Student + mc, hur går de?

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Tjena, köpte en R6'a förra sensommaren och har haft lite gött med den.
Går klart min skola nu till våren och ska sommarjobba hela sommarn.

Men nu tänkte jag studera vidare inom en helt annan inriktning och skall
då flytta till göteborg från mitt barndomshem.
Nu är då frågan, hur har ni råd med att behålla MC. Känns som att
fast jag jobbar sönder mig på sommaren så kommer jag inte ha
råd att ha den blåa pärlan kvar längren en sommaren :död

Kan ju hända att de går att fixa någon extra jobb där nere.

MvH
Humper

luffare

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
zx7r
Är själv student , stog i valet mellan min nuvarande hoj o en r6, kawan vann pga försäkring, kommer hyfsat billigt undan, halvforsakring o garage ca 1000kr månad, blir en helgdags arbete

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Har pluggat jag med, hade en tl1000s. Kostade lite o ingenting i halvförsäkring. under 300kr/mån.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Jag är student och har två stycken hojjar och en sketen bmw funkar fint men hinner sällan åka, får ju jobba den tid jag inte är i skolan.

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Även jag är student. Jobbar vid sidan av plugg. Har den avställd fram tills säsongen så det kostar mig en 10k/år att ha min zx6r halvförsäkrad. Det får jag ihop genom att jobba 2ggr/vecka vid sidan av plugg.

T-Bone

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Honda CBR 600-FA 2011
Klarar mig, kör en trafikförsäkrad bmw från 96 som inte kostar många hundringar i månaden. Hojjen kostar ca 1100 i månaden påställd. inga problem nu under vintern. Jobbade extra på lördagar för lite xtra inkomst förra året.

Kan tilläggas jag har tilläggslån från CSN som ger 9812 riksdaler i månaden. + 2-4 tusen i extrajobb.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Skulle säga att det beror på hur mycket skjörbjugg du vill ha... :)

Klart det går om du mest vill extraknäcka istället för att åka hoj. Personligen hade jag kanske bytt ner mig till något billigt (som man visst kan ha kul på om man släpper prestigen) så man kan åka istället för att jobba natt på macken.

Man kan ju harva runt på sitt antika härke och drömma om vilket vrålåk man ska skaffa när man är klar och fått ett (förhoppningsvis) fett betalt jobb.

Alternativt skaffar du en snäll välställd sambo. Själv håller jag min aldrig färdigutbildade tjej med hoj av ren och skär dumhet/snällhet. Kan va ett tips. (Inte att dejta mig alltså utan hitta ett välställt/dumsnällt kvinnfolk eller vad du önskar).

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hur långt är ett snöre?

Frågan man kan ställa tillbaka är ju HUR ska någon ha en aning om du har råd eller ej. Allt hänger ju på vad man prioriterar eller? Jag hade R6a försäkrad på mig när jag fortfarande gick i gymnasiet och var 17år så visst funkar de. Men utan extrajobb och hög hyra på lyan så är man nog körd.

Jag bytte ifrån R6 till ny motard i hopp om att det skulle bli billigare (så jag skulle ha mer pengar över som student) men ack så fel jag hade.

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Håller med DesmoHellman, köp något som är billigt och enkelt att ha. Visst, det blir kanske något med lite mindre effekt än R6:an men å andra sidan kommer du antagligen att ha en hoj som du kan utnyttja till 100% och så småningom köra om posörer på R6:eek:r i ytterspår. :arsele
När du väl kommer ut i arbetslivet och har råd med "dröm"hojen så tror jag att du kommer att uppskatta den många gånger mer efter att ha harvat runt på en gammelhäck innan.

Hojåkning blir lite vad man gör det till, vill du ha kul på en 650 offroad så kommer du att ha roligt.:)

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Jag studerar. Var väldigt sugen på en cbr 600rr, men visste att de skulle bli problem med att ha den försäkrad. Skaffade mig en yzf600 thundercat, kostar bara 3000 halvf/år. Den är snabb och rolig, och går att äga under den fattiga tiden som student :)

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
Jag studerar :) det funkar fint :)

Det bör dock tilläggas att det går rätt mycket mer pengar än vad CSN vill skänka och låna ut. så ett extra jobb eller sparade pengar är inte helt dumt...

Försäkringspremien kommer ju förmodligen gå upp också... om mn jämför Åland mot Göteborg...

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
jag går i samma tankar som dig...dock betalar jag bara 2700kr halv/år för min hoj nu. Hoppas bara inte det håller sig någorlunda lågt även i Göteborg :gnissla

Last edited:

T-Bone

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Honda CBR 600-FA 2011
Jag studerar. Var väldigt sugen på en cbr 600rr, men visste att de skulle bli problem med att ha den försäkrad. Skaffade mig en yzf600 thundercat, kostar bara 3000 halvf/år. Den är snabb och rolig, och går att äga under den fattiga tiden som student :)

En kanonhoj för pengarna den kostar äga. 100hk och touringinspirerad sport. Du lär inte blåsa några gixxer 1000 från 08. Men det gör inte min ZX heller :)

Jag körde en urninja först. Den kostade 1600 kr om året i helförs. GPz 750 från 84a. luftkyld!!

Men den var ingen större lycka svänga med ;)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
lösningen, den roligaste lösningen heter Motard :tummenupp :) , ca 6k om året (plus att jag ställer av den under vintern ("säljer den fram och tillbaka från farsan" går inte/får inte bara ställa av den... idioti från f-bolaget)

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
Byt kön! Haha. Som tjej kommer man undan rätt mkt billigare :yoparty.
Min cbr 600rr går på runt 10k om året i helförsäkring, och då endast 3000 i självrisk. Helt underbart! :tummenupp
Om inte könsbyte låter lockande, så säger jag som de andra.. Köp en hoj som är billigare att försäkra :) Eller om du möjligtvis har en förälder eller ngt att ställa hojen på så försäkringspremien sjunker

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Klart att det går!
Det du behöver är livets två grundförutsättningar för att något överhuvudtaget ska lyckas:
1. Vilja
2. Inställning

Sen kanske du får byta båge, jobba mer, kröka mindre eller vad som tilltalar just dig.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Det är väl bara att dega upp, man är väl inte fattig?

Dock pluggade jag inte ens klart gymnasiet innan jag tröttnade på skiten så jag har ju inte så mycket erfarenhet av just plugg och hoj.

Skit i plugg och jobba istället, då kan du ha både hoj och schyst bil om du prioriterar rätt :tummenupp

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...