Strömförbrukning LED, Xenonlyse

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
I en Mazda 2 satte jag godkända Osram H4-LED. Utmärkta enl bilprovningen.
I en Kia satte jag likadana fast de inte är godkända i den bilmodellen ännu, också riktigt bra ljus och nog ännu skarpare avlänkning.
Enda nackdelen är att en del vägskyltar blir väldigt ljusa.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Kruxet med LED-konvertering med för starka lampor är att man har ingen automatisk höjdreglering vilket gör att det kommer blända som f-n om man har mycket last baktill. Jag gissar det är därför som Osrams godkända LED är förhållandevis svaga.

Är det nån som vet vad det här handlar om? (låst artikel)
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Kruxet med LED-konvertering med för starka lampor är att man har ingen automatisk höjdreglering vilket gör att det kommer blända som f-n om man har mycket last baktill. Jag gissar det är därför som Osrams godkända LED är förhållandevis svaga.

Är det nån som vet vad det här handlar om? (låst artikel)
Utan att ha gått in på det juridiska fallet så kan jag förstå problematiken.
Men problemet i det stora hela beror knappast på de relativt få som byter ut Halogen till LED eller Xenon.
Med undantag för lata, slösinnade idioter som inte kollar att ljusbilden faktiskt blir OK.
Dock samma klåpare som byter trasiga Halogen lampor utan att kolla om de satt i lamporna korrekt.
De verkar nöjda bara det lyser ut ur lamphuset, även om det bara är månen som blir belyst…

Det verkar vara en modern trend inom bilindustrin att man justerar ljusbilden så högt som möjligt på nya bilar.
”Mer ljus långt fram” s a s.
Och minsta gupp, och eller i kombination med last där bak bländar till frekvent mot mötande.

För att inte tala om skarpa heltäckande ljuslister över hela framsidan, utöver halvljusen.
Det blir kraftiga totala ljus mot mötande, speciellt vanliga på SUV modeller som dessutom är lite högre från början.
Bilar med lägre profil drabbas extra av detta förfarande inom bilindustrin.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag är i Luleå just nu och lämnat frugan och flickan på tåget och ska skjuta luftgevärstävling på ett tag så jag har lite dö tid.

Ser att jula har dessa Philips ett tvåpack kunde kanske vara nåt en till KLR:en och den andra till GSX:en

Är de dessa billiga Philips ni kör med?
Vem vann luftgevärstävlingen?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har använt LED på flera bilar och motorcyklar.
Seat Leon (x2), Seat Ibiza, Triumph Sprint RS, Kawasaki GPZ500.
Har fungerat över förväntan!
På Seat Leon var det perfekt ljus, faktiskt var det inte många bilar i trafiken jag upplevde bättre ljus på, bara de dyraste och med känt kraftiga ljus var bättre.
Och då valde jag bort de kraftigaste LED alternativen, just för att inte skylta allt för mycket med eftermonterade överstarka lampor.

Jag testade några olika fabrikat innan jag köpte alla lampor jag behövde.
Här är mina iakttagelser och analyser:

1) KÖP KVALITET!!!
Hur ljuspunkten är placerad på ”stickan” som ska in i lamphuset är A och O.
Ack så lite avvikelse gör att ljussymetrin blir bara sådär, eller t.o.m. helt katastrofalt dålig!
Med starkare ljus så blir defekterna i ljusbilden mycket tydligare än för vanlig Halogen.
Med kvalitet så kontrolleras dessutom värmen för att skona dioderna från överhettning.

2) Välj inte starkaste lamporna, dels för att det inte behövs, dels för att låta det se så original ut som möjligt.

3) Välj bort vitaste färgton, alltså vilket värmetal lampan ger, för att inte skylta med konverterade lampor i onödan.
För vitt (kallt) ljus är dessutom jobbigare för ögonen i gränsen på marken mellan ljus och mörker.

4) LED Lamporna i sin helhet ska få plats, helst gömmas bort helt så att de inte syns ens på baksidan heller.
Får man plats med drivdon innanför bakkåpan så är det perfekt.

5) Värmeutveckling.
Inga problem säger jag, i alla fall inte med kvalitet LED där elektroniken känner av lagom temp för dioderna.
I lamphuset är det inte heller några problem. Alls.
För Halogen ger ju ifrån sig ännu mer värme!
Utanför med eventuella kylflänsar eller drivdon?
Varför skulle det vara ett problem där, där finns inget som påverkas, och mesta av värmen ligger vid ljuspunkten på ”stickan” i lamphuset.
Dock så ska man tänka på att om kylfänsar med ev fläkt sitter inkapslade innanför bakkåpan så minskar kylkapaciteten.
Åter igen, välj därför kvalitet LED.

6) Påverkan på laddregulator etc vid lägre förbrukad effekt?
Inga problem, folk kör ju utan halvljus, dvs ingen förbrukning alls.
En starkare LED modell drar förresten lite mer effekt än än en klenare, och ligger närmre Halogen, om man nu tycker att det känns lugnande.

7) Tänk på att om man får monterat starka vita nya halvljus så kan de gamla positionsljusen se väldigt märkligt gula ut jämförelsevis.
Då är det lämpligt att byta även dessa till moderna LED alternativ.
OBS! Var modesta här, håll håll gärna ner effekten på dem, det behåller intrycket av original bättre, och det blir mindre iögonfallande att man bytt till kraftiga LED. Tänk på färgtonen och ljusstyrkan.

Summering:
Köp KVALITET
Undvik starkaste ljuseffekterna
Välj varmare färgton
Välj modell som passar fysiskt bra i lamphuset


Jag fastnade för fabrikat Luxtar från Xenonkungen.
Deras köpevillkor var förresten toppen, jag kunde returnera lamporna direkt om de inte funkade i lamphuset eller om jag inte var nöjd med dem av andra orsaker.
Bara man återbördade dem i oskadat skick.
De modeller jag köpte till bilarna är ersatta av nya versioner, men de för hojarna finns kvar.
Q1 heter modellen, och ser i princip ut som vanlig Halogen på baksidan med kontakten och allt (lite tjockare dock).
Q1 har förmodligen inte lika lång livslängd som andra LED från Luxtar då den inte har kylflänsar eller kylfläkt.
Men effekten är något lägre, så den behöver å andra sidan inte lika mycket kylning heller.

Q1 vlade jag till hoj för att det inte gick att gömma kylflänsar eller drivdon på hojarna.

På GPZ500 så var det trångt att få plats med den tjockare baksidan med kontakten då det satt ett ramrör till toppkåpan lite i vägen, men till slut gick det att få lampan i rätt position.
Den ska förmodligen aldrig bytas igen, så man slipper mer tidskrävande försök att pilla dit den 🙂
Ljusbilden på halvljuset blev toppen, rätt symmetri, och ljuset blev så där lagom starkt som man kan önska.
Helljuset blev bra, men har en lite svagare punkt mitt i ljusflödet.
Något i reflektorns symmetri lirar inte helt idealiskt, vilket inte märks alls på klena Halogen, men märks på bra LED.
Det spelar dock ingen roll i sin helhet, för vid den punkten når halvljuset fortfarande fram, och det är ändå inte där du vill ha fokusen på helljuset.
Postionsljus och bakljus/bromsljus byttas också för helhetsintrycket.

På Sprint RS som har dubbla framlampor så var det mer att tänka på.
Som @Comeback skrivit så är det onödigt mycket spänning fall fram till lamporna, vilket ger svagt Halogen ännu svagare ljus än vad de skulle kunna ge.
Men LED funkar lika bra vid 11-12V som vid 13-14V, så LED är en smidig lösning här. Bara Plug&Play så att säga.
Men för just Sprint RS så visade det sig att höger och vänster lamphus har reflektorer som inte är tillräckliga i sin design.
Detta märks inte spontant med klena Halogen, men med starka LED så visade det sig att ljussymetrin hade defekter.
Vänster halvljus ”blödde” starka ljusstrålar snett utåt mot mötande trafik.
Jag fick helt enkelt koppla bort vänster halvljus och bara använda höger sida.
Dock så lyser höger halvljus så bra att man får en fullgod ”modern” ljusbild och styrka.
Båda sidornas helljus kan dock användas samtidigt.
Jag fick bytt ut även positionsljuset och baklampa/bromsljus för att få ett mer enhetlig modernt ljus på hela hojen (mindre iögonfallande att man bytt till LED).
Blev lite knepigt med bakljuset dock, då det även skulle betjäna regskylten.
Kunde inte använda röda LED av den anledningen.
Resultatet blev ett bromsljus som inte lika distinkt skiljer sig från endast bakljuset. Men åtminstone OK. Alternativet hade varit att uppfinna en konstruktion för belysning av regskylten, men den tiden eller lusten hade jag inte till det.
Intressant att du också har Goda erfarenheter av Xenonkungens produkter !
Jag är ju helt nöjd med Xenondrivarna 60W Helljus och 40W Halvljus och Xenonlamporna 50-70W Helljus och 40W halvljus från Xenonkungen. Och valde avsiktligt så lågt värmetal som möjligt, 4300K för inte sticka ut och minska bländning från vägskyltar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Utan att ha gått in på det juridiska fallet så kan jag förstå problematiken.
Men problemet i det stora hela beror knappast på de relativt få som byter ut Halogen till LED eller Xenon.
Med undantag för lata, slösinnade idioter som inte kollar att ljusbilden faktiskt blir OK.
Dock samma klåpare som byter trasiga Halogen lampor utan att kolla om de satt i lamporna korrekt.
De verkar nöjda bara det lyser ut ur lamphuset, även om det bara är månen som blir belyst…

Det verkar vara en modern trend inom bilindustrin att man justerar ljusbilden så högt som möjligt på nya bilar.
”Mer ljus långt fram” s a s.
Och minsta gupp, och eller i kombination med last där bak bländar till frekvent mot mötande.

För att inte tala om skarpa heltäckande ljuslister över hela framsidan, utöver halvljusen.
Det blir kraftiga totala ljus mot mötande, speciellt vanliga på SUV modeller som dessutom är lite högre från början.
Bilar med lägre profil drabbas extra av detta förfarande inom bilindustrin.
Jag tex. Skulle byta högra halvljuslampan på en Volvo S80 ca 1995. Det var totalt hopplöst med mina korta armar och kort hals att se lampsockeln långt in under plåten i fronten. Jag gav upp när lampan satt på plats, fick vara nöjd så. Och detta är ju typiskt för många moderna bilar. Lämnade in VW Caddy för byte av en trasig bakåt lampa innan besiktning. VW killen fick skruva loss hela lamphållarinstallaget för att byta lampan. Strålkastar lampa gick dock att byta för mig på Caddyn, lätt både se och nå lampsockeln i motsatts till på Volvo S80.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Intressant att du också har Goda erfarenheter av Xenonkungens produkter !
Jag är ju helt nöjd med Xenondrivarna 60W Helljus och 40W Halvljus och Xenonlamporna 50-70W Helljus och 40W halvljus från Xenonkungen. Och valde avsiktligt så lågt värmetal som möjligt, 4300K för inte sticka ut och minska bländning från vägskyltar.
Mycket bra kundservice som sagt, pratade med dem i telefon också. :tummenupp
Xenon var aldrig intressant ur mitt perspektiv, då drivdonen till dem verkade ännu klumpigare.
Och så var det tydligare rekommendationer att Xenon skulle ha ljusautomatik (oklart för mig varför), och framförallt LEDs jämnhet över tid och dess livslängd, samt ingen fördröjning vid helljusblink :)
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag tex. Skulle byta högra halvljuslampan på en Volvo S80 ca 1995. Det var totalt hopplöst med mina korta armar och kort hals att se lampsockeln långt in under plåten i fronten. Jag gav upp när lampan satt på plats, fick vara nöjd så. Och detta är ju typiskt för många moderna bilar. Lämnade in VW Caddy för byte av en trasig bakåt lampa innan besiktning. VW killen fick skruva loss hela lamphållarinstallaget för att byta lampan. Strålkastar lampa gick dock att byta för mig på Caddyn, lätt både se och nå lampsockeln i motsatts till på Volvo S80.
Ja såklart, det finns halvt hopplösa konstruktioner som ger en extra dimension på det.
Men tyvärr så är det ju till slut någon som måste se till så att lamporna sitter rätt och ljuset hamnar där det ska, framförallt inte bländar andra.
Kanske inte görs fullt ut då man byter lampor vid vägkanten, det förstår jag :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var inne en sväng på Jula och tänkte kolla på lamporna i verkligheten men dom var packade i några larmade påsar så jag struntade i alla köpa just nu, tänkte att jag ska kolla hur det ser ut på KLR:en och frugan är nere där hojen är stationerad så hon får fota hur det ser ut bakom kåpan. Ska kolla vidare om det får bli Philips från jula eller Xenonkungens lamporna.

Då det gäller luftgevärsskyttet så vann jag tävlingen, nu var knte konkurrensen så hård utan jag kom även. På sista plats😉 Sköt dock helt okej för att vara mig 571,3 p på en 60 skotts serie.
 
Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Top