bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har mina funderingar på att fixa bättre lyse till gammel GSX:en som är stationerad i Sundsvallstrakten, där blir det ju mörkt på kvällarna i alla fall på sensommaren vilket jag fick erfara då jag körde ner den för mellan Bispgården och Holm var inte kul med stearinljuset till lyse och fuktig vägbana.
Funderar på att testa byta H4 lampan (vet att det är olagligt) LED vore ju enklast men funderar jag på hur det påverkar laddregulatorn och statorn. Kollar man Osram Night Breaker LED så står det 23/27 W i effekt. Frågan är ju då om effekten är hur mycket lampan tar totalt eller om det är diodernas effekt och att man har andra förluster eller åt andra hållet som mina billiga 48W arbetslampor på traktorerna som i verkligheten bara är på 27W. Nästa grej blir hur den drygt (antagna) halverade effekten påverkar laddregulatorn och statorn?
Nästa fundering är Xenon, det verkar finnas H4 xenon men hur funkar det med ballasten den måste väl ha två utgångar eller regleras helljuset med nån skärm på lampan? Nästa fråga blir också här hur är det med strömförbrukning på Xenon jag har på känn att en 35W xenonlampa har större strömförbrukning med förluster i drivdonet än de 35W som lampan anges till.
Nån som har bätte koll på detta? Främst hur minskat effektuuag påverkar statorn och laddregulatorn för det känns ut som att där kan det bli onödigt varmt.
Funderar på att testa byta H4 lampan (vet att det är olagligt) LED vore ju enklast men funderar jag på hur det påverkar laddregulatorn och statorn. Kollar man Osram Night Breaker LED så står det 23/27 W i effekt. Frågan är ju då om effekten är hur mycket lampan tar totalt eller om det är diodernas effekt och att man har andra förluster eller åt andra hållet som mina billiga 48W arbetslampor på traktorerna som i verkligheten bara är på 27W. Nästa grej blir hur den drygt (antagna) halverade effekten påverkar laddregulatorn och statorn?
Nästa fundering är Xenon, det verkar finnas H4 xenon men hur funkar det med ballasten den måste väl ha två utgångar eller regleras helljuset med nån skärm på lampan? Nästa fråga blir också här hur är det med strömförbrukning på Xenon jag har på känn att en 35W xenonlampa har större strömförbrukning med förluster i drivdonet än de 35W som lampan anges till.
Nån som har bätte koll på detta? Främst hur minskat effektuuag påverkar statorn och laddregulatorn för det känns ut som att där kan det bli onödigt varmt.