Stressade skolbarn??

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
CorbenDallas skrev:
Fan, Mavve, det här känns väldigt konstigt, men jag är beredd på att hålla med dig här... Herr Bergren däremot, han har nog svårigheter att anpassa sig till väldigt mkt här i livet. Eller??
Givetvis är det trist med den behandling som du rabblar upp idag, men faktum kvarstår att skolmiljön håller på att balla ur totalt för att man inte har kontroll på eleverna. På din tid hade man det. Att man sen hade taskiga utlärningsmetodet överhuvudtaget, det är ju en annan femma.
Men lite diciplin hade inte skadat...

:banana
Det känns konstigt för mig med :hihi

750RR

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
berggren_martin skrev:
Auktoriteter ska alltid ifrågasättas, det hade jag tänkt ut redan i den åldern serru :)

Utöver den fina egenskapen finns ju även taktik, list, kompromisser, vita lögner, skära lögner, rövslickeri etc att tillgå... som man kan kombinera för att nå sitt mål - utan att någon tar illa upp. Vill man ha 100% ovänner väljer man enbart en sak av ovanstående. Ovänner kan man vara utan. Oense är en annan sak, det är vi alla - mer eller mindre, alltid. Även i lumpen och skolan går det att använda sig av hela arsenalen för att göra sin tillvaro där hyffsat dräglig. Man behöver inte vara obstinat för att ha kul.

/den smilande finken med två tummar

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
CorbenDallas skrev:
Herr Bergren däremot, han har nog svårigheter att anpassa sig till väldigt mkt här i livet. Eller??
När omgivningen har rätt anpassar jag mig, när den har fel försöker jag att anpassa omgivningen. Natuligtvis måste man ofta kompromissa, men den som gör det på bekostnad av sina ideal är en död fisk. Jag föredrar att vara en tänkande individ.

Den grundskola som jag gick i lärde inte direkt upp sina elever att tänka självständigt. Även om resurserna är mindre idag, så vill jag mena att stora grundläggande förbättringar har gjorts.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
berggren_martin skrev:
När omgivningen har rätt anpassar jag mig, när den har fel försöker jag att anpassa omgivningen.

Vad vet du om vad som är rätt eller fel i din omgivning?

Att din lärare ens försökte i 3 år med att lära dig att bruka kniven i höger hand var ju strongt och säker väldigt retsamt till slut antar jag.
Hoppas det gick in i huvet på dig ;)

750RR

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Spelar det nån roll vilken hand man har kniven i? Egentligen?? Bara man får i sig käket...

Ja ja, rockenroll...

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
hållundan skrev:
Spelar det nån roll vilken hand man har kniven i? Egentligen?? Bara man får i sig käket...

Ja ja, rockenroll...

Blir du bjuden på middag av din nya tjejs föräldrar och fumlar runt med besticken så ger du ju ett elegant intryck :D

Har ingen annan läst Stora vett&etikett-boken?
Lilla då? :va

750RR

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Det är ofta de personer som tycker att det är nödvändigt med sådana meningslösa ting som att hålla kniven i höger hand som klagar över disciplinen i skolan i dag. Jag upprätthåller disciplinen bland mina elever, men bara när det gäller sådant som verkligen är viktigt, t.ex. hur de uppträder mot varandra och jag gör det inte genom att påtvinga dem respekt för mig, utan att genom att tala med dem tills de själva förstår konsekvenserna av sitt handlande. Jag vill motivera eleverna till att handla rätt, inte straffa dem om de gör fel. I livet efter skolan är det sällan man straffas för ett felaktigt beteende (om man inte går helt över gränsen). Det viktigaste jag kan göra som lärare är att lära mina elever hur man gör för att må bra.

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
berggren_martin skrev:
Vissa saker har blivit otroligt mycket bättre också. Fram till en bit in på 90-talet rådde ren diktatur i skolan. Kanske är det bara jag som haft otur, men jag kan minnas hur många fascistlärare som helst. Så fort dom kom in i ett klassrum skulle alla resa sig upp och stå knäpptysta tills frasen "god morgon" hördes. Då var alla tvungna att svara "god morgon fröken/magistern" i kör. Inget fick sätta sig ner innan frasen "nu kan ni sitta ner" hördes. Sen stod läraren där och rabblade glosor som skulle sägas efter... bara rabblade och rabblade. Efter det kom läxförhöret som gick ut på att fovoriteleverna skulle hyllas medan hateleverna skulle sättas dit och skällas ut. Såg man allmänt frånvarande ut fick man direkt pekpinnen riktad mot huvudet: "SÄG OM VAD ERIK HÄR PRECIS SADE!!". Sade man fel så fick man antingen utskällning eller åkte ut med huvet före ur klassrummet. Till matsalen gick man knäpptyst i bestämda formationer: två och två i bredd och med en speciell plats i ledet som berodde på hur väl man uppförde sig. Sen var en lärare utplacerad vid varje långbord för att hålla kontroll över bordsskicket. Kniv i mun = utskällning osv. Min mellanstadielärare försökte under tre års tid få mig att äta med kniven i högerhanden.

tycker faktiskt det är jävligt bra med en bestämd lärare som har respekt i en klass, sen finns det ju gränser också, precis som du beskriver betedde sig min lärare *host*Irene*host* som jag hade 4-6an, hon var en riktig häxa, men var jävligt bra på att undervisa trots det, lärde mig utan tvekan mer från 4-6an än jag lärde mig under 7-9 :dummer

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
Vart vill du komma mavve? Du menar väl inte att det var bättre förr, eller? Varför är grundskolan ett skämt? Bara för att några skolor är fullständiga katastrofer innebär väl inte att systemet som sådant är förkastligt, eller? jag arbetar själv i grundskolan ( en av de bättre) och det kan jag med säkerhet säga att vårt största problem är inte dåliga resurser eller för stora klasser (även om allt sådant givetvis drar ner på resultaten), utan föräldrarna som rackar ner på oss och skolan, ungefär som du gör. Som lärare är jag i princip maktlös så mitt hopp måste ligga till att föräldrarna lär sina ungar hyfs och att skolan är viktig för deras framtid. Istället träffar jag ofta föräldrar som sitter och fnissar när jag förklarar att deras barn inte får betyg, vilket är lite märkligt...
Så, vad menar du mavve, eller vill du bara dra igång en tråd?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Macho Woman skrev:
Det är ofta de personer som tycker att det är nödvändigt med sådana meningslösa ting som att hålla kniven i höger hand som klagar över disciplinen i skolan i dag. Jag upprätthåller disciplinen bland mina elever, men bara när det gäller sådant som verkligen är viktigt, t.ex. hur de uppträder mot varandra och jag gör det inte genom att påtvinga dem respekt för mig, utan att genom att tala med dem tills de själva förstår konsekvenserna av sitt handlande. Jag vill motivera eleverna till att handla rätt, inte straffa dem om de gör fel. I livet efter skolan är det sällan man straffas för ett felaktigt beteende (om man inte går helt över gränsen). Det viktigaste jag kan göra som lärare är att lära mina elever hur man gör för att må bra.

Brist på kunskap vid matbordet kan vara rätt så avtändande.
Man tjänar på att uppträda hövligt bland folk och inte som en dum jävel.
Det kommer nog tillfällen ibland där etikettreglerna spelar roll på din kompis bröllop eller så.
Du får inte ha din flickvän som bordsdam under middagen OM ni inte är förlovade.
Som tjej bör du ju inte dyka upp i vit dress då det är bruden som ska stå för oskulden(hihi).
Tabbar man där så gör man ju bort sig fint.
Äter man sen maten med bara gaffel.... ja du, blir ju rätt vackert.

750RR

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lasson skrev:
Vart vill du komma mavve? Du menar väl inte att det var bättre förr, eller? Varför är grundskolan ett skämt? Bara för att några skolor är fullständiga katastrofer innebär väl inte att systemet som sådant är förkastligt, eller? jag arbetar själv i grundskolan ( en av de bättre) och det kan jag med säkerhet säga att vårt största problem är inte dåliga resurser eller för stora klasser (även om allt sådant givetvis drar ner på resultaten), utan föräldrarna som rackar ner på oss och skolan, ungefär som du gör. Som lärare är jag i princip maktlös så mitt hopp måste ligga till att föräldrarna lär sina ungar hyfs och att skolan är viktig för deras framtid. Istället träffar jag ofta föräldrar som sitter och fnissar när jag förklarar att deras barn inte får betyg, vilket är lite märkligt...
Så, vad menar du mavve, eller vill du bara dra igång en tråd?

Givetvis är det väldigt trist att på föräldramöte få dumma kommentarer av lågutbildade föräldrar som ingenting vet om barnuppfostran.
Det är pinsamt och skadar barnet.
Du kan ju inte göra mer än det du gör som lärare givetvis.
Det jag menar är att barnen som känner sig stressad över för mycket läxor lider mest hemma, men skolan får skulden för att det är skolans skyldighet att se till så de har minst G i kärnämnena. Klart att det inte är skolans fel. Till sist tröttnar nog du som lärare med om ingen gör sina läxor, ingen vill redovisa nånting, folk som skolkar och skiter fullständigt i vad du säger.
Att du undervisar på en av de bättre skolor är ju ett + klart.

