Jag lider verkligen med alla som blir av med sina grejer. Själv har jag blivit överambitiös i kategorin "krångla till det som fan för tjuven".
Lite taktiska tips för att minimera stölder av tattare som bara skall stjäla för att ut och fulköra (proffsen klarar tyvärr det mesta):
* Plocka av ett av däcken och förvara på annat ställe. Det är inte så himla bökigt om den skall stå längre än en vecka. Cross och enduroägare borde göra detta på rutin då maskinen används med ganska långa mellanrum.
* Sätt ett larm, billigt eller dyrt, på stället du förvara grejerna. Inkludera en jävligt överdimensionerad sirén och ett blinkljus på utsidan. Finns att köpa billiga varianter på Clas Ohlson och behöver inte kopplas till en larmcentral. Bara det väsnas och lyser, få uppmärksamhet.
* Sätt upp en rejäl halogen lampa (minst 150 W) inne i lokalen som styrs av rörelsevakt. Det är otrevligt för dom att jobba i Madagaskarsol mitt i natten.
* Om det finns fönster så montera upp några metallstänger med max 20 cm mellanrum. Glöm inte att sätta upp piffiga gardiner så dom inte ser in oxå.
* Naturligtvis använder ni redan bra lås, men montera något att sätta fast dom i. Överdriv gärna mängden lås, desto fler desto jävligare.
* Kolla så att porten är i bra skick. Är det en rullport så är det enkelt att borra ett hål i rälsen och sätta dit ett vanligt hänglås. Då blir det svårare att bara lyfta upp den. Är det en vanlig slagport så montera skjutreglar på nederdelen som går rakt in i karmen. Detta förutsätter att ni kan ta er ut och in på annat sätt
, annars får ni bo med er älskling.
* Det finns små rörelselarm som låter med över 100 dB, som man enkelt lägger någonstans på/i hojen. Rör den sig så skriker den som bara fan mitt i natten.
* Häng över något över bågen (vinteröverdrag, lakan, flagga....osv). Det gör att ingen ser vad som finns i garaget när ni öppnar och stänger. Ju mindre alla vet vad som finns, desto mindre är chansen att någon bryr sig om just ditt garage.
* Har ni en dörr så sätt in ett rejält lås. Montera ett bläck vid låset (går att köpa billigt hos närmsta låssmed). Det bästa är att ha ett bläck från toppen ner till botten, det blir svårare med bräckjärnet. Går det så ha gärna två lås, desto mer som greppar i karmen är av godo.
* Håll käften om var du förvarar din älskling. Tyvärr behöver man ju köra den till och från förvaringsstället, men gör det snabbt och stå inte och flasha den där.
Bara mina 50 cent, det finns garanterat fler saker att göra. Men detta är relativt enkla och billiga lösningar.
Bäst är ju att ta över en av försvarets gamla bunkrar, men det är ju inte många som bor nära en sådan.