Strulande båtmotor, HJÄLP!

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Har en Mariner 60hk -84 som ger mig grått hår.... Tycker jag har testat allt, men det kanske finns någon båtkunnig här som kan hjälpa mig?

Köpte båt inkl motor förra sommaren, den var svårstartad när den var kall och man fick choka samt pumpa på soppablåsan samtidigt för att få igång den. När den väl var igång gick den bra ända tills man skulle lägga till, när man drog av gasen o la i friläge så dog motorn nio gånger av tio. Gick iaf att köra så jag gjorde inget åt det då.

När jag la i båten i förra veckan (hade ingen båtplats innan) så gick motorn knappt att starta, full choke och nästan full gas för att den skulle gå igång. Upptäckte att OMC kopplingen mellan soppaslang och motor läckte rejält,blev en sväng till biltema för att köpa en ny koppling.

När kopplingen var bytt så startade motorn mycket lättare än den någonsin gjort tidigare, den gick klockrent på tomgång i 5-10 min så glad i hågen la jag ut från bryggan och körde en testrepa. Gav full gas och motorn svarade bra, kändes som att den gick mycket bättre än förra året till o med. Va väll uppe i strax över 20 knop när motorn dog, döööööööööhhhhh lät den och sedan la den av.

Fick igång den med hjälp av choke och nästan full gas, lyckades komma 50-100m med full gas. Båten gjorde då 2-3 knop och motorn orkade knappt varva nånting. Sedan dog den igen och jag fick ringa en kompis som kom och bogserade mig sista biten.

Misstänkte att det var bensinen som blivit gammal och förvandlats till gelé eller att nån annan skit satt igen förgasaren så jag lånade en trailer, drog upp båten och gick igenom följande:

Soppaslangar, filter samt soppapump är rengjorda och kontrollerade.
Förgasarna (2st) är isärplockade och rengjorda.
Samtliga packningar kontrollerade, alla synliga kontakter och ledningar kollade. Tändstiften är nya och av rätt sort.

Hittade irriterande nog inga fel, inget skit i förgasarna och inget annat att anmärka på heller. Satte ihop den igen och höll tummarna...

Motorn går enbart att starta med startgas, full choke och i stort sett full gas på reglaget. Men den startar iaf direkt med startgasen. Har man fått igång den så går den skitdåligt, slutar man spreja startgas så vill den dö, stänger man choken så dör den på en gång oavsett om man ger full gas på reglaget.

Går att hålla den vid liv i drygt en minut utan startgas fast med choke och nästan full gas på reglaget, men sedan dör den.

Har satt soppaslangen direkt till bränslefiltret för att utesluta fel i OMC kontakterna, har även provat med en annan trycktank med ny fräsch bensin i utan resultat. Hjälper inte att pumpa på blåsan för att hålla bensintrycket uppe samtidigt som motorn går.

Känns inte som att inställningarna på förgasarna har med saken att göra eftersom den gick jättebra och sedan tvärdog, har iaf testat att skruva på den enda justerskruven som finns utan resultat. Spelar ingen roll om man skruvar in eller ut, gör inte att motorn går bättre.

Vad tror ni? Har motorn rasat för mig eller är det nått konstigt elfel? Den tänder och startar som sagt direkt med startgasen, så gnista finns det. Det känns som att den får för lite soppa och/eller fel soppa/luft-blandning, men tycker jag har uteslutit alla tänkbara fel vad det gäller soppatillförseln?

Mitt i båtsäsongen och jag har 1 1/2 vecka kvar på semestern, grymt frustrerande! Snart sänker jag motorn o köper nått nytt som fungerar, man ska inte hålla på med sånt här gammalt skit....

Är grymt tacksam för all eventuell hjälp och tips jag kan få!

Skruven på trycktanken är öppen, vad behövs för att göra ett komprov? Har ingen trailer till båten och tyvärr ingen båtfirma på orten där jag bor. Så går det att lösa själv vore det kalas..

Google > kompressionstestare.
Hur det fungerar med flercylindriga tvåtaktare vet jag inte, det har lixom inte varit aktuellt som bilmekaniker född sent 60-tal

Edit: ja, en sådan, värden är svåra att ge, det varierar, men det skall vara (nästan)lika för alla cyl.

Last edited:
Be kompisen som bogserade in dig att bogsera ut dig igen, medtag verktyg.

När ni kommit till det djupaste stället i närheten skruvar du loss motorn och ger den en sista spark över kanten.

När du sedan har blivit bogserad i land åker du på rusta och köper en Parsun eller vad deras kinesiska skitmotorer heter.

Om två år när garantin upphör åker du ut till samma ställe igen och upprepar proceduren.

Glöm inte att märka ut Macke-grundet när det börjar vara så många motorer att det inte går att segla över.

Parsungrynnan är redan reserverat som namn...

Ut med stiften, fullgas och ta en cylinder i taget. skulle gissa att 7-8kg är ok.

Varför fullgas när inte stiftet sitter i? Drar man inte bara runt motorn med startmotorn för att få ett värde?

*Edit*

Hittade mer info om kompressionsprovare här på sporthoj så bortse från frågan ovan... Det viktiga är alltså att kompressionen är lika på båda cylindrarna om jag förstått rätt, skillnaden ska inte vara större än 10%. Får bli en sväng till biltema imorgon.

Är det dålig kompression är det väll i princip bara att sälja motorn som reservdelsmotor... Förslag på vad det kan tänkas vara om kompressionen är ok?

Last edited:
Kanske en kronslut vevaxeltätning som ställer till det för dig. Den tjuvluftar kraftigt där och magrar ut, därför går den bara på full choke?

En gissning.

Det som är så j-a skumt är att den gick riktigt bra för första gången sedan jag köpte den, för att sedan tvärdö o bli ännu tjurigare än innan.

Japp, det gör den

I så fall skulle jag börja med att leta efter felet bland prylar du har en, och inte två, av.

Två cylindrar?
Två förgasare?
Två reedventiler??
Två separata vevhus?
? Tändsystem??
? Bränslepump?

Vad har du för sorts bränslepump?
En som drivs av trycket/suget i vevhuset?
Sådana brukar väl vara lite griniga när det gäller långa bränsleslangar och lågt
placerade bränsletankar.
Har du provat att ställa tanken högre och pumpa med blåsan medans du kör?

Kanske en kronslut vevaxeltätning som ställer till det för dig. Den tjuvluftar kraftigt där och magrar ut, därför går den bara på full choke?

En gissning.

Om den går dåligt på båda cylindrarna så vevaxeltätningen mellan vevhusen?

Hmmm, soppapumpen är nån variant med membran i som jag antar drivs av tryck/sug från vevhuset. Bytte soppaslang + blåsa och den nya slangen är en bra bit längre än den gamla... Iofs så går den inte ett dugg bättre när man pumpar med blåsan medan motorn är igång, men det kan vara värt att testa med en kortare slang iaf.

Tändsystemet har jag funderat på, men vettefan hur man ska kunna kolla det? El är inte min starka sida.. Den tänder direkt med startgas o går hyfsat bra om man matar den med startgas hela tiden. Borde väll inte göra det om det var fel på tändningen?

Har precis komptestat motorn... Prick 12kg i båda cylindrarna med kall motor, det måste väll vara ett bra värde?

Glatt överraskad bestämmer jag mig för att korta av soppaslangen så det blir knappt 70cm mellan tank o motor samt ställa den ovanför motorn. Provar att starta motorn med halv gas och full choke, händer ingenting.. Sprayar med startgas, men den tänder inte ens.

Vafaaaaan??! Det enda positiva är ju att den alltid startat med startgas, nu gör den inte ens det. Fattar inte vad som hänt, startade ju igår.

Så här gjorde jag komptestet:

Ur med båda tändstiften, drog fast dom mot motorblocket med ståltråd. Gängade i slangen till komptestaren, drog endast fast den med fingrarna som det stod i beskrivningen.

Satte reglaget på full gas och drog runt startmotorn i 5-10 sek, läste av värdet och upprepade proceduren med den andra cylindern.

Skruvade tillbaks tändstiften och försökte som sagt starta den utan en tillstymmelse till tändning.

Börjar känna mig som den stackars saten i SOS som står o rycker sin j-a snurra i flera dygn och blir upphämtad av män i vita rockar.....

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick