Stressade skolbarn??

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
3 av 4 har huvudvärk varje vecka.
22% har magont och flera har sömnsvårigheter.

Eleverna har dåligt inflytande över skolarbetet och för många läxor.

Fan va synd det är om dem.

De borde ju testa att gå i skolan i japan, Iran, England eller ens i Tyskland....

Fattar inte ni skolelever hur slappt det verkligen är i de svenska skolorna?
Jag önskar jag ahde gått på en privat skola.
Grundskolan är ju ett skämt.

750RR :fatta!

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Du kan väl inte påstå att "klimatat" i skolan idag är någe bra iaf.
Tycker du det borde du söka hjälp för att bearbeta din (troligen ganska traumatiska) uppväxt.

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
ER6n
vi har det hårt, just nu sitter klass kamraterna brevid mig och tittar på Simpson jag surfar här på sporhoj medans läraren sitter inne på sitt kontor och spelar harpan och dricker kaffe :)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
man ser ju hur ofantligt dålig den svenska skolan är...

exempel;

klass kamrater
sjuk sköterska

ja, behöver jag säga mera.... Lär ungarna att särskrivning är ett brott....

:hej

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
hållundan skrev:
man ser ju hur ofantligt dålig den svenska skolan är...

exempel;

klass kamrater
sjuk sköterska

ja, behöver jag säga mera.... Lär ungarna att särskrivning är ett brott....

:hej

Stor bokstav i början på meningarna. :yoparty

gladh

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Min gissning är att skolbarn och dagisbarn "ärver" sina förlädrars stress... som skapats av hur samhället ser ut idag...!!

Det finns fan ingen harmoni..!!!

KIRE

Guest
maverick_750rr skrev:
3 av 4 har huvudvärk varje vecka.
22% har magont och flera har sömnsvårigheter.

Eleverna har dåligt inflytande över skolarbetet och för många läxor.

Fan va synd det är om dem.

De borde ju testa att gå i skolan i japan, Iran, England eller ens i Tyskland....

Fattar inte ni skolelever hur slappt det verkligen är i de svenska skolorna?
Jag önskar jag ahde gått på en privat skola.
Grundskolan är ju ett skämt.

750RR :fatta!

Okej Mr.I*i*t har uttalat sig ännu en gång utan att tänka lite. Att skolbarnen mår dåligt nuförtiden har inget att göra med att läroplanen skulle vara för slappt utformad eller liknande. Problemet är att många lärare är odugliga och dessutom finns för få lärare. Klasserna är för stora och barn som behöver extra uppmärksamhet i skolan av olika anledningar hinns helt enkelt inte med. Därmed blir dom lätt störande för övriga i klassen och dessutom är det ett destruktivt beteende för dom själva. Förövrigt finns det för lite pengar inom skolan och detta får som resultat att elever får använda gamla skitböcker och annat materiel. Det finns exempel på skolor där elever får ta med papper, pennor, slöjdartiklar m.m hemifrån för att skolans pengar helt enkelt är slut.
Grundskolan är inte slapp. Den är annpassad för att alla ska kunna klara av den vilket är rimligt. Att det nuförtiden av olika orsaker inte är så kan inte barnen hjälpa.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Vissa saker har blivit otroligt mycket bättre också. Fram till en bit in på 90-talet rådde ren diktatur i skolan. Kanske är det bara jag som haft otur, men jag kan minnas hur många fascistlärare som helst. Så fort dom kom in i ett klassrum skulle alla resa sig upp och stå knäpptysta tills frasen "god morgon" hördes. Då var alla tvungna att svara "god morgon fröken/magistern" i kör. Inget fick sätta sig ner innan frasen "nu kan ni sitta ner" hördes. Sen stod läraren där och rabblade glosor som skulle sägas efter... bara rabblade och rabblade. Efter det kom läxförhöret som gick ut på att fovoriteleverna skulle hyllas medan hateleverna skulle sättas dit och skällas ut. Såg man allmänt frånvarande ut fick man direkt pekpinnen riktad mot huvudet: "SÄG OM VAD ERIK HÄR PRECIS SADE!!". Sade man fel så fick man antingen utskällning eller åkte ut med huvet före ur klassrummet. Till matsalen gick man knäpptyst i bestämda formationer: två och två i bredd och med en speciell plats i ledet som berodde på hur väl man uppförde sig. Sen var en lärare utplacerad vid varje långbord för att hålla kontroll över bordsskicket. Kniv i mun = utskällning osv. Min mellanstadielärare försökte under tre års tid få mig att äta med kniven i högerhanden.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Har du gjort värnplikten? Där är det också en massa "onödiga måsten".
Hur gör du med inkomstskatten, det är också ett jämra tyranneri om man tillhör minoriteten och inte har röster nog att påverka hur den ska fördelas.