1997 blev Västervångskolan vald till sveriges sämsta skola. Det var för att elevernas utgångsbetyg snittade sämst i landet. Då var det klart skolans fel.
Vad de inte ser är att det gick riktigt puckade bönder på skolan som saknade fullt respekten för människor och antagligen hade det rätt kasst hemma med.
Man blir ju inte speciellt sporrad att skicka sitt barn till en sån skola.

750RR

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
Ja, och här kan vi sitta och gnälla i sann svensk anda i många timmar till men frågan är ändå vad vi skall göra för att komma tillrätta med problemet!?
Mitt förslag är tvångskastrering av dumma människor, eller åtminstone skall dom ha en maxgräns på ett barn per familj.
Våld funkar ju inte, vilket vi bör veta efter några århundranden av den pedagogiken. Hot fungerar inte, ungarna genomskådar dig och sen blir det ännu värre. Vänlighet fungerar, knappt. Ja...what to do?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lasson skrev:
Ja, och här kan vi sitta och gnälla i sann svensk anda i många timmar till men frågan är ändå vad vi skall göra för att komma tillrätta med problemet!?
Mitt förslag är tvångskastrering av dumma människor, eller åtminstone skall dom ha en maxgräns på ett barn per familj.
Våld funkar ju inte, vilket vi bör veta efter några århundranden av den pedagogiken. Hot fungerar inte, ungarna genomskådar dig och sen blir det ännu värre. Vänlighet fungerar, knappt. Ja...what to do?

Kunskapstest innan man skaffar sig barn. Låte socialstyrelsen göra en prövning om du är en lämplig förälder.

De som skaffar barn utan permission blir först automatiskt prövade som förälder och fixar de inte det så hamnar de utanför systemet och nekas alla möjliga bidrag som de kommer behöva. Barnet sätts på fosterhem och både föräldrarna och barnet kommer bli kriminella och hela systemet kommer falla :(

Eller nää. Vid första gynekologbesöket måste man genomgå en prövning och klarar man det inte så tvingas man göra abort.
Likadant där blir man så ledsen så man blir kriminell o systemet faller :(
Men det var en lösning :)

750RR

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
maverick_750rr skrev:
Kunskapstest innan man skaffar sig barn.

Fast, det garanterar ju inte att föräldrarna inte har dåligt omdöme.

Dvs, IQ != Social kompetens (programmeringsspråksskrivet).
Dvs, IQ <> Social kompetens (velourspråk).

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
maverick_750rr skrev:
Äter jag middag med en tjej så håller jag stolt kniven med vänster hand. Den som inte kan acceptera en sån sak skulle jag dumpa direkt. Vad dillar du om egentligen?

Miss Ullis

Che Spettacolo
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
ingen....
Macho Woman skrev:

Men mavve det spelar ju faktiskt inte så stor roll om
man nu inte äter med kniven i rätt hand osv.
Det viktiga är ju att eleverna mår bra!
Min lillasyster är 10år och har magkatarr pga. att läraren inte
kan hålla ihopa klassen.
Och ge alla elever lika mycket tid.
Det är oroande....

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag har inte upplevt en enda dag i gymnasiet som speciellt stressig.
Visserligen får jag huvudvärk ibland, men det beror på att det låter som ett dagis i vårat klassrum när ingen vill hålla klaffen under lektionerna.
Men bara för att vara riktigt jävliga har de slagit till med ketchupeffekten.
Helt plöstligt badar vi i massa slitgöra, bara för att vi har praktik i 3 månader.
Det bockar jag o tackar för. Nu stressar man som sjutton. Skall bli skönt att på lördag få andas ut ett tag och tänka på man kommer tillbaka till skolan 1mars.
Sen är det nästan studenten..

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
maverick_750rr skrev:
Man tjänar på att uppträda hövligt bland folk och inte som en dum jävel.
Det kommer nog tillfällen ibland där etikettreglerna spelar roll på din kompis bröllop eller så.
Du får inte ha din flickvän som bordsdam under middagen OM ni inte är förlovade.
Som tjej bör du ju inte dyka upp i vit dress då det är bruden som ska stå för oskulden(hihi).
Tabbar man där så gör man ju bort sig fint.
Äter man sen maten med bara gaffel.... ja du, blir ju rätt vackert.

750RR

Med sunt förnuft och empati klarar man sig hela livet. Min uppgift som lärare är att förmedla kunskap och att fostra barnen socialt. Det gör man bäst genom att lära dem att tänka själva, inte att tvinga på dem ett visst beteende eller vissa fakta. Det är också vad som står i Skolverkets regler. Tack och lov!

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...