Strypa R1:a

kjuze

Guest
Kreuger skrev:
Då skulle jag nog påstå att den är säkrare än många gamla härk. Bra däck är en förutsättning men annars har hojen bra mycket bättre bromsar än gamla hojar. (även om det är långt kvar till Bladebromsar) Styrdämpare ser jag som en säkerhetsdetalj. Kan rädda liv även i laglig fart på nån knölig skogsväg. Chassit är kanske snabbt och lite ettrigt men det är ju mest när man gasar på. Skulle man köra lagligt så är det väl snarare en fördel att det är lättmanövrerat och snabbsvängt. Fjädringen är kanonbra.

Sen hjälper ju motoreffekten på 172 hk på ungefär lika många kilon till att göra snabba säkra omkörningar även inom hastighetsbegränsningarna :rolleyes:

Har du råd att uppfylla din dröm om en -04 R1a så tycker jag du ska köpa en sån. Även om det mesta skrivs i all välmening så är det nog många som rekomenderar dig en 250cc bara för att de själva inte hade råd med annat som ung.

Jag tycker dock inte att du ska strypa en R1a. Köp hellre en monster 600 nu och byt till R1an när du fyller 21 och kan köra upp för full effekt. Blir iof två uppkörningar om du inte har kort nu men det kan det vara värt.

Lycka till!

Goda råd. Som sagt, lutar väl kanske åt att köpa en monster eller liknande.. Just för säkerhetens skull. Dem är ju ganska snygga dem med.

FredR1k

www.hojdack.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6+yz426+wr450
Om det är pga. farten du vill strypa och vill komma undan problemet med fadead effekt så kan du alltid dreva om. På med ett riktigt pizzadrev bak så ska den nog inte göra mer är 100 knyck. :rolleyes:

kjuze

Guest
FredR1k skrev:
Om det är pga. farten du vill strypa och vill komma undan problemet med fadead effekt så kan du alltid dreva om. På med ett riktigt pizzadrev bak så ska den nog inte göra mer är 100 knyck. :rolleyes:

Vad innebär det då? Att man skaffar ett större drev? Och då snurrar den inte lika många varv och därmed går det saktare även om man har kusarna kvar?
Då kvarstår ju ändå försäkringen... Men bra tips annars.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Ett stort problem i sammanhanget är att en sporthoj är en pina att framföra i laglig fart.
Du kommer få ont i handleder, armar, ben, knän, you name it om du tuffar runt i 70 - 90 på en sån rackare.
Jag pallar det defenitivt inte... Har förvisso inte provat så långa sträckor :) men det är inte en bekväm körställning för långsam touring...
Tyvärr så måste jag rekomendera dig något annat om du ändå inte uppskattar farten, det kostar åt helsike för mycket för att bara åka omkring och stila...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Tom skrev:
Jämför med hur det var förr på bilfronten, när det var fri fart på svenska vägar. En av de vanligare bilarna då var volvo amazon, de skrämde man inte upp i några direkt höga hastigheter om man ville ha hörseln kvar.
En modern bil går blixtsnabbt upp till en 150-160 och har inga som helst problem att stanna på den hastigheten.
Den ökade säkerhet detta medfört har inneburit att folk kör snabbare, inte säkrare. Man har således bara flyttat marginalerna uppåt. Dessutom blir då konsekvensen vid eventuell olycka värre, eftersom det är hög fart som har dålig inverkan på krafterna vid krock.

Du har rätt men det finns en sak med bilar du inte tänkte på och som kan vara avgörande, nämligen säkerheten med krockkuddar, deformationszoner och sådant, det har utvecklats enormt.
Idag överlever folk krockar som skulle mosat nån i den gamla amazonen.
Detta kan inte apliceras på motorcyklar på något sätt tyvärr.

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF R1-05
kjuze skrev:
jag faktiskt inte så intreserad av fart.

inte du kanske men en R1a gillar fart:)
du kommer att få stora problem att hålla igen var så säker,det är tok lätt att komma upp i fart men det är svårare att kunna bedömma hastigheten sen när det börjar svänga,det är då problemen kommer.
körde på en raka typ 500 meter i stan för ett tag sen,och jag skickade på lite på 2an och 3an och plötslligt var man uppe i 160 knyck,alltså det går så jäkla snabbt att komma upp i fart med en R1a så det är ruskigt,även fast man äger en själv så blir man lika förvånad varje gång man gasar på,man vänjer sig alldrig vid axet.
första gången jag gav full gas med R1an så skrek jag högt inne i hjälmen..hehe
nuförtiden små ler man bara lite.
hoppas det här inte gör dig mer impad av att skaffa en bara;)

kjuze

Guest
pg_ice skrev:
inte du kanske men en R1a gillar fart:)
du kommer att få stora problem att hålla igen var så säker,det är tok lätt att komma upp i fart men det är svårare att kunna bedömma hastigheten sen när det börjar svänga,det är då problemen kommer.
körde på en raka typ 500 meter i stan för ett tag sen,och jag skickade på lite på 2an och 3an och plötslligt var man uppe i 160 knyck,alltså det går så jäkla snabbt att komma upp i fart med en R1a så det är ruskigt,även fast man äger en själv så blir man lika förvånad varje gång man gasar på,man vänjer sig alldrig vid axet.
första gången jag gav full gas med R1an så skrek jag högt inne i hjälmen..hehe
nuförtiden små ler man bara lite.
hoppas det här inte gör dig mer impad av att skaffa en bara;)

Låter jävligt skoj, när man är redo för det. :)

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
M:et skrev:
Ett stort problem i sammanhanget är att en sporthoj är en pina att framföra i laglig fart.
Du kommer få ont i handleder, armar, ben, knän, you name it om du tuffar runt i 70 - 90 på en sån rackare.
Jag pallar det defenitivt inte... Har förvisso inte provat så långa sträckor :) men det är inte en bekväm körställning för långsam touring...
Tyvärr så måste jag rekomendera dig något annat om du ändå inte uppskattar farten, det kostar åt helsike för mycket för att bara åka omkring och stila...

Haha

Här är killen som blir otålig efter 300 m i laglig hastighet...
Efter 300 m i laglig hastighet börjar M.et köra slalom mellan dom vita strecken och till slut blir det ett stort brööl förbi allihopa på slangen :lol

Men du har helt rätt i att det går fanimej inte köra lagligt..
Finns juh dom som sitter och skriver sms när dom är handledare åt övningskörare.

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Felix skrev:
Börja på ett gammalt härke och lär dig köra, även om man inte är snyggast vid den lokala korvmojjen.
En R1:a enbart som status/posör pryl är en extremt dyr sådan. Försäkringen kommer kosta multum också, ung kille - R1 = dyyyyrt, minst 30 000 om året helförsäkrat.

/F

Ja försäkringarna är inte att leka med... det gäller att man väljer rätt försäkringsbolag också.

För 1 år sedan skrev jag till IF och frågade vad det skulel kosta att försäkra en R6'a på mig .. svaret jag fick var 121 000:- helförsäkring/helår, och ca 60 000:- helförsäkring/halvår :galen (det är sant, och ja, det är hysteriskt)

Obesrvera att detta var för en R6-01 och inte en ny.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
kjuze skrev:
Just nu, såhär när jag sitter framför datorn och rannsakar mig själv så är jag faktiskt inte så intreserad av fart. Kan vara för en kompis körde ihjäl sig, vet ej. Men sen vet man ju aldrig vad som händer när man väl sitter på cykeln. :)
Men sen hur den går är det ju väldigt inviduellt, vad man är van med liksom. Jag är van att köra en gammal ford sierra 88 med typ 80 hästar. Då kanske man kommer tycka det är bra med drag med en retta 100 hk. Förstår du vad jag menar? Och i ärlighetens namn så köper jag den mycket för utseendet. Tycker inte direkt det är mer att skämmas för än att man köper den för att köra fort.
Orkar inte riktigt läsas igenom alla sågarkommentarer, men hursomhelst så motsvarar 100hk på 170kg en amerikanare på närmare 1000hk (give and take some :hihi ) och nya R1an gör la en ca 160 på första växeln.

Så, då kanske du har något begrepp om vad det är du vill ha ;)

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
kjuze:

Trevligt med en ungdom som inte går ut med att "Jag ska minsann ha en turbomatad Hayabusa (eller R1:a) och åka fortast av alla blablabla". :tummenupp
Det finns nog hopp för dagens undomar i alla fall! :tummenupp

Till er som menar att snubben tänker fel:
Kan ju faktiskt vara så att han är förälskad i R1. Good for him!
Men man kan ju, som många gjort, ifrågasätta om det är nån lämplig hoj.

kjuze, kolla vad försäkringskostnaden blir för en sån hoj på dig så är antagligen diskussionen avslutad sen. :)

Ang strypning:
Stryper man 172 -> 34 hk (eller kw, vad som nu gäller) så går motorn inget vidare. Inte att rekommendera.
Såvitt det gäller farligheten då den framförs i laglig fart etc borde den vara mindre farlig än många andra hojar då den har bra hejdare, bra väghållning etc. Men ack så tråkig! :)

Alltså blir min rekommendation, som så många andra, köp en annan hoj som har rätt effekt eller som ligger närmre rätt effekt (inte behöver strypas lika mycket), den (dvs motorn) kommer att få betydligt bättre gångegenskaper och du får billigare försäkring och antagligen lägre värdeförlust. Väljer du dessutom en kåplös hoj som förstahoj så kan du göra ett och annat lindrigare nybörjarmisstag utan att det kostar femsiffrigt. Är sen hojen redan begagnad dessutom så kanske några repor till inte gör så mycket = ännu mindre kostnader för de lindrigare misstagen. En hoj med några år på nacken kanske klarar sig med mindre försäkringsskydd = ännu billiagre att åka hoj. Dvs det blir mer åka innan plånboken är tom. :tummenupp

Alltså, lite äldre, mindre effektfull hoj, skaffa körvana och sen kan du alltid skaffa en R1:a om några år när de kommit ner lite i pris.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kreuger skrev:
Har du råd att uppfylla din dröm om en -04 R1a så tycker jag du ska köpa en sån. Även om det mesta skrivs i all välmening så är det nog många som rekomenderar dig en 250cc bara för att de själva inte hade råd med annat som ung.
Jag är ung å har råd med 2/3 hk/kg. Jag har kört hoj sen jag var fem, och alla olika typer av hojjar. Jag säljer bort min R6a för att det är för mycket att köra med på landsväg (även om man e sansad i jämförelse så har man ju lite svårt att inte vrida på rullen :rolleyes: ). Så mjaeee jag vette tusan om det där riktigt stämmer ;)

Och den som ärligt tror att det inte är någon som helst fara att köra med ettrig karaktär å många hästkrafter bör tänka efter vad som skulle ha hänt om älgen klev fram där i favoritkurvan på favoritvägen när du blåste fram i 190 med bredställ... Tänk dig då killen som just satt sig på en motorcykel för första gången!

Sen å andra sidan så tycker jag inte att du ska köpa en moppe från 70talet, köp en ny hoj med lagomt mycke hästkrafter! Då har du allt det som känns bra och funkar bra och är säkert men slipper köra ihjäl dig förhoppningsvis.

*Edit, kan ju ta det här med strypningar då jag har erfarenhet av det oxo. Stryper man i insug får du en enormt tråkig karaktär där det känns som om du kör på samma varvtalsområde hela tiden (trots att du varvar 13000), exempel jämfört med en bil är som om du ligger mellan 2000 och 2500 varv hela tiden.
Stryper man däremot på gasen (som inte är giltligt som jag förstått det) så får du karaktär i vanlig ordning fast kort gas (på R1an kan jag tänka mig att det skulle handla om 5-10mm). Använder man det senare alternativet (som monster e strypta tydligen) så är det inga problem att köra strypt!

Last edited:

pAz

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
gammel r1:a .. *hittad*
köp min suzuki bandit (kåplös), är inte den snabbaste hojen ( ca 78 hästar)
men hamnar precis i fk5, billigt kan du få den oxå :)
(nyservad och lite uppgraderad fjädring )

funkar antagligen bättre att strypa till mellanklass också

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Nalken skrev:
Haha

Här är killen som blir otålig efter 300 m i laglig hastighet...
Efter 300 m i laglig hastighet börjar M.et köra slalom mellan dom vita strecken och till slut blir det ett stort brööl förbi allihopa på slangen :lol

Men du har helt rätt i att det går fanimej inte köra lagligt..
Finns juh dom som sitter och skriver sms när dom är handledare åt övningskörare.

Nu förstår jag inte alls vad du pratar om... :rolleyes:
Hur kul är det aphänga på styret så armarna känns som spagett...
Nej köp en hoj hoj som är gjord för att posera runt i stan så slipper du bli kraftigt besviken! En R1:a kräver hård körning för att funka :yoparty

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning