"Vi har idag en av de högsta kunskapsnivåerna i världen hos våra elever. Visst preterar vissa enskillda elever i Japan ,Tyskland och Frankrike bättre, men tittar man på hela elevpoppulationen så ligger vi jäkligt bra till.
Fråga: Vad är det som gått snett?
Svar: Absolut ingenting!"
Jo, nog är du ett socialistspöke för du användre samma gamla felaktiga argument som gjorts i årtionden nu.
Att jämföra de svenska eleverna med tex elever från Japan eller Tyskland är meningslöst. Det går inte att få en enhetlig bild av studieresultat/kunskap mellan våra olika skolsystem. Visst kan du ge alla dessa elever samma prov och av det dra någon värdelös statistik men du får inte en enhetlig bild av deras kunskapsnivå eftersom vi har olika system, olika kulturer, olika undervisningsmetoder osv. Har du varit utomlands en längre tid så har du säkert märkt att ju längre tid man spenderar i ett annat land desto mindre förstår av det. Till och med angränsande länder som Tyskland och Danmark skiljer sig så pass mycket att det är i princip meningslöst att göra en jämförelse. En sådan jämförelse kan bli vettig i en framtid där vi har ett gemensamt undervisningsunderlag i hela EU (gudbevaremig).
Vad som gått snett är det att när tjockeGöran satt och pulade ihop LPO94 så valde han medvetet att göra den både tydlig och fullständigt obegriplig på samma gång så att den går att tolka hur man vill. I min egen tolkning är den helt ok men det behöver på inget vis vara min tolkning som gäller. Poängen är den att vi i princip kan släppa vem som helst igenom grundskolan med G, vilket ger en hög och fin statistik, en sådan som du nämner.
Nä, saker och ting var inte bättre förr men det betyder inte att man skall förkast allt som varit och börja på noll. Istället bör man plocka det som fungerar och vidareutveckla det andra. LGR69 är så enkel att läsa att vilken idiot som helst klarar av det med resultatet att det inte blir några missförstånd vid betygssättning tex.
Fråga: Vad är det som gått snett?
Svar: Absolut ingenting!"
Jo, nog är du ett socialistspöke för du användre samma gamla felaktiga argument som gjorts i årtionden nu.
Att jämföra de svenska eleverna med tex elever från Japan eller Tyskland är meningslöst. Det går inte att få en enhetlig bild av studieresultat/kunskap mellan våra olika skolsystem. Visst kan du ge alla dessa elever samma prov och av det dra någon värdelös statistik men du får inte en enhetlig bild av deras kunskapsnivå eftersom vi har olika system, olika kulturer, olika undervisningsmetoder osv. Har du varit utomlands en längre tid så har du säkert märkt att ju längre tid man spenderar i ett annat land desto mindre förstår av det. Till och med angränsande länder som Tyskland och Danmark skiljer sig så pass mycket att det är i princip meningslöst att göra en jämförelse. En sådan jämförelse kan bli vettig i en framtid där vi har ett gemensamt undervisningsunderlag i hela EU (gudbevaremig).
Vad som gått snett är det att när tjockeGöran satt och pulade ihop LPO94 så valde han medvetet att göra den både tydlig och fullständigt obegriplig på samma gång så att den går att tolka hur man vill. I min egen tolkning är den helt ok men det behöver på inget vis vara min tolkning som gäller. Poängen är den att vi i princip kan släppa vem som helst igenom grundskolan med G, vilket ger en hög och fin statistik, en sådan som du nämner.
Nä, saker och ting var inte bättre förr men det betyder inte att man skall förkast allt som varit och börja på noll. Istället bör man plocka det som fungerar och vidareutveckla det andra. LGR69 är så enkel att läsa att vilken idiot som helst klarar av det med resultatet att det inte blir några missförstånd vid betygssättning tex.