Stressade skolbarn??

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Österlen
Hoj
CBR900RR
"Vi har idag en av de högsta kunskapsnivåerna i världen hos våra elever. Visst preterar vissa enskillda elever i Japan ,Tyskland och Frankrike bättre, men tittar man på hela elevpoppulationen så ligger vi jäkligt bra till.

Fråga: Vad är det som gått snett?
Svar: Absolut ingenting!"

Jo, nog är du ett socialistspöke för du användre samma gamla felaktiga argument som gjorts i årtionden nu.
Att jämföra de svenska eleverna med tex elever från Japan eller Tyskland är meningslöst. Det går inte att få en enhetlig bild av studieresultat/kunskap mellan våra olika skolsystem. Visst kan du ge alla dessa elever samma prov och av det dra någon värdelös statistik men du får inte en enhetlig bild av deras kunskapsnivå eftersom vi har olika system, olika kulturer, olika undervisningsmetoder osv. Har du varit utomlands en längre tid så har du säkert märkt att ju längre tid man spenderar i ett annat land desto mindre förstår av det. Till och med angränsande länder som Tyskland och Danmark skiljer sig så pass mycket att det är i princip meningslöst att göra en jämförelse. En sådan jämförelse kan bli vettig i en framtid där vi har ett gemensamt undervisningsunderlag i hela EU (gudbevaremig).

Vad som gått snett är det att när tjockeGöran satt och pulade ihop LPO94 så valde han medvetet att göra den både tydlig och fullständigt obegriplig på samma gång så att den går att tolka hur man vill. I min egen tolkning är den helt ok men det behöver på inget vis vara min tolkning som gäller. Poängen är den att vi i princip kan släppa vem som helst igenom grundskolan med G, vilket ger en hög och fin statistik, en sådan som du nämner.

Nä, saker och ting var inte bättre förr men det betyder inte att man skall förkast allt som varit och börja på noll. Istället bör man plocka det som fungerar och vidareutveckla det andra. LGR69 är så enkel att läsa att vilken idiot som helst klarar av det med resultatet att det inte blir några missförstånd vid betygssättning tex.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Lasson skrev:
Jo, nog är du ett socialistspöke för du användre samma gamla felaktiga argument som gjorts i årtionden nu...

Visst är jag, men innerst inne är jag humanist :yoparty

Åter till frågeställningarna som du hade.
Du har helt rätt i bristerna i att jämföra utbildningar mellan olika länder och kulturer. Jag skulle inte gå så långt som att säga att jämförelser är värdelösa, men de har sina påtagliga brister. Att jag över huvudtaget tar upp dessa jämförelser är att de iallafall pekar på en annan verklighet än vad Jan Björklund (ppositionsborgarråd i Sthlm och folkpartistisk talesman i skolfrågor) med mörkblått anhang vräker ur sig i tid och otid om att den Svenska solan suger elefantdiscoballe (skulle visst vara så enligt annan aktuell tråd).

Vad är det som är otydligt i Lpo94 (förövrigt så satt fettoBildt på pallplatsen och inte Göran :fatta! ) Den är en ganska så bra produkt, förutom skrivelserna om "västerländsk humanism och kristen etik" som luktar unken eurocentrism.

Att återgå till normalfördelningsutjämnade betyg vore ett hån, nu när vi äntligen har klara och koncisa kunskapsmål att sträva mot. Den viktigaste förändringen som borde göras ligger inom gymnasieskolan, bort med kursbetyg och tillbaka med ämnesbetyg.

gladh
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
om det nu är så lätt i den svenska solan,,

varför är då MR mavve inte utbildad så han får ett välavlönat jobb??

Fd glassbils åkare =P
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Jag är en av dem som tycker sig ha fått för lite hjälp från skolan. Tror nog att rätt många naturare kan hålla med mig om att grundskolans matte/fysik/kemi undervisning var alldeles för lätt. Personligen så hade jag gärna fått mer uppgifter som hade kunnat vara betydligt svårare. Visst jag hade egna böcker i fysik men det var det ända ämnet som jag fick läsa mer i än resten av klassen!
För sådana som knappt får G finns det hur mycket resurser som helst, oavsett om de är motiverade eller ej, och att lära en omotiverad person något tror jag att de flesta av oss anser rätt onödigt. Jag tycker inte att vi skall lägga ner alla resurser på dem som kan. Inte alls, ett sådant samhälle hade kraschat snarare förr än senare men fler motsvarigheter till särskolor (kalla det ”elit klasser” eller vad ni vill) hade jag gärna sett. Då hade de som redan kan något kunnat lära sig ännu mer och de andra hade sluppit att känna sig stressade. Det bästa hade naturligtvis varigt om man hade delat upp det i olika ämnen så att den som är duktig i fysik får gå i en snabb fysik grupp men om han/hon är dålig i engelska får han/hon gå i en långsam grupp där. Personligen så hade jag det så i ett ämne (matte) men att kalla den gruppen för ”snabb” skulle jag inte göra i första taget (alla som kunde få tillstymmelsen till ett VG hamnade i den gruppen).

Oj, vad långt det blev.
/Vas.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
gladh skrev:
Den som börjar hojta om ökad disciplin i skolan har inte förstått skolans roll och syfte. Kunskapsdelen, utantillinlärningen etc. är inte längre det enda syftet med skolan. Att veta exakt hur man skall hantera kniv och gaffel i matsalen hör iallafall inte till en utav de saker som kommit till utbildningskraven.

Skolan har en viktig uppgift när det gäller att förmedla och hos eleverna förankra de grundläggande värden som vårt samhällsliv vilar på. Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla.

Fråga: Vad är det som gått snett?
Svar: Absolut ingenting!

gladh

Jag plockade ut det i ditt lååååånga inlägg som var intressant.
Ja, jag hojtade om disciplin och jag tycker nog att du ska slå upp ordet eftersom du inte förstår det. Du och många andra.
Precis som du säger är inte kunskapsdelen enda rollen för skolan idag, men tycker du på största allvar att arbetsmiljön i dagens skola är bättre nu än för 15 år sen tex? Jag kan då inte minnas att speciellt många tjejer blev kallade för ****r o andra slagord i korridorerna när jag gick i skolan.
Spana in ovanstående som du skrivit o säg mig var människolivets okränkbarhet, individens frihet o integritet tog vägen...

Sen alla larmrapporter om att många går ut skolan utan att kunna svenska är ju också rätt nedslående betyg på dagens skola. O det räcker ju med att spana här på Sporthoj för att se hur bra det går.

Med disciplin menar jag att man faktiskt måste ha hyfsat lugn o ro i kring sig om man ska kunna snappa upp nåt. Säg du den arbetsmiljö ute i arbetslivet som ser ut som en skolsal. Där hade det inte blivit mkt gjort...

Så jo, saker o ting har gått snett.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Vilken diskution, alla inlägg är en halvsida var, vilket medför att jag inte orkar läsa allt, dock en del... (på grund av skolan inte lärt mig läsa tillräckligt bra? :confused: :lol )

Tänkte säga ltie hur jag der på det, som går i skolan...
Som jag ser det så är lärarna det mest avgörande...

Vissa är stenhårda, vissa blir en i gänget med klassen... Vår engelskalärare är stenhård och kör på i aldeles för högt tempo tycker jag, matar ut massa stenciler o skit... Om nån pratar minsta lilla så får den personen en utskällning o ofta förklarat hur viktigt engelskan är osv... Han är väll sisådär omtyckt, har väll hyffsad respekt, vissa gillar han, andra inte...

Sen har vi vår matte/fysik/kemi-lärare, han är schyst, skojar och är en av oss på nått sätt, Vi har kul på lektionerna och skojar och han förklarar i lagom tempo och på ett underhållande sätt, o inte bara står o rabblar upp massa fakta... Om det är aldeles för pratigt säger han ju til på skarpen, han har bra respekt och är omtyckt i klassen.

Sen har vi en på andra änden, raka mottsattsen till engelskaläraren, vår SO-lärare... Han är riktigt mesig, har ingen respekt alls, han lyckas inte få eleverna intresserade och uppmarksamma...om det är överdrivet tjötigt så i princip allar sitter o snackar så säger han att "ni kan ju testa att vara ltie tystare, så kanske det blir ltie lättare att lyssna...", mm, visst, tyst i två sekunder sen är tjötet igång igen... Hanhar som sagt väldigt dålig respekt bland eleverna...


Vilken lärare jag tycker är bäst märks väll ganska väl, matte/fysik/kemi-läraren, han är rolig och är en av oss, det är roligt på lektionerna och det får mig och många andra motiverade, man känner sig inte stressad som på engelskan, men jag tycker jag lär mig minst lika mkt på tex matten som engelskan, trotts det lägre tempot...

Skolan i övrigt är det inget vidare fel på, flrutom att käket borde va sponsrat av MAX hamburgerior :yoparty :rolleyes:

Det är lärarna som är viktiga, Jag tycker en lärare ska försöka få med sig klassen och ha kul istället för att stå o skrika o mata på massa grejer... Tror ändå man lär sig minst lika mkt, man (iaf jag) blir ju mer motiverad när det är roligt och avslappnat istället för stenhårt tempo och superdeciplin att alla ska vara knäpptysta, stå upp och hälsa innan lektionen, avlsuta med att ställa sig upp och säga adjö, det ska väll inte va nån militärskola...

Och en ska till, varför får man aldrig köra roadracing på jumpan??? :confused:
:) :D
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jonne_boy skrev:
om det nu är så lätt i den svenska solan,,

varför är då MR mavve inte utbildad så han får ett välavlönat jobb??

Fd glassbils åkare =P

Jag gick ut med över 4tusen poäng från gymnasiet. Jag vill inte plugga just nu för att jag just inte vill.
Men snart saknar man det igen och då e d bara på det igen.

750RR
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Det är ju svinlätt i skolan, jag surfade iaf räkmacka och hade bland dom bästa betygen i klassen både i högstadiet och gymnasiet :mattias
 

KNAS

Fotograf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmø
Hoj
EOS 1D MKII
NoicE skrev:
Det är ju svinlätt i skolan, jag surfade iaf räkmacka och hade bland dom bästa betygen i klassen både i högstadiet och gymnasiet :mattias
Sedan är det ju en viss skillnad mellan att läsa bild och formgivning på en skola i en invandrartät förort och att läsa avancerad bioteknik på en engelskspråkig gymnasieskola.
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
KNAS skrev:
Sedan är det ju en viss skillnad mellan att läsa bild och formgivning på en skola i en invandrartät förort och att läsa avancerad bioteknik på en engelskspråkig gymnasieskola.



Jag gick den hårdaste gymnasielinjen som går att gå i örebro län.
Natur och teknik, 3400p ungefär
Busenkelt är väll att ta i, men det är inte svårt, och om du vill veta så hade vi 2 invandrare, 2 tjejer och 22st med välbärgade föräldrar av totalt 28 elever.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
NoicE skrev:
Jag gick den hårdaste gymnasielinjen som går att gå i örebro län.
Natur och teknik, 3400p ungefär
Busenkelt är väll att ta i, men det är inte svårt, och om du vill veta så hade vi 2 invandrare, 2 tjejer och 22st med välbärgade föräldrar av totalt 28 elever.

Snyggt jobbat! Ni har iaf en chans i samhället...:tummenupp
Jag bodde tidigare i söderförort till Tokholm. I lokala gratisbladet fanns en gång en bild av en strålande glad "fröken" framför sin klass, glatt förkunnande "att vi är 28 elever och har 27 olika språk i klassen så vi är såååååå multikulturella".
Min första tanke var: Stackars ungj-ar, de får inte en chans att lära sig en riktig svenska och få en bra start i livet.
Ett bra språk är, vad än man försöker hävda, inkörsporten och ett krav på ett bra jobb och framtid.
För en arbetsgivare är valet mellan en med bruten svenska och stavandes som en kratta och en som talar och skriver god svenska rätt enkelt.
Blev i veckan uppringd av en som ville sälja (tror jag??) nånting, jag begrep inte vad hon sa!! Jag klarar ändå svenska, eng, tyska, franska, finska, stockholmska, skånska mfl avvikande dialekter, men i detta fall fattade jag inte ett dugg trots att att hon repeterade tre ggr!!
Språket är inkörsporten till all form av integrering, (om man nu vill integreras förstås..), vad än Partiet(s) talesmän tycker. ..:fakta
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
CorbenDallas skrev:
Jag plockade ut det i ditt lååååånga inlägg som var intressant.......[snip].....Så jo, saker o ting har gått snett.

Visst var det långt, men jag försökte bemöda mig om att vara selektiv.
Jag tror att vi egentligen är ute efter samma sak i våra resonemang. Problemet är dock det klassiska, det är höst och vi har inte fått köra hoj på ett tag och där för är vi alla lite kinkiga.
Ingen här inne på SH vill nog tillbaka till den skolsituation som rådde för bara 50 år sedan, då herrans tukt och förmaning fortfarande levde i skolsalarna. Men ingen vill heller släppa iväg sina barn till skolor som har problem med mobbning, glåpord, stora klasser och allmän otrygghet.

Jag anser att skolutvecklingen på ett strukturellt plan är påväg åt rätt håll. Eleverna ses som likvärdiga individer oavsett kulturell eller klassmässig tillhörighet, oavsett kön och oavsett funktionshinder. Det är trots allt inte så många år sedan som det stod inpräntat i skolans läroplan att man skulle bara utbilda pojkar från arbetar och bondeklassen (daglönarnas barn) i enkom nödvändiga kunskaper som luthers katekes och nödtorftig stavning. Sett i det perspektivet så är vi jäkligt rätt ute.

Vad behöver vi ändra på idag? Jag tror att vi måste arbeta mer mot inklusiv integrering, alltså alla ska inte bara vara med - alla ska vara delaktiga. om alla är delaktiga så kan man också få ökad förståelse för andras verklighet och därmed ökad respekt för sina medmänniskor.

Jag slog upp disciplin i NE. Det visade sig att för skoldebatten var det ett aldeles utmärkt ord: "..den ordning som krävs för att undervisning skall kunna bedrivas.." . Problemet var att det fanns två tolkningar om hur ordning skall skapas. Dels ett som innebar bestraffning tukt och lydnad, dels en tolkning som utgick från självkontroll och intresse utifrån uppgifter som skall genomföras.

Om det är den senare tolkningen som du vurmar för i discplindebatten så har du en kompis till, om det däremot innebär det minsta spår av den första tolkningen så får vi nog ta och debattera ett tag till.

gladh
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top