Strömförbrukning LED, Xenonlyse

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Vad jag minns så sitter lampan bra till på GSX:en för att gå kylflänsar bak, vill minnas att det är ganska öppet bakom reflektorn men hojen står nästan 70 mil söder ut. Men jag kan be svåger kolla eller om jag ska vara helt ärlig svägerskan hon är betydligt säkrare då det gäller det mekaniska som att skruva, Stern ska hålla dig till att laga mat😉



Jag har bytt regulator men jag vet faktiskt inte riktigt vad det är för regulator men den är köpt av MC-Shopen och han brukar ju ha koll på grejer till äldre Suzuki.

Har du testat de billiga LED hur dom lyser? Diodhuset har ju lampor och ger öppet köp om man inte är nöjd med dessa, dock tror jag nog att Philips eller Osram är bäst att satsa på. Dessa är ju på nåt konstigt sätt E-märkta och godkända för användande på väg men jag har onte läst nåt närmare om detta om de vara är godkända i vissa specifika modeller.
Jag har frågat två olika besiktningsmän om de ger nedslag på LED konvertering (inte frågat om xenon). Bägge två har utan någon tvekan svarat - "Nej, vi bryr oss bara om ljusbilden på MC".
Om jag hinner få hem mina väldigt billiga och med stor risk väldigt dåliga LED från China innan besiktning så kan jag för Sporthojs skull testa igen.
Polaren med en Varadero köpte billiga LED till sin, dubbla hel/halvljus och vanliga reflektorer.
På den hojjen med just de LED lamporna blev ljusbilden helt förstörd. Total bländning oavsett hur mycket de ställdes ned, väldigt starkt ljus men det hamnade inte riktigt där det skulle.
Vår första och enda resa med de billiga lamporna sluta med att han fick ligga bakom med enbart positionsljus på.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Var hittar man att det skulle vara olagligt att byta till LED?
Letat igenom TSFS 2021_11k utan att hitta det.
Tror det är som inlägget ovan, det är inte olagligt i sig, men ljusbilden blir ofta knas. Särskilt tidigare när LED-lamporna var av typ ”så mycket ljus som möjligt” snarare än ”ljus på rätt ställe för reflektorn”. Nu finns det ju utbytes LED som ger rätt ljusbild.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Var hittar man att det skulle vara olagligt att byta till LED?
Letat igenom TSFS 2021_11k utan att hitta det.
Är hojen så ny så den är helfordonsgodkänd så är inte byte av lamptyp ok.
Jag köpte Philips billiga H4 LED på Jula (Samma som Björn?) och satte i urMultin.
Bra ljus vid test hemma, får se första sommarnatten.
Är det bra så får de andra gamlingarna dela på en sats H4.
Jag ser nog ökad synlighet som största fördelen, kör sällan på natten.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tror det är som inlägget ovan, det är inte olagligt i sig, men ljusbilden blir ofta knas. Särskilt tidigare när LED-lamporna var av typ ”så mycket ljus som möjligt” snarare än ”ljus på rätt ställe för reflektorn”. Nu finns det ju utbytes LED som ger rätt ljusbild.
Det är därför det finns några saker att titta efter. I min typ av halvljusreflektor så måste ledlampan sitta vertikalt och är avskärmad framåt. Och dioderna ska sitta på en tunn platta så nära varandra som möjligt.
De lampor som har dioder åt alla håll fungerar inget vidare av vad jag kunnat läsa/lyssna mig till.

I projektorinsatsen (helljus på min) spelar det mindre roll.

OCH de utan fläkt har även en avkylning även de.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är hojen så ny så den är helfordonsgodkänd så är inte byte av lamptyp ok.
Jag köpte Philips billiga H4 LED på Jula (Samma som Björn?) och satte i urMultin.
Bra ljus vid test hemma, får se första sommarnatten.
Är det bra så får de andra gamlingarna dela på en sats H4.
Jag ser nog ökad synlighet som största fördelen, kör sällan på natten.


Jag är i Luleå just nu och lämnat frugan och flickan på tåget och ska skjuta luftgevärstävling på ett tag så jag har lite dö tid.

Ser att jula har dessa Philips ett tvåpack kunde kanske vara nåt en till KLR:en och den andra till GSX:en

Är de dessa billiga Philips ni kör med?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tror det är som inlägget ovan, det är inte olagligt i sig, men ljusbilden blir ofta knas. Särskilt tidigare när LED-lamporna var av typ ”så mycket ljus som möjligt” snarare än ”ljus på rätt ställe för reflektorn”. Nu finns det ju utbytes LED som ger rätt ljusbild.
Ja jag har hört och läst det sedan folk började byta H4 mot LED. Olagligt, dels av oklar anledning, bländande pga ljusbilden mm?
Sedan hade de första LED-lamporna inbyggt fläkt. Svårt att få plats med i vissa lamphus.
Nu såg jag någon på Internet som testade Philips-lamporna som Jula säljer så jag tänkte att det vore värt att testa på Kawan. Den gula H4-lampan gav dåligt ljus vid mörkerkörning. Gult, som på franska bilar, inta bara det gul-brun-beiga ljuset som H4-ljus ger nu när LED och Xenon är så vanligt.
Jag trodde gult ljus skulle öka synligheten. Det tror jag inte längre. LED verkar vara bättre.
Bättre ljus vid mörkerkörning.
Lägre strömförbrukning, endast 20/20W
Kostade 2-pack 475 kr? Minns inte.
Livslängden är inte en faktor då H4 håller länge, kostar under 100 kr och tar max två min att byta.
Andra lampinsatser med 5-7 separata LED-lampor i må ha bättre ljus men så fult och fel. Särskilt på en cool Kawa 750 LTD twin från -82.


Som sagt, TDMen har inte det bästa ljuset. Har bytt halvljuslampa tre gånger på 10.000 mil. H7.
Ska testa med H7 LED nästa gång. Till helljuset borde det inte var problem alls.

Åka med extraljus när jag sällan åker med helljuset påslaget känns bara onödigt.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Var hittar man att det skulle vara olagligt att byta till LED?
Letat igenom TSFS 2021_11k utan att hitta det.
Jag svarade på ett annat inlägg.
Jag kan ha gått på gamla uppgifter och uppfattningar.
Vet ej vad Bilprovningen säger, men det kan som bekant vara olika på olika stationer. Eller vad de missar eller släpper igenom utan kommentar.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag är i Luleå just nu och lämnat frugan och flickan på tåget och ska skjuta luftgevärstävling på ett tag så jag har lite dö tid.

Ser att jula har dessa Philips ett tvåpack kunde kanske vara nåt en till KLR:en och den andra till GSX:en

Är de dessa billiga Philips ni kör med?
Säkert jättebra, men vilka priser

För vad det är...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag har frågat två olika besiktningsmän om de ger nedslag på LED konvertering (inte frågat om xenon). Bägge två har utan någon tvekan svarat - "Nej, vi bryr oss bara om ljusbilden på MC".
Om jag hinner få hem mina väldigt billiga och med stor risk väldigt dåliga LED från China innan besiktning så kan jag för Sporthojs skull testa igen.
Polaren med en Varadero köpte billiga LED till sin, dubbla hel/halvljus och vanliga reflektorer.
På den hojjen med just de LED lamporna blev ljusbilden helt förstörd. Total bländning oavsett hur mycket de ställdes ned, väldigt starkt ljus men det hamnade inte riktigt där det skulle.
Vår första och enda resa med de billiga lamporna sluta med att han fick ligga bakom med enbart positionsljus på.
Det är som att besiktiga med borttagen katalysator. Somliga godkänner det och andra inte. De senare följer regelboken.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har frågat två olika besiktningsmän om de ger nedslag på LED konvertering (inte frågat om xenon). Bägge två har utan någon tvekan svarat - "Nej, vi bryr oss bara om ljusbilden på MC".
Om jag hinner få hem mina väldigt billiga och med stor risk väldigt dåliga LED från China innan besiktning så kan jag för Sporthojs skull testa igen.
Polaren med en Varadero köpte billiga LED till sin, dubbla hel/halvljus och vanliga reflektorer.
På den hojjen med just de LED lamporna blev ljusbilden helt förstörd. Total bländning oavsett hur mycket de ställdes ned, väldigt starkt ljus men det hamnade inte riktigt där det skulle.
Vår första och enda resa med de billiga lamporna sluta med att han fick ligga bakom med enbart positionsljus på.
Låter som jag skulle kunna besiktiga med Xenon ½-ljus på Busan för ljusbilden är OK med ½-ljus 4300K Xenonlampan.
Frågan är om Helljuset godkänns. För det är en kort fördröjning när HelljusXenonlampan 4300K som sitter under ½-ljuslampan tänds. Men det ser ut som plats för en "Yttre" LED-kylare bakom Helljuslampan under instrumenten. Kanske testa en LED till helljuset här ?
Bakom ½-ljuslampan finns som jag tror ingen plats för "Yttre" LED-kylare. För direkt bakom ½-ljuslampan ligger instrumenten Varvräknare, Hastighet, Växelindikator, Klocka, m.m.
Det jag ogillar med LED är den höga färgtemperaturen, omkring 6000K vilket ger starka reflexer i vägskyltar. Upptäckt med en vanlig=Ca 300kr på Jula LED-pannlampa på trampcykeln. Vanlig? en man jag mötte tyckte jag borde slås ihjäl för jag bländade mötande tramp cyklister ! Efter det blev jag noga med att se ner mot marken vid möte. :)
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Upptäckt med en vanlig=Ca 300kr på Jula LED-pannlampa på trampcykeln. Vanlig? en man jag mötte tyckte jag borde slås ihjäl för jag bländade mötande !
Ok, det är detta som är ditt 'trauma"?

Skit i honom🤣

Den pannlampan behöver väl inte heller just bestå av samma komponenter som övriga?
Usch, just JULA har jag tröttnat på.
Så mycket skräp.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
”Det är inte personen i filmen som skrivit brevet”
”Bullen”

Passat -00 hem från Sälen i januari. Stanna på Donken i Säter eller var det var. Lysrörsbelysning i taket. Ut i bilen, höger i korsningen och gatubelysningen tar slut.
En vägg av kompakt mörker. Hel-/halvljus gör knapp någon skillnad. Kör i 50 och säger att jag ser ingenting. Hur fan ska vi komma hem?
Att Passatens lyse fick kritik i tester visste jag. Dock inte att det var så dåligt.
Att stark belysning och ålder påverkar mörkerseendet visste jag också men detta?! Långt hem i EPA-tempo.
Jo det dröjde ju inte länge innan vi blev omkörda. Bara att ta rygg. Mörkerseendet kom tillbaka. Att sedan köra om i mörker är ju som bekant inga problem då man ser kommande möten på långt håll.
Fartkameror, mörker och vinter gör ju att raddan med bilar gärna ligger 5 under hastighetsbegränsningen och 10-15 under när fartkameraskylten dyker upp.
Omkörningsmode on.

LED till bilen är inte aktuellt. Kör inte bil med helljus på. Bilen syns bra ändå. Mm men det är tufft. Eh? Många byter numnerskyltsbelysningen till LED. Tufft? CP!
Backlampor kan vara bra beroende på. Mitt parkeringsgarage har rörelsedetektorer. Original duger.
Att pojkar och gubbar gillar mätare, extrainstrument, lampor, extraljus och stora nyckelknippor är sedan gammalt.
”Ni vet vilka ni är.” 😄
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ok, det är detta som är ditt 'trauma"?

Skit i honom🤣

Den pannlampan behöver väl inte heller just bestå av samma komponenter som övriga?
Usch, just JULA har jag tröttnat på.
Så mycket skräp.
Nja det är snarare att en så svag pannlampa 300kr på Jula ger så starka reflexer i vägskyltar att jag reagerar mot det är orsaken jag ogillar 6000K LED.
Det är som bekant inget problem få 6000K Xenon och ännu högre färgtemperatur.
Det finns ett skäl till att standard Xenon på bilar med original Xenonstrålkastare har 4300K.
Just att reflexerna i vägskyltar ökar med högre färgtemperatur vilket gör att allt annat typ fotgängare, djur och cyklister syns sämre för reflexerna stör.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Är hojen så ny så den är helfordonsgodkänd så är inte byte av lamptyp ok.
TSFS 2021_11 5kap.
11 § Utbytbara ljuskällor (lampor) som används ska vara avsedda för be-lysningsanordningarna.
Allmänna råd
Ljuskällor som byts ut i ECE-typgodkända belysningsanordningar bör vara typgodkända enligt ECE-reglemente 37 när det gäller glödlam-por eller enligt ECE-reglemente 128 när det gäller lysdiodlampor
Vem tillverkar en H4 LED som inte passar i en strålkastare?
Bör vara typgodkänd. Tydligen inte nödvändigt.
 
Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag har använt LED på flera bilar och motorcyklar.
Seat Leon (x2), Seat Ibiza, Triumph Sprint RS, Kawasaki GPZ500.
Har fungerat över förväntan!
På Seat Leon var det perfekt ljus, faktiskt var det inte många bilar i trafiken jag upplevde bättre ljus på, bara de dyraste och med känt kraftiga ljus var bättre.
Och då valde jag bort de kraftigaste LED alternativen, just för att inte skylta allt för mycket med eftermonterade överstarka lampor.

Jag testade några olika fabrikat innan jag köpte alla lampor jag behövde.
Här är mina iakttagelser och analyser:

1) KÖP KVALITET!!!
Hur ljuspunkten är placerad på ”stickan” som ska in i lamphuset är A och O.
Ack så lite avvikelse gör att ljussymetrin blir bara sådär, eller t.o.m. helt katastrofalt dålig!
Med starkare ljus så blir defekterna i ljusbilden mycket tydligare än för vanlig Halogen.
Med kvalitet så kontrolleras dessutom värmen för att skona dioderna från överhettning.

2) Välj inte starkaste lamporna, dels för att det inte behövs, dels för att låta det se så original ut som möjligt.

3) Välj bort vitaste färgton, alltså vilket värmetal lampan ger, för att inte skylta med konverterade lampor i onödan.
För vitt (kallt) ljus är dessutom jobbigare för ögonen i gränsen på marken mellan ljus och mörker.

4) LED Lamporna i sin helhet ska få plats, helst gömmas bort helt så att de inte syns ens på baksidan heller.
Får man plats med drivdon innanför bakkåpan så är det perfekt.

5) Värmeutveckling.
Inga problem säger jag, i alla fall inte med kvalitet LED där elektroniken känner av lagom temp för dioderna.
I lamphuset är det inte heller några problem. Alls.
För Halogen ger ju ifrån sig ännu mer värme!
Utanför med eventuella kylflänsar eller drivdon?
Varför skulle det vara ett problem där, där finns inget som påverkas, och mesta av värmen ligger vid ljuspunkten på ”stickan” i lamphuset.
Dock så ska man tänka på att om kylfänsar med ev fläkt sitter inkapslade innanför bakkåpan så minskar kylkapaciteten.
Åter igen, välj därför kvalitet LED.

6) Påverkan på laddregulator etc vid lägre förbrukad effekt?
Inga problem, folk kör ju utan halvljus, dvs ingen förbrukning alls.
En starkare LED modell drar förresten lite mer effekt än än en klenare, och ligger närmre Halogen, om man nu tycker att det känns lugnande.

7) Tänk på att om man får monterat starka vita nya halvljus så kan de gamla positionsljusen se väldigt märkligt gula ut jämförelsevis.
Då är det lämpligt att byta även dessa till moderna LED alternativ.
OBS! Var modesta här, håll håll gärna ner effekten på dem, det behåller intrycket av original bättre, och det blir mindre iögonfallande att man bytt till kraftiga LED. Tänk på färgtonen och ljusstyrkan.

Summering:
Köp KVALITET
Undvik starkaste ljuseffekterna
Välj varmare färgton
Välj modell som passar fysiskt bra i lamphuset


Jag fastnade för fabrikat Luxtar från Xenonkungen.
Deras köpevillkor var förresten toppen, jag kunde returnera lamporna direkt om de inte funkade i lamphuset eller om jag inte var nöjd med dem av andra orsaker.
Bara man återbördade dem i oskadat skick.
De modeller jag köpte till bilarna är ersatta av nya versioner, men de för hojarna finns kvar.
Q1 heter modellen, och ser i princip ut som vanlig Halogen på baksidan med kontakten och allt (lite tjockare dock).
Q1 har förmodligen inte lika lång livslängd som andra LED från Luxtar då den inte har kylflänsar eller kylfläkt.
Men effekten är något lägre, så den behöver å andra sidan inte lika mycket kylning heller.

Q1 vlade jag till hoj för att det inte gick att gömma kylflänsar eller drivdon på hojarna.

På GPZ500 så var det trångt att få plats med den tjockare baksidan med kontakten då det satt ett ramrör till toppkåpan lite i vägen, men till slut gick det att få lampan i rätt position.
Den ska förmodligen aldrig bytas igen, så man slipper mer tidskrävande försök att pilla dit den 🙂
Ljusbilden på halvljuset blev toppen, rätt symmetri, och ljuset blev så där lagom starkt som man kan önska.
Helljuset blev bra, men har en lite svagare punkt mitt i ljusflödet.
Något i reflektorns symmetri lirar inte helt idealiskt, vilket inte märks alls på klena Halogen, men märks på bra LED.
Det spelar dock ingen roll i sin helhet, för vid den punkten når halvljuset fortfarande fram, och det är ändå inte där du vill ha fokusen på helljuset.
Postionsljus och bakljus/bromsljus byttas också för helhetsintrycket.

På Sprint RS som har dubbla framlampor så var det mer att tänka på.
Som @Comeback skrivit så är det onödigt mycket spänning fall fram till lamporna, vilket ger svagt Halogen ännu svagare ljus än vad de skulle kunna ge.
Men LED funkar lika bra vid 11-12V som vid 13-14V, så LED är en smidig lösning här. Bara Plug&Play så att säga.
Men för just Sprint RS så visade det sig att höger och vänster lamphus har reflektorer som inte är tillräckliga i sin design.
Detta märks inte spontant med klena Halogen, men med starka LED så visade det sig att ljussymetrin hade defekter.
Vänster halvljus ”blödde” starka ljusstrålar snett utåt mot mötande trafik.
Jag fick helt enkelt koppla bort vänster halvljus och bara använda höger sida.
Dock så lyser höger halvljus så bra att man får en fullgod ”modern” ljusbild och styrka.
Båda sidornas helljus kan dock användas samtidigt.
Jag fick bytt ut även positionsljuset och baklampa/bromsljus för att få ett mer enhetlig modernt ljus på hela hojen (mindre iögonfallande att man bytt till LED).
Blev lite knepigt med bakljuset dock, då det även skulle betjäna regskylten.
Kunde inte använda röda LED av den anledningen.
Resultatet blev ett bromsljus som inte lika distinkt skiljer sig från endast bakljuset. Men åtminstone OK. Alternativet hade varit att uppfinna en konstruktion för belysning av regskylten, men den tiden eller lusten hade jag inte till det.
 

Bifogat

  • IMG_1279.png
    IMG_1279.png
    1.2 MB · Visningar: 6

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Förresten, testade två-tre andra fabrikat, men de gav dålig till fullständigt oanvändbar ljusbild, hur jag än försökte justera positionen på dem.
Någon kunde man rotera och de andra försökte jag justera ut eller vinkla positionen med hjälp av pyttesmå distanser på något sätt. men det hjälpte föga.
 
Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Top