Jo men så är det ju
Därför det är dumt när folk försöker säga att 125cc 4t vinner över en 2t på någon sådan punkt enligt mig
Word!!!
Jo men så är det ju
Därför det är dumt när folk försöker säga att 125cc 4t vinner över en 2t på någon sådan punkt enligt mig
vadå helsyntet olja ?? e de bättre? jag kör med shell vsx delsyntet.. e de inte bra lr?
Ska du använda 2t olja så är det helsyntet som gäller!!! Tycker du den är dyr så handla på biltema. Har jobbat tidigare på ett petroleumbolag och kan garantera dig att det mer eller mindre samma kvalitet som övriga tillverkare, fast utan trademark pålägget! ;-) Har kört nästan 5000 utan kolvbyte (du måste köpa cylinder med vid byte på nsr), bytte dock ringar vid 4000 (fast nu byter jag kitet)!
Ge dig.
Ta det i en annan tråd
Om ni ska jämföra en 2-takt mot en 4-takt så här noga så måst ni först veta var uppmätningarna e gjord ( på bakhjulet eller vevaxeln ) kan ju int bara plocka in en massa siffror om ni int vet att dom är mäta på samma ställe....Sen om man mätter på vevaxeln så tror ja nog att 4-takt vinner i botten vrid för en 2-takt är int byggd för att ha bra botten vrid sen fär ni säga va ni vill...Sen trådskaparen släng på en turbo om du ska trimma då blåser du lungt om vilken jävla 2-takt som helst för i trim av större motorer är 4-takt så jäkla överlägset 2-taktarna....
när man drar info från samma källa antar ja samma mätmetod
vad spelar mätplats (vev el.dyl) för roll, kurvan borde väl vara samma bortsett från överföringsförlust, men den är väl jämn?
så en XT med turbo drar en Honda RS125 (de heter väl så?) de skulle jag vilja se
Spela roll om de är större motorer nu pratade vi 125or
armbrott = svårt och jobbigt att skriva ordentigt
Okej, om de från samma källa ska de väl vara samma. Om du tar från bakhjulet så måst man ju tänka på att alla hojar inte har samma utväxlings förhållanden utan de kan ju skilja, så tycker att i detta fall borde vara bättre vad dom presterar på veven för de e ju där som man ser vad själva kolv rörelsen ger för effekt respektive vrid. Anntingen menar du Honda NSR eller Aprilia RS, o ja om han installerar turbon rätt så e ja ganska säker på de jo sen beror de ju på hur långt han går på trimmningen också om han bara sätter på en turbo så lär de väll int vara lycket men gör han på de "rätta" sättet så ska den nog också börja röra på sig ska du se
Okej, om de från samma källa ska de väl vara samma. Om du tar från bakhjulet så måst man ju tänka på att alla hojar inte har samma utväxlings förhållanden utan de kan ju skilja, så tycker att i detta fall borde vara bättre vad dom presterar på veven för de e ju där som man ser vad själva kolv rörelsen ger för effekt respektive vrid. Anntingen menar du Honda NSR eller Aprilia RS, o ja om han installerar turbon rätt så e ja ganska säker på de jo sen beror de ju på hur långt han går på trimmningen också om han bara sätter på en turbo så lär de väll int vara lycket men gör han på de "rätta" sättet så ska den nog också börja röra på sig ska du se
Drevningen påverkar visserligen vridet men tillverkarspecs brukar vara vev
Sen kollar an ju på motor RPM inte hjulets...
Honda RS125 heter den, ganska säker
Google it!
MotoGP-hojen om jag minns rätt, dock ganska osäker kan vara annan typ RR men de rör på sig
Drevningen påverkar visserligen vridet men tillverkarspecs brukar vara vev
Sen kollar an ju på motor RPM inte hjulets...
Honda RS125 heter den, ganska säker
Google it!
MotoGP-hojen om jag minns rätt, dock ganska osäker kan vara annan typ RR men de rör på sig
Även om man installerar turbon "rätt" på en XT så drar den inte en Honda RS125. no way.
Motorns RPM används både när man mätter på veven o bakhjulet, har aldrig hört någon säga att motorn ger 13 hk när hjulet snurrar 4000 varv...Okej vet ej va de e för någon trodde du mena en vanlig hoj o int en GP.....
Man ska aldrig säga alldrig, man kan nog plocka mera hästar på en 4-taktare än en 2-takt men de kostar mera o de e av orsakerna som gör att de int finns så effekt starka 4-takts 125 orginal för om dom ska konkurera me 2-takt så sku dom bli så dyra att ingen skulle vilja köpa en sådan....
Ja de fattar väl alla
men du snackade om mer botten om man mätte på bakhjulet eller nå o började snacka om drevning o shit
Sen har jag aldrig hört om en motor som fått 400% effektökning av turbo
Men blir de illa får man väl turbokonvertera 2taktaren (har gjorts men verkar svårt)
Du skrev som att de måsta vara på veven när de var RPM de va de som ja int tyckte ricktigt stämde.....Enbart en turbo kan man höja effekten med 400% MEN då kör du en 5 minuter o sen e letta motor delar på vägen, men om man gör en ordentlig turbo konvertering, vill säga man om bygger botten delen, portar toppen o sätter den i flödesbänk, större ventiler, ny kamaxel, komp sänker, sätter dit spridare eller tryck tättar fögen, etanolkonvertera om man vill ( kan ladda mera utan spikningar) så då kan man nog börja få lite kusar där under men de e ju fortfarande int den billigaste möjligheten utan e ju lättare o billigare o bara köpa en 2-taktare men de går nog .....Man kan turbo konvertera en 2-takt jo men du kommer alldrig få turbon att bli lika effektiv som i en 4-takt på grund av att de finns spolportar som gör att 2-takt int kan använda hella cylinder volymen utan bara en liten del av toppen och får då int lika bra fyllnadsgrad av cylindern som 4-takt....
Läs om fatta rätt
Har inte sagt att de ska vara på veven med RPM vad fan menar/tror du med det
"Sen trådskaparen släng på en turbo om du ska trimma då blåser du lungt om vilken jävla 2-takt som helst"
Det tycker jag låter som att du menar att det räcker med turbo så "då blåser du lungt om vilken jävla 2-takt som helst"
Och då tänkte jag att motorn ska hålla längre än 5 minuter...
"Sen kollar an ju på motor RPM inte hjulets" de uppfatta ja som att om de står RPM så är de automatiskt veven som de handlar om ......Om ja säger att han ska sätta på en turbo så menar ja att han ska göra förarabetet till de å o om han e så jävla dum att han slänger på en turbo o laddar 1 bar utan o göra nå annat så får han fani mej skyla sig själv....
Jag tänkte på turbo med annat arbete i enlare arrangemang, och accebtabel livslängd
Hur många hästar har en motogp 125a?
Jag har iaf svårt att tro att man kommer så nära
Du snackade om utväxling, och att 4t skulle ha bättre botten på veven
Då menade jag att utväxling har ingen större betydelse när man mäter effekt och att botten menas med motorns lägre RPM-område, inte hur mycket hjulet snurrar (rpm är inget motorspecifikt utan revolutions per minut, varv per minut, så jag snackade inte om var man mätte effekten...)
Fuck va jobbigt att skriva med en arm, man hinner glömma saker 10ggr om innan man är klar
Om man installerar en turbo på de enkla visse får man ingen acceptabel livsläng o ingen vidare effekt ökning o detta rekomdenrar ja INTE utan gör de lite mera avancerat o komp sänka, öka bränlse mängden annars så blir de inga bra kan ja ju säga....
vet ej hur mycket hk en GP-hoj har men lär ju knappast vara någe överdrivet mycke...Nå man ökar ju cylinder fyllnads graden ti 200 % ungefär när man från början har 80 % i en 4-taktare detta enbart med en turbo sen om man etanol konverterar den så kan man öka effekten me 20-30 % ytterligare men de e från fal ti fal....
Utväxlingen spelar roll om man mäter på bakhjulet ex: en hoj har drevat 15 fram o 40 bak säjer vi sen har en annan 17 fram o 35 bak men båda vissar lika mycket vrid på bakhjulet...Den andra hojen måste ju då ha mera vrid på veven för att kunna visa lika mycket som den andra på bakhjulet...Jag vet mycket väl va både RPM e och vad botten effekt menas så de behöver du inga förklara, har nog lärt mig de under mina 3 års utbildning ti mekaniker
Jag menade inte rätt av, men inte skitavancerat, bränslemängd och kompsänkning får man väl räkna med.
tvekar på att det är "smidigt" att pressa ur 3-5 ggr så mycket effekt med turbo
för "släng på en turbo" så tänker inte jag på etanolkonvertering och all annan typ av trimning...
Sen utväxlingen påverkar vrid men inte effekt, det är vad jag har blivit lärd åtminstone. Sen var det effekt jag pratad om då.
I mina jämförelser var det dock mest troligt vevmätningar.
o ännu en gång känns det som jag glömt något
kan väl återkomma om jag kommer på det
Har du 2 händer du kan skriva med få r du gärna skriva lite bättre
De räcker ju me att han ska ta ut dubbla effekten bara så har han ju lika många hästar som en NSR eller liknande för dom har väll 30 hk ellir???..Nej en turbo konvertering behöver int bli anvancerare än komp sänk o mera bränsle sen beror de hela på va lager,kolv o staken pallar har inga uppgifter på de om va 125rs stakar pallar så....De me etanol menade ja mera som ett till lägg att de kan vara att tänka på OM man ska konvertera för man får inga större effekter på en vanlig sugis på de visse....Antagligen, om de va uppgifter från tillverkaren så....
Effekt påvärkas också till en viss grad av uttväxlingen(effekt = den tid de tar att utföra ett arbete ,tror de va så iallafall)...Jaha tyckte ni höll på o tjafsa om NM skillnaden mellan 2- o 4-takt....
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |