MackeNo1
Varför slita på mer än ett hjul i taget?
- Gick med
- 6 Mar 2003
Har en Mariner 60hk -84 som ger mig grått hår.... Tycker jag har testat allt, men det kanske finns någon båtkunnig här som kan hjälpa mig?
Köpte båt inkl motor förra sommaren, den var svårstartad när den var kall och man fick choka samt pumpa på soppablåsan samtidigt för att få igång den. När den väl var igång gick den bra ända tills man skulle lägga till, när man drog av gasen o la i friläge så dog motorn nio gånger av tio. Gick iaf att köra så jag gjorde inget åt det då.
När jag la i båten i förra veckan (hade ingen båtplats innan) så gick motorn knappt att starta, full choke och nästan full gas för att den skulle gå igång. Upptäckte att OMC kopplingen mellan soppaslang och motor läckte rejält,blev en sväng till biltema för att köpa en ny koppling.
När kopplingen var bytt så startade motorn mycket lättare än den någonsin gjort tidigare, den gick klockrent på tomgång i 5-10 min så glad i hågen la jag ut från bryggan och körde en testrepa. Gav full gas och motorn svarade bra, kändes som att den gick mycket bättre än förra året till o med. Va väll uppe i strax över 20 knop när motorn dog, döööööööööhhhhh lät den och sedan la den av.
Fick igång den med hjälp av choke och nästan full gas, lyckades komma 50-100m med full gas. Båten gjorde då 2-3 knop och motorn orkade knappt varva nånting. Sedan dog den igen och jag fick ringa en kompis som kom och bogserade mig sista biten.
Misstänkte att det var bensinen som blivit gammal och förvandlats till gelé eller att nån annan skit satt igen förgasaren så jag lånade en trailer, drog upp båten och gick igenom följande:
Soppaslangar, filter samt soppapump är rengjorda och kontrollerade.
Förgasarna (2st) är isärplockade och rengjorda.
Samtliga packningar kontrollerade, alla synliga kontakter och ledningar kollade. Tändstiften är nya och av rätt sort.
Hittade irriterande nog inga fel, inget skit i förgasarna och inget annat att anmärka på heller. Satte ihop den igen och höll tummarna...
Motorn går enbart att starta med startgas, full choke och i stort sett full gas på reglaget. Men den startar iaf direkt med startgasen. Har man fått igång den så går den skitdåligt, slutar man spreja startgas så vill den dö, stänger man choken så dör den på en gång oavsett om man ger full gas på reglaget.
Går att hålla den vid liv i drygt en minut utan startgas fast med choke och nästan full gas på reglaget, men sedan dör den.
Har satt soppaslangen direkt till bränslefiltret för att utesluta fel i OMC kontakterna, har även provat med en annan trycktank med ny fräsch bensin i utan resultat. Hjälper inte att pumpa på blåsan för att hålla bensintrycket uppe samtidigt som motorn går.
Känns inte som att inställningarna på förgasarna har med saken att göra eftersom den gick jättebra och sedan tvärdog, har iaf testat att skruva på den enda justerskruven som finns utan resultat. Spelar ingen roll om man skruvar in eller ut, gör inte att motorn går bättre.
Vad tror ni? Har motorn rasat för mig eller är det nått konstigt elfel? Den tänder och startar som sagt direkt med startgasen, så gnista finns det. Det känns som att den får för lite soppa och/eller fel soppa/luft-blandning, men tycker jag har uteslutit alla tänkbara fel vad det gäller soppatillförseln?
Mitt i båtsäsongen och jag har 1 1/2 vecka kvar på semestern, grymt frustrerande! Snart sänker jag motorn o köper nått nytt som fungerar, man ska inte hålla på med sånt här gammalt skit....
Är grymt tacksam för all eventuell hjälp och tips jag kan få!
Köpte båt inkl motor förra sommaren, den var svårstartad när den var kall och man fick choka samt pumpa på soppablåsan samtidigt för att få igång den. När den väl var igång gick den bra ända tills man skulle lägga till, när man drog av gasen o la i friläge så dog motorn nio gånger av tio. Gick iaf att köra så jag gjorde inget åt det då.
När jag la i båten i förra veckan (hade ingen båtplats innan) så gick motorn knappt att starta, full choke och nästan full gas för att den skulle gå igång. Upptäckte att OMC kopplingen mellan soppaslang och motor läckte rejält,blev en sväng till biltema för att köpa en ny koppling.
När kopplingen var bytt så startade motorn mycket lättare än den någonsin gjort tidigare, den gick klockrent på tomgång i 5-10 min så glad i hågen la jag ut från bryggan och körde en testrepa. Gav full gas och motorn svarade bra, kändes som att den gick mycket bättre än förra året till o med. Va väll uppe i strax över 20 knop när motorn dog, döööööööööhhhhh lät den och sedan la den av.
Fick igång den med hjälp av choke och nästan full gas, lyckades komma 50-100m med full gas. Båten gjorde då 2-3 knop och motorn orkade knappt varva nånting. Sedan dog den igen och jag fick ringa en kompis som kom och bogserade mig sista biten.
Misstänkte att det var bensinen som blivit gammal och förvandlats till gelé eller att nån annan skit satt igen förgasaren så jag lånade en trailer, drog upp båten och gick igenom följande:
Soppaslangar, filter samt soppapump är rengjorda och kontrollerade.
Förgasarna (2st) är isärplockade och rengjorda.
Samtliga packningar kontrollerade, alla synliga kontakter och ledningar kollade. Tändstiften är nya och av rätt sort.
Hittade irriterande nog inga fel, inget skit i förgasarna och inget annat att anmärka på heller. Satte ihop den igen och höll tummarna...
Motorn går enbart att starta med startgas, full choke och i stort sett full gas på reglaget. Men den startar iaf direkt med startgasen. Har man fått igång den så går den skitdåligt, slutar man spreja startgas så vill den dö, stänger man choken så dör den på en gång oavsett om man ger full gas på reglaget.
Går att hålla den vid liv i drygt en minut utan startgas fast med choke och nästan full gas på reglaget, men sedan dör den.
Har satt soppaslangen direkt till bränslefiltret för att utesluta fel i OMC kontakterna, har även provat med en annan trycktank med ny fräsch bensin i utan resultat. Hjälper inte att pumpa på blåsan för att hålla bensintrycket uppe samtidigt som motorn går.
Känns inte som att inställningarna på förgasarna har med saken att göra eftersom den gick jättebra och sedan tvärdog, har iaf testat att skruva på den enda justerskruven som finns utan resultat. Spelar ingen roll om man skruvar in eller ut, gör inte att motorn går bättre.
Vad tror ni? Har motorn rasat för mig eller är det nått konstigt elfel? Den tänder och startar som sagt direkt med startgasen, så gnista finns det. Det känns som att den får för lite soppa och/eller fel soppa/luft-blandning, men tycker jag har uteslutit alla tänkbara fel vad det gäller soppatillförseln?
Mitt i båtsäsongen och jag har 1 1/2 vecka kvar på semestern, grymt frustrerande! Snart sänker jag motorn o köper nått nytt som fungerar, man ska inte hålla på med sånt här gammalt skit....
Är grymt tacksam för all eventuell hjälp och tips jag kan få!