Strypa R1:a

kjuze

Guest
Hej!

Ni kommer säkert tycka jag är galen men men...
Det är så att jag ska ta MC-kort snart, jag har inte mycket mc körvana för att inte säga någon. Men likförbannat vill kommer jag köpa en R1:a.
Det som är lite tokigt är väl det att hur ska jag som nybörjare kunna hålla mig på vägen med en sån hoj.
Då har jag funderat på att strypa den, går det att göra på något bra sätt? Till kanske hälften till att börja med.
Jag läste någon artikel om strypning att det kunde bli konstigt med gasen, jag kommer inte ihåg vad ordet hette men det gick ut på att det vart mysko när man gasade på vissa hojjar för man inte kunde vrida helt om eller något sånt. Någon som vet vad jag menar? Och isof, går r1:an (04) att strypa utan att man får det där problemet?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jag tror just R1 04 är den alra sämsta R1an att strypa och då är även de äldre dåliga.

100hk går säkert att ha om man vill, men alltså ska du leva och dö på denna hojen?

Det bästa är ju att köpa en lugnare hoj först o åka på för att sen sälja om nåt eller några år och sen köpa det man vill ha.
Är du 20 så har du ju många år kvar att leva så du hinner väl för fasen köpa drömhojen senare.

för 90% av alla nya körkortsinnehavare är dessutom en R1 väldigt mycket att hantera som förstahoj.
Det är lätt att ligga hemma på sofflocket med en Biketidning och drömma om hur man uuiilar o slipar ner puckarna i kurvorna.
 
Last edited:

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Nä men allvarligt talat så är det ingen bra idé att köpa en R1 som förstahoj, det är en av de absolut värsta hojarna du kan ha som nybörjare.
Köp dig en lite mindre mer lätthanterlig hoj så du inte kör ihjäl dig!
 

Solid snake

Guest
McFille skrev:
Nä men allvarligt talat så är det ingen bra idé att köpa en R1 som förstahoj, det är en av de absolut värsta hojarna du kan ha som nybörjare.
Köp dig en lite mindre mer lätthanterlig hoj så du inte kör ihjäl dig!


Som en R6.

Eller varför inte nån gammal fyrtaktare från 40 talet med mondialdäck och trumbromsar.

Mycket effekt i en sån, kanske 5 hela hästar.



:lol
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Gandalf skrev:
Nej köp en Lamborgini Diablo och ha som vinterbil istället.
Glöm inte att strypa den först... :rolleyes:


@ kjuze Jag tror att det är trottelstopp som du menar.
Sen förstår jag inte varför du vill strypa en R1:a, den kommer att gå som en påse nötter & det kommer definitivt inte göra dig glad.
Fast vill man posera vid kiosken så kanske det är ett bra alternativ, då behövs det ingen motor...
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Solid snake skrev:
Som en R6.

Eller varför inte nån gammal fyrtaktare från 40 talet med mondialdäck och trumbromsar.

Mycket effekt i en sån, kanske 5 hela hästar.



:lol

En R6? Skulle knappast rekommendera den heller...hysterisk maskin! :näsblod
En lite äldre CBR eller ZX6:a på sin höjd! En 400:a eller 250 hade varit bäst om han e helt grön...
 

kjuze

Guest
Silwer skrev:
jag tror just R1 04 är den alra sämsta R1an att strypa och då är även de äldre dåliga.

100hk går säkert att ha om man vill, men alltså ska du leva och dö på denna hojen?

Det bästa är ju att köpa en lugnare hoj först o åka på för att sen sälja om nåt eller några år och sen köpa det man vill ha.
Är du 20 så har du ju många år kvar att leva så du hinner väl för fasen köpa drömhojen senare.

för 90% av alla nya körkortsinnehavare är dessutom en R1 väldigt mycket att hantera som förstahoj.
Det är lätt att ligga hemma på sofflocket med en Biketidning och drömma om hur man uuiilar o slipar ner puckarna i kurvorna.

Hmm!

Jo jag har förstått att det är mycket och hantera, och att jag inte skulle "klara" det. Eller om man säger så, att chansen att det ska gå åt helvete är allt för överhängande. ;)

Jo, visst, det finns tid.. Men är lite så att jag drömt om att skaffa mc och kort i många många år nu och börjar bli lite otåligt. Och sen att jag är fullkomligt kär i r1 04 gör inte direkt saken bättre. :p

Kan väl ändå inte skaffa tungt körkort nu va? Måste väl vara 21? En sommar kvar..(hinner nog inte ta i sommar).

Varför är den dålig och strypa för? Vad blir de för knas? Jag förstår att för er som åkt länge och är duktiga är det säkert skit att ha en r1:a som inte går bråttom bråttom men för jag personligen är inte så intreserad av fart, tro det eller ej. Väljer r1 för jag tycker den är så jäääääävla snygg. Lite fjolligt, jag vet... hehe..

Nämen, varför köper jag inte en annan? Jo därför att de finns andra mc:s som jag visst skulle kunna tänka mig att ha, ducati monster tex, men jag tänker som så att om jag ändå ska lägga ut lika mycket pengar nästan som en retta så kan jag ju lika gärna köpa en sån på en gång.

Som förtydligande då? Det är jävligt dumt att köpa en retta som första även om man stryper ner den? Isof varför är det så dumt?

/Mr Newbie ;-) *bugar för mc mästarna*
 

kjuze

Guest
Ghost skrev:
Glöm inte att strypa den först... :rolleyes:


@ kjuze Jag tror att det är trottelstopp som du menar.
Sen förstår jag inte varför du vill strypa en R1:a, den kommer att gå som en påse nötter & det kommer definitivt inte göra dig glad.
Fast vill man posera vid kiosken så kanske det är ett bra alternativ, då behövs det ingen motor...

Just nu, såhär när jag sitter framför datorn och rannsakar mig själv så är jag faktiskt inte så intreserad av fart. Kan vara för en kompis körde ihjäl sig, vet ej. Men sen vet man ju aldrig vad som händer när man väl sitter på cykeln. :)
Men sen hur den går är det ju väldigt inviduellt, vad man är van med liksom. Jag är van att köra en gammal ford sierra 88 med typ 80 hästar. Då kanske man kommer tycka det är bra med drag med en retta 100 hk. Förstår du vad jag menar? Och i ärlighetens namn så köper jag den mycket för utseendet. Tycker inte direkt det är mer att skämmas för än att man köper den för att köra fort.
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Tänk dig själv hur en hoj går med 34hk när den är byggd för att ha 160hk! SKIT med andra ord!
Förstår inte varför du skriver retta med 100hk, du vet väl att du måste strypa den till 34hk när du har mellankort?

Köp istället en monster 600, de går myyycket bättre strypta och kostar inte hälften så mycket som en R1:a....
 
Last edited:

kjuze

Guest
McFille skrev:
En R6? Skulle knappast rekommendera den heller...hysterisk maskin! :näsblod
En lite äldre CBR eller ZX6:a på sin höjd! En 400:a eller 250 hade varit bäst om han e helt grön...

Har kollat lite på zx6, dem är ganska söta.. :)
Nämen, vad finns det för hojjar som är snygga då som inte är så jävla motorstarka? Jag tycker om ducati monster, honda cb 900 hornet, och såklart rettan.. :) Men hondan och ducatin kostar ju nästan lika mycket som rettan.. :/
 

kjuze

Guest
McFille skrev:
Tänk dig själv hur en hoj går med 34hk när den är byggd för att ha 160hk! SKIT med andra ord!
Förstår inte varför du skriver retta med 100hk, du vet väl att du måste strypa den till 34hk när du har mellankort?

Köp istället en monster 600, de går myyycket bättre strypta och kostar inte hälften så mycket som en R1:a....

Kommer ju vänta att köra tills jag har tungt kort såklart :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
utväxlingen bla blir skräp, hojen kommer toppa ur på 3an och sen inte orka mer på övriga växlar.
Sådana här hojar mår inte bra av strypning.
Nu vet jag inte jag vad du skule strypa till för effekt, men tänk på att en 04a har 172hk.
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Du är inte så intresserad av fart men vill ändå ha en R1:a?
Var kommer 100hk in i bilden? 25 kW gäller väl fortfarande om man inte har A utan begränsning?
Hur många liknande diskussioner finns det på SH?
Varför kan det aldrig ta slut?

/A
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top