Stressade skolbarn??

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
berggren_martin skrev:
Äter jag middag med en tjej så håller jag stolt kniven med vänster hand. Den som inte kan acceptera en sån sak skulle jag dumpa direkt. Vad dillar du om egentligen?

Man ska iaf veta att kniven hör hemma i höger hand ;)

Miss brink: Se till att hon byter skola eller klass iaf. Det gjorde jag i femman då klassen var på 37elever och bara kaos.
Funka sketbra.

750RR

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Bikerbitch skrev:
Jag har inte upplevt en enda dag i gymnasiet som speciellt stressig.
Gymnasieskolorna har oftast mycket högre kvalitetssäkring vad grundsskolorna har. Dessutom är eleverna mer motiverade.

Stress är i och för sig ett av Sveriges mest missbrukade ord. Stress i egentlig mening behöver inte ha nåt med "jäkt" att göra, utan är mer kopplat till olika fysiologiska omställningar som kroppen gör när den ställs inför (det vi upplever vara) hotfulla situationer. Vi kan ha en jäktig dag utan att ha upplevt någon hälsoskadlig stress.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
berggren_martin skrev:
Gymnasieskolorna har oftast mycket högre kvalitetssäkring vad grundsskolorna har. Dessutom är eleverna mer motiverade.

Stress är i och för sig ett av Sveriges mest missbrukade ord. Stress i egentlig mening behöver inte ha nåt med "jäkt" att göra, utan är mer kopplat till olika fysiologiska omställningar som kroppen gör när den ställs inför (det vi upplever vara) hotfulla situationer. Vi kan ha en jäktig dag utan att ha upplevt någon hälsoskadlig stress.

... därav uttrycken positiv och negativ stress ;)

750RR

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
maverick_750rr skrev:
... därav uttrycken positiv och negativ stress ;)

750RR
Nja, om "positiv stress" existerar eller inte beror på vilken stressdefinition man använder. Om du blir överfallen av en rånare på väg hem från jobbet så fyller troligtvis stressresponserna ett syfte... Den "positiva stress" som jag tror att du syftar på omnämns oftast som bara "aktivering" inom psykologin.

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
berggren_martin skrev:
När omgivningen har rätt anpassar jag mig, när den har fel försöker jag att anpassa omgivningen. Natuligtvis måste man ofta kompromissa, men den som gör det på bekostnad av sina ideal är en död fisk. Jag föredrar att vara en tänkande individ.

Den grundskola som jag gick i lärde inte direkt upp sina elever att tänka självständigt. Även om resurserna är mindre idag, så vill jag mena att stora grundläggande förbättringar har gjorts.

Givetvis ska man få lära sig att tänka självständigt. Absolut. Vad jag syftar på är att man ska få chansen att tänka över huvudtaget. Då kan det behövas lite ordning och reda.
Om du är en sån tänkande individ då borde du tänkt ut att det är mest effektivt att ha kniven i höger hand, om det sen är rätt eller fel, det har inte så stor betydelse, men det är ju dessutom mest praktiskt så.

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Macho Woman skrev:
Det är ofta de personer som tycker att det är nödvändigt med sådana meningslösa ting som att hålla kniven i höger hand som klagar över disciplinen i skolan i dag. Jag upprätthåller disciplinen bland mina elever, men bara när det gäller sådant som verkligen är viktigt, t.ex. hur de uppträder mot varandra och jag gör det inte genom att påtvinga dem respekt för mig, utan att genom att tala med dem tills de själva förstår konsekvenserna av sitt handlande. Jag vill motivera eleverna till att handla rätt, inte straffa dem om de gör fel. I livet efter skolan är det sällan man straffas för ett felaktigt beteende (om man inte går helt över gränsen). Det viktigaste jag kan göra som lärare är att lära mina elever hur man gör för att må bra.

Jaha och disciplin för dig är något annat än ordning och lydnad då?
Påtvingad respekt för dig har inget med disciplin att göra, snarare en sorts penalism då.

Bordsskickets vara eller icke vara kan man diskutera men faktum kvarstår, det är bättre att kunna det än att inte kunna det. Hurvida man sen väljer att följa det eller inte är en annan femma. Sen tycker inte jag det ligger på skolan att lära folk bordsskick, det ska man kunna redan innan man börjar.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
CorbenDallas skrev:
Givetvis ska man få lära sig att tänka självständigt. Absolut. Vad jag syftar på är att man ska få chansen att tänka över huvudtaget. Då kan det behövas lite ordning och reda.
Så hela grundskolan ska förvandlas tillbaka till nåt slags "militärläger" igen då tycker du? Ska respekt enbart vinnas med auktoritet?

Under högstadiet hade vi ett par stycken lärare som verkligen var respekterade. Röt de till så blev det knäpptyst under resten av lektionen. Grejen var att de behövde i princip aldrig ryta till. De vann sin respekt genom att föra dialog med klassen och låta eleverna få större inflytande. När eleverna inte såg på sin lärare som översittare så kom "ordning och reda" automatiskt.

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
berggren_martin skrev:
Så hela grundskolan ska förvandlas tillbaka till nåt slags "militärläger" igen då tycker du? Ska respekt enbart vinnas med auktoritet?

Under högstadiet hade vi ett par stycken lärare som verkligen var respekterade. Röt de till så blev det knäpptyst under resten av lektionen. Grejen var att de behövde i princip aldrig ryta till. De vann sin respekt genom att föra dialog med klassen och låta eleverna få större inflytande. När eleverna inte såg på sin lärare som översittare så kom "ordning och reda" automatiskt.

Men jesus kristus vad insnöad du är. Du berättar ju själv hur det kan gå till.
Jag säger bara att det skadar inte med lite ordning och reda. O det liknar du direkt med militärläger. Ta bort skygglapparna o läs vad jag skriver.
Jag säger ordning och reda. Jag nämner inte något alls om hur detta ska åstadkommas.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
CorbenDallas skrev:
Men jesus kristus vad insnöad du är. Du berättar ju själv hur det kan gå till.
Jag säger bara att det skadar inte med lite ordning och reda. O det liknar du direkt med militärläger. Ta bort skygglapparna o läs vad jag skriver.
Jag säger ordning och reda. Jag nämner inte något alls om hur detta ska åstadkommas.
Jag har läst vad du har skrivit :confused:

Men eftersom det inte framgick på vilket sätt du ville ha en förändrig i grundskolan var jag ju tvungen att testa dig lite ;)

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
berggren_martin skrev:
Jag har läst vad du har skrivit :confused:

Men eftersom det inte framgick på vilket sätt du ville ha en förändrig i grundskolan var jag ju tvungen att testa dig lite ;)

HAHAHAH! Okej. :D

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Den som börjar hojta om ökad disciplin i skolan har inte förstått skolans roll och syfte. Kunskapsdelen, utantillinlärningen etc. är inte längre det enda syftet med skolan. Att veta exakt hur man skall hantera kniv och gaffel i matsalen hör iallafall inte till en utav de saker som kommit till utbildningskraven.

Vi kan för skojs skull ta och titta lite på vad Lpo 94 (läroplan för det obligatoriska skolväsendet) föreskriver:
Skolans värdegrund
Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen (1985:1100) slår fast att verksamheten skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och att var och en som verkar inom skolan skall främja aktningen för varje människas egenvärde och respekten för
vår gemensamma miljö (1 kap. 2 §).
Skolan har en viktig uppgift när det gäller att förmedla och hos eleverna förankra de grundläggande värden som vårt samhällsliv vilar på. Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltas av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta
genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen i skolan skall vara icke-konfessionell.
Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet...

Skolans uppdrag
...Skolan har i uppdrag att överföra grundläggande värden och främja elevernas lärande för att därigenom förbereda dem för att leva och verka i samhället. Skolan skall förmedla de mer beständiga kunskaper som utgör den gemensamma referensram alla i samhället behöver. Eleverna skall kunna orientera sig i en komplex verklighet, med ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt.
Studiefärdigheter och metoder att tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktiga. Det är också nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ.

God miljö för utveckling och lärande
Eleven skall i skolan möta respekt för sin person och sitt arbete. Skolan skall sträva efter att vara en levande social gemenskap som ger trygghet och vilja och lust att lära. Skolan verkar i en omgivning med många kunskapskällor. Strävan skall vara att skapa de bästa samlade betingelserna för elevernas bildning, tänkande och kunskapsutveckling. Personlig trygghet och självkänsla grundläggs i hemmet, men även skolan har en viktig roll därvidlag. Varje elev har rätt att i skolan få utvecklas, känna växandets glädje och få erfara den tillfredsställelse som det ger att göra framsteg och övervinna svårigheter.

Slut på citat

Detta är bara utdrag från hela Lpo94, men utdragen andas respekt för individen och respekt mellan individer. Respekt har absolut ingenting att göra med disciplin. Skolväsendet har genomgått en lång, men fruktbar och positiv, förändring sen de första stapplande stegen vid sekelskiftet. Borta är sen länge den kadaverdicsiplin som krävde att man kunde få stryk för inbillad ohörsamhet, borta är den tid då man var tvungen att svara "Ja, magistern" eller "Nej, magistern".
Vi har idag en av världens bästa skolor. Förvisso finns det enskillda exempel på motsatsen men överlag vill jag nog påstå att vi tillhör topp tio. Vi har idag en av de högsta kunskapsnivåerna i världen hos våra elever. Visst preterar vissa enskillda elever i Japan ,Tyskland och Frankrike bättre, men tittar man på hela elevpoppulationen så ligger vi jäkligt bra till.

Fråga: Vad är det som gått snett?
Svar: Absolut ingenting!

gladh

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gladh skrev:
Visst preterar vissa enskillda elever i Japan ,Tyskland och Frankrike bättre, men tittar man på hela elevpoppulationen så ligger vi jäkligt bra till.

gladh

Visa källa för det påståendet.

Varenda högstadieelev man råkar stöta på är puckad i huvet. Ruskigt skrämmande.

750RR

J0han

Guest
maverick_750rr skrev:

750RR

Fördommar ?
jag är själv fortfarande bara högstadie elev..och jag håller med om att det finns många "puckade" ? men kan inte tänka mig att alla vuxna är så jä*la perfekta ?
jag säger inte att jag är perfekt men anser nog inte att jag "puckad" .

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag har bott i USA en tid, och jag kan bara säga att om eleverna får huvudvärk och sömnproblem här får dem nog hjärtflimmer där :fakta :Bugar

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
berggren_martin skrev:

Fråga vår klass vad motivation betyder och jag lovar att dom behöver en uppslagsbok för att kunna besvara den frågan.
För jag har på känn att flertalet har valt just media för att få möjlighet att slappa. Tyvärr. En del kommer inte ens till skolan om dagarna, en del kommer varann dag. Trist. De som verkligen vill plugga hade ju kunnat gå i klassen istället för dom.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
J0han skrev:
Fördommar ?
jag är själv fortfarande bara högstadie elev..och jag håller med om att det finns många "puckade" ? men kan inte tänka mig att alla vuxna är så jä*la perfekta ?
jag säger inte att jag är perfekt men anser nog inte att jag "puckad" .

Du är säkert inte puckad heller. Det finns ju dem det går bra för.
Fast majoriteten....
SUCK!

Vuxna är dock ännu värre..... det är högstadiebarnen som är puckade som nu är vuxna nollor.

750RR

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
maverick_750rr skrev:
3 av 4 har huvudvärk varje vecka.
22% har magont och flera har sömnsvårigheter.

Eleverna har dåligt inflytande över skolarbetet och för många läxor.

Fan va synd det är om dem.

De borde ju testa att gå i skolan i japan, Iran, England eller ens i Tyskland....

Fattar inte ni skolelever hur slappt det verkligen är i de svenska skolorna?
Jag önskar jag ahde gått på en privat skola.
Grundskolan är ju ett skämt.

750RR :fatta!

O du har gått i skola i :7peta dom länder du räknade upp förstår jag?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
maverick_750rr skrev:

750RR

Råkar stöta på? Snackar vi om alla dina försök till att få doppa i 14åringar eller?

Du kan ju inte dra alla över en o samma kam. Visst finns det puckade högstadieelever. Lika många som det finns puckade gymnasielever och människor som gått ut skolan...

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
maverick_750rr skrev:

750RR

Bra du frågar mavve, det ska man. Du lärde dig iallafall nåt i den "puckade" skolan.

OECD sammanstäler varje år nyckeltal för utbildningar och precenterar detta i rapporten "Education att a glance" För att titta i den "puckade" rapporten för 2003 så kan du surfa in på http://www.oecd.org/document/34/0,2340,en_2649_34515_14152482_1_1_1_1,00.html
Och har du problem med att klicka dig igenom datamängden där så kan du alltid läsa utbildningsdepartementets "puckade" samanställning av resultatet på adressen http://www.regeringen.se/galactica/service=irnews/action=obj_show?c_obj_id=54391

gladh

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...