Hursomhelst, det är bara att komma underfund med att enda sättet att dra vinstlotten här i livet är via den politiska karriären, Trisslott, mygel eller geniala snilleblixtar. Som slitdel vid löpande bandet är man tyvärr 100 torsk. Oh well, det är nog det "underbara" vädret som inspirerar mig att skriva allt detta. :)

berggren_martin skrev:
Vissa saker har blivit otroligt mycket bättre också. Fram till en bit in på 90-talet rådde ren diktatur i skolan. Kanske är det bara jag som haft otur, men jag kan minnas hur många fascistlärare som helst. Så fort dom kom in i ett klassrum skulle alla resa sig upp och stå knäpptysta tills frasen "god morgon" hördes. Då var alla tvungna att svara "god morgon fröken/magistern" i kör. Inget fick sätta sig ner innan frasen "nu kan ni sitta ner" hördes. Sen stod läraren där och rabblade glosor som skulle sägas efter... bara rabblade och rabblade. Efter det kom läxförhöret som gick ut på att fovoriteleverna skulle hyllas medan hateleverna skulle sättas dit och skällas ut. Såg man allmänt frånvarande ut fick man direkt pekpinnen riktad mot huvudet: "SÄG OM VAD ERIK HÄR PRECIS SADE!!". Sade man fel så fick man antingen utskällning eller åkte ut med huvet före ur klassrummet. Till matsalen gick man knäpptyst i bestämda formationer: två och två i bredd och med en speciell plats i ledet som berodde på hur väl man uppförde sig. Sen var en lärare utplacerad vid varje långbord för att hålla kontroll över bordsskicket. Kniv i mun = utskällning osv. Min mellanstadielärare försökte under tre års tid få mig att äta med kniven i högerhanden.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
andersbrink skrev:
Har du gjort värnplikten? Där är det också en massa "onödiga måsten".
Auktoritärt ledarskap krävs av naturliga skäl för att exempelvis soldater, brandmän eller ambulanspersonal ska kunna arbeta effektivt. Däremot tyder forskningen på att ett demokratiskt ledarskap fungerar mycket bättre i situationer såsom grundskola.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
berggren_martin skrev:
Till matsalen gick man knäpptyst i bestämda formationer: två och två i bredd och med en speciell plats i ledet som berodde på hur väl man uppförde sig. Sen var en lärare utplacerad vid varje långbord för att hålla kontroll över bordsskicket. Kniv i mun = utskällning osv. Min mellanstadielärare försökte under tre års tid få mig att äta med kniven i högerhanden.

Bättre att gå i en formation än att alla springer alltvaddekan till matsalen och sen har man förlorat 3 barn när "alla" är där.

Att de kontrollerade bordsskick var bara bra. Det finns de som inte alls vet vilken hand man håller kniven i. Stoppar man kniven i munnen ska man ha en tillsägelse. Fortsätter man får det ju bli en utskällning.
Tar det dig 3 år att verkligen förstå att du ska hålla kniven i högra handen hade du nog fler problem.... :dummer
Skrämmande att folk inte kan uppföra sig vid bordet. Det är faktiskt lika viktigt som att kunna simma.

Skolan är 2 heltidsjobb men alla gånger bättre än att stå o plasta in Elloskataloger.....

750RR

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
maverick_750rr skrev:
Bättre att gå i en formation än att alla springer alltvaddekan till matsalen och sen har man förlorat 3 barn när "alla" är där.

Att de kontrollerade bordsskick var bara bra. Det finns de som inte alls vet vilken hand man håller kniven i. Stoppar man kniven i munnen ska man ha en tillsägelse. Fortsätter man får det ju bli en utskällning.
Tar det dig 3 år att verkligen förstå att du ska hålla kniven i högra handen hade du nog fler problem.... :dummer
Skrämmande att folk inte kan uppföra sig vid bordet. Det är faktiskt lika viktigt som att kunna simma.

Skolan är 2 heltidsjobb men alla gånger bättre än att stå o plasta in Elloskataloger.....

750RR
bordsskick = borgerligt trams

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
maverick_750rr skrev:
Hört den om döda fisker?

Auktoriteter ska alltid ifrågasättas, det hade jag tänkt ut redan i den åldern serru :)

Våga vägra högerhandsknivfattning! ;)

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
maverick_750rr skrev:

750RR

Fan, Mavve, det här känns väldigt konstigt, men jag är beredd på att hålla med dig här... Herr Bergren däremot, han har nog svårigheter att anpassa sig till väldigt mkt här i livet. Eller??
Givetvis är det trist med den behandling som du rabblar upp idag, men faktum kvarstår att skolmiljön håller på att balla ur totalt för att man inte har kontroll på eleverna. På din tid hade man det. Att man sen hade taskiga utlärningsmetodet överhuvudtaget, det är ju en annan femma.
Men lite diciplin hade inte skadat...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...