Straff för skjutsning?

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
Ngn som har en aning om vad det blir för straff om jag skulle bli haffad av farbor batong pga av att jag skjutsar på min 125:a ? Råkar vara så att jag är lite sugen på att skjutsa runt lite brudar ni vet... 2 taktare.. höga varv.. starka vibrationer kring ett farligt område :banana skämt åsido.. Vill absolut inte bli av med körkortet pga av ngn skjuts. Men hört att det enda straffet man får är en böter på typ 300:- per person på hojjen?.. stämmer det? :rolleyes: eller är jag helt ute å cyklar? :kocko


Sen att polisen kanske är snäll och låter mig gå kan vi bortse ifrån :arsele
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Man får inte skjutsa om man är under 18år.
Jag har aldrig hört att någon har åkt fast för varken ostrypning eller skjutsning på en 125a.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Om polisen vet om att det är olagligt så får ni var 300kr i böter.. om de blir nån prick eller nåt vet jag inte..
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jokke_ skrev:
Ngn som har en aning om vad det blir för straff om jag skulle bli haffad av farbor batong pga av att jag skjutsar på min 125:a ? Råkar vara så att jag är lite sugen på att skjutsa runt lite brudar ni vet... 2 taktare.. höga varv.. starka vibrationer kring ett farligt område :banana skämt åsido.. Vill absolut inte bli av med körkortet pga av ngn skjuts. Men hört att det enda straffet man får är en böter på typ 300:- per person på hojjen?.. stämmer det? :rolleyes: eller är jag helt ute å cyklar? :kocko


Sen att polisen kanske är snäll och låter mig gå kan vi bortse ifrån :arsele

Bäst att testa och se vad som händer när du åker fast :rolleyes:

Vi väntar :hihi Vill inte testa själv.
 

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
om vi säger såhär då... om inget vet hur det blir med körkortet. Finns det ngn som vet vart man kan ta reda på det? Kanske mejla vägverket... eller polisen?
eller vart är det men frågar sånt där ? :yoparty
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Men snälla nån..
Dom kan ju inte rycka kortet för att man skjutsar!
Antagligen så får både passagerare och förare 300kr var i böter precis som på en moped.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
ring polisen o kolla.. men jag är jävligt säker på att det inte blir mer än lite böter!

har ni hjälm o du inte kör som en idiot så har jag svårt att tänka mig att du skulle bli haffad! tror inte det är så många poliser som vet precis vilka hojar man får skjutsa på o så...
 

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
Svanen skrev:
Men snälla nån..
Dom kan ju inte rycka kortet för att man skjutsar!
Antagligen så får både passagerare och förare 300kr var i böter precis som på en moped.

Föredrar ändå att vara på den säkra sidan så... :rolleyes: Nu skickar jag ett mejl till konstapeln :hihi
 

iuridae

www.veteranstallet.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 900RR Fireblade
Du får inte skjutsa om du är under 18 år, oavsett fordon. Att man får skjutsa på moped är bara en skröna, ska vara om du är över 18 då.

Åkte fast med moppen när man hade den (en skön MT5), va givetvis ute och imponera på en brud :tungan men farbror haffa tyckte inte det va så smart. Jag fick 300.- i böter, hon fick 450.-. Dock fick vi kommentaren att det va tur inte hon hade hjälm på sig, för då hade det varit planerad körning, och 1500.- i böter ?! :va
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
iuridae skrev:
Du får inte skjutsa om du är under 18 år, oavsett fordon. Att man får skjutsa på moped är bara en skröna, ska vara om du är över 18 då.

Åkte fast med moppen när man hade den (en skön MT5), va givetvis ute och imponera på en brud :tungan men farbror haffa tyckte inte det va så smart. Jag fick 300.- i böter, hon fick 450.-. Dock fick vi kommentaren att det va tur inte hon hade hjälm på sig, för då hade det varit planerad körning, och 1500.- i böter ?! :va
Man får visst skjutsa på moped. Om den är godkänd för 2 personer DVS. Vilket inte en MT 50 är!. MT50 har inte ens skjutspinnar.
Ang mopede som är lagliga att skjutsa på så har man tidigare fått ta något så kallat skjutskort som nu är bortplockat sen jag vet inte riktigt när. Däremot på EU moped som är godkänd för 2 får man skjutsa. Det räcker dock inte att det är skjutspinnar utan det måste godkänd vad det nu betyder.. vet inte om mopede har något registreringsbevis för de har inte Klass 2 vad jag vet.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jokke_ skrev:
Japp.. jag meddelar så fort jag fått svar av dom :ätapiller
-Jag rigde polisen i stan och frågade när jag var 16. De sa att de gick bra på MC. Skickade sen ett mejl till JKPG polisen vilka svarade att det var OK sålänge du har en motorcyckel som är registrerad för 2. 1 vecka senare kommer ett till mejl från JKPG där det står nåt i stil med "förlåt men jag hade fel, man måste vara 18 år". så polisen själva har inte så bra koll.
 

iuridae

www.veteranstallet.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 900RR Fireblade
philsson skrev:
Man får visst skjutsa på moped. Om den är godkänd för 2 personer DVS. Vilket inte en MT 50 är!. MT50 har inte ens skjutspinnar.
Ang mopede som är lagliga att skjutsa på så har man tidigare fått ta något så kallat skjutskort som nu är bortplockat sen jag vet inte riktigt när. Däremot på EU moped som är godkänd för 2 får man skjutsa. Det räcker dock inte att det är skjutspinnar utan det måste godkänd vad det nu betyder.. vet inte om mopede har något registreringsbevis för de har inte Klass 2 vad jag vet.
Sant sant, men man måste nog fortfarande vara över 18 för att skjutsa på den.
 

_mini_

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
2015 Kawasaki ER6F
skrev in till vv nyss om detta.. frågade vad det var för straff/böter fick detta svar: (frågade om lite andra saker också, så som fortkörning m.m, därför detta svar)
"Det är polis, åklagare och länsstyrelsen som avgör om ett körkort skall
återkallas och detta får även gälla för din fråga om passagerare på den lätta
motorcykeln innan du fyllt 18 år."
låter lite konstigt menmen..
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top