proportionell mot varvtalet. Typ 4000RPM => ~70VAC.
Detta kan betyda att om vi antar strömmen till lampor och tillbehör är konstant så kommer den ström tyristorerna (i "äldre" regulatorer ) jordar (istället för skicka strömmen genom likriktardioderna till batteriets Plus) öka med högre varvtal på motorn.
Dvs störst risk stator och regulator "brinner" har en motor som körs på höga varvtal.
Hittade det här på webben.
Ehhhh….ja, självklart högre effekt vid högre varvtal, eftersom spänningen i princip stiger linjärt med varvtalet. :va
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag har mina funderingar på att fixa bättre lyse till gammel GSX:en som är stationerad i Sundsvallstrakten, där blir det ju mörkt på kvällarna i alla fall på sensommaren vilket jag fick erfara då jag körde ner den för mellan Bispgården och Holm var inte kul med stearinljuset till lyse och fuktig vägbana.

Funderar på att testa byta H4 lampan (vet att det är olagligt) LED vore ju enklast men funderar jag på hur det påverkar laddregulatorn och statorn. Kollar man Osram Night Breaker LED så står det 23/27 W i effekt. Frågan är ju då om effekten är hur mycket lampan tar totalt eller om det är diodernas effekt och att man har andra förluster eller åt andra hållet som mina billiga 48W arbetslampor på traktorerna som i verkligheten bara är på 27W. Nästa grej blir hur den drygt (antagna) halverade effekten påverkar laddregulatorn och statorn?

Nästa fundering är Xenon, det verkar finnas H4 xenon men hur funkar det med ballasten den måste väl ha två utgångar eller regleras helljuset med nån skärm på lampan? Nästa fråga blir också här hur är det med strömförbrukning på Xenon jag har på känn att en 35W xenonlampa har större strömförbrukning med förluster i drivdonet än de 35W som lampan anges till.

Nån som har bätte koll på detta? Främst hur minskat effektuuag påverkar statorn och laddregulatorn för det känns ut som att där kan det bli onödigt varmt.
Jag får känslan av att det överdrivs lite med det där att statorn genast typ skulle brinna upp. Men jag är ju som du vet absolut ingen expert.

Jag satte i mina LED-lampor (Kina-kit utan fläktar) på busan först på prov men nu får de sitta där till besiktningen nästa år så får man se om de säger något. Ljusförmågan testar man på riktigt i höst. Först var jag onödigt misstänktsam över ljusbilden men den verkar vara ok, och samma som med tidigare halogen.

Responsen på helljustutan är ju oslagbar med LED och det gula skenet är eliminerat. Man är mest nyfiken som sagt men det visar sig hur de håller samt kanske bara ger alldeles för mycket reflexer från vägskyltar.

Jag var ju inne på att montera en serie-regulator men det blir nog inget med eftersom det fungerar bra nu med min uppdatering med Mosfet shunt-regulator (som inte skonar statorn)

Köpte en beg serie-regulator men den passar nog twinnar med typ förgasare bättre som jag förstår, så den ligger mest och skräpar.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Med mina dåliga resultat med billig 35W biXenon så hade jag testat en ny LED-H4 om du får plats med kylflänsen. För bättre LED H4 har en rätt "Bakåtbyggande" kylare. Tror jag !
View attachment 513136
Från
Osäker på om det var H4, orkar inte kolla youtube, saknar tålamodet !

Vad jag minns så sitter lampan bra till på GSX:en för att gå kylflänsar bak, vill minnas att det är ganska öppet bakom reflektorn men hojen står nästan 70 mil söder ut. Men jag kan be svåger kolla eller om jag ska vara helt ärlig svägerskan hon är betydligt säkrare då det gäller det mekaniska som att skruva, Stern ska hålla dig till att laga mat😉

Jag får känslan av att det överdrivs lite med det där att statorn genast typ skulle brinna upp. Men jag är ju som du vet absolut ingen expert.

Jag satte i mina LED-lampor (Kina-kit utan fläktar) på busan först på prov men nu får de sitta där till besiktningen nästa år så får man se om de säger något. Ljusförmågan testar man på riktigt i höst. Först var jag onödigt misstänktsam över ljusbilden men den verkar vara ok, och samma som med tidigare halogen.

Responsen på helljustutan är ju oslagbar med LED och det gula skenet är eliminerat. Man är mest nyfiken som sagt men det visar sig hur de håller samt kanske bara ger alldeles för mycket reflexer från vägskyltar.

Jag var ju inne på att montera en serie-regulator men det blir nog inget med eftersom det fungerar bra nu med min uppdatering med Mosfet shunt-regulator (som inte skonar statorn)

Köpte en beg serie-regulator men den passar nog twinnar med typ förgasare bättre som jag förstår, så den ligger mest och skräpar.

Jag har bytt regulator men jag vet faktiskt inte riktigt vad det är för regulator men den är köpt av MC-Shopen och han brukar ju ha koll på grejer till äldre Suzuki.

Har du testat de billiga LED hur dom lyser? Diodhuset har ju lampor och ger öppet köp om man inte är nöjd med dessa, dock tror jag nog att Philips eller Osram är bäst att satsa på. Dessa är ju på nåt konstigt sätt E-märkta och godkända för användande på väg men jag har onte läst nåt närmare om detta om de vara är godkända i vissa specifika modeller.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Verkar finnas flera modeller av Osram Nightbreaker i H4 den som tysken testar verkar vara nån som heter Gen 1 och är dyrare än varianterna Smart och Start. Tyvärr hittar jag bara Gen 1 på Amazon vilket jag vill undvika att handla från.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Verkar finnas flera modeller av Osram Nightbreaker i H4 den som tysken testar verkar vara nån som heter Gen 1 och är dyrare än varianterna Smart och Start. Tyvärr hittar jag bara Gen 1 på Amazon vilket jag vill undvika att handla från.
Jag var intresserade av deras lampor men priserna är ju löjliga.

Och det känns som lagstiftningen ligger efter rejält här.

Jag kanske har sett fel men de priser som jag såg håller nog inte.
 
Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Top