Den som börjar hojta om ökad disciplin i skolan har inte förstått skolans roll och syfte. Kunskapsdelen, utantillinlärningen etc. är inte längre det enda syftet med skolan. Att veta exakt hur man skall hantera kniv och gaffel i matsalen hör iallafall inte till en utav de saker som kommit till utbildningskraven.
Vi kan för skojs skull ta och titta lite på vad Lpo 94 (läroplan för det obligatoriska skolväsendet) föreskriver:
Skolans värdegrund
Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen (1985:1100) slår fast att verksamheten skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och att var och en som verkar inom skolan skall främja aktningen för varje människas egenvärde och respekten för
vår gemensamma miljö (1 kap. 2 §).
Skolan har en viktig uppgift när det gäller att förmedla och hos eleverna förankra de grundläggande värden som vårt samhällsliv vilar på. Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltas av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta
genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen i skolan skall vara icke-konfessionell.
Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet...
Skolans uppdrag
...Skolan har i uppdrag att överföra grundläggande värden och främja elevernas lärande för att därigenom förbereda dem för att leva och verka i samhället. Skolan skall förmedla de mer beständiga kunskaper som utgör den gemensamma referensram alla i samhället behöver. Eleverna skall kunna orientera sig i en komplex verklighet, med ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt.
Studiefärdigheter och metoder att tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktiga. Det är också nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ.
God miljö för utveckling och lärande
Eleven skall i skolan möta respekt för sin person och sitt arbete. Skolan skall sträva efter att vara en levande social gemenskap som ger trygghet och vilja och lust att lära. Skolan verkar i en omgivning med många kunskapskällor. Strävan skall vara att skapa de bästa samlade betingelserna för elevernas bildning, tänkande och kunskapsutveckling. Personlig trygghet och självkänsla grundläggs i hemmet, men även skolan har en viktig roll därvidlag. Varje elev har rätt att i skolan få utvecklas, känna växandets glädje och få erfara den tillfredsställelse som det ger att göra framsteg och övervinna svårigheter.
Slut på citat
Detta är bara utdrag från hela Lpo94, men utdragen andas respekt för individen och respekt mellan individer. Respekt har absolut ingenting att göra med disciplin. Skolväsendet har genomgått en lång, men fruktbar och positiv, förändring sen de första stapplande stegen vid sekelskiftet. Borta är sen länge den kadaverdicsiplin som krävde att man kunde få stryk för inbillad ohörsamhet, borta är den tid då man var tvungen att svara "Ja, magistern" eller "Nej, magistern".
Vi har idag en av världens bästa skolor. Förvisso finns det enskillda exempel på motsatsen men överlag vill jag nog påstå att vi tillhör topp tio. Vi har idag en av de högsta kunskapsnivåerna i världen hos våra elever. Visst preterar vissa enskillda elever i Japan ,Tyskland och Frankrike bättre, men tittar man på hela elevpoppulationen så ligger vi jäkligt bra till.
Fråga: Vad är det som gått snett?
Svar: Absolut ingenting!
gladh