Jag har använt LED på flera bilar och motorcyklar.
Seat Leon (x2), Seat Ibiza, Triumph Sprint RS, Kawasaki GPZ500.
Har fungerat över förväntan!
På Seat Leon var det perfekt ljus, faktiskt var det inte många bilar i trafiken jag upplevde bättre ljus på, bara de dyraste och med känt kraftiga ljus var bättre.
Och då valde jag bort de kraftigaste LED alternativen, just för att inte skylta allt för mycket med eftermonterade överstarka lampor.
Jag testade några olika fabrikat innan jag köpte alla lampor jag behövde.
Här är mina iakttagelser och analyser:
1) KÖP KVALITET!!!
Hur ljuspunkten är placerad på ”stickan” som ska in i lamphuset är A och O.
Ack så lite avvikelse gör att ljussymetrin blir bara sådär, eller t.o.m. helt katastrofalt dålig!
Med starkare ljus så blir defekterna i ljusbilden mycket tydligare än för vanlig Halogen.
Med kvalitet så kontrolleras dessutom värmen för att skona dioderna från överhettning.
2) Välj inte starkaste lamporna, dels för att det inte behövs, dels för att låta det se så original ut som möjligt.
3) Välj bort vitaste färgton, alltså vilket värmetal lampan ger, för att inte skylta med konverterade lampor i onödan.
För vitt (kallt) ljus är dessutom jobbigare för ögonen i gränsen på marken mellan ljus och mörker.
4) LED Lamporna i sin helhet ska få plats, helst gömmas bort helt så att de inte syns ens på baksidan heller.
Får man plats med drivdon innanför bakkåpan så är det perfekt.
5) Värmeutveckling.
Inga problem säger jag, i alla fall inte med kvalitet LED där elektroniken känner av lagom temp för dioderna.
I lamphuset är det inte heller några problem. Alls.
För Halogen ger ju ifrån sig ännu mer värme!
Utanför med eventuella kylflänsar eller drivdon?
Varför skulle det vara ett problem där, där finns inget som påverkas, och mesta av värmen ligger vid ljuspunkten på ”stickan” i lamphuset.
Dock så ska man tänka på att om kylfänsar med ev fläkt sitter inkapslade innanför bakkåpan så minskar kylkapaciteten.
Åter igen, välj därför kvalitet LED.
6) Påverkan på laddregulator etc vid lägre förbrukad effekt?
Inga problem, folk kör ju utan halvljus, dvs ingen förbrukning alls.
En starkare LED modell drar förresten lite mer effekt än än en klenare, och ligger närmre Halogen, om man nu tycker att det känns lugnande.
7) Tänk på att om man får monterat starka vita nya halvljus så kan de gamla positionsljusen se väldigt märkligt gula ut jämförelsevis.
Då är det lämpligt att byta även dessa till moderna LED alternativ.
OBS! Var modesta här, håll håll gärna ner effekten på dem, det behåller intrycket av original bättre, och det blir mindre iögonfallande att man bytt till kraftiga LED. Tänk på färgtonen och ljusstyrkan.
Summering:
Köp KVALITET
Undvik starkaste ljuseffekterna
Välj varmare färgton
Välj modell som passar fysiskt bra i lamphuset
Jag fastnade för fabrikat Luxtar från Xenonkungen.
Deras köpevillkor var förresten toppen, jag kunde returnera lamporna direkt om de inte funkade i lamphuset eller om jag inte var nöjd med dem av andra orsaker.
Bara man återbördade dem i oskadat skick.
De modeller jag köpte till bilarna är ersatta av nya versioner, men de för hojarna finns kvar.
Q1 heter modellen, och ser i princip ut som vanlig Halogen på baksidan med kontakten och allt (lite tjockare dock).
Q1 har förmodligen inte lika lång livslängd som andra LED från Luxtar då den inte har kylflänsar eller kylfläkt.
Men effekten är något lägre, så den behöver å andra sidan inte lika mycket kylning heller.
Q1 vlade jag till hoj för att det inte gick att gömma kylflänsar eller drivdon på hojarna.
På GPZ500 så var det trångt att få plats med den tjockare baksidan med kontakten då det satt ett ramrör till toppkåpan lite i vägen, men till slut gick det att få lampan i rätt position.
Den ska förmodligen aldrig bytas igen, så man slipper mer tidskrävande försök att pilla dit den

Ljusbilden på halvljuset blev toppen, rätt symmetri, och ljuset blev så där lagom starkt som man kan önska.
Helljuset blev bra, men har en lite svagare punkt mitt i ljusflödet.
Något i reflektorns symmetri lirar inte helt idealiskt, vilket inte märks alls på klena Halogen, men märks på bra LED.
Det spelar dock ingen roll i sin helhet, för vid den punkten når halvljuset fortfarande fram, och det är ändå inte där du vill ha fokusen på helljuset.
Postionsljus och bakljus/bromsljus byttas också för helhetsintrycket.
På Sprint RS som har dubbla framlampor så var det mer att tänka på.
Som
@Comeback skrivit så är det onödigt mycket spänning fall fram till lamporna, vilket ger svagt Halogen ännu svagare ljus än vad de skulle kunna ge.
Men LED funkar lika bra vid 11-12V som vid 13-14V, så LED är en smidig lösning här. Bara Plug&Play så att säga.
Men för just Sprint RS så visade det sig att höger och vänster lamphus har reflektorer som inte är tillräckliga i sin design.
Detta märks inte spontant med klena Halogen, men med starka LED så visade det sig att ljussymetrin hade defekter.
Vänster halvljus ”blödde” starka ljusstrålar snett utåt mot mötande trafik.
Jag fick helt enkelt koppla bort vänster halvljus och bara använda höger sida.
Dock så lyser höger halvljus så bra att man får en fullgod ”modern” ljusbild och styrka.
Båda sidornas helljus kan dock användas samtidigt.
Jag fick bytt ut även positionsljuset och baklampa/bromsljus för att få ett mer enhetlig modernt ljus på hela hojen (mindre iögonfallande att man bytt till LED).
Blev lite knepigt med bakljuset dock, då det även skulle betjäna regskylten.
Kunde inte använda röda LED av den anledningen.
Resultatet blev ett bromsljus som inte lika distinkt skiljer sig från endast bakljuset. Men åtminstone OK. Alternativet hade varit att uppfinna en konstruktion för belysning av regskylten, men den tiden eller lusten hade jag inte till det